Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Dlouhé záběry dua Alfonso Cuarón - Emmanuel Lubezki

Téma: Dlouhé záběry dua Alfonso Cuarón - Emmanuel Lubezki

Vydáno: 16.10.2013 17:16 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Filmům, na nichž Alfonso Cuarón pracoval s kameramanem Emmanuelem Lubezkim, je věnována pozornost díky dlouhým záběrům (zdánlivě) bez střihu. Jak se v jejich společné kariéře vyvíjí tento "trademark"?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Alfonso CuarónAlfonso Cuarón (na obrázku) začínal u filmu jako technik a asistent režie, než se sám vypracoval na režiséra. Ve své domovině - Mexiku - celovečerně debutoval na počátku devadesátých let komediální moralitou Sólo con tu pareja (u nás uvedeno na Febiofestu jako Jen s tvým partnerem), na které poprvé spolupracoval se svým až na jednu blockbusterovou výjimku stálým kameramanem Emmanuelem Lubezkim.

Z neprávem opomíjené a málo známé Cuarónovy prvotiny trčí záběr, jenž začíná krátce po osmé minutě a třicáté sekundě a trvá půl minuty. Upozorňuje na sebe nejenom svou délkou, ale i tím, že následuje po rychle stříhaných detailních záběrech lidí. Navíc je svým okázalým způsobem snímání odlišný od zbytku filmu. Kontinuální jízda začne v nadhledu do mimoobrazového pole utíkajícími dětmi a po změně rámování z celkového záběru placených zaměstnanců (hare-krišna, číšníci) přes polocelek hostů vystoupá zpátky do nadhledu na do lesa prchající partičky výrostků, jež celých třicet sekund rámuje. Nápaditě vyřešený ustavující záběr místa - svatební hostiny - zároveň rozestavením postav v předkamerovém prostoru zdůrazňuje komický aspekt a z hlediska vyprávění slouží jako přechod do scény více profilující hlavního hrdinu Tomáse, na kterého hlouček kluků natrefí, jak má v lese sex s nevěstou.

Celovečerní debut Alfonso Cuaróna Jen s tvým partnerem.

Jen s tvým partnerem získalo několik cen na torontském filmovém festivalu, ale Mexická filmová komise, z jejíž peněz byla financována výroba, s výsledkem nebyla spokojena. Cuaróna to vedlo, jak se sám vyjádřil, k ukončení kontaktů s komisí a k přestěhování se do Los Angeles, kde mu Sydney Pollack nabídl režii jednoho dílu neonoirového seriálu Padlý anděl, na kterém se podíleli i Tom Cruise či Tom Hanks. Pátý díl první sezóny, ke kterému si Cuarón jako kameramana přizval Emmanuela Lubezkiho, je retrospektivně vyprávěným příběhem Annie, která se tragicky zamiluje do milionáře Dwighta, jenž je ale posedlý dívkou jménem Bernette.

I v něm najedeme dlouhý záběr-sekvenci, který má ve vyprávění jasnou funkci, protože přichází na konci prvního ze tří aktů skoro půlhodinového dílu. Ve scéně vidíme Annie, která čeká u telefonu a přemlouvá se, aby Dwightovi po dvou týdnech od setkání zavolala sama. Zatímco slyšíme její komentář mimo obraz, který líčí události z šest týdnů vzdálené budoucnosti, kamera pomalu najíždí směrem k ní, až z rámu vypadne po levé straně lampa a po pravé větrák jakožto rušivé vizuální/akustické prvky. Množství světla, které na ní oknem dopadá, posiluje to, že je celé dění zprostředkováno skrze ní.

Alfonso Cuarónem režírovaná a oceněná 5. epizoda 1. śerie Padlého anděla.

Díky ocenění za epizodu Padlých andělů mohl v Americe realizovat pohádku Malá princezna, kterou má ze své filmografie nejraději, a Nadějné vyhlídky, s jejichž výsledkem naopak nebyl spokojen, protože - jak uvedl ve výše linkovaném rozhovoru z roku 2006 - nedůvěřoval svému instinktu, který mu říkal, ať modernizovanou verzi Dickense nerežíruje. Dvorní kameraman Emmanuel Lubezki se pro Variety taktéž přiznal, že s Nadějnými vyhlídkami má problém, protože se v nich příliš stříhá a každý záběr je převelice pečlivě komponován a stylizován.  

Fotografie z filmu Mexická jízda / Y tu mamá tambiénOba se vrátili do Mexika, kde natočili Mexickou jízdu, u které se Lubezki snažil o větší autenticitu, jíž chtěl dosáhnout nepředpřipraveností záběru. Styl se zde nepodřizuje vyprávění, jako tomu bylo u předchozích děl, ale naopak se od něj osamostatňuje (kamera se odpoutává od protagonistů, aby sledovala kuchařku, zabírá divoká prasata atd.) a uskupuje se do promyšlených vzorců. Dialogové záběry-sekvence, kontrast mezi několika plány s velkou hloubkou pole a přechody mezi zvuky a tichem (či komentářem mimo obraz/z mimobrazového prostoru) ustanovily rukopis, který se pro duo Cuarón-Lubezki stal v tomto tisíciletí příznačný.

V této road-movie o dospívání se scény důmyslně variují (sex Julia s přítelkyní, sex Tenoche s přítelkyní, 2x plavání v bazénu s odhalením minulosti, 2x povídání si se sestřenicí u stolu, 3x souložení s ní - Julio, Tenoche, všichni tři atd.). Jejich proměňující se délka přitom odpovídá jak vývojové dynamice vztahů mezi nejprve dvěma, později třemi protagonisty, tak je odvislá od délky předchozí podobné/kontrastní scény, oproti které se prodlužuje.

Fotografie z filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu / Harry Potter and the Prisoner of AzkabanNominace na Oscara za původní scénář a téma dospívání nejspíš přimělo producenty k tomu, aby si Cuaróna vybrali jako režisér třetího dílu Harryho Pottera s "podtitulem" vězeň z Azkabanu. Částí, která je mezi diváky považována za jednu z nejlepších (spolu s pětkou Davida Yatese), ne-li vůbec tu nejpovedenější z celé kouzelnické ságy, se detailně zabývala filmová historička a teoretička Kristin Thompsonová. Ve svém blogovém příspěvku se věnovala nejenom představení Cuarónovy tvorby a nastínění produkčního kontextu, ale analyzovala i funkci třech vybraných delších záběrů ve vyprávění. Nemá zde smysl opakovat její argumentaci, ale podstatné pro tento text je, že stejně jako u Padlého anděla je zde patrný příklon k větší konvenčnosti.

Oproti tomu se Potomci lidí s pasážemi motivovanými bez ohledu na potřeby vyprávění, či s těmi uzpůsobujícími se žánrovým konvencím jiných uměleckých děl (dokumentů, reportáží) částečně navrací k Mexické jízdě. Z Harryho Pottera a vězně z Azkabanu si ale "bere" použití triků (trikovým supervizorem zde byl Tim Webber), které mají zastřít, že jeden dlouhý záběr je ve skutečnosti složen z několika, které byly pospojovány až v post-produkci. Napsané platí především pro tři výrazné akční sekvence, z nichž nejdelší má celých 9 minut (zdánlivě) bez jediného střihu.

Fotografie z filmu Gravitace / GravityPost-apokalyptické sci-fi podobenství se se svou průměrnou délkou záběru překračující šestnáct sekund výrazně odchylílo od normy natolik, že užití tohoto ozvláštňujícího stylistického postupu se nepřehlédnutelně začalo spojovat s Cuarónovou tvorbu v laickém i odborném tisku. Sci-fi survival Gravitace na tom postavil část své propagace, když byla na Comic-Conu za účasti Sandry Bullock promítána ukázka úvodního záběru a ještě před uvedením v rámci festivalového okruhu se psalo o tom, že ve filmu bude jenom přes 150 střihů celkem a potitulková scéna-záběr bude mít 17 minut. 

PR rétoriku povětšinou přebrali čeští i zahraniční žurnalisté (s výjimkou např. auteurského textu na stránkách Variety), kteří se už nepozastavovali nad tím, že ona zmiňovaná sekvence nemá minut sedmnáct, nýbrž necelých třináct. (Pro přesnost: 12:26 s mírným zaokrouhlením nahoru, což je dosavadní Cuarónův a Lubezkiho rekord.) A povětšinou si nevšímali, že opojně choreografované pasáže svou délkou sice vystupují ze současné normy toho, jak jsou stříhány blockbustery či americké sci-fi/survivaly, ale styl se podřizuje potřebám výstavby klasického hollywoodského vyprávění. (V argumentaci je těžké se vyhnout spoilerům, a tak následující odstavec přeskočte, pokud jste snímek ještě neviděli.)

Fotografie z filmu Gravitace / GravityGravitace má svých 90 minut stopáže (vč. úvodních a závěrečných titulků) velmi konvenčně rozdělených do tří aktů, kdy první dva mají půl hodinu a závěrečný je i z rytmických důvodů kratší (20 minut + tříminutový epilog). A dodrženo je i nepsané pravidlo, že body obratu jsou vždy v polovině každého aktu (v 15. minutě dochází k osamocení Ryan, ve 45. minutě nalézá návod, v 70. minutě se vydává na čínský modul). A strukturování je tak pečlivé, že každých cca. pět minut se vyprávění nasměruje mírně dál

Vedle uzpůsobení se nároků výstavby hollywoodské formy i délka záběru odpovídá požadavkům vyprávění a žánrovým konvencím, když je akce stříhána výrazně rychleji než zbytek. Je možné se opájet úvodní skoro třináctiminutovou scénou-záběrem, ale působivosti je dosaženo především díky tomu, že po něm a dalších téměř šesti minutách je v prvním aktu vše velmi rychle stříhané. (První akt má na padesát záběrů, kdy se s výjimkou tří delších, ale postupně se zkracujících - dvanáct, šest, necelé tři minuty - stříhá několikrát za minutu. A to včetně dialogových pasáží mezi Ryan a Mattem, kteří se nacházejí v různých prostorových plánech, a tak by se mezi nimi dala vést pozornost přeostřováním.)    

Fotografie z filmu Gravitace / GravityS podobným výčtem by se dalo pracovat dál (např. užití hlediskových záběrů ve dvou modulech, přičemž v tom druhém je délka kratší, protože se počítá s divákovou obeznámeností s podobným prostorem). Je sice zjednodušující dojít k závěru bez uvažování o dlouhých záběrech v kontextu s ostatními prvky filmového stylu (především zvuky - mluveným slovemem - z mimoobrazového prostoru, hudbou z fikčního světa distribující pozornost mezi více plány, což obojí vede k prodloužení až k tzv. plán-sequence). Taktéž se jako problematické může jevit "ignorování" ostatních aspektů vyprávění (především míry subjektivizace, kdy se pro diváka velmi vtrahujícím způsobem přechází od objektivního pozorování přes percepční subjektivitu vyjádřenou zvuky slyšenými ústřední postavou až k jejímu snu/představě a zase zpátky), díky nimž je Gravitace přece jenom posunem ve společné tvorbě dvou mexických tvůrců.

Je ale možné tvrdit, že duo Cuarón-Lubezki sice diváky navyklé všímat si estetických výlučností díla opájí čím dál tím delšími pasážemi beze střihu, ale to na úkor větší autenticity (triková post-produkce) a konvencionalizace svých postupů (podřízenost výstavbě klasické hollywoodské formy, korespondence s potřebami vyprávění, zkracování v akčních scénách, čímž byli naopak výjimeční Potomci lidí). Po Gravitaci by to chtělo stejný odskok z Hollywoodu, jaký nastal po podobně předem důsledně naplánovaných Nadějných vyhlídkách. Oběma pánům by to nepochybně prospělo.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 2. 12. 2022 - 8. 12. 2022
TV tipy: Rebel v žitě dosáhl na mistrovskou úroveň a píše přání Ježíškovi Po roce znovu nastalo adventní období, čemuž také odpovídá televizní nabídka. Prim v ní totiž hrají předvídatelné snímky se sváteční tematikou. Tipy týdne jsou nicméně nová verze Jumanji a akční thriller Mistrovská úroveň.... čtěte zde
Vydáno: 02.12.2022 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Fabelmanovi 8/10
Recenze: Rodinné drama Fabelmanovi je nejosobnějším filmem Stevena Spielberga Ve snímku Fabelmanovi, natočeném lehkou rukou a s poctivou dávkou hravosti, jemnosti, upřímnosti a citu, se Steven Spielberg ohlíží za svým dětstvím a dospíváním a za zážitky, které jej formovaly jako filmaře. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 48. týden
Kinopremiéry: Když srdce dubu promluvilo, přišla láska Poslední měsíc roku začíná v kinech sedmičkou premiér, z nichž největší divácký potenciál má tuzemská pohádka Největší dar. Její konkurenci pak tvoří počiny méně nápadné a určené specifickému publiku. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 47. týden
Top 20 ČR: Vánoční příběh v kinech zaujal Domácí novinka Vánoční příběh v kinech zaujala. Na premiéru nové české komedie se v posledním listopadovém víkendu vydalo přes čtyřicet tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 29.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 47. víkend
Box office: Den díkuvzdání ve znamení Black Panthera Americký svátek Den díkuvzdání byl ve znamení marvelovky Black Panther: Wakanda nechť žije, která bez problému odrazila nápor novinek, z nichž nejhůře dopadla disneyovka Divnosvět. čtěte zde
Vydáno: 28.11.2022 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Martin Scorsese slaví 80 (17.11.2022 08:30 v Články | Publicistika)
- Trailer: A Man Called Otto (20.10.2022 20:34 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Záletník prožil svatbu podle Margot, která se proměnila v ohňostroj marnosti (30.09.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Robert Zemeckis natočí Here (28.09.2022 08:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Válečník král Škorpion podnikl cestu kolem světa (23.09.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Pinocchio Roberta Zemeckise má nový trailer (25.08.2022 10:30 v Novinky | Trailery)
- Tom Cruise a jeho plány do budoucna (09.08.2022 17:15 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Prokletí tygři bojují na planetě Praha o střídavku (03.08.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Charlize Theron si zahraje Jane (01.08.2022 18:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Tom Cruise slaví 60 let (03.07.2022 09:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Strhující životopisné drama Elvis je návratem Buze Luhrmanna do vrcholné formy (25.06.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Elvis volí prezidentku a prožívá summer massacre (22.06.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Brad Pitt nasedá na Bullet Train v novém traileru (08.06.2022 08:30 v Novinky | Trailery)
- Pinocchio má první trailer (31.05.2022 16:52 v Novinky | Trailery)
- Box office: Top Gun trhal rekordy (30.05.2022 07:30 v Komentáře | Box office)
- Stroj času: Top Gun - dokonalý prototyp popcornového filmu (29.05.2022 14:30 v Recenze | Stroj času)
- Recenze: Akční pokračování Top Gun: Maverick svého předchůdce ve všem překonává (27.05.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Tři tygři a Maverick ví kulový a ocitají se na pokraji nervového zhroucení (25.05.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Elvis se představuje v novém traileru (24.05.2022 08:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Mission: Impossible odplata - první část (23.05.2022 17:03 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   48/2022

Fabelmanovi
8/10

Ve snímku Fabelmanovi, natočeném lehkou rukou a s poctivou dávkou hravosti, jemnosti, upřímnosti a citu, se Steven Spielberg ohlíží za svým dětstvím a dospíváním a za zážitky, které jej formovaly jako filmaře.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu