Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Cuarón zastíněn Cuarónem

Téma: Cuarón zastíněn Cuarónem

Vydáno: 11.10.2013 17:00 v sekci Články | Publicistika - Marek Slovák | foto: facebook tvůrce

Mexická jízda je chápána jako zlom a Gravitace je považována za dosavadní vrchol v tvorbě původem mexického tvůrce Alfonso Cuaróna. Často se ale zapomíná na to, že na obou počinech se podílel Cuarónův syn Jonás.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu Gravitace / GravityPro ty, kteří si potrpí na základní biografická data, uvádíme, že se Jonás Cuarón narodil před 32 lety Marianě Elizondo a Alfonsi Cuarónovi. Jelikož byl dítě z filmařské rodiny (matka herečka, otec režisér a scenárista), objevil se ve dvou letech po boku svého otce v Las Palabras (1983) a poté v otcem režírovaných dramediích Jen s tvým partnerem a Malá princezna, kde je k zahlédnutí jako kominík. Na studiích se však věnoval architektuře v kombinaci s anglickou literaturou, když navštěvoval vassarskou univerzitu v New Yorku. Informace o jeho vysokoškolském vzdělání pro nás ale až na jednu výjimku není určující, když nám jde o jeho kariéru u filmu. Onou výjimkou je krátkometražní počin 8 Stories, který napsal a režíroval spolu s Clotem Hauusmanem a za který oba získali ocenění z festivalu studentských filmů U. S. National High School Film Festival. Stejnou funkci – spolurežisér a spoluscenárista – zastával i u snímku Un disparejo.

Zlomovým pro něj byl rok 2007, kdy do své filmografie připsal dvě výrazné položky.
První byl krátkometrážní dokument The Shock Doctrine, druhou celovečerní prvotina Rok nehtu. Obě se promítaly na benátském filmovém festivalu, přičemž první zmíněný byl zařazen do sekce Corto Cortissimo a druhý do prestižního Týdne mezinárodní kritiky.

Fotografie z filmu  / The Shock DoctrineShock Doctrine, které Jonás režíroval a sestříhal, je virálním videem, které má propagovat stejnojmennou knihu Naomi Kleinové, jež se věnuje vztahu mezi terapií šokem, která se užívala v padesátých letech a kterou si pak při výsleších osvojila CIA v letech osmdeástých, a změnami ve společnosti. Jde přitom od pinochetovského převratu v Chile přes masakr na tiananmenském náměstí až po nedávnou minulost, když se zaměřuje na válku v Iráku. Ústřední myšlenku publikace, že vláda terapii šokem aplikuje na své občany stále, čímž z nich dělá poslušné ovce, demonstruje za pomocí archivních dokumentárních záběrů a ukázek z výukových videí, jež kombinuje s animovanými vsuvkami. Vše zastřešuje persvazivní komentář, kvůli kterému – a také kvůli jeho kombinaci s obrazem – si šestiminutové knižní promo vysloužilo kritiku za to, že pokrytecky využívá stejných metod, které samo kritizuje. 

Jonásem Cuarónem režírované a sestříhané virální video/dokument Shock Doctrine.
Fotografie z filmu  / Año uñaNa kraťasu Jonás spolupracoval nejenom s autorkou předlohy, ale i se svým otcem, který v roli výkonného producenta zaštítil synův celovečerní debut. Rok nehtu se dle zápletky a zvlášť při porovnání s předchozí Jonásovou tvorbou může jevit jako značně neambiciózní a neoriginální dílo. Romance o mexickém chlapci Diegovi, který se zamiluje do americké studentky Molly, která o prázdninách navštěvuje různé země, zní jako další z řady indie počinů, jichž je nespočet. S vědomím, že chlapec je nezletilý a v závěru je porušena konvence klasického vyprávění v podobě ustanovení heterosexuálního páru, navíc může být k dílu přistupováno předsudečně jako ke slabší nápodobě Mexické jízdy. Podobnost by nebyla překvapující, když Alfonso Cuarón scénář road movie o dospívání konzultoval se svým synem, jemuž snímek v závěrečných titulcích dedikoval. Syn se ale vůči výtce v rozhovoru pro britský časopis Empire bránil tím, že vztah mezi ústředními hrdiny je díky nižšímu věku chlapce mnohem nevinnější a romantičtější.

V případě Roku nehtu se ale ona předsudečná očekávání, spojená se znalostí žánru a filmografie autora, ukazují jako mylná, protože jde o formální experiment, který má nejblíž svému inspiračnímu zdroji, Rampě Chrise Markera. Stejně jako Marker, i Cuarón ozvláštnil svou žánrovou podívanou tím, že ji složil ze statických fotografií, jež jsou podkresleny monology/dialogy a myšlenkovými pochody postav. Vzhledem k tomu, že vybíral snímky z osobního archivu, za protagonisty – Američanku na cestách a neplnoletého Mexičana – zvolil svou (tehdejší) přítelkyni a svého bratra, kolem nichž vystavil fiktivní příběh. Při realizaci dlouhometrážní prvotiny zvolil odlišný postup než jeho legendami opředený francouzský vzor, protože nejprve během jednoho roku fotil a poté na základě nijak neinscenovaných fotografií sepsal fiktivní scénář. Celý proces mu spolu s namlouváním a editací zabral tři roky.

Fotografie z filmu  / Año uñaRok nehtu si ze soluňského festivalu odvezl cenu za mimořádný umělecký úspěch a reakce laické i odborné veřejnosti byla veskrze pozitivní. Z komentářů na databázích se dá vyčíst, že poté, co si diváci během prvních deseti minut zvyknou na netradiční formu, nedělá jim problém se nechat vtáhnout a sledovat zbývajících sedmdesát minut příběh, jehož vyústění je zajímá, s protagonisty, s nimiž sympatizují. Volbu fotografií lze interpretovat jako vzpomínku na etapu života a zkušenost, jíž si prošel (skoro) každý, což usnadňuje přijetí. Navíc zařazením snímků za sebe se vytváří zdání pohybu a Jonás Cuarón užívá kontinuitních kinematografických postupů, a tak je každé nové místo uvozeno celkem, prostříhává se na detailnější záběry a postavy jsou vždy v rámu, nevypadávají z něj. I přechod od černobílého k barevnému obrazu je motivován tím, že se zprvu oddělené vypravěčské linie hlavních postav spojily. A na rovině zvuku, přestože se ústa nehýbou, lze snadno rozlišit mezi monologem a myšlenkovými pochody Diega či Molly, protože ty jsou vyjádřeny šeptem.

Upoutávka k filmu Rok nehtu.

Fotografie z filmu Gravitace / GravityI druhý Jonásův celovečerní film by měl produkovat Alfonso Cuarón, ke kterému se přidá jeho mladší bratr Carlos. Desierto, jak by se dramatická road-movie s prvky romance měla jmenovat, má vyprávět o ilegálních imigrantech, kteří se dostanou z Mexika do Spojených států, ale jsou nuceni utíkat před mužem, který kontroluje hraniční hlídku. A v čem spočívá ona romance? Na útěku se do sebe dva imigranti zamilují (zatím je příliš brzy na spekulace o jejich genderu), přičemž jednoho z nich by si měl zahrát Gael Garcia Bernal, který se na počátku nového tisíciletí stal výraznou hereckou tváří „nového“ mexického filmu. Scénář, který napsal Jonás s Mateem Garcíou, zaujal Alfonse Cuaróna svým úsporným vyprávěním a soustředěním se na intenzivní prožitek postav natolik, že přizval svého syna k psaní Gravitace. Spolupráce se jim natolik osvědčila, že si ji při psaní dalšího režijního projektu A Boy and his Shoe zopakovali. Pokud se ptáte, „co je to za žánr“, a po Mexické jízdě, Potomcích lidí a právě natáčeném Desierto očekáváte další road-movie, tipujete správně. Postavy by měly cestovat mezi Anglií, Skotskem a Francií, čímž se oproti předchozím snímkům značně rozšíří herní pole.

Málokdo ale ví, že se Jonás nejenom podílel na scénáři Gravitace, ale režíroval i krátkometrážní konverzační drama Aningnaaq, které v sedmi minutách nahlíží na počínání astronautky Ryan Stone z jiné perspektivy. Kdo viděl jeden z nejchválenějších survivalů posledních let (a kdo ne, pro toho jsou následující řádky mírně spoileroidní), nejspíš ví, že Aningnaaq je cizinec na druhém konci drátu, s nímž se Ryan dorozumívá. Nejde ale o Číňana, jak se zprvu domnívá, ale o inuitského rybáře (řekl někdo Nanuk, člověk primitivní?), kterého si v Jonásově kraťasu zahrál Orto Ignatiussen.

Sandra Bullock ve filmu Gravitace / GravityNa losangeleské tiskové konferenci ke Cuarónovic vesmírnému hledání rovnováhy života Sandra Bullock, jež ztvárnila protagonistku Ryan, řekla, že Aningnaaq je výborné dílo o osamělosti a prázdnotě na Zemi. První diváci mohli tento „doplněk“ o komunikaci navzdory jazykovým bariérám zhlédnout na benátském filmovém festivalu, kde byl poněkud překvapivě promítán před Millerovi na tripu. (Ne, neptejte se nás proč, taky nám smysl naprogramování uniká.) Na zhlédnutí a vyslyšení nepříliš dlouhého dialogu o psech, dětech, životě a smrti je ale třeba si počkat až na DVD/B-R vydání, pro které si ho schovává distributor Warner Bros.

Případné čekání si můžete zkrátit nejenom zhlédnutím celých či alespoň části filmů Jonáse Cuaróna, které doprovázejí tento text, jenž si nekladl za cíl nic většího, než vepsat do mapy vedle Alfonso Cuaróna jeho neméně nadaného a nadějného syna. Vypadá to, že ho může v budoucnu čekat podobně zajímavá profesní dráha, jakou si prošel jeho otec, protože z jeho děl je patrné, že má větší ambice než jeho bratranec Carlos, který se specializuje na koprodukční žánrové podívané.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Fenomén Twin Peaks
Téma: Fenomén Twin Peaks - tehdy a teď Zanedlouho uplyne třicet let od uvedení první řady kultovního seriálu Městečko Twin Peaks. V tomto článku se ohlédneme za tímto fenoménem stejně jako za jeho tři roky starým pokračováním. čtěte zde
Vydáno: 04.04.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 3. 4. 2020 - 9. 4. 2020
TV tipy: Teroristka chodí na gympl, kde podstupuje souboj na slunci Největším televizním lákadlem počátku dubna bude premiéra divácky úspěšné komedie Teroristka. Vedle ní pak nepochybně zaujmou oceňované filmy Souboj na slunci a Dětská hodinka. Nechybí ani několik poctivých béček.... čtěte zde
Vydáno: 03.04.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bluray recenze: Joker 9/10
Bluray recenze: Joker Snímek Joker, jenž je nekompromisní, uhrančivou a mimořádně působivou anti-komiksovou a anti-hrdinskou psychologickou sondou do duše šílence, vychází na nosičích DVD, Blu-Ray a UHD BD. čtěte zde
Vydáno: 27.03.2020 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TV tipy: 27. 3. 2020 - 2. 4. 2020
TV tipy: Piráti z Karibiku rychle a zběsile plánují Salazarovu pomstu Největšími lákadly na přelomu března a dubna jsou televizní premiéry dvou velkých komerčních trháků. Tím prvním je sedmý díl automobilové ságy Rychle a zběsile, druhým pak zatím poslední pokračování Pirátů z Karibiku.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Koronavirus: seznam posunutých premiér
Koronavirus: seznam posunutých premiér UPDATE: Kvůli epidemii koronaviru jsou odkládány premiéry tuzemských i zahraničních filmů. Nově jsou posunuty například premiéry filmů Expedice: Džungle, Morbius a Free Guy . čtěte zde
Vydáno: 22.03.2020 09:18 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Sandra Bullock propuštěnou trestankyní (05.11.2019 13:07 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Hastrman, Jackie a Viktor Frankenstein jsou zoufalci (13.09.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Will Poulter míří do Pána prstenů (05.09.2019 13:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Pistolník Johnny Cash se ocitl na jatkách č. 5, kde bojoval o Hedvábnou stezku (17.05.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Oscar 2019: Nejlepším filmem je Zelená kniha (25.02.2019 05:19 v Články | Publicistika)
- Oscar 2019: Nejlepší režie (22.02.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Studená válka porazila Romu v kameramanském klání (10.02.2019 11:46 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: Nejlepší kamera (09.02.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- Cenu za režii DGA získal Alfonso Cuarón (03.02.2019 10:18 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Oscar 2019: nominacím vévodí Roma a Favoritka (22.01.2019 15:07 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Za horizontem: Postapo thriller Bird Box (13.01.2019 10:00 v Recenze | Za horizontem)
- Zlaté glóby 2019: nejlepšími filmy jsou Bohemian Rhapsody a Green Book (07.01.2019 07:50 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: ambiciózní černobílé drama Roma (27.12.2018 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Aquaman a Spider-Man se ocitají v paralelních světech (12.12.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2020

Neviditelný
7/10

Hororový psychologický thriller s Elisabeth Moss v hlavní roli ženy, která se snaží uprchnout ze vztahu se svým psychopatickým partnerem, dokáže napínat a děsit i bez nadpřirozených strašáků.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver