Recenze: Red 2 - Ještě nadupanější než originál

Vydáno: 03.08.2013 17:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Spolek penzionovaných a extrémně nebezpečných agentů v čele s Brucem Willisem se vrací v nové misi a ještě v lepší formě než kdy dřív. Tentokrát stojí proti megapadouchovi v podání sira Anthonyho Hopkinse.

Red 2Recenzoval/a Václav Limberk dne 03.08.2013 17:00. Spolek penzionovaných a extrémně nebezpečných agentů v čele s Brucem Willisem se vrací v nové misi a ještě v lepší formě než kdy dřív. Tentokrát stojí proti megapadouchovi v podání sira Anthonyho Hopkinse. Hodnocení: 4
Akční špionážní komedie Red přinesla před třemi roky poměrně svěží závan invence do jmenovaného žánru i do filmu obecně. Nejednalo se o nic převratného, ale byla to příjemná a nenáročná oddychovka se zajímavým hereckým obsazením, kterému suverénně dominoval spolehlivý Bruce Willis. Vedle Willise tu herecký i špionážní tým doplňovali Morgan Freeman, Helen Mirren a John Malkovich. Později se k nim jako spojenec přidal ještě Brian Cox. Jejich protihráči tehdy byli mladý ambiciozní agent Karel Urban a padouch v podání Richarda Dreyfusse. A nesmíme zapomenout na Mary Louise Parker jako Willisovu vytouženou ženu, kterou se mu podařilo na konci filmu zachránit a konečně si získat i její přízeň.

Fotografie z filmu Red 2 / Red 2Dvojka tedy logicky začíná tam, kde jednička skončila. Vysloužilý agent Frank Moses (Bruce Willis) žije poklidný život se Sarah (Mary-Louise Parker), po kterém toužil. Z klidu je vyruší až neodbytný a paranoiou stíhaný Marvin (John Malkovich) a je jasné, že události brzy naberou rychlý spád. Po Frankovi, který je i nadále na top listu stíhaných osob, jdou vládní agent Jack Horton (Neal McDonough) a najatý korejský zabiják Han (Lee Byung-Hun), špička ve svém oboru. Aby toho nebylo málo, do hry se vrací i Victorie (Helen Mirren), kterou si zase na Franka najme britská špionážní rozvědka MI6. Nechybí tu pochopitelně ani Ivan (Brian Cox) z jedničky. Frank se Sarah s Marvinem po boku budou mít opět plné ruce i nohy práce. Do cesty se jim ještě postaví dávná Frankova láska a sokyně v podobě ruské agentky Katjy (Catherine Zeta-Jones) a především geniální fyzik a padouch profesor Bailey léta izolovaný od světa (Anthony Hopkins), kterému se pomocí vysoce účinné bomby hodlá pomstít za své dlouholeté věznění.

Hned v úvodu se sluší říct, že Red 2 není ani o špetku horší než jednička. Daří se mu úspěšně držet poměrně vysoko nastavené laťky svého předchůdce a dokonce si myslím, že ho místy i překonává. Pokud jste se jako já báli, že půjde o nastavovanou kaši nebo o rozbředlé pokračování originálu, pak jste se obávali zbytečně. Pokračování Red se podařilo vyvarovat neduhů druhých dílů, které mívají ve zvyku v mnoha případech jen parazitovat na úspěchu původního díla. Red 2 tímto případem naštěstí není.

Helen Mirren ve filmu Red 2 / Red 2Zásluhu na tom má několik aspektů. Podobně jako u jedničky tu je jasná a čitelná dějová linka, která nad ničím dlouho nespekuluje a v rychlém tempu děje střídá akce akci, kterou tu a tam uklidní nějaké ty komornější konverzační scény. Rovněž se tu střídají dějové lokace, které tentokrát tvůrci rozšířili hned na několik kontinentů. Část děje se odehrává v Londýně, část v Paříži a podíváme se i do Moskvy. Tyto prostorové přechody jsou tu vyřešeny ještě elegantněji než v originále a dávají vzpomenout na komiksový původ předlohy.

Mnohem víc než jednička připomíná Red 2 bondovky, jen s tím rozdílem, že James Bond většinou pracoval sám, případně s „bondgirl“ po boku, zatímco zde jde o týmovou spolupráci. Režijně je to zvládnuté na jedničku a Dean Parisot odvedl až nečekaně kvalitní práci, což by se z jeho předchozí filmografie (např. Galaxy Quest, Finty Dicka a Jane) odhadovalo docela těžko. Mimoto je i zručným a zkušeným tvůrcem celé řady televizních seriálů (Strážce pořádku, Můj přítel Monk) a jeho televizní praxe se na filmu nijak výrazně nepodepsala, naopak ukázal, že nemá problémy ani s akcí, ani s komediálními prvky. Ty tu má tentokrát mnohem více než John Malkovich na starosti Mary Louise Parker, která hraje svojí postavu s hodně velkou a sympatickou nadsázkou.

Anthony Hopkins ve filmu Red 2 / Red 2Tím se dostáváme konečně i k hereckému obsazení, které je tu opět skvostné a ještě lepší než v předchůdci. Kromě stálic, které jsem zmínil v úvodu, tu herecký ansámbl příjemně okořenil korejský herec Lee Byung-Hun, který sem vnáší novou exotickou příchuť dálného východu a také prvky bojového umění, i když to již dnes patří v Hollywoodu spíše k filmovému standardu. Dalším obohacením byla i Catherine Zeta-Jones, s níž přišla i trocha toho hereckého a milostného jiskření, které jen dodalo lesku dvojici Willis a Parker. V malé, ale nepřehlédnutelné roli se tu objevil i David Thewlis, jehož postava s přezdívkou „Žába“ je také lahůdkou. A samozřejmě tím největším esem, které se tu objevuje, je Sir Anthony Hopkins. Tento herecký džentlmen si tu s gustem vystřihnul na první pohled podivínského, na druhý již velmi nebezpečného a rafinovaného padoucha a svojí roli si tu pěkně užil.

Stejně jako si myslím, že si to užijí i diváci a hádám, že nebude ani dlouho trvat, než se objeví trojka, na které se koneckonců už začíná pracovat. Penzionovaní a extrémně nebezpeční mají stále co říct a s dvojkou si parádně našlápli na další pokračování. Red 2 lze doporučit opravdu všem a tato partička by se mohla do budoucna stát i vážným konkurentem třeba již zmíněného a zřejmě nesmrtelného agenta 007.

Originální trailer filmu Red 2