![Fotografie z filmu Carrie / Carrie](/img/35150.jpg)
Hned na úvod bych napsal, že
Carrie není špatná, ale rozhodně se nejedná o hororové překvapení či film roku. A skutečně v tomto případě vychází na povrch smysl otázky nadhozené samotným tvůrcem předlohy
Stephenem Kingem: „
Proč točit novou verzi Carrie, když ta původní je tak dobrá“? Tvůrci předesílaná informace, že půjde o věrnější adaptaci Kingovy knihy spíše než o remake De Palmova filmu je také poněkud diskutabilní.
Carrie totiž víc než co jiného působí právě jako doslovný, i když v maličkostech se lišící, remake původní
Carrie.
Carrie (
Chloë Moretz), zakřiknutá středoškolská dívka, to nemá lehké. Její spolužáci, z nichž nejvíc leží v žaludku jedné z "hlavních" dívek ve třídě, Chris Hargensen (
Portia Doubleday), se jí straní a berou jí jako "tu divnou". Doma to Carrie nemá o nic lehčí. Její matka Margaret (
Julianne Moore), náboženská fanatička, se ji snaží ochránit od nebezpečí, která na mladou dívku všude číhají, a nutí jí modlit se za "život bez hříchu". První Carrieina menstruace potom spustí řetěz událostí, které vrcholí na maturitním plese, kam ji doprovodí jeden z místních sportovců a přítel Sue Snell (
Gabriella Wilde) Tommy Ross (
Ansel Elgort).
![Chloë Moretz, Ansel Elgort ve filmu Carrie / Carrie](/img/32930.jpg)
Až vzorově archetypální story o konfliktu mezi outsidery a většinovou společností je sice věčný, přesto v té podobě, jak ho King napsal, působí dnes už poněkud vyčpěle. Kingův přínos spočívá spíše v jeho formálně umně budovaném psychologickém pletivu vztahů a nadpřiroezných motivů, které v jeho podání dobře vyzní na papíře, ale na plátno se převádí těžko. De Palmův film, o kterém se dočtete v jiné naší rubrice, vsadil především na krvavý efekt a šok a nepochybně ve své době tak i zafungoval. Moderní a zmodernizovaná verze
Carrie (děj se odehrává v dnešní současnosti) ale nefunguje ani jako krvavá a šokující podívaná, ani jako originálně a psychologicky budovaná studie fobií a frustrací mladé dívky. Nová
Carrie je ze všeho nejvíc jen nablýskanou a na dnešní teenagery orientovanou podívanou, kteří nemohli vidět film z roku 1976 v kině.
Carrie podle režisérky
Kimberly Peirce je na horor málo strašidelná a na psychologický film příliš povrchní. Autorka, jejímž nejlepším filmem nadále zůstává nezávislé genderové drama
Kluci nepláčou, nedokázala z
Carrie tentokrát dostat víc než tu více či méně efektní pohádku, které dominuje očekávané krvavé finále. Pomohla si vcelku triviálními speciálními efekty, které sice ve zpomaleném pohybu vypadají dostatečně efektně, ale podobné scény jsme na plátně viděli již mnohokrát. Rezignovala také na retro atmosféru, která tak sugestivně fungovala právě v jejím zmiňovaném nejslavnějším snímku
, a my tak můžeme vidět, kterak si Carrie natáčí její spolužačky na smartphone a její video koluje po internetu. Snaha režisérky a nové adaptace byla jasná: co nejvíce přiblížit
Carrie dnešním mladým divákům. Bohužel za cenu toho, že nedokáže ničím překvapit, ani filmově uchvátit.
![Fotografie z filmu Carrie / Carrie](/img/35148.jpg)
Pozitivním aspektem je určitě herecké obsazení, i když ani po této stránce film nefunguje na sto procent. Problém shledávám už v obsazení titulní role mladou hvězdičkou z
Kick-Ass. Chloë Moretz, ač se snaží sebevíc a hraje dobře, prostě tato role příliš nesedí. Měla to být její první větší herecká zkouška a ona sama zde není špatná, přesto nepůsobí jako ošklivé káčátko, jak se to podařilo její předchůdkyni
Sissy Spacek. Je na tuto roli příliš hezká a příliš sexy a po pravdě nevidím větší rozdíl ve vnější vizáži mezi ní a jejími spolužačkami Chris a Sue. Ani Julianne Moore v roli matky není tou šílenou psychopatkou, jakou byla v originále
Piper Laurie. Nejlépe tak z nové
Carrie vychází Ansel Elgort v roli Tommyho. Jemu role sportovního frajera, který se pro "dobro věci" obětuje, sedla perfektně.
Závěrečný krvavý showdown už celkový dojem z filmu také příliš nenapraví a přináší jen očekávané a očekávatelné efekty. Carrie, která se zde pohybuje spíše jako loutka na provázcích než hrůzu budící bytost nadaná telekinezí, se sice pomstí, ale přesto působí ve svém zúčtování spíše zmateně.
Carrie vychází jako vcelku slušná, ale neinvenční a málo hororová verze Kingova románu. Kdyby neexistoval brilantní De Palmův film, pak by na tom byla nová verze ještě lépe. Takto zůstalo především jen u hezky vypadající a efektně odvyprávěné "pohádky" určené pro nenáročný konzum.
Originální trailer filmu Carrie