Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Elysium

Makrorecenze: rozporuplné Elysium

Vydáno: 02.09.2013 19:30 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: facebook tvůrce

Sci-fi Elysium Neilla Blomkampa patřilo mezi nejvyhlíženější filmy letošního roku, jehož doprovázela skoro až nerealistická očekávání. Jak obstál rozporuplně přijímaný snímek u nás v redakci?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidé, čtyři názory.

BLOMKAMP OCHLOKRATEM

Matt Damon ve filmu Elysium / ElysiumMohli to být Potomci lidí naší generace nebo druhý District 9, výsledek ale končí někde těsně pod. Blomkamp je v líčení špinavých budoucností kovaným mistrem a od Potomků lidí tu vážně nebylo nic, co by tak spolehlivě zalezlo pod nehty a zároveň připomínalo dokument, který k nám propadl časoprostorovým tunelem. Nicméně kde se vzal tu se vzal, padl na Elysium syndrom záchrany světa. Ochlokrat jásá, když oligarchie padá, a Elysium i přes svou technickou vybroušenost není pod povrchem víc než právě tímhle - filmem o svržení lůzy utlačenou chudinou. Je fajn, že Damon kope hlavně za sebe a že Sharlto Copley kromě ujetého přízvuku tahá z kapes hodně zábavná udělátka, ale i přes to působí všechno to futuristické oťukávání mírně prvoplánově. Osudovost finále postrádá stabilní humanistický podklad a místo toho sází trochu přeboostěný happy end aneb "na konci musí všechno zlo prohrát a dobří Mexikánci zvítězit". Chybí tomu už jen ta svatba. Proto i když Blomkamp jede na sto procent a servíruje letošní nejlepší sci-fi svět, neservíruje nejlepší sci-fi, což je trochu škoda. Tentokrát je to "jen" hodně dobré.

Jakub Brych: 7/10

POŽITEK Z TECHNICKÉ STRÁNKY NA ÚKOR VYPRÁVĚNÍ

Fotografie z filmu Elysium / ElysiumTak jako District 9 přecházel z dokumentu do akčního béčka, Elysium postupně mění svou socialistickou alegorii na prvotřídní videohru bez ovladače. Černobíle rozvržená vize dystopické budoucnosti, která po vzoru Vyměřeného času rozděluje obyvatele na dvě neslučitelné skupiny, se tak transformuje do klasického hollywoodského blockbusteru a standardně s sebou přináší mnoho scenáristických nedomyšleností, ať už v případě motivací postav, směrování příběhu nebo obyčejných neuspokojivých náhod a nelogičností. Tato nedotaženost významové stránky je však zřejmě nejmenším Blomkampovým zaškobrtnutím, jelikož vše ostatní v Elysiu funguje výborně – skoro by se až dalo říci, že si jej lze užít čistě jen z technického hlediska.

Když opomenu dynamickou střihovou skladbu, zbude mi skvostný sound design, adrenalin popohánějící hudba, skvělé vizuální efekty a hlavně kamera, která se rozpíná od přesných geometrických obletů vesmírné stanice až po „špinavý“ shaky-cam typický pro přelidněnou Zemi. To vše jen přidává na dechberoucí prokreslenosti načrtnutého světa budoucnosti, v němž Blomkamp kromě precizní řemeslné práce nabízí vizionářský design prostředí, vynálezů či zbraní, s nimiž s fanboyovskou zapáleností rozehrává akční a mnohdy i ikonické scény. Osvěžujícím způsobem mnohdy působí i doslovné přejímání videoherních prvků third person stříleček (včetně pohledu z ptačí perspektivy), u nichž maximálně zamrzí to, že jich není použito více. Elysium mi tak, při ignoraci naivní ideologické linky, vlastně velmi připomínalo filmy Josepha Kosinského, u něhož se taktéž lze unášet pouze na tom, jak je snímek zkonstruován, a ne na tom, co sděluje.

Martin Bubrín: 8/10

LIDSTVO NA ROZCESTÍ

Fotografie z filmu Elysium / ElysiumElysium někteří chápou jako snílkovské hledání ztraceného ráje, jiní jej odsuzují coby levičáckou agitku s marxovskou základnou a sci-fi nadstavbou, okořeněnou aktuálními odkazy na imigrační zákony, rasovou segragaci a nadvládu bohatých bílých mužů. Ať už si o ideologickém podhoubí myslíte cokoliv, snímek Neilla Blomkampa je přesně tím filmem, který podněcuje diskusi, provokuje k přemýšlení nad stavem světa a lidstva, snímek, o kterém se vydržíte hádat několik hodin v hospodě. Jinými slovy: počáteční myšlenka je natolik zajímavá, že mu možná odpustíte notně děravý scénář, s výjimkou Matta Damona i slabší herecké výkony (překvapivě od Jodie Foster) a celkovou nevyrovnanost. Zároveň je mi trochu líto, že taková slibná premisa se dočkala jenom podnětného, a nikoliv prvotřídního zpracování. Blomkamp hledá mezi akčním zmarem, chaosem a násilným střetem paralelních světů krásu a naději na lepší zítřky pro všechny a mezi řádky se ptá publika, jestli je tahle temná budoucnost skutečně tak vzdálená...Co myslíte?

Natálie Bergerová: 7/10

VYPRAVĚČSKY A VÝZNAMOVĚ ROZPADLÁ LIBERÁLNÍ PROPAGANDA

Fotografie z filmu Elysium / ElysiumDruhý celovečerní film Neilla Blomkampa je rozhodně ambicióznější než debutový District 9, ale v porovnání s ním nedosahuje takové míry originality a pozbývá jeho soudržnosti. Nedochází ke spojení různých tradic, modů a podvracených žánrových konvencí do podoby, která nemá v kinematografii obdoby. Elysium představuje klasicky hollywoodsky odvyprávěný snímek, který spadá do produkčního cyklu levicových dystopických sci-fi (Vyměřený čas, Total Recall, Hunger Games). Ta zesilují některé konvence (paralelismus, kontrast, deadline) a zeslabují jiné (utvoření heterosexuálního páru, postavy jsou spíše typy, jejich jednání není vždy jasně motivované) pro umocnění svého společensko-kritického vyznění.

Snímek je díky tomu nesmírně opojný, když užitými stylistickými prostředky staví do kontrastu Elysium (vycentrované kompozice s převládajícími teplými barvami a kamerovými jízdami, spojování záběrů dialogovými háčky) a Zemi (shaky-cam s chladnými barvami a švenkováním, spojování záběrů zvukovými můstky). Narativně je ale značně neuspokojivý, když několik linií spojuje za pomocí náhody, postavy se zdánlivě vyvíjí jenom díky vyplňování mezer v jinak velmi eliptickém - a proto i rytmicky nevyváženém - vyprávění. "Sbíhavá" konstrukce, kdy se řada linií protagonistů s odlišnými cíli protne, se ovšem v druhé hodině rozpadá. Potřeba mít z Elysia cyberpunk vede i k rozkladu na rovině významu, když narušení statutu quo nevede k uvědomění egoistického protagonisty, že surikata využila hrocha, ale že surikata a hroch si musí pomáhat. Letošní blockbusterové léto přece jenom nabídlo o dvě třídy lepší levicovou propagandu, stejně konstruovaný White House Down.

Marek Slovák: 7/10

Originální trailer filmu Elysium

Pozn.: Naši hlavní recenze filmu Elysium najdete zde.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 7. 2. 2025 - 13. 2. 2025
TV tipy: Poslední Vermeer podstoupil velký risk, když si založil falešný profil Ani v polovině února nelze v televizích očekávat zásadní změny, tudíž se dramaturgové opět spoléhají na mnohokrát osvědčené reprízy. Do skromnějšího výběru se tak dostaly snímky velmi málo známé až raritní. čtěte zde
Vydáno: 07.02.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Společník 5/10
Recenze: Sci-fi thriller Společník je satirickým komentářem ke vztahové toxicitě Komorní sci-fi thriller Společník představuje žánrovou zábavu postavenou na přibývajících dějových zvratech, která satiricky ironizuje na pohled idylicky romantické partnerské vztahy. čtěte zde
Vydáno: 06.02.2025 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 6. týden
Kinopremiéry: Brutalista bez trenek zachraňuje Emmanuelle a snaží se stihnout poslední uzávěrku Do kin aktuálně míří jeden z největších oscarových favoritů, drama Brutalista, které vzhledem k monstrózní délce ozkouší výdrž publika. Zásadní konkurenci ale nemá, protože třeba český počin Bez trenek je vyložená... čtěte zde
Vydáno: 05.02.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 5. týden
Top 20 ČR: Češi byli znovu Na plech Nová česká komedie Na plech znovu našla své publikum a opanovala víkend. Ostatní novinky se ve srovnání s Řezníkovou záležitostí moc neprosadily. čtěte zde
Vydáno: 04.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 5.víkend
Box Office: Dog Man zažehl jiskru Na konci ledna to u pokladen přeci jen trochu ožilo díky animovanému filmu Dog Man, který se dá považovat za první letošní komerční úspěch. čtěte zde
Vydáno: 03.02.2025 08:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: 12 nejočekávanějších filmů roku 2025 (12.01.2025 12:30 v Články | Publicistika)
- Zlaté glóby ovládla Emilia Pérez a Šógun (06.01.2025 18:27 v Novinky | Zprávy)
- Příštím Nolanovým filmem bude Odyssea (25.12.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Tom Holland spojí síly s Nolanem (22.10.2024 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Nicolas Cage je sériový vrah Longlegs (23.08.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Maverick stojí v cestě žáru velkoměsta (23.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bezva polda je půlnoční muž k sežrání (26.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Teaser: F1 (08.07.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- Zemřel Donald Sutherland (20.06.2024 20:00 v Novinky | Zprávy)
- Matt Damon a Casey Affleck jsou Provokatéři (17.06.2024 13:30 v Novinky | Trailery)
- Liam Hemsworth jako Zaklínač (23.05.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta (24.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Audiovizuálně uchvacující Opičí muž je nadějnou režijní prvotinou (06.04.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Nežádoucí opičí muž se vydává za hranice Evropy (03.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Šťastná hvězda Cruella podstupuje poslední souboj (22.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Temný případ - Night Country (05.12.2023 09:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Vizuálně opojná sci-fi Stvořitel obstojí jedině jako kritika americké válečné politiky (04.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Trailer: Temný případ - Night Country (28.09.2023 08:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   00/2025

Nosferatu
7/10

Americký horor Nosferatu je předělávkou německého němého snímku z roku 1922, jenž vznikl na motivy románu Brama Stokera „Dracula“. Novou verzi natočil režisér a scenárista Robert Eggers coby velkou poctu milované klasice.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe