Osamělý jezdec

Recenze: westernová megalomanie Osamělý jezdec

Vydáno: 09.07.2013 19:43 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Ambiciózní produkce studia Disney se nijak nemaskuje tím, že chce být dalšími Piráty z Karibiku. Povedlo se Goru Verbinskému přenést Jacka Sparrowa na Divoký západ ve stejně vyvážené letní podívané?

Osamělý jezdecRecenzoval/a Martin Bubrín dne 09.07.2013 19:43. Ambiciózní produkce studia Disney se nijak nemaskuje tím, že chce být dalšími Piráty z Karibiku. Povedlo se Goru Verbinskému přenést Jacka Sparrowa na Divoký západ ve stejně vyvážené letní podívané? Hodnocení: 3.5
Osamělého jezdce už polovina diváků odsoudila při prvním traileru, který se snažil otevřeně parazitovat na úspěšné značce Piráti z Karibiku. Fakt, že se stejné tvůrčí trio Verbinski-Bruckheimer-Depp pustilo do dalšího dobrodružného velkofilmu pro celou rodinu, zaváněl nechutným konzumerismem a aurou spotřebního produktu z výrobního pásu, jehož jediným cílem je vydělat balík peněz, stvořit novou franšízu, napakovat se na merchandisingu a urychleně "vyrobit" druhý díl. Který hollywoodský blockbuster však nemá podobné plány?

Johnny Depp ve filmu Osamělý jezdec / The Lone RangerNovinka Gora Verbinského však má mnohem těžší startovní pozici – nevychází z oblíbené atrakce v zábavním parku, nýbrž ze starého amerického seriálu z padesátých let, jenž se dočkal několik televizních, filmových, rozhlasových či komiksových resuscitací napříč dalšími desetiletími. Maskovaný strážce zákona John Reid a jeho indiánský pobočník Tonto byli ve své době, podobně jako třeba Tarzan nebo Zorro, oblíbenými dobrodružnými hrdiny, kteří se proměňovali s dobou. V tom případě musela nevyhnutelně přijít nová reimaginace, tentokrát v podobě monstrózního hollywoodského blockbusteru za čtvrt miliardy dolarů, jenž by mohl kdysi oblíbenou americkou „legendu“ opět postavit na výsluní.

Nelze nezmínit, že šlo z hlediska zkušeností s podobnými filmy o nevyhnutelný finanční přešlap ze strany studia. Příběhy odehrávající se v neatraktivním prostředí pouště (John CarterPrinc z Persie: Písky času) nebo westerny (Kovbojové a vetřelci, Wild Wild West) jsou v době komiksových a sci-fi spektáklů diváky bohužel považovány za přežitky, o čemž svědčí také mizivé tržby a aury kasovních propadáků. Mezi ně se co nevidět přidá i Osamělý jezdec, který, byť se rozhodně nejedná o špatný film, v době hypermoderních blockbusterů sází na westernovou nostalgii z jiné doby spojenou s typickými hollywoodskými atrakcemi. Díky přehnaným ambicím a přebujelé stopáži tato látka však nedrží moc pohromadě.

Johnny Depp, Armie Hammer ve filmu Osamělý jezdec / The Lone RangerFilm má totiž více než dvě a půl hodiny, což byl obecně problém i druhého a třetího dílu Pirátů z Karibiku, kteří jednoduchou odpočinkovou jízdu zbytečně obalovali do hlubší mytologie, přiváděli na scénu mnoho vedlejších postav a obecně si v rámci letního filmu hráli na něco, čímž rozhodně nejsou. V tom případě se Osamělý jezdec až příliš přibližuje právě zmiňovanému třetímu dílu Na konci světa – také jde o skoro tříhodinový hollywoodský kolos bez téměř žádné akce (zato v bohatých propracovaných kulisách a kostýmech) se závěrečnou megalomanskou dvacetiminutovkou, kde všechno padá, vybuchuje, naráží a střílí. Nejvíce zarážející však je, že i v tak dlouhé stopáži, za níž by se dala srozumitelně odvyprávět i mafiánská sága ve stylu Kmotra, je mnoho věcí nedokončených a neuzavřených, jako by tvůrci až moc počítali s tím, že vedlejší zápletky a postavy rozvedou až v druhém díle. To se ale dost určitě nestane.

Osamělý jezdec totiž trpí přehnanými ambicemi, které by chtěly uspokojit každý druh diváka – proto ve své mohutné stopáži ani zdaleka nefungují tak, jak by chtěly. S tím souvisí hlavně nečekané střídání žánrových poloh snímku. Chvíli se díváme na odlehčenou rodinnou komedii, poté na vážně míněné melodrama, sem tam proletí klasická westernová atmosféra s typickými žánrovými klišé a nakonec dostaneme nefalšovaný závan nadnesené (němé) grotesky, která jakoby otevřeně parafrázovala Friga na mašině Bustera Keatona. Je v tom zkrátka docela zmatek a nejednoho diváka tato westernová „multižánrovka“ může trochu překvapit a svým táhlým tempem také poněkud unudit. Verbinski totiž nikam nepospíchá a uprostřed napínavého děje nechá postavy klidně patnáct minut klábosit u ohně, načež je pošle na dalších dvacet dialogových minut do nevěstince.

Armie Hammer, Johnny Depp ve filmu Osamělý jezdec / The Lone RangerStmelujícím bodem je však ústřední dvojka v podání Armieho Hammera a Johnnyho Deppa, kteří dokáží rozdílné epizody účinně spojit dohromady. S tímto aspektem se Osamělý jezdec stává spíše typickým zástupcem buddy-movie, než filmem, který by obsahoval hlavního hrdinu a jemu podřízeného sidekicka. Správňácký Reid a pomatený Tonto tak tvoří skvěle se doplňující dvojici, kde nemá jeden nad druhým převahu a zároveň by jeden bez druhého nemohl existovat. Mimo verbální přestřelky mezi nimi zajišťuje většinu humoru hlavně indiánský Johnny Depp, který zde otevřeně parafrázuje mimóznost Jacka Sparrowa a na rozdíl od věčně ožralého piráta, který už se za ty roky zprotivil, je jeho Tonto velmi osvěžující volbou. Tedy pokud vám podobný styl humoru nevadí.

U letního popcornu diváky snad nejvíce zajímá akce, ale té je ve filmu bohužel poskrovnu. Jedna krátká akční scéna se odehraje v úvodu a napříč vyprávěním se dočkáme pár několikasekundových přestřelek – v závěru se však Verbinski zřejmě chtěl odvděčit za vše, čím si museli diváci projít, a servíruje stoprocentně přepálenou a hravou vlakovou sekvenci v duchu němých grotesek se spoustou originálních nápadů, drahých triků a hlavně nadsázky, která s přehledem strká do kapsy scénu na mlýnském kole z Truhly mrtvého muže. Diváka skoro až zamrzí, že takovým tempem, vtipem a vyvážeností neoplýval celý film. Za doprovodu slavné melodie William Tell Overture, kterou si do svých burácejících rytmů upravil Hans Zimmer, se opravdu jedná o vrchol celého filmu.

Fotografie z filmu Osamělý jezdec / The Lone RangerStojím si za názorem, že pokud by Osamělý jezdec odhodil přehnané ambice spojené s nevyhnutelnými finančními záměry a raději nám naservíroval odlehčenou a o hodinu kratší poctu/parodii westernů, jak se Verbinskému povedlo v případě animovaného Ranga, mohlo jít vskutku o výjimečný film. Takhle tady máme obří hollywoodské monstrum se zbytečně nataženým dějem, který ani jednou nedokončí to, co načne, a nedokáže udržet díky neustálým změnám nálad divákovu pozornost. Na druhou stranu nejde o žádný průšvih, kvůli němuž by se musely přepisovat žebříčky nejhorších filmů roku – stále se jedná o ucházející dobrodružnou podívanou s perfektní akcí, výpravou i humorem, v níž se dá navíc najít několik aluzí na slavná žánrová díla. Teď jen jestli to v nabité konkurenci stačí...

Český trailer filmu Osamělý jezdec

7/10
100,0

TV tipy: 30. 7. 2021 - 5. 8. 2021
TV tipy: Krásný kluk Noe míří do hadího doupěte, kde potkává divoké kočky Na přelomu července a srpna situace v televizích stagnuje, což znamená, že přednost stále dostávají ozkoušené reprízy a atraktivních premiér je hodně málo. Rozhodně ale nechybí, což dokazuje uvedení dramatu Krásný kluk. čtěte zde
Vydáno: 30.07.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Prvok, Šampón, Tečka a Karel 5/10
Recenze: Film Prvok, Šampón, Tečka a Karel pojednává o mužích s krizí středního věku Český komediálně-dramatický film Patrika Hartla vypráví o mužském pohledu na svět, a to prostřednictvím příběhu o čtyřech kamarádech, kteří se rozhodnou společně podstoupit sérii odvážných a osvobozujících výzev. čtěte zde
Vydáno: 29.07.2021 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry:30. týden
Kinopremiéry: Prvok, Šampón, Tečka a Karel čekají, až přijde kocour a podnikají expedici do džungle Premiérou aktuálního týdne sice je zábavná disneyovka Expedice: Džungle s Dwaynem Johnsonem a Emily Blunt, tuzemští diváci ale stejně budou nejvíce chodit na novinku Patrika Hartla Prvok, Šampón, Tečka a Karel. čtěte zde
Vydáno: 28.07.2021 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 29. týden
Top 20 ČR: Česku vládnul Gump Domácí novinka Gump - pes, který naučil lidi žít vládnul o právě uplynulém víkendu návštěvnosti v českých kinech. O druhé místo se porvala marvelovka s americkým animákem. čtěte zde
Vydáno: 27.07.2021 08:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 29. víkend
Box office: Čas byl první Mysteriózní thriller Čas si urval první místo amerického žebříčku tržeb, když v souboji porazil akční novinku Snake Eyes: G.I. Joe Origins a rodinný snímek Space Jam: Nový začátek. čtěte zde
Vydáno: 26.07.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0