Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Portrét: Vojtěch Jasný 1/2

Portrét: dobrý rodák Vojtěch Jasný (1/2)

Vydáno: 01.08.2013 18:58 v sekci Články | Publicistika - Marek Slovák | foto: facebook tvůrce

V první části profilu věnovanému tvůrci Všech dobrých rodáků, českému režisérovi Vojtěchu Jasnému, se zaměřujeme na kontinuitu jeho tvorby v evropském exilu a jedinečný autorský styl.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu Až přijde kocour / Až přijde kocour
Vojtěch Jasný je u nás znám především jako tvůrce jednoho filmu, Všech dobrých rodáků (1968), kteří po premiéře restaurované verze na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech vstupují začátkem srpna do kinodistribuce v rámci Projektu 100. Třetí díl tzv. (volné) moravské trilogie, jejíž první dvě části jsou povídková lyrika Touha (1958) a dnes již poněkud zastaralá politická satira Až přijde kocour (1963), byl díky restauraci zařazen do Zlatého fondu československé kinematografie po bok Markéty Lazarové a Hoří, má panenko.

Zato Jasného exilová tvorba zůstává většině lidí převážně neznámá, což se snažily změnit dvě retrospektivy – brněnská Dobrý rodák Vojtěch Jasný, konaná před dvěma lety při příležitosti režisérových 85. narozenin, a letošní uhersko-hradišťská, kdy na 39. Letní filmové školy bylo představeno jeho téměř kompletní dílo. Přední životopisec Vojtěcha Jasného, prof. Jiří Voráč, zastává názor, že v případě zahraniční tvorby nelze mluvit o kontinuitě z hlediska udržení si a rozvoje autorského rukopisu. Tento postoj se vztahuje jak na návaznost mezi „československými“ a „evropskými“ snímky, tak i v rámci korpusu děl, které Jasný natočil v zahraničí.

Fotografie z filmu Až přijde kocour / Až přijde kocourPokud bychom brali autorství v ryzí podobě jako zodpovědnost za scénář i režii, nemohli bychom o kontinuitě tvorby mluvit úplně ani v případě Jasného domácích počinů. Zůstaneme-li u celovečerních fikčních filmů a opomene-li ty, které natočil spolu s Karlem Kachyňou (budovatelské dokumenty Není stále zamračeno, Neobyčejná léta, Lidé jednoho srdce a prorežimní film Dnes večer všechno skončí), za autorskou by se dala považovat pouze moravská trilogie, k níž si také napsal scénář.

Zářijové noci (1957) vznikly podle hry Pavla Kohouta, Přežil jsem svou smrt (1960) napsal Milan Jariš a pod Procesím k panence (1961) je jako scenárista podepsán Miroslav Stehlík, koprodukční Dýmky (1966) byly natočeny dle povídek Ilji Erenburga. Pro Jasného rakousko-německé období platí, že převládají adaptace knih (Maják Ladislav Mňačko, Kulturník – Thomas Bernhard, Klaunovy názory – Heinrich Böll) a zfilmování scénářů uznávaných a ceněných autorů (Život schizofrenního básníka Alexandra Märtze Heinar Kipphardt, Klaunovy názory – Heinrich Böll). Autorský je tak pouze povídkový Návrat (1977).

Exil: dráha poctivého filmového žoldnéře

Před rozborem charakteristických znaků (k němuž se dostaneme v pokračování tohoto článku) společných pro Jasného československé a evropské filmy je třeba vysvětlit důvod jeho emigrace. Ve své autobiografii Život a film uvádí, že mezní bod představovala Česká rapsodie (1969), která měla mít podobu reklamního snímku na objednávku ministerstva kultury pro československý pavilon na Světové výstavě v japonské Ósace. Z původní koncepce vzešla báseň o okupované zemi, v níž nechyběly aktuální a podvratné narážky na Jana Palacha.

Fotografie z filmu Všichni dobří rodáci / Všichni dobří rodáciPředložený scénář – beze slov, pouze v obrazech – byl vrácen s tím, že pokud bude natočen ve stávající podobě, půjdou tvůrci do vězení a ministr přijde o místo. Ačkoliv Jasný slíbil přepracování, dvacetiminutový dokument natočil tak, jak původně zamýšlel – s výmluvou, že jde pouze o obrazy krásné krajiny. Přestože v Ósace sklidil úspěch a dočkal se nominace na Oscara za krátký film, od ředitele Čs. filmu Jiřího Purše dostal ultimátum: měl odvolat Všechny dobré rodáky i Českou rapsodii a natočit prorežimní scénář, pod kterým byl podepsán Kamil Pixa a v kterém byli adorováni českoslovenští agenti tajné služby.

Jasný Puršovi přislíbil, že tak učiní, ale věděl, že spolu se svou ženou a synem musí emigrovat. „Využili“ vízum na léčení syna v západním Německu a další do Jugoslávie na cestu k moři na dovolenou. Odchod do exilu se uskutečnil v červnu 1970, po dvou letech v Jugoslávii se spolu s rodinou usadil v rakouském Salzburgu. Tam se dostal proto, že Jugoslávie na počátku 70. let veřejně nemohla podporovat československé emigranty, a tak mu bylo obstaráno vízum do Rakouska s tím, že s Jasným budou Jugoslávci později na jeho plánovaných projektech spolupracovat. Scénář Psi a lidi ovšem v roce 1971 natočil Evald Schörm a projekt připravovaný pro Jana Wericha Kominík a korouhvičky nakonec nevznikl.

Z  Jasného vzpomínek, publikovaných v knize Život a film, je patrné, že idealizované představy o životě v exilu narazily na krutou realitu: „Do Ameriky jsem vůbec nechtěl, myslel jsem, že budu pokračovat jaksi v duchu našeho Pražského jara v zemích, kde tehdy většinou vládli sociální demokrati a velmi účinně nás exulanty podporovali.“ Přestože uvádí, že „se musel přeorientovat na úplně jiné publikum než doma“ a že se v Evropě dal „na dráhu poctivého filmového žoldnéře“, neznamená to, že by jeho filmy postrádaly znaky, které si spojujeme s jeho dílem.

Exilová tvorba: rakousko-německé období

Obrázek z filmu KultererNásledující řádky budou věnovány rakousko-německému období, než se Jasný roku 1984 usadil ve svém druhém domově v USA – New Yorku. Měl štěstí, že mnichovská firma Taurus zakoupila Všechny dobré rodáky ještě před jejich zářijovým zákazem a že je odvysílala televizní stanice ZDF. Rodáci totiž vzbudili veliký zájem o jeho osobu, a tak byl v Salzburgu kontaktován s žádostí, aby režíroval televizní snímky. Televizní produkce tvoří hlavní náplň jeho tvorby z první poloviny 70. let: Snílek (1972), Maják (1972), Kulturník (1974) a Život schizofrenního básníka Alexandera Märze (1976).

Klaunovy názory (1975) byly jediným Jasného filmem z první poloviny 70. let, který byl určen do kina. Příprava začala na konci 60. let ve spolupráci se spisovatelem Heinrichem Bollem, autorem románové předlohy (1963). Realizace projektu se protáhla jednak kvůli nedostatku financí, které nakonec poskytl oscarový herec Maxmilian Schell, jednak kvůli dlouhé práci na scénáři, která zabrala pět let. Natočeny nakonec byly díky tomu, že scénář získal peněžitou odměnu pro produkci za nejlepší scénář v Německu a Böll obdržel roku 1972 Nobelovu cenu.     

(Dis)kontinuita tvorby

Jiří Voráč po projekci filmu Kulturník v rámci brněnské přehlídky Dobrý rodák Vojtěch Jasný vyjádřil názor, že u Jasného v 60. letech docházelo k rozvíjení básnických kvalit, ale v 70. letech po jeho odchodu byla kontinuita vývoje přerušena a nahrazena větší různorodostí. „Rozvíjeni básnických kvalit“ je skutečně přítomno ve snímcích ze 60. let, zejména těch, které Jasnému způsobily největší problémy u cenzorů (Až přijde kocour, Všichni dobří rodáci, Česká rapsodie).

Fotografie z filmu  / Ansichten eines ClownsZapomíná se ovšem na drama bez jakýchkoliv estetizujících prvků Přežil jsem svou smrt (1960), na satiričtější, komunisty svým zesměšňováním kolektivizace (Procesí k panence, 1961) či příklonem k západní žánrové podobě (Magnetické vlny léčí, 1965) dráždící díla s cílem bavit a diváka ze sledování fikce vytrhávat (Dýmky, 1966). Patrná je i určitá žánrová různorodost (od koncentračního dramatu přes satirickou komedii k moralistní pohádce a podvratným výsměšným nápodobám svých vzorů), která rozhodně nesvědčí o nějaké důslednější volbě látek, které je patrné u jeho evropského (rakousko-německé) období.

Jako vhodnější se jeví vnímat Jasného tvorbu jako soubor opakujících se, různě variovaných a postupně se rozvíjejících znaků, než prostřednictvím tzv. poetického stylu s inklinací ke spirituálnímu pojetí. Druhé zmíněné čtení se totiž omezuje výhradně na jeho mistrová díla (moravská trilogie) a jeví se jako značně reduktivní.

Fotografie z filmu  / Ansichten eines ClownsVojtěch Jasný se po projekci Zářijových nocí na brněnské přehlídce vyjádřil, že za autorský film – kromě takového, kde je podepsán pod scénářem a zároveň ho i režíroval - považuje takový, kde je přítomna silná ženská hrdinka, zvíře (nejlépe v podobě psa) a dítě (nejlépe v podobě chlapce). Silná ženská hrdinka se u něj ale objevuje pouze (!) v povídkové Touze v části Anděla, k genderovým otázkám, ovšem značně zpátečnicky, se vyjadřuje v Procesí k panence a Klaunových názorech. S ostatním zmíněným by se dalo souhlasit, ale výčet těchto prvků by byl nošením kocoura do českého maloměsta. Mnohem podstatnější pro nás bude, že jeho filmy - nehledě na zemi a rok vzniku - jsou značně sebeuvědomělé, upozorňují na sebe jako na médium, zároveň se k němu staví kriticky, vzdávají poctu a přepracovávají kódy z děl jiných režisérů a neopomenutelná je i významotvorná práce s barvou.

O tom ale až v druhé části Jasného profilu, zaměřeného na jeho exilovou tvorbu, který vám přineseme na začáku příštího týdne.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 10: akční filmy 2000 - 2009
Top 10: nejslavnější akční filmy let 2000 - 2009 V pokračování našeho seriálu o filmových žánrech se podíváme na desítku slavných akčních snímků z prvních deseti let nového milénia. čtěte zde
Vydáno: 30.05.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
Survive the Night 1/10
Za horizontem: céčkový thriller Survive the Night je hodně špatný V thrilleru Survive the Night hraje Bruce Willis vysloužilého šerifa, který musí se svou rodinou čelit přepadení dvou lupičů na útěku. čtěte zde
Vydáno: 29.05.2020 16:30 v sekci Recenze | Za horizontem
0
TV tipy: 29. 5. 2020 - 4. 6. 2020
TV tipy: Trestanci Borg a McEnroe jsou cizinci ve vlaku Na přelomu května a června se sice v televizích objeví několik premiér, jde ale spíše o nevýrazné a béčkovější záležitosti. Výjimkou je snad jen zdařilé evropské drama Borg/McEnroe, ti méně nároční pak ocení i Cizince ve... čtěte zde
Vydáno: 29.05.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 22. týden
Kinopremiéry: Problémissky a trafikant se setkávají v zemi medu Poslední květnový čtvrtek odstartuje v kinech pětice premiér, mezi níž není žádný zásadní hit a vzhledem k okolnostem jde o menší a povětšinou evropské snímky. Nejvíce tak vyčnívají dva oceňované dokumenty. čtěte zde
Vydáno: 27.05.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 21. týden
Top 20 ČR: V síti nepřestává lákat diváky V kinech se i přes omezení opět objevují lidé a nejvíce je přitahuje český dokument V síti o zneužívání na internetu. Z novinek se dokázalo prosadit jen komediální drama Emma. čtěte zde
Vydáno: 26.05.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Rapeři z Comptonu prožívají nejlepší léta svého života třicet minut po půlnoci (08.05.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Teroristka chodí na gympl, kde podstupuje souboj na slunci (03.04.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Lotři se scházejí na komančské stanici, kde poslouchají hlas měsíce (07.02.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér Ivan Passer (10.01.2020 17:37 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Mimoni a Pennywise obhlíží horizont události (10.01.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2019 opustily (23.12.2019 09:54 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Městem chodí odvážná Vaiana, která prožívá tvrdou očistu (13.12.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér Vojtěch Jasný (16.11.2019 13:24 v Novinky | Zprávy)
- Zemřela Vlasta Chramostová (06.10.2019 17:53 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Dejte domov dohazovačce na koštěti Kung Fu Pandě (26.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nelítostný Parker se společně se dvěma mezky pro slečnu Sáru ocitá U Konce světa (08.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2018 opustily (26.12.2018 13:23 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Zamilovaný bodyguard James Bond se směje a řeší vraždu na Eigeru (07.12.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Ztracenec Deadpool se ocitá v hlavě mocného vládce Oz (30.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- 30 kultovních filmů, na které nelze zapomenout (26.08.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Dokonalý džentlmen Pelé si vzal bobule a v Nebrasce vyhodil máti z vlaku (10.08.2018 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   20/2020

Emma.
6/10

Hlavní hrdinkou britské, jemným delikátním humorem okořeněné adaptace románu Jane Austenové, je dvacetiletá, bohatá a trochu domýšlivá Emma, která sama nemá na svatbu ani pomyšlení, leč s oblibou dělá dohazovačku jiným.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver