Recenze: Tuctový Turbo další animáky nepředběhl

Vydáno: 14.10.2013 17:00 - Vratislav Šálek | foto: CinemArt

Turbo je nejrychlejší šnek na světě a sní o tom, že se projede s profesionály na slavném okruhu v Indianapolis. Je status zámořského propadáku, s nímž animák přichází do našich kin, oprávněný? A má smysl mu věnovat pozornost?

TurboRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 14.10.2013 17:00. Turbo je nejrychlejší šnek na světě a sní o tom, že se projede s profesionály na slavném okruhu v Indianapolis. Je status zámořského propadáku, s nímž animák přichází do našich kin, oprávněný? A má smysl mu věnovat pozornost? Hodnocení: 3
Turbo
Turbo
Komedie / Rodinný / Dobrodružný / Animovaný
USA, 2013 , 96 min.

Režie: David Soren
Scénář: Darren Lemke, Robert D. Siegel, David Soren
Kamera: Chris Stover
Herci: Ryan Reynolds, Paul Giamatti, Michael Peña, Samuel L. Jackson, Luis Guzmán, Bill Hader, Snoop Dogg, Maya Rudolph, Ben Schwartz, Richard Jenkins, Ken Jeong, Michelle Rodriguez, Mario Andretti, Mike Bell, Aidan Andrews

Česká premiéra: 17.10.2013

Turbo hodnocení na Kinobox.cz: 65.57 %
Animované filmy jsou zvláštní fenomén. Už dávno nejsou výsadou pouze svátečního období, ale v kinech se objevují po celý rok. A dostávají se tam dokonce i ty, které byly směřovány primárně na video (nedávná Letadla). Je pak logické, že ne všechny mohou uspět a některý z nich nezaujme a propadne. A přesně to postihlo v zámoří snímek s názvem Turbo, který se i přes finanční neúspěch objevuje v našich kinosálech.

Fotografie z filmu  / TurboJeho titulní hrdina se jmenuje Ted, ale nikdo mu neřekne jinak než Turbo. Miluje rychlost, pravidelně sleduje závody NASCAR a sní o tom, že by se jich jednou zúčastnil a stanul proti svému idolu, kterým je neporazitelný šampion Gustav Nafťák. Na tom by možná nebylo nic divného, kdyby ovšem Turbo nebyl malinký šnek. Ve své hlemýždí komunitě je tak většině pomalých kolegů pro smích a i zdejší vedoucí ho toleruje jen kvůli jeho bratrovi Chatovi, jenž se ho snaží mírnit a umravňovat. Jenže jednoho dne Turbo opustí své rodné rajče a vydává se do světa vstříc svému snu. K jeho splnění mu pomůže střet se závodním automobilem, který z něho udělá toho nejrychlejšího šneka na světě.

Jak to bude probíhat dál, si asi zhruba domyslíte a vězte, že se moc nespletete. Status propadáku, s nímž k nám Turbo přichází, je totiž více než oprávněný a jednoduše vystihuje vše podstatné. Typické je pro něho to, že zaměřen je primárně a hlavně na děti a dospělý doprovod odsunuje na vedlejší kolej. I to je jeden z důvodů, proč se nestane trvalkou, ale naopak si na něho po pár dnech nikdo ani nevzpomene.

Většina filmu sestává z toho, že někdo někam (nebo na někoho) legračně padá, je tu spousta postav, z nichž některé jsou typicky ukřičené a otravné, stále se tu něco děje a všechno tak nějak plyne dopředu bez většího nápadu. Z hlavních hrdinů utkví v paměti pouze Turbo, který je sympaťák každým coulem, nicméně jeho gesta jsou hodně úsporná a často se opakují. Ostatní už nejsou příliš výrazní a naopak jsou dost zaměnitelní.

Fotografie z filmu  / TurboOdrostlejší publikum nijak zvlášť neuchvátí ani animace, která je naprosto standardní a rutinní. Osobně se mi často vkrádala myšlenka, že mohla být dokonce propracovanější. Zkrátka se mi zdálo, že tu tvůrci jeli na neutrál a celé to zahalili do křiklavých barviček, aby to bylo líbivé. Ani 3D není příliš viditelné a vynikne jen párkrát, takže ani z tohoto hlediska nelze očekávat žádný zázrak.

Příběhově je také vše v naprosto klasickém módu, který je předvídatelný a nijak překvapivý. Nezbytné mravní ponaučení z filmu kouká na míle daleko a je omílané tak často, že za chvíli začne být hodně otravné. Myslím, že dnešní děti nepotřebují některé informace tak viditelně podstrkovat a jsou schopny si leccos domyslet. Ani vtípků, které by stály za připomenutí, tu také není mnoho a jsou spíše opatrné.

Zhruba od čtvrtiny je jasné, že tvůrci v čele s celovečerně debutujícím režisérem Davidem Sorenem se pokouší o jakousi animovanou parodii na sérii Rychle a zběsile, což se jim ne vždy daří. Scéna, v níž Turbo získá své superschopnosti, je dokonce takřka přímou citací prvního dílu, která docela potěší. Leč je to jeden z mála podobných momentů, neboť další odkazy už nejsou tak zdařilé.

Fotografie z filmu  / TurboCo ovšem přidává bodíky navíc, je samotný závěr, který je jednou velkou a nepřetržitou závodní sekvencí a nechybí mu ta správná atmosféra, napětí a adrenalin. Radost udělá i velmi zdařilá simulace skutečného okruhu Indianapolis. Toto je snad jediná chvíle, kdy je dospělý vytržen z letargie a konečně se nějakým způsobem baví. Ale to je už příliš pozdě.

Co se dabingu týče, tak nemusíte mít strach. Je poměrně povedený, netahá za uši a neuslyšíte v něm zas tak moc oposlouchaných hlasů, což se vždy počítá. Je ale jasné, že originál, v němž se objevují Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson nebo Paul Giamatti, bude asi někde jinde.

Turbo je naprosto zaměnitelný a tuctový animák, se kterými se nejen v kinech setkáte několikrát do roka. Důvodů, proč zajít zrovna na něho, po pravdě moc neexistuje, protože všechno, co se v něm odehraje, uvidíte jinde a dost možná i lépe. Pokud vás vaše ratolesti k návštěvě přece jen přimějí, počítejte s tím, že se budete chvílemi nudit. Ti nejmenší se ale příjemně pobaví, takže svých peněz asi příliš litovat nebudete.

Oficiální český trailer filmu Turbo / Turbo