Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Portrét: Vojtěch Jasný 1/2

Portrét: dobrý rodák Vojtěch Jasný (1/2)

Vydáno: 01.08.2013 18:58 v sekci Články | Publicistika - | foto: facebook tvůrce

V první části profilu věnovanému tvůrci Všech dobrých rodáků, českému režisérovi Vojtěchu Jasnému, se zaměřujeme na kontinuitu jeho tvorby v evropském exilu a jedinečný autorský styl.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu Až přijde kocour / Až přijde kocour
Vojtěch Jasný je u nás znám především jako tvůrce jednoho filmu, Všech dobrých rodáků (1968), kteří po premiéře restaurované verze na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech vstupují začátkem srpna do kinodistribuce v rámci Projektu 100. Třetí díl tzv. (volné) moravské trilogie, jejíž první dvě části jsou povídková lyrika Touha (1958) a dnes již poněkud zastaralá politická satira Až přijde kocour (1963), byl díky restauraci zařazen do Zlatého fondu československé kinematografie po bok Markéty Lazarové a Hoří, má panenko.

Zato Jasného exilová tvorba zůstává většině lidí převážně neznámá, což se snažily změnit dvě retrospektivy – brněnská Dobrý rodák Vojtěch Jasný, konaná před dvěma lety při příležitosti režisérových 85. narozenin, a letošní uhersko-hradišťská, kdy na 39. Letní filmové školy bylo představeno jeho téměř kompletní dílo. Přední životopisec Vojtěcha Jasného, prof. Jiří Voráč, zastává názor, že v případě zahraniční tvorby nelze mluvit o kontinuitě z hlediska udržení si a rozvoje autorského rukopisu. Tento postoj se vztahuje jak na návaznost mezi „československými“ a „evropskými“ snímky, tak i v rámci korpusu děl, které Jasný natočil v zahraničí.

Fotografie z filmu Až přijde kocour / Až přijde kocourPokud bychom brali autorství v ryzí podobě jako zodpovědnost za scénář i režii, nemohli bychom o kontinuitě tvorby mluvit úplně ani v případě Jasného domácích počinů. Zůstaneme-li u celovečerních fikčních filmů a opomene-li ty, které natočil spolu s Karlem Kachyňou (budovatelské dokumenty Není stále zamračeno, Neobyčejná léta, Lidé jednoho srdce a prorežimní film Dnes večer všechno skončí), za autorskou by se dala považovat pouze moravská trilogie, k níž si také napsal scénář.

Zářijové noci (1957) vznikly podle hry Pavla Kohouta, Přežil jsem svou smrt (1960) napsal Milan Jariš a pod Procesím k panence (1961) je jako scenárista podepsán Miroslav Stehlík, koprodukční Dýmky (1966) byly natočeny dle povídek Ilji Erenburga. Pro Jasného rakousko-německé období platí, že převládají adaptace knih (Maják Ladislav Mňačko, Kulturník – Thomas Bernhard, Klaunovy názory – Heinrich Böll) a zfilmování scénářů uznávaných a ceněných autorů (Život schizofrenního básníka Alexandra Märtze Heinar Kipphardt, Klaunovy názory – Heinrich Böll). Autorský je tak pouze povídkový Návrat (1977).

Exil: dráha poctivého filmového žoldnéře

Před rozborem charakteristických znaků (k němuž se dostaneme v pokračování tohoto článku) společných pro Jasného československé a evropské filmy je třeba vysvětlit důvod jeho emigrace. Ve své autobiografii Život a film uvádí, že mezní bod představovala Česká rapsodie (1969), která měla mít podobu reklamního snímku na objednávku ministerstva kultury pro československý pavilon na Světové výstavě v japonské Ósace. Z původní koncepce vzešla báseň o okupované zemi, v níž nechyběly aktuální a podvratné narážky na Jana Palacha.

Fotografie z filmu Všichni dobří rodáci / Všichni dobří rodáciPředložený scénář – beze slov, pouze v obrazech – byl vrácen s tím, že pokud bude natočen ve stávající podobě, půjdou tvůrci do vězení a ministr přijde o místo. Ačkoliv Jasný slíbil přepracování, dvacetiminutový dokument natočil tak, jak původně zamýšlel – s výmluvou, že jde pouze o obrazy krásné krajiny. Přestože v Ósace sklidil úspěch a dočkal se nominace na Oscara za krátký film, od ředitele Čs. filmu Jiřího Purše dostal ultimátum: měl odvolat Všechny dobré rodáky i Českou rapsodii a natočit prorežimní scénář, pod kterým byl podepsán Kamil Pixa a v kterém byli adorováni českoslovenští agenti tajné služby.

Jasný Puršovi přislíbil, že tak učiní, ale věděl, že spolu se svou ženou a synem musí emigrovat. „Využili“ vízum na léčení syna v západním Německu a další do Jugoslávie na cestu k moři na dovolenou. Odchod do exilu se uskutečnil v červnu 1970, po dvou letech v Jugoslávii se spolu s rodinou usadil v rakouském Salzburgu. Tam se dostal proto, že Jugoslávie na počátku 70. let veřejně nemohla podporovat československé emigranty, a tak mu bylo obstaráno vízum do Rakouska s tím, že s Jasným budou Jugoslávci později na jeho plánovaných projektech spolupracovat. Scénář Psi a lidi ovšem v roce 1971 natočil Evald Schörm a projekt připravovaný pro Jana Wericha Kominík a korouhvičky nakonec nevznikl.

Z  Jasného vzpomínek, publikovaných v knize Život a film, je patrné, že idealizované představy o životě v exilu narazily na krutou realitu: „Do Ameriky jsem vůbec nechtěl, myslel jsem, že budu pokračovat jaksi v duchu našeho Pražského jara v zemích, kde tehdy většinou vládli sociální demokrati a velmi účinně nás exulanty podporovali.“ Přestože uvádí, že „se musel přeorientovat na úplně jiné publikum než doma“ a že se v Evropě dal „na dráhu poctivého filmového žoldnéře“, neznamená to, že by jeho filmy postrádaly znaky, které si spojujeme s jeho dílem.

Exilová tvorba: rakousko-německé období

Obrázek z filmu KultererNásledující řádky budou věnovány rakousko-německému období, než se Jasný roku 1984 usadil ve svém druhém domově v USA – New Yorku. Měl štěstí, že mnichovská firma Taurus zakoupila Všechny dobré rodáky ještě před jejich zářijovým zákazem a že je odvysílala televizní stanice ZDF. Rodáci totiž vzbudili veliký zájem o jeho osobu, a tak byl v Salzburgu kontaktován s žádostí, aby režíroval televizní snímky. Televizní produkce tvoří hlavní náplň jeho tvorby z první poloviny 70. let: Snílek (1972), Maják (1972), Kulturník (1974) a Život schizofrenního básníka Alexandera Märze (1976).

Klaunovy názory (1975) byly jediným Jasného filmem z první poloviny 70. let, který byl určen do kina. Příprava začala na konci 60. let ve spolupráci se spisovatelem Heinrichem Bollem, autorem románové předlohy (1963). Realizace projektu se protáhla jednak kvůli nedostatku financí, které nakonec poskytl oscarový herec Maxmilian Schell, jednak kvůli dlouhé práci na scénáři, která zabrala pět let. Natočeny nakonec byly díky tomu, že scénář získal peněžitou odměnu pro produkci za nejlepší scénář v Německu a Böll obdržel roku 1972 Nobelovu cenu.     

(Dis)kontinuita tvorby

Jiří Voráč po projekci filmu Kulturník v rámci brněnské přehlídky Dobrý rodák Vojtěch Jasný vyjádřil názor, že u Jasného v 60. letech docházelo k rozvíjení básnických kvalit, ale v 70. letech po jeho odchodu byla kontinuita vývoje přerušena a nahrazena větší různorodostí. „Rozvíjeni básnických kvalit“ je skutečně přítomno ve snímcích ze 60. let, zejména těch, které Jasnému způsobily největší problémy u cenzorů (Až přijde kocour, Všichni dobří rodáci, Česká rapsodie).

Fotografie z filmu  / Ansichten eines ClownsZapomíná se ovšem na drama bez jakýchkoliv estetizujících prvků Přežil jsem svou smrt (1960), na satiričtější, komunisty svým zesměšňováním kolektivizace (Procesí k panence, 1961) či příklonem k západní žánrové podobě (Magnetické vlny léčí, 1965) dráždící díla s cílem bavit a diváka ze sledování fikce vytrhávat (Dýmky, 1966). Patrná je i určitá žánrová různorodost (od koncentračního dramatu přes satirickou komedii k moralistní pohádce a podvratným výsměšným nápodobám svých vzorů), která rozhodně nesvědčí o nějaké důslednější volbě látek, které je patrné u jeho evropského (rakousko-německé) období.

Jako vhodnější se jeví vnímat Jasného tvorbu jako soubor opakujících se, různě variovaných a postupně se rozvíjejících znaků, než prostřednictvím tzv. poetického stylu s inklinací ke spirituálnímu pojetí. Druhé zmíněné čtení se totiž omezuje výhradně na jeho mistrová díla (moravská trilogie) a jeví se jako značně reduktivní.

Fotografie z filmu  / Ansichten eines ClownsVojtěch Jasný se po projekci Zářijových nocí na brněnské přehlídce vyjádřil, že za autorský film – kromě takového, kde je podepsán pod scénářem a zároveň ho i režíroval - považuje takový, kde je přítomna silná ženská hrdinka, zvíře (nejlépe v podobě psa) a dítě (nejlépe v podobě chlapce). Silná ženská hrdinka se u něj ale objevuje pouze (!) v povídkové Touze v části Anděla, k genderovým otázkám, ovšem značně zpátečnicky, se vyjadřuje v Procesí k panence a Klaunových názorech. S ostatním zmíněným by se dalo souhlasit, ale výčet těchto prvků by byl nošením kocoura do českého maloměsta. Mnohem podstatnější pro nás bude, že jeho filmy - nehledě na zemi a rok vzniku - jsou značně sebeuvědomělé, upozorňují na sebe jako na médium, zároveň se k němu staví kriticky, vzdávají poctu a přepracovávají kódy z děl jiných režisérů a neopomenutelná je i významotvorná práce s barvou.

O tom ale až v druhé části Jasného profilu, zaměřeného na jeho exilovou tvorbu, který vám přineseme na začáku příštího týdne.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Old Shatterhand bojuje s prázdnotou a kreslí portrét dívky v plamenech (06.01.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Krásné bytosti si pořídily vstupenku do ráje (14.09.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Stroj času: Dědictví aneb Kurvahošigutntág slaví 30 let (03.09.2022 12:00 v Recenze | Stroj času)
- TV tipy: Psí poslání je příběh bez konce (29.07.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Prvok, Šampón, Tečka a Karel čekají, až přijde kocour a podnikají expedici do džungle (28.07.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Mstitel Lindemann se ocitá ve spirále strachu a nutně potřebuje očistu (30.06.2021 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Barry Seal, Giordano Bruno a Hanele spolu hrají dvojí hru, v níž je pronásleduje čistokrevné zlo (23.04.2021 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: 100 let od narození Rudolfa Hrušínského (17.10.2020 10:00 v Články | Publicistika)
- Téma: filmy Jiřího Menzela od nejhoršího k nejlepšímu (12.09.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Herkules má vidiny na večer tříkrálový (26.06.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Rapeři z Comptonu prožívají nejlepší léta svého života třicet minut po půlnoci (08.05.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Teroristka chodí na gympl, kde podstupuje souboj na slunci (03.04.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Lotři se scházejí na komančské stanici, kde poslouchají hlas měsíce (07.02.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér Ivan Passer (10.01.2020 17:37 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Mimoni a Pennywise obhlíží horizont události (10.01.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2019 opustily (23.12.2019 09:54 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Městem chodí odvážná Vaiana, která prožívá tvrdou očistu (13.12.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér Vojtěch Jasný (16.11.2019 13:24 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu