Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Futurologický kongres

Recenze: Futurologický kongres versus velké ambice

Vydáno: 09.08.2013 18:00 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín

Ari Folman, režisér ceněného Valčíku s Bašírem, představuje svůj ambiciózní americký debut podle povídky Stanislava Lema. Povedlo se dystopické sci-fi naplnit vysoká očekávání?

Futurologický kongresRecenzoval/a Martin Bubrín dne 09.08.2013 18:00. Ari Folman, režisér ceněného Valčíku s Bašírem, představuje svůj ambiciózní americký debut podle povídky Stanislava Lema. Povedlo se dystopické sci-fi naplnit vysoká očekávání? Hodnocení: 5
SDÍLET:    

O výjimečnosti Futurologického kongresu jsme vám již před měsícem poreferovali v rámci reportu z Karlových Varů, kde si tento nemálo ambiciózní snímek odbyl svou premiéru. Nefalšované a nekritické nadšení následující ihned po samotné projekci dalo mezi diváky stvořit konsenzus o jeho jedinečnosti, filmovém opusu magnum, z něhož si lze odnést hluboký umělecký zážitek, který jakoby přesahoval hranice média. Což je do jisté míry otázka, jakou se film také zabývá.

Robin Wright ve filmu Futurologický kongres / The CongressPříběh je volně inspirovaný sci-fi povídkou Stanisława Lema "The Congress" (1971), v němž se vydáváme na sraz futurologů, kde vypukne jakési povstání, které vláda potlačuje pomocí halucinogenních drog užívaných na lidech, jenž žijí ve svých imaginárních světech podle vlastních představ. Tato přímá "adaptace" (samozřejmě upravená do jiné podoby) se však objevuje až v části druhé, kdy hlavní představitelka Robin Wright toto místo navštíví. Film je totiž rozdělen na dvě, celkem tematicky i formálně odlišné poloviny. V té první se v podstatě jedná o autobigrafický příběh vyčpělé filmové hvězdy Robin Wright, která se jednak musí potýkat se svými osobními starostmi spojenými s nemocí syna Aarona (Kodi Smit-McPhee) trpícího vzácným Usherovým syndromem, ale také strmým kariérním propadem.

O přestárlou herečku, kdysi známou například ze snímků jako Princezna nevěsta nebo Forrest Gump, už zkrátka není zájem, o čemž svědčí i neangažovanost ze strany fiktivního studia Miramount. Robin však díky úsilí svého agenta (Harvey Keitel) dostane ještě jednu šanci - je jí nabídnuto, aby nascanovala své tělo, pohyby a emoce do počítače, přičemž by se její postava stala majetkem studia a "uchovala" se pro pozdější použití. Věčně mladá a krásná Robin Wright by tak mohla ve filmech žít věčně, zatímco stará Robin Wright by na herectví nesměla ani pomyslet.

Po krátkém nástinu děje (který se poté vyvine v mnohem komplexnější úvahu) je zřejmé, že režisér a scenárista v jednom Ari Folman zde nešetří velkými otázkami a ambicemi spojenými hned několika tématy a přístupy. Futurologický kongres v sobě tak nese mnoho stopových prvků, v nichž divák začne automaticky vyhledávat paralely s jinými, tematicky spřízněnými snímky. Vezměme si například jen první půli filmu, v níž se mísí existenciální drama zlomené postavy, úvaha nad údělem herecké profese nebo satira na hollywoodský průmysl a jeho "nekalé" praktiky, což zběhlejším divákům připomene například jiný umělecký film z loňského roku Holy Motors nebo proslulého Hráče Roberta Altmana.

Fotografie z filmu Futurologický kongres / The CongressDruhá část, odehrávající se celých dvacet let po té první, se však v souvislosti s ní jeví jako pouhý předkrm. Všechna nastolená témata a motivy, zatím uchopené v celkem realistickém pojetí, Folman rozpracovává do adekvátní a komplexní hloubky a pouští se na dosud neprobádanou půdu, když zasadí svůj příběh do nevlídné dystopické budoucnosti, v níž se korporátní giganti (zde zastoupení studiem Miramount) snaží ovládnout touhy a přání obyčejných lidí. Otázka, kam až se filmové médium může posunout, je zde zodpovězena ve velmi netradičně odvyprávěné i koncipované animované části, která jen podtrhuje onu děsivost sdělení.

Příjezd Robin Wright na výroční slavnost studia Miramount (Futurologický kongres) totiž přechází z klasického hraného filmu do animovaného. Přechod ve filmovém stylu však není jen samoúčelnou berličkou, ale spíše prostředkem vnoření diváka do filmu a jeho ideologie, která se zdá býti mnohem závažnější, než se zdá. Skloubení hrané a animované části přitom podobně jako ve Valčíku s Baširem (ten na konec animovaného filmu přidal autentické dokumentární záběry z války) přidává na celkovém mrazivém vyznění, zde navíc zasazeném do mnohem širšího kontextu v rámci žánru sci-fi. Otázky ohledně budoucnosti lidstva (a filmů) zde Folman zodpovídá pomocí neuvěřitelně uchvacující ruční animace, která namátkou připomene takový mix šíleného Kreslounova z Falešné hry s králíkem Rogerem a libovolného snímku Ralpha Bakshiho (Pán prstenů, Oheň a led).

Robin Wright ve filmu Futurologický kongres / The CongressPohybují se v něm záměrně karikaturní postavičky (většinu z nich známe z popkultury) s převážně prázdnými výrazy, zde navíc ve zběsilém, skoro surrealistickém prostředí, které se s přibývajícími minutami (a halucinogenními látkami) začne proměňovat dle mysli postavy, jež může dělat cokoliv a stát se kýmkoliv si zamane. Jde tedy o jakousi extrémní verzi kolektivně sdílených snů a představ, skoro jako kdyby se MMORPG videohry, SecondLife a virtuální životy uživatelů Facebooku staly realitou.

Čím více se s hlavní postavou vnořujeme do fikce, tak skoro zapomínáme, co ona realita vlastně znamená. Varovné poselství o technologické obsesi a honbou za co nejdokonalejším zhmotněním zážitku může sice vyznívat až příliš polopaticky a ideologizovaně, nakonec se to však jeví jako sofistikovaný tvůrčí záměr než autorský přešlap. Samozřejmě lze Folmana, jakožto nezávislého filmaře točícího umělecké filmy, bezostyšně obvinit z až zbytečně přepjatého zbrojení proti hollywoodské továrně na sny, která se podobnými otázkami (ať už v komornějším či blockbusterovějším duchu – viz Matrix, Blade Runner, eXistenZ, Truman Show) již mnohokrát a úspěšně zabývala. Jeho vize však stoprocentně slouží svému účelu a nabývá takřka univerzální platnosti, která vnáší do již prozkoumaného subžánru dystopických sci-fi trochu uměleckého nadhledu a novátorství. Protiváhou odosobnělé obžalobě Hollywoodu je také lidský element v podobě hrdinčina pátrání po nezvěstném synovi Aaronovi, který dodává příběhu samotnou emocionální váhu a působivost.

Fotografie z filmu Futurologický kongres / The CongressNa té má velký podíl také dojímavá hudba skladatele Maxe Richtera, jenž stejnou měrou přispěl i k předchozímu Valčíku s Bašírem. Ta se jeví jako výborná i pro samostatný poslech, zejména ale v souhře s přesným režijním uchopením a herectvím zúčastněných (první část) dokáže z daných scén vyždímat naprosté maximum. Příkladem může být scéna, kdy je Robin Wright v motion-capture „kouli“ scanována a Harvey Keitel se v ní vyprávěním příběhu snaží vyvolat různorodé emoce. Tato i několik dalších scén se mají tendenci divákům "zažrat" silně pod kůži a už nepustit.

Pokud tedy hledáte ve změti sice kvalitních, ale tak trochu sterilních blockbusterů vítané umělecké osvěžení, není lepší volby než právě Futurologického kongresu. Takto přesvědčivě odvyprávěné, natočené a zahrané sci-fi, navíc s mrazivou myšlenkou a vyzněním se v naší kinodistribuci neobjevilo už několik let. Z hlediska vcelku rozporuplného kritického přijetí se však rozhodnu tento nepochybný opus magnum trochu nadhodnotit a doufat, že se takový kus mistrovské práce dočká potřebného uznání o několik (desítek) let později. Třeba až budeme všichni společně snít...

Originální trailer filmu Futurologický kongres

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
10/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Všichni to vědí 6/10
Recenze: Španělské drama Všichni to vědí nese rukopis íránského režiséra Zahajovací film loňského festivalu v Cannes, drama s Penélope Cruz a Javierem Bardemem v hlavních rolích, je sice španělské, ale natočil jej oscarový íránský režisér, tvůrce filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Všichni vědí, jak mít nabito a vycvičit draka Jasným tahákem aktuálního týdne v kinech je premiéra třetího dílu oblíbené animované trilogie Jak vycvičit draka. Fanoušci akce si určitě nenechají ujít Mrazivou pomstu s Liamem Neesonem, dočkáme se i další české bizarnosti.... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Mrazivá pomsta 7/10
Recenze: Černým humorem kořeněný thriller Mrazivá pomsta má norské kořeny Řidiči sněžného pluhu (Liam Neeson) zabije syna drogová mafie a on se rozhodne pomstít. Kdo by však čekal další standardní řadový thriller s Liamem Neesonem, obdrží překvapivě pozoruhodný, nápaditý a osvěžující mix thrilleru... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 7. týden
Top 20 ČR: Ženy v běhu jen tak někdo nedoběhne Domácí komedii Ženy v běhu už vidělo přes půl milionu diváků a jde o neotřesitelný fenomén začátku tohoto roku. Její pozici neohrozila ani z dálky nová komedie Léto s gentlemanem. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Úhoři mají nabito 2/10
Recenze: Černá komedie Úhoři mají nabito je zoufale nesoudržná a nevtipná Pět mužů se převléká za policejní zásahové komando a pak šikanuje a fyzicky napadá nic netušící lidi. Nová komedie Vladimíra Michálka a Petra Pýchy postrádá morálku, humor, konzistenci i smysl. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Zlatý glóbus část 2: 1981-2017 (16.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: top 40: hrdinové akčních filmů část 2. (02.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Once Upon a Deadpool: vánoční verze druhého Deadpoola má trailer (19.11.2018 17:02 v Novinky | Trailery)
- Téma: Všechny filmy Woodyho Allena od nejhoršího po nejlepší - část.2 (18.11.2018 09:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel scenárista William Goldman (16.11.2018 19:13 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Zbytečně krutý cvokař James Brown má rád velryby a pašuje kontraband (02.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Domek z karet: plný trailer 6. série (08.10.2018 18:15 v Novinky | Trailery)
- Na Vánoce dorazí do kin nový Deadpool (29.09.2018 19:07 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Rommel a Rambo mají prima bráchu Blade Runnera (21.09.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Domek z karet: teaser 6. série bez Kevina Spaceyho (05.09.2018 19:23 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Alfa – pravěká jednohubka (30.08.2018 08:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Je Kubík hrdina ten pravý pro upgrade? (29.08.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- 30 kultovních filmů, na které nelze zapomenout (26.08.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Alfa: Kodi Smit-McPhee se přátelí s prehistorickým vlkem v novém traileru (14.06.2018 20:27 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Animovaná Teheránská tabu ukazují pokrytectví v muslimské společnosti (14.06.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2019

Alita: Bojový Anděl
7/10

Akční sci-fi adaptaci japonského komiksu o znovuzrozené dívce s robotickým tělem, která se díky svým bojovým schopnostem stane lovkyní odměn, měl původně natočit James Cameron, nakonec se ale o její realizaci postaral Robert Rodriguez.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver