Recenze: Devadesátkově zábavné 2 zbraně

Vydáno: 11.10.2013 12:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Denzel Washington a Mark Wahlberg jsou jako dva rozdílní policisté v režii Islanďana Baltasara Kormákura nuceni spolupracovat, nebo je drogový kartel pošle do věčných lovišť. Jde jen o obyčejný buddy movie s nádechem nostalgie?

2 zbraněRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 11.10.2013 12:00. Denzel Washington a Mark Wahlberg jsou jako dva rozdílní policisté v režii Islanďana Baltasara Kormákura nuceni spolupracovat, nebo je drogový kartel pošle do věčných lovišť. Jde jen o obyčejný buddy movie s nádechem nostalgie? Hodnocení: 3.5
2 zbraně
2 Guns
Drama / Komedie / Thriller / Akční
USA, 2013 , 109 min.

Režie: Baltasar Kormákur
Scénář: Blake Masters, Steven Grant
Kamera: Oliver Wood
Herci: Denzel Washington, Mark Wahlberg, Paula Patton, Edward James Olmos, Bill Paxton, Robert John Burke, James Marsden, Greg Sproles, Fred Ward, Patrick Fischler, Derek Solorsano, Edgar Arreola, Kyle Russell Clements, Christopher Matthew Cook, Tim Bell

Česká premiéra: 10.10.2013

2 zbraně hodnocení na Kinobox.cz: 67.23 %
Režisér islandského původu s přímo ďábelským jménem Baltasar Kormákur se s tím poslední dobou moc nemaže. Střídá projekty ambiciózní a tzv. umělecké (krimi Severní blata nebo nedávné drama Hluboko) s těmi ryze nenáročnými hollywoodskými žánrovkami (solidní akční záležitost Kontraband). Do druhé skupiny se určitě řadí i jeho nejnovější kousek s názvem 2 zbraně.

Denzel Washington, Mark Wahlberg ve filmu 2 zbraně / 2 GunsJeho hrdiny je dvojice policistů - agent Národního úřadu pro kontrolu obchodu s drogami Robert Trench a důstojník Americké námořní rozvědky Marcus Stigman - která, aniž by o sobě věděla, pracuje v utajení v drogovém syndikátu. Když se však její pokus o proniknutí do mexického drogového kartelu a zabavení milionu dolarů nezdaří, je odkázána sama na sebe. Nadřízení od obou mužů dali ruce pryč a oni jsou tak nuceni spolupracovat a v boji proti všem si zachránit holé životy.

Když si přečtete výše zmíněnou synopsi, bude vám asi jasné, jakým směrem se 2 zbraně budou ubírat. A pravda je, že se příliš nespletete. Jde o typ filmu "všichni podrazí všechny a jen někdo z toho vyjde živý". Tomu je tedy podřízena i jeho struktura a s klidem můžu napsat, že i méně zkušeného diváka tu nic nepřekvapí.

Nicméně to neznamená, že by nemělo jít o dobrou zábavu. Faktem je, že z Kormákura zřejmě nikdy nebude režisér epických dramat, ale jako akční rutinér (v tom nejlepším smyslu slova) se uchytí bez větších problémů. Akce v jeho podání má ten správný náboj, švih a potřebný drive a díky používání různých filtrů vypadá "oldschoolově", což je jedině dobře a dodává to snímku zvláštní "devadesátkový" nádech. Navíc je přehledně sestříhaná a s orientací by tak divák neměl mít větší potíže.

Paula Patton ve filmu 2 zbraně / 2 GunsZa celkově příjemný zážitek můžeme vděčit i hercům, kteří jsou vybraní zcela přesně. Ústřední dvojici ztvárnili Denzel Washington a Mark Wahlberg, mezi níž to potřebně jiskří a jejich vzájemné slovní přestřelky patří k nejlepším momentům filmu. Jejich partnerství - nepartnerství jim lze bezmezně věřit a i když druhý jmenovaný tu má více hlášek a kolegu malinko přehrává (i proto, že ten jede spíše na volnoběh), oba jsou sympatičtí a nelze jim nefandit. Charismatu mají na rozdávání, takže díky tomu všemu by se většina diváků neměla příliš nudit.

Za zmínku rozhodně stojí ještě výborný Bill Paxton, který si roli zkorumpovaného agenta CIA evidentně užívá. Sice místy sklouzává ke karikatuře, ale to mu s klidem odpustíte, protože do nálady snímku se to hodí. Paula Patton, jejíž tvář je i na plakátu k filmu, tu je hodně málo a spíše do počtu a pokud by se tu její postava vůbec neobjevila, v podstatě nic by se nestalo.

Denzel Washington, Mark Wahlberg ve filmu 2 zbraně / 2 GunsO tom, že je vše vesměs předvídatelné, už jsem se zmiňoval, proto je škoda, že tvůrci vymýšlejí neustále nové a nové situace a nové a nové podrazy, až je jich vskutku příliš. Někdy tak příběh přestane dávat smysl, protože hrdinům stále něco nevychází (přesto jim to prochází a nic moc se jim nestane) jen kvůli tomu, aby se jim do cesty připletla nová potíž. Právě v těchto chvílích se projevuje síla castingu a solidní režie, která vše drží nad vodou.

Necelé dvě hodinky tak utečou jako voda a pokud nepatříte k výrazným odpůrcům podobných žánrovek, budete poměrně spokojeni. Navíc oceníte několik dobrých nápadů (originální střelba na slepice) a pamatujete-li na obdobné buddy movies z konce osmdesátých a začátku devadesátých let minulého století, příjemně se naladíte na vlnu nostalgie.

2 zbraně je velmi slušný film, který ovšem z podobné konkurence nijak nevyčnívá. Jde o vyloženě oddechovou záležitost, které by jednoznačně prospělo více přímočarosti a menší snaha o rádoby chytrost. Jako klasická žánrová jednohubka však funguje báječně a pokud na ni půjdete s tímto vědomím, nemůžete si vlastně příliš stěžovat.

Český trailer filmu 2 zbraně / 2 Guns