Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Kick-Ass 1 a 2: ze stránek komiksu na plátno

Kick-Ass 1 a 2: ze stránek komiksu na plátno

Vydáno: 27.08.2013 17:00 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

Vaughnův a Wadlowův Kick-Ass se míjí s poetikou svých komiksových předloh, pod kterými je podepsán kontroverzní tvůrce Mark Millar. Jak se změny projevují na vyprávění i vyznění adaptací? Čtěte v rozboru.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Prolog

Chloë Moretz ve filmu  / Kick-AssZnačka Marka Millara, scenáristy komiksů Kick-Ass: Nářez 1 a 2 i u nás zatím nevydaného spin-offu Hit-Girl (Zabíjačka), je založena na boření tabu v tom, co je/není možné ještě vyobrazit. Náctiletá holčička zabíjející stovky lidí a skupinové znásilnění se stává předmětem debat o vlivu mediálního násilí na to skutečné. Zůstává se ale povětšinou u vytržení zmiňovaných prvků či pasáží z celku díla a opomenutí toho, že série Kick-Ass rozpor mezi fikcí a realitou přímo tematizuje.

Skutečný vs. popkulturní svět

Ozvláštňující princip dosud vydaných knih (a po jednotlivých sešitech právě vycházejícího druhého pokračování) spočívá v zasazení superhrdinů a superpadouchů do našeho světa. Oni to vlastně ani nejsou superhrdinové a superpadouchové, jelikož nemají žádné superschopnosti, ale popkulturou ovlivnění geeci, jejichž fanouškovské sny jsou konfrontovány s tvrdou realitou. Jednička podvrací tzv. origin story (příběh o zrodu superhrdiny, v rámci kterého zároveň sledujeme vznik arcilotra a střet mezi nimi), dvojka dekonstruuje koncept týmovek a "mezidíl" s hlavní hrdinkou zcela převrací celou jednu část vývoje postav zaměřenou na výcvik a oddělení osobního a profesního života.

Chloë Moretz, Aaron Johnson, Christopher Mintz-Plasse ve filmu Kick-Ass 2 / Kick-Ass 2Matthew Vaughn, režisér a scenárista prvního dílu, a autor pokračování Jeff Wadlow zvolili při adaptování poněkud odlišný přístup. Postavy vydávající se za superhrdiny a superpadouchy nevsazují do reálného světa. Žádné znepokojivé narážky na pouliční nepokoje mladistvých, teroristické akce založené na útocích na národní kulturu, protesty kvůli ekonomické krizi a neférovému přerozdělení majetku ve společnosti. Napsané platí především pro Kick-Ass 2, kde je závěrečný akt - nejspíš z důvodu nízkého rozpočtu - přesunut pryč z Times Square a akce je podávána bez kontextu, protože je minimalizována úloha státního aparátu. V Kick-Ass byla naopak přítomnost médií zesílena (umožňovala spojit několik postav) a zviditelněna (přecházelo se od mediálního záznamu události v televizi přes internetový a zase zpátky). Na místo reflexe role médií ve společnosti tento postup sloužil k většímu vnoření diváka do fikce a opájení se nad prezentovaným násilím, které televize ukázat nemůže a internet ano, ale není to úplně ono.

Valná většina prvků v obou snímcích není motivována naší znalostí historických reálií, ale převážně odkazem na jiná umělecká díla, a tak spíš než do skutečného světa jsou superhrdinové/padouchové vsazeni do toho popkulturního. Jednička přebírala konvence hlavně z komiksových a gangsterských filmů, které zkombinováním daly vzniknout bijáku o pomstě (Taťulda si to chce vyřídit s D´Amicovými, Zabíjačce a Nářezovi jde pak o odplatu za Taťuldu). Dvojka k tomu přidala teenagerovskou komedii pro holky, ale ubrala na citací scén a hudby z počinů, které jsou všeobecně známé.

U Vaughna a Wadlowa pramení humor z parodické nadsázky žánrových schémat (Čurák sestaví tým z padouchů pojmenovaných podle největších národnostních a rasových stereotypů; Zabíjačka zkouší zapadnout hraním úlohy tzv. "Mean Girl"). Millar ale zachází dál, k zesměšnění a ukázání, že tahle to v reálu nefunguje, ačkoliv si jeho "hrdinové" myslí úplný opak (Čurák prochází výcvikem po vzoru Bruce Wayna, aby zjistil, že nejdůležitějsí není tvrdá dřina, ale peníze; Zabíječčina stylizace do "Mean Girl" je hned odmítnuta šikanátorkami, protože přerod z ošklivého káčátka na bílou labuť zabírá jenom ve fikci).

Fotografie z filmu  / Kick-AssS tímto zjemněním souvisí i změna vylíčení některých postav, příklon k vypravěčským konvencím - a tím pádem i jinému vyznění. Nelze se vyhnout prozrazení zvratů v obou dílech v obou médiích, proto pokud jste neviděli nebo nečetli, přeskočte na následující pasáž. U Millara se Taťulda ukáže být komiksovým fanouškem, kterého přestane bavit maloměšťácký život, unese svou dceru a udělá z ní vraždícího psychopata tím, že jí vymyje mozek krycím příběhem. U Vaughna zůstává bývalým nezkorumpovaným policistou a mstitelem bezpráví. Odlišný vývoj postavy i celého vyprávění najdeme u Davea, který na stránkách první knihy zůstává loserem, jenž si převlékáním do kostýmu Nářeza nevylepšil sociální život, ale v adaptaci je mu dopřáno utvořit heterosexuální pár se školní láskou. Na místo podvracení konvence klasického vyprávění a komiksového subžánru máme dočinění s jejím naplněním.

Filmové pokračování se nejvíc soustředí na vývoj Zabíjačky, jíž dopřeje dosáhnout úspěšného cíle v osobní (první pusa) i profesní rovině ("dráha" maskovaného strážce), což je ale v rozporu s obrázkovou předlohou, kde se nejprve dá najevo, že šťastné konce jsou v těžké době ve fikčních vyprávěních třeba, aby se následně pravidlo happy endů porušilo (Zabíjačka ve vězení). A opět, pokud u Millara bylo schéma v poslední době tak populárních marveláckých a DC týmovek zlikvidováno, u Wadlowa si Věčná spravedlnost, jak si okostýmování superhrdinové říkají, podá po úspěšném zátahu na padouchy ruce.        

Proces adaptace: formální strategie

Banner filmu Kick-Ass 2 / Kick-Ass 2Na předcházejících řádcích jsme se zabývali tím, že filmové adaptace staví na odlišném ozvláštňujícím principu než předlohy, čímž dochází ke změně v charakteru postav, vyznění i v míře porušování/naplnění vypravěčských pravidel. Následující odstavce se budou v krátkosti zabývat formálními strategiemi Kick-Ass 1, které adaptuje comic book Kick-Ass: Nářez, a Kick-Ass 2, které vychází nejenom z Kick-Ass: Nářez 2, ale i z mezi oběma částmi se odehrávající a mezery ve vyprávění vyplňující Hit-Girl

Pro Millara je příznačné, že začíná flashforwardem (zábleskem budoucího dění - chycení Nářeza a Taťuldy; bitva na Times Square) a sešity zakončuje cliffhangerem (otevřeným závěrem v bodě zvratu - např. přizabitým hrdinou; setkáním s týmem), čímž nutí čtenáře nepřestávat číst. Zároveň ho nabádá k pozornosti, když mu důležité informace zatajuje, aby poté překvapil zvratem (identita Zuřivce, jak se to má s Taťuldou). A vyžívá se ve vyprávění s ne úplně spolehlivým zprostředkovatelem dění, protagonistou Davem/Nářezem, jenž sebeuvědoměle dává najevo svou znalost (ne)psaných pouček i různých typů vyprávění.

U Vaughna a Wadlowa jsou ovšem protagonisté hned tři (Dave/Nářez, Mindy/Zabíjačka, Chris D´Amico, Zuřivec-Čurák). Z výše jmenovaného je zachováno pouze vyprávění mimo obraz, které je v jedničce oproti předloze méně důsledné ve své nespolehlivosti a ve dvojce zastává už jenom rámující funkci spojující úvodní a závěrečnou montáž.

S naFotografie z filmu  / Kick-Assvýšením počtu ústředních postav se změnilo i uspořádání narace. V Kick-Ass 1 sledujeme zprvu oddělený zrod tří "superhrdinů", kteří mají pouto na mafiána D´Amica (Dave je nepřímo zodpovědný za likvidaci drogového bosse spadajícího pod D´Amica, Taťulda se mu chce spolu se Zabíjačkou pomstít, jeho syn Chris zase chce jít v otcových stopách), a tak dojde k jejich setkání (Nářeza zachrání Zabíjačka ve 37. minutě, Zuřivec se s ním setká o dvacet minut později).

