Recenze: Znepokojivá nehororová Očista

Vydáno: 13.08.2013 17:30 - Amaya Tomanová | foto: facebook tvůrce

Snímek z děsivě blízké budoucnosti vypráví o tom, jakou daň si vybírá nízká kriminalita a jak tenká je hranice mezi naprostým bezpečím a bezprostředním ohrožením života. Jak moc Očistě uškodila hororová nálepka?

OčistaRecenzoval/a Amaya Tomanová dne 13.08.2013 17:30. Snímek z děsivě blízké budoucnosti vypráví o tom, jakou daň si vybírá nízká kriminalita a jak tenká je hranice mezi naprostým bezpečím a bezprostředním ohrožením života. Jak moc Očistě uškodila hororová nálepka? Hodnocení: 3
Očista
The Purge
Horror / Thriller / Sci-Fi
USA, 2013 , 85 min.

Režie: James DeMonaco
Scénář: James DeMonaco
Kamera: Jacques Jouffret
Herci: Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane, Edwin Hodge, Rhys Wakefield, Tony Oller, Arija Bareikis, Tom Yi, Chris Mulkey, Tisha French, Dana Bunch, Peter Gvozdas, John Weselcouch, Alicia Vela-Bailey

Česká premiéra: 15.08.2013

Očista hodnocení na Kinobox.cz: 61.42 %
Píše se rok 2022. Politický režim ve Spojených státech se od základu změnil, zemi vládnou Noví otcové. Nezaměstnanost setrvává na jednom procentu, kriminalita je dlouhodobě na svém historickém minimu. Až na jednu výjimku: jednou do roka se v Americe koná takzvaná "očista". V ten den jsou po dobu dvanácti hodin zcela mimo provoz veškeré bezpečnostní složky i záchranný systém. V ten den je po dobu dvanácti hodin naprosto beztrestná veškerá kriminální činnost - včetně vraždy.

Fotografie z filmu Očista / The PurgeSandinovi jsou perfektní ukázkou uhlazené americké rodinky s luxusním domem, upravenou zahradou a příkladným životem. Otec James (Ethan Hawke) se živí prodejem zabezpečovacích systémů, tudíž se pro něj každoroční Očista stala zdrojem nadprůměrných příjmů. Spolu se svou manželkou (Lena Headey) vychovávají dvě děti - lehce rozmazlenou, rebelující Zoey (Adelaide Kane) a zamlklého rádobygeeka Charlieho (Max Burkholder). A jsou to právě Sandinovic junioři, kdo se zaslouží o to, že v nejnebezpečnější den v roce vnikne do zdánlivě nedobytné rodinné pevnosti několik nezvaných hostů a rozpoutá peklo...

Trailer nalákal na Očistu jistě nemalé procento potenciálních diváků. Atraktivní společenské téma zasazené do děsivě blízké budoucnosti, rozbourání dokonalého amerického snu, to vše oděné do zatím neokoukaného hávu na pomezí hororových subžánrů exploitation a home invasion slibovalo zajímavou podívanou. Proč jsou tedy reakce na film tolik rozpačité?

Fotografie z filmu Očista / The PurgeLeckdo možná čekal krvavou, násilnou, avšak relativně sofistikovanou podívanou ve stylu Hanekeho Funny Games (dřívější i pozdější verze). Ambicí i nápadů měl James DeMonaco více než dost, jen je na sebe dosti nešťastně narouboval. Očista je snahou o sociálněpoliticky varovně zdvižený prst a zároveň o napínavou a krvavou indoor honičku s otevřeným koncem, dávajícím volný průchod případnému sequelu.

Konečný výsledek působí tak trochu dojmem, jako když pejsek s kočičkou pekli dort - a nedopekli jej. Veškeré jednotlivé nápady, veškeré jednotlivé prvky rozhodně stojí za to, ale způsob, jakým jsou poskládané dohromady, působí nešikovně a nedotaženě. Postavy se po většinu filmu chovají příliš šablonovitě, prvoplánově a ploše, případně nelogicky, námět filmu se svým společenskopolitickým přesahem ustupuje do pozadí, domácí hromadná řežba všech zúčastněných se však také netváří jako nosný prvek celého snímku, nepostrádá hluchá místa a je příliš chudá na překvapení a nečekané zvraty.

Ethan Hawke ve filmu Očista / The PurgeOčista láká na hororovou podívanou, více než stoprocentním hororem je však spíše thrillerem. Na poměry čistokrevného thrilleru je ale na druhou stranu příliš omezena časově i prostorově, zoufale nevyuživá potenciál načrtnuté otázky "co by, kdyby" a ukázky bezmoci národa vůči (zlo)vůli vlády trčí bezmocně v prostoru bez jakéhokoliv širšího rozvinutí. Zásadní kámen úrazu snímku je ten, že se Očista snaží být vším, ale v důsledku není téměř ničím, vše jako by běželo pouze na půl plynu.

Přesto jde o zhlédnutíhodný film. Vhodně vybraná hudba, dynamická kamera i ve své podstatě kvalitní a nápaditý námět dávají tušit, že plánované pokračování - oprostí-li se od přehnaných ambicí, překombinovanosti a nelogičností - by výjimečně mohlo předehnat jedničku. Pokud se do ní pohroužíte bez očekávání a bez přílišného přemýšlení, máte zajímavý divácký zážitek zaručený. "Just remember all the good Purge does..."

Originální trailer filmu Očista