Recenze: Pot a krev aneb Michael Bay, jak ho (ne)znáte

Vydáno: 05.08.2013 16:30 - Jakub Brych | foto: facebook tvůrce

Michael Bay si po třech štacích u Transformerů konečně vydupal možnost natočit si gangsterku čistě pro svoje potěšení. Pokud ale čekáte další Mizery, tak pozor, tahle podívaná je z trochu drsnějšího kraje.

Pot a krevRecenzoval/a Jakub Brych dne 05.08.2013 16:30. Michael Bay si po třech štacích u Transformerů konečně vydupal možnost natočit si gangsterku čistě pro svoje potěšení. Pokud ale čekáte další Mizery, tak pozor, tahle podívaná je z trochu drsnějšího kraje. Hodnocení: 3.5
Pot a krev
Pain & Gain
Drama / Komedie / Akční / Krimi
USA, 2013 , 129 min.

Režie: Michael Bay
Scénář: Christopher Markus, Stephen McFeely, Pete Collins
Kamera: Ben Seresin
Herci: Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Anthony Mackie, Tony Shalhoub, Ed Harris, Rob Corddry, Bar Paly, Rebel Wilson, Ken Jeong, Michael Rispoli, Keili Lefkovitz, Emily Rutherfurd, Larry Hankin, Tony Plana, Peter Stormare

Česká premiéra: 08.08.2013

Pot a krev hodnocení na Kinobox.cz: 72.45 %
"Zvol si život, zvol si práci, zvol si kariéru, zvol si rodinu, zvol si pořádně velkou televizi, zvol si pračky, auta, CD přehrávače a elektrický otvíráky na konzervy." V Trainspottingu Ewan McGregor na všechny výdobytky civilizace a blahobyt z vysoka kašle a radši si šlehne jednu do žíly, než by se nechal vtáhnout do nekonečného krysího závodu. To Mark Wahlberg alias Danny Lugo to vidí úpně opačně. Konzumní štvanici se nevyhýbá, ba právě naopak - on ji chce vyhrát. Chce se dostat na vrchol a urvat si pro sebe pořádnou porci koláče. Věří ve fitness a taky věří, že s pořádnou korbou a kupou kuráže dokážete cokoliv. Jen se nesmíte bát si na cestě za štěstím trochu zašpinit ruce. A to doslova.

Mark Wahlberg ve filmu Pot a krev / Pain & GainRuce si tu ale špiní především Michael Bay, i když samozřejmě jen metaforicky, jelikož tentokrát se pouští na tu nejzazší hranu kontroverze. Pot a krev (český název je VELMI výstižný) totiž hodně klame tělem a hlavně trailery - v žádném případě to není jenom film o bandě svalovců, co se pustila na šikmou plochu. Nálepka "podle skutečné události" staví celou tu rádoby gangsterskou eskapádu do úplně jiného a mnohem vážnějšího světla.

A tím jsme u toho. Hned zkraje se dostáváme k nejpalčivějšímu aspektu celého toho pocení a krvácení - je to film o partě balíků, kteří mají místo mozku biceps a kalokagathia je pro ně nedosažitelná meta. Jsou proto producenty slušného množství hlášek a průserů a nejednou vás svou natvrdlostí pošlou do kolen (zvlášť Dwayne Johnson si svého neandrtálského křesťana rozhodně užívá a hraje ho božsky). Bay směruje gagy hodně silně do černa a humor v Potu a krvi je tak trochu "coenovsky" pitomý. A funguje parádně, jenže veškerá ta bžunda má hodně rázný protipól v morální zavrženíhodnosti hlavních "hrdinů".

Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Tony Shalhoub ve filmu Pot a krev / Pain & GainTa trojka roztomile natvrdlých a víceméně sympatických chlapů, s nimiž byste klidně zašli na pivo, najednou začne páchat věci, které jim při nejlepší vůli nemůžete odpustit. Na jednu stranu pořádají barbecue, kupují s manželkou domy a vzývají Ježíše Krista a vzápětí už motorovkou rozřezávají mrtvoly na kusy. A Bay tyhle momenty sází jeden za druhým, jako by se nechumelilo. Kdyby to byl nový a hlavně čistě fiktivní film od Coenovic dvojky, nebyl by problém se tou podívanou morbidně bavit.

Jenže tohle je realita a je tudíž potřeba ptát se - je to od Baye odvážné, nebo zvrácené natočit Pot a krev právě tímhle stylem? Nepřehnal to, když vyobrazil trojku vrahů jako nešikovné ňoumy? Neurazil tím jejich oběti? V Americe s tím mělo pár lidí docela problém, já osobně jsem ale spíš pro tu první, lepší možnost a to z jednoho jasného důvodu - je fajn, že "rejža" jindy korektních a nenáročných akčních pecek se vydává po takhle nejisté a svým způsobem neprobádané stezce a řádí si hezky po svém, třeba i hlavounům studií proti srsti. Pot a krev má díky tomu šťávu a drajv, Bay je zpátky v sedle a konečně má místo obřích robotů na scéně zas jen řádku herců z masa a kostí a rozjíždí s nimi svižné stylové a řádně pokleslé hrátky.

Dwayne Johnson, Mark Wahlberg ve filmu Pot a krev / Pain & GainPřes schizofrenní morální základ je Pot a krev v jádru stará dobrá bayovina, kde postavy vystupují z aut ve zpomalených záběrech, kamera kolem nich při dialozích zběsile krouží a nad hlavami jim občas proklatě nízko přeletí obří letadlo. Ani si pak nestýskáte po žádné těžkotonážní akci, protože i ty přízemnější eskapády jsou prostě cool. Bay navíc perfektně zvolil ústřední herecké trio. Mark Wahlberg je cílevědomý zmetek jako vyšitý, Dwayne Johnson zase sráží svůj inteligenční kvocient do červených čísel a Anthony Mackie projevuje slušný komediální talent. Z dálky to navíc jistí veterán Ed Harris nebo slizký Tony Shalhoub.

Pokud vás zajímá, jak točí Michael Bay po tom, co si šlehnul matroš od Coenů, je Pot a krev přesně pro vás. Morálně vás možná rozhodí, ale právě v tomhle rozporu se skrývá ta hodnota navíc. Pokud vás hodnota navíc nezajímá a máte chuť vidět jen nahláškovanou gangsterku, je i tak Pot a krev skvělou volbou. Jestli ale patříte ke slabším žaludkům a netoužíte se dívat film, jehož hlavní hrdinové jsou bezskrupulózní gauneři, spíš se nové bayovce vyhněte, neudělá vám dobře. Jedna věc je ale jistá - Michael se nám tak trochu utrhl ze řetězu a je přinejmenším osvěžující to na plátně sledovat.

Oficiální trailer filmu Pot a krev / Pain & Gain

• dobrý jak svině dobře píše pan autor... ale s... (nightoul, 18.08.2013 15:55) Reagovat

dobrý jak svině dobře píše pan autor... ale slizský? opravte si to prosím