Kick-Ass 2 má ještě o něco komplikovanější systém, když v první čtvrthodině od sebe oddělí Davea a Mindy a poté následujících 45 minut pracuje s třemi samostatnými bloky, z nichž dva se spojí přesně v 60. minutě (spoiler free: moment, kdy se Zuřivec ukáže být Čurákem). V prvním bloku se Dave/Nářez stane členem týmu, paralelně k tomu si Chris/Zuřivec začne svůj tým sestavovat, zatímco Mindy se snaží vzdát své identity Zabíjačky a od všeho se distancuje. Vývojový vzorec dvou postav, Mindy a Chrise, je přitom převzat ze spin-offu Hit-Girl. K tomu, aby mohlo dojít setkání všech tří, se ale dvojka musí neelegantně uchýlit k zužitkovávání volných motivů z prvních dvou aktů (prokecnutí vedlejší postavy kamaráda). Rozpadá se tak víc než jednička, která je ale zase z hlediska stylu méně soudržná (komiksová vsuvka, přechody mezi různými médii, odlišně inscenované akční sekvence) než její o poznání realističtější pokračování.

Epilog

Jeff Wadlow při natáčení filmu Kick-Ass 2 / Kick-Ass 2A míra "realističnosti" - daná u Millara kresbou Romity a u Wadlowa menší stylizovaností - je právě důvodem, proč jsou komiksy i jejich filmové adaptace předmětem kontroverze. Na pozadí ní se pak ztrácí rozdíly, které vznikly adaptováním jednoho média do druhého a které mají vliv jak na vyznění (Millar: deziluzivní o společenském vlivu fikce na skutečnost/Vaughn, Wadlow: eskapické Rkové komiksy o dospívání), tak i na formální strategie děl. Článek chtěl srovnáním a rozborem poukázet právě na to opomíjené a nešlo v něm o pouhé "z filmového Kick-Asse si mnozí sedají na zadek, ale v porovnání s komiksy Vaughn a Wadlow suck ass".

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Tyvole, to je blabol..... (Sis, 26.05.2014 14:15) Reagovat

    Tyvole, to je blabol..

    • Re: Tyvole, to je blabol..... (Marek, 26.05.2014 18:36) Reagovat

      Dobrý den,
      děkuji za oduševnělou reakci. Dle sofistikovanosti projevu doporučuji hledat chybu u sebe.
      S pozdravem,
      autor článku.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo (13.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Akční komedie Argylle: Tajný agent je nejslabším filmem Matthewa Vaughna (05.02.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Tajný agent Argylle má jen jeden život (31.01.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Superblb nám v létě řekne, jak se má (16.02.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Kingsman: První mise svérázně rekapituluje události první světové války (09.01.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Velký červený pes Clifford a krotitel duchů Kamil Fila se vydávají na první misi (05.01.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Matthew Vaughn chystá Argylle (09.07.2021 09:15 v Novinky | Zprávy)
- V květnu na streamovacích službách: Pestrá nabídka žánrů, z které si vybere každý! (06.05.2021 07:30 v Radar)
- Teaser: Jupiter's Legacy (02.03.2021 08:25 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Jedinečný Baťa prožívá léto v Provence a hledá zlatý kruh (07.08.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kingsman: První mise v novém traileru (21.06.2020 19:42 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Vin Diesel jako superhrdina Bloodshot stejnojmenný film utáhne jen sotva (12.03.2020 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: V logice nepodařeného filmu Fantasy Island se zřejmě ztratili i jeho tvůrci (14.02.2020 08:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Judy nenosí kalhoty a hledá chlapa na střídačku (12.02.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Fantasy Island nabízí nový trailer (29.01.2020 21:42 v Novinky | Trailery)
- Fantasy Island: první trailer (12.11.2019 10:22 v Novinky | Trailery)
- Bluray recenze: Rocketman je životopisný muzikál se skvělým Taronem Egertonem (30.10.2019 12:00 v Recenze | Blu-ray)
- Nový trailer: The King's Man: První mise (30.09.2019 09:10 v Novinky | Trailery)
- The King’s Man: prequel Kingsmana má první trailer (15.07.2019 18:56 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu