Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Gravitace

Makrorecenze: převážné nadšení z Cuarónovy Gravitace

Vydáno: 07.10.2013 17:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: facebook tvůrce

Kolem sci-fi Alfonsa Cuaróna se strhla celkem jednoznačná vlna nekritického nadšení, které tento snímek řadí k nejlepším titulům letošního roku. Otázka zní - může se Gravitace nelíbit? Odpověď naleznete v naší makrorecenzi.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů.

ZÁŽITEK KOSMICKÝCH ROZMĚRŮ

Sandra Bullock ve filmu Gravitace / GravityDoslova. Zážitkovosti tu podléhá beze zbytku všechno a my, zarytí kosmofilové, zase podléháme jí. Ačkoliv už na internetu kolují nezbytné debaty o realističnosti zde prezentovaného (oblíbená kauza kalhotky ve skafandru), nemyslím si, že by Gravitace toužila hrát na strunu kdovíjaké věrohodnosti (stačí si v závěru celý příběh rychle shrnout). Cuarónův nový film je pravověrný survival, v němž všechny postavy od začátku do konce bojují o přežití, přičemž v jednom kuse něco hoří/poletuje/křičí/mizí/umírá. Vývozním artiklem jsou především veledlouhé záběry, jejichž kompozice je úchvatná a chvíle, kdy kamera od záběru z dálky přechází až do vnitřku helem kosmonautů, aby posléze opět vyplula ven, jednoduše berou dech.

Druhou věcí je gradace - už úvodní čtvrthodinový záběr (!!) je famózně stupňovaným zážitkem sám o sobě. Monumentálním vyvrcholením je gradace závěrečná, jíž nepokrytě podléhají triky, střih, míra adrenalinu i monology hlavní hrdinky. Jistě, není to originální, po obsahové stránce je Gravitace koneckonců jen jedním velkým, nepříliš sdílným klišé. Na druhou stranu, Alfonso Cuarón je natolik jistým řemeslným matadorem, že nedal divákovi k pochybnostem prakticky žádnou šanci. Hodina a půl stopáže je přesně akorát, aby zážitek zůstal intenzivní, k absolutnímu hodnocení mi však i přes srdnatý výkon Sandry Bullock schází alespoň trochu větší emocionální dopad. A nechybělo zase tolik... Závěrem musím zmínit úchvatný soundtrack, jenž mi určitě přistane ve sbírce nejoblíbenějších.

Pavel Pinker: 9/10


NEJINTENZIVNĚJŠÍ KINOZÁŽITEK HNED PO SUNSHINE

Sandra Bullock ve filmu Gravitace / GravityPostavte Cuarónovi vítězný oblouk a vystřelte ho na oběžnou dráhu, ať navždy stvrzuje jeho tvůrčí genialitu. Vzdálené kouty představivosti už totiž nejsou vzdálené a nejvroucnější geekovská přání znají svoji podobu. Gravitace je boží a intenzivní. Precizní podívaná nezatížená hlubokými myšlenkovými vrstvami. Hezky postaru, tím nejčistším a nejprostším způsobem vás ošálí a katapultuje ze sedadla a po celou dobu promítání nebudete s to pochopit, jak je možné se na plátně tak moc přiblížit nedostižným rovinám reality.

Cuarón naprosto vyčerpávajícím způsobem demonstruje sílu filmového média dneška, média, které při správném úchopu a důrazu na preciznost a autentičnost dokáže vyždímat z víceméně prosté zápletky naprosto zničující a odzbrojující zážitek. Je to ten prostor. Ta dokonalá iluze prázdného prostoru, která ve 3D na IMAX plátně dosahuje až znepokojivé opravdovosti. Cuarón do mrtě využívá úplně všechno a všechno hraje pro něj - Lubezkiho kamera, neprokouknutelné triky i Sandra Bullock, která se naprosto neočekávaně stává jedním z trumfů filmu. Nejlepší sci-fi roku? Stoprocentně. Nejlepší sci-fi posledních let? Rozhodně! Po Boylově zdrcujícím Sunshine je Gravitace mým dosavadně nejintenzivnějším kinozážitkem.

 Jakub Brych: 9/10

THE WAIT IS OVER

Fotografie z filmu Gravitace / GravityU Gravitace nesedíš v ajmexový sedačce, hned po startu pluješ vesmírným prostorem, oblétáváš raketoplán Explorer a s Clooneym a Bullock upravuješ systémy na Hubble teleskopu. Zoufale se chytáš vzduchoprázdna před sebou a snažíš se proplést ruce v padákových provazech na ISS. Mělkým dýcháním se snažíš snížit potřebu kyslíku, protože na čínskou stanici je to sto kilometrů. Alfonsa jasně nebaví vyprávět příběhy, on chce diváka přímo uvnitř, nezávislého pozorovatele, člena Ryb při povstání v Potomciích lidí, dalšího astronauta. Tyto z křesla zvedající atributy zaryté cuarónovce příliš nepřekvapí, protože všechny tyto náznaky znají pevně zakořeněné nejen z už zmíněných Potomků (jestli jste neviděli, naordinujte si moderní filmový základ alespoň třikrát denně).

Nejlepší na tom je, že jakkoliv skvěle to celé vypadá, vyprávění nezabředne do blockbusterových klišé a staví děj do mnohem minimalističtější formy, která je ždímána s vkusně předneseným přesahem. Osobně bych šel i výš než s "pouhým" filmem roku (od Sunshine tu lepší sci-fi nebylo) a očekávám roj zlatých nominací. Až moc přechválený, říkáš si? Vyhoď dvě kila a nasaď trojrozměrný okulár - jakmile ti elektronický riff oznámí příchod akce, jediné pojítko mezi tebou a kinem je sedačkové opěradlo, které rukama křečovitě svíráš.

Adam Hencze: 9/10

 

YOU CAN’T REALLY BEAT THE VIEW

George Clooney ve filmu Gravitace / GravityDalo by se popsat tisíce znaků o tom, jestli je Alfonso Cuarón filmový vizionář, člověk, který otevírá nové filmové světy a volí originální postupy. Jeho vesmírná odysea možná není závratně nová, ale je nejomamnější, nejčistší, téměř dokonalá ve své prostotě. Jakoby nám Cuarón, pomocí své charakteristické filmové řeči plné předlouhých záběrů říkal, že jen v nekonečném kosmickém prostoru lze natočit skutečně komorní, až existenciální snímek s univerzálním přesahem, který se dotýká samotné podstaty lidství.

Až ve vesmíru, v okamžiku, kdy se vznášíte, lze pochopit, co opravdu znamená ona pozemská nesnesitelná lehkost bytí. Až ve chvíli, kdy o život bojujete, umíte docenit jeho hodnotu. Až tehdy, když je domov vzdálen několik světelných let, pochopíte, co pro vás znamená. A až ve filmu, v němž Sandru Bullock vede Cuarón a snímá ji Lubezki, si uvědomíte, že jí nechybí herecký talent ani krása. Jen najít ten vhodný úhel, to správné světlo, ten pravý tón. Pokud Vás zajímá gravitace vědecky, přečtěte si Newtona. Pokud filozoficky, zajděte si na Cuaróna. Už jen pro tu krásu vesmírnou, filmovou magii, kterou nemáte chuť dekonstruovat, jen se jí necháte kamsi unášet. Ale nemá smysl plýtvat slovy. O Gravitaci totiž přesně platí to, co v ní říká postava famózního George Clooneyho: "You can´t really beat the view."

Natálie Bergerová: 9/10

 

GRAVITACI TÁHNE DOLŮ PŘÍLIŠNÁ KONVENČNOST

Fotografie z filmu Gravitace / GravityGravitace je precizní film, kterému z hlediska požadavků na klasické hollywoodské vyprávění nelze nic vytknout. Velkou roli v přijetí ovšem vedle vysokého horizontu očekávání sehrává i znalost Cuarónovy předchozí tvorby a survival subžánru. Při zasazení snímku do těchto dvou poetických tradic se o míře ozvláštnění dá polemizovat.

Ponechme stranou, že jde o značně významově ploché dílo o víře a soustřeďme se na velkou délku záběrů, které se stala součástí marketingové strategie, jíž pak nekriticky přejímala laická i část odborné obce ve svých reakcích. Ve všech počinech tohoto století, na kterých Cuarón spolupracoval s kameramanem Emmanuelem Lubezkim, byly scény s velkou průměrnou délkou záběru motivovány umělecky (strhávaly na sebe pozornost, místy se osamostatňovaly od potřeb vyprávění a uskupovaly se do vzorců), případně tzv. transtextuálně (přebíraly konvence jiných uměleckých děl, především reportáží-dokumentů). V katastrofickém sci-fi survivalu se ovšem styl podřizuje vyprávění, čímž se stává značně konvencionalizovaným.

Je jedno, jak dlouhý je záběr, vyprávění je po cca. půl hodině strukturováno do tří aktů (poslední je z rytmických důvodů nejkratší), s každou patnáctou minutou přichází dílčí bod obratu a každých pět minut (!) je poskytnuta důležitá informace směřující děj dál. Dialogové sekvence jsou na místo přeostřování v jednom záběru řešeny metodou záběr – protizáběr, opojnější jízdy slouží k zorientování se v prostoru (viz Sojuz a poté kratší na čínské lodi) a při akci se stříhá rychleji. Na rozdíl od na Zemi se odehrávající Mexické jízdy a Potomků lidí zasazení do vesmíru dost dobře neumožňuje vytváření kontrastu mezi jednotlivými plány předkamerového prostoru, pozornost směřuje pouze hudba a zvuk.

Sandra Bullock ve filmu Gravitace / GravityNavíc se od ostatních výrazných survivalů (např. Útok z hlubin, Otevřené moře, Pohřben zaživa, 127 hodin) nijak zásadně neliší. Podvrací očekávání spojená s obsazením herecké hvězdy. Snižuje počet protagonistů ve vyprávění, které postupně čím dál tím víc subjektivizuje (od hlediskových záběrů přes percepční /zesílení zvuků v blízkém okolí/ až k mentální /snová pasáž/ subjektivitě). Od otevřených prostor se přesouvá do uzavřených. Kombinací hudby se zvukovými efekty dosahuje silné emocionální odezvy a epilog má být oslavou života.

Gravitace je sice svými sjednocujícími hrátkami s perspektivou pozoruhodná (od makrocelku k mikrodetailům, od objektivního vyprávění k subjektivizovanému, od blízkých zvuků ke vzdálené hudbě ve fikčním světě, od nekonečného prostoru k těm uzavřeným, přičemž tyto vzorce se neustále variují a zintenzivňují). Zatímco o opojnosti prvního aktu a imerzivnosti toho závěrečného bych nepochyboval bez ohledu na velikost projekční plochy, o míře ozvláštnění si s ohledem na uvedený kontext (Cuarónova filmografie, survival subžánr) nejsem jist.

Marek Slovák: 7/10

Hlavní český trailer filmu Gravitace

Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu Gravitace najdete zde.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Bluntman je odpad! (V, 06.11.2013 22:27) Reagovat

    Bluntman je odpad csfd databáze. Píše děsné recenze. Prosím ho ať se na to vykašle.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Bluray recenze: Joker 9/10
Bluray recenze: Joker Snímek Joker, jenž je nekompromisní, uhrančivou a mimořádně působivou anti-komiksovou a anti-hrdinskou psychologickou sondou do duše šílence, vychází na nosičích DVD, Blu-Ray a UHD BD. čtěte zde
Vydáno: 27.03.2020 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TV tipy: 27. 3. 2020 - 2. 4. 2020
TV tipy: Piráti z Karibiku rychle a zběsile plánují Salazarovu pomstu Největšími lákadly na přelomu března a dubna jsou televizní premiéry dvou velkých komerčních trháků. Tím prvním je sedmý díl automobilové ságy Rychle a zběsile, druhým pak zatím poslední pokračování Pirátů z Karibiku.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Koronavirus: seznam posunutých premiér
Koronavirus: seznam posunutých premiér UPDATE: Kvůli epidemii koronaviru jsou odkládány premiéry tuzemských i zahraničních filmů. Nově jsou posunuty například premiéry filmů Krotitelé duchů: Odkaz, Morbius a Mimoni: Padouch přichází. čtěte zde
Vydáno: 22.03.2020 09:18 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 20. 3. 2020 - 26. 3. 2020
TV tipy: Stíhači Red Tails nahánějí neznámého vojáka, který nese kulku pro generála V nadcházejícím týdnu si můžete dlouhé chvíle zkrátit v televizi u několika méně známých, avšak zajímavých žánrovek. Premiérového uvedení se ale dočkají třeba i válečná dramata Stíhači Red Tails a Neznámý voják. ... čtěte zde
Vydáno: 20.03.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
4
Blu-ray recenze: Anna 6/10
Blu-ray recenze: Špionážní thriller Anna na bonusy zanevřel Film Anna režiséra a scenáristy Luca Bessona vychází jak na DVD, tak na Blu-Ray, ale bohužel zcela bez bonusů. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2020 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Top 10: nejslavnější horory 90. let (29.02.2020 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Coco se stal učitelem z nouze, prožil bolestnou realitu a čeká na spásu (06.12.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Sandra Bullock propuštěnou trestankyní (05.11.2019 13:07 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Hastrman, Jackie a Viktor Frankenstein jsou zoufalci (13.09.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- George Clooney natočí sci-fi Good Morning, Midnight (25.06.2019 08:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Pistolník Johnny Cash se ocitl na jatkách č. 5, kde bojoval o Hedvábnou stezku (17.05.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? (22.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Oscar 2019: Nejlepším filmem je Zelená kniha (25.02.2019 05:19 v Články | Publicistika)
- Oscar 2019: Nejlepší režie (22.02.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Catch-22: první trailer komediální válečné minisérie (12.02.2019 09:51 v Novinky | Trailery)
- Studená válka porazila Romu v kameramanském klání (10.02.2019 11:46 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: Nejlepší kamera (09.02.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- Cenu za režii DGA získal Alfonso Cuarón (03.02.2019 10:18 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Oscar 2019: nominacím vévodí Roma a Favoritka (22.01.2019 15:07 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2020

Neviditelný
7/10

Hororový psychologický thriller s Elisabeth Moss v hlavní roli ženy, která se snaží uprchnout ze vztahu se svým psychopatickým partnerem, dokáže napínat a děsit i bez nadpřirozených strašáků.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver