Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Karlovy Vary #1

Karlovy Vary #1: Velká nádhera ve Futurologickém kongresu

Vydáno: 03.07.2013 08:30 v sekci Komentáře | Reportáže - Martin Bubrín

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech zatím přinesl kromě účasti herecké hvězdy Johna Travolty dva filmové vrcholy - sci-fi satiru Futurologický kongres a Sorrentinův opus magnum Velká nádhera.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Robin Wright ve filmu  / The CongressDá-li se hovořit o ambiciózních snímcích režijních osobností, jejichž uvedení už předem provázela aura výjimečného a autorsky uchopeného díla, na aktuálním karlovarském festivalu by ve své první třetině do podobné škatulky nepochybně patřilo dystopické sci-fi izraelského tvůrce Ariho Folmana  Futurologický kongres a Sorrentinův předpokládaný opus magnum Velká nádhera. Oba snímky snímky se ihned po projekcích setkaly s neskutečně pozitivní diváckou a kritickou odezvou, která hovoří rovnou o přelomových, ne-li mistrovských dílech, jež dohání diváky svou myšlenkou a krásou k slzám. Nejde však jen o kolektivní dojetí?

Nejprve se v rychlosti podívejme na Futurologický kongres, který je volnou adaptací krátké sci-fi povídky Stanisława Lema, a zároveň americkým debutem izraelského filmaře Ariho Folmana, jenž před pěti lety v Karlových Varech uchvátil netradičním válečným snímkem Valčík s Baširem, jehož silnou myšlenkou podporovaly hlavně polodokumentární přístup a ojedinělá rotoskopická animace. I aktuální Kongres je velmi sugestivní výpovědí, která navozuje atmosféru velmi specifickými prostředky, avšak tentokrát se nezaměřuje na válku, nýbrž objímá témata spojená s posedlostmi technologiemi, vnořením do fikce (imerze), dystopickou vizí budoucnosti a v neposlední řadě je také chytrou a trefnou satirou na hollywoodský průmysl a úvahou o údělu herecké profese.

Fotografie z filmu  / The CongressPři sledování vyvstávájí na povrch paralely či srovnání s jinými snímky zabývající se podobnou tématikou - ne namátkou zmatení reality a fikce připomene kultovní Matrix nebo Cronenbergovu eXistenZ, nekalé praktiky hluboko uvnitř fiktivního studia Miramount zase třeba Altmanova Hráče, v neposlední řadě se vybízí srovnání s jiným karlovarským hitem loňského roku, a to provokativním francouzským snímkem Holy Motors díky zaměření na proměnlivost herecké profese. Kongres s těmito tématy v jisté míře pracuje, variuje je a v mnohých případech i přesahuje. Ve sdělení zachází v podstatě dál, hlavně díky tomu, že se s hlavní hrdinkou Robin Wright, jež si zahrála sama sebe, s přibývajícími minutami stále více vnořujeme do fikce, až už zapomínáme, co vlastně realita znamená.

Abych zbytečně neplýtval řádky rozborem, jenž se v žádném případě nesnaží toto mnohovrstevnaté dílo podrobně vystihnout (na to by byl potřeba mnohem delší text), lze sklouznout k čiré festivalové dojmologii a připojit se tak k davu nekriticky nadšených diváků. Futurologický kongres je totiž zřejmě myšlenkovitě nejpodnětnějším, emocionálně nejsilnějším a režijně nejsebejistějším snímkem, který jsem za poslední dobu viděl. Folmanovi se podařilo neskutečným způsobem vybrat z tenké předlohy to podstatné, což zasadil do mnohem širšího rámce a zápletky, která přesahuje samotné postavy. Z herců zároveň doluje velmi přesvědčivé herecké výkony, což platí hlavně v případě titulní Robin Wright, jež zvládla svou autobiografickou roli naprosto výborně.

Robin Wright ve filmu  / The CongressV souhře s perfektní řemeslnou stránkou, která v první třetine ctí neuvěřitelný smysl pro detail a přesné kamerové kompozice, a v té druhé se zvrhává do naprosto psychedelické, tripově animované části, jež rozvíjí témata a motivy nastolené v části první, se jedná o dílo v dnešní době rozhodně ojedinělé. V souhře s emotivní hudbou a chytře strukturovaným příběhem dokáže na první pohled prvoplánově matoucí snímek uhranout velmi silnou autorskou vizí s mrazivou myšlenkou o nedokonalé budoucnosti, před níž nás chrání iluze pokročilých technologií. Stejně jako se Robin Wright rozhodne své tělo naskenovat, uchovat pro pozdější použití a následně ztratí kontakt s realitou čím dál větším vnořením se do fikce, stejně pohlcujícího zážitku se dočká i divák. Jistě, zní to naprosto abstraktně, ale už dlouho jsem zkrátka neviděl něco, co by tak brilantně dokázalo vystihnout podobnou dystopickou budoucnost a přitom nespadnout do samoúčelnosti. Mistrovská práce.

Originální trailer filmu Futurologický kongres

Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaDruhým prozatímním vrcholem festivalu byl dlouho očekávaný snímek Paola Sorrentina, který se pokusil očima stárnoucího světáckého novináře zachytit Velkou nádheru. Vizuálně a formálně propracovanou ódu na Řím a marnotratný život smetánky natočil slavný tvůrce v duchu snímků italského neorealismu a klasika Federica Felliniho. V žádném případě ale nejde o povrchní srovnání, ale přímou variaci na jeho filmy jako Řím, Amarcord nebo Sladký život, pouze aktualizovanou pro dnešní dobu.

Otázkou však je, nakolik má toto hluboké, rozjímavé a především bezdějové dílo s téměř tříhodinovou stopáží šanci zaujmout v dnešní době. Sorrentino očima přesného Toniho Servilla (který si po Následcích láskyBožském připisuje další práci s režisérem) zachycuje prázdnotu a samotu člověka, přitom stíhá skládat vizuální poctu městu Řím a zároveň do hloubky propracovává univerzální témata spojená s náboženstvím, uměním, láskou a lidským životem, až by se zdálo, že se jeho film nějakým záhadným způsobem přenesl z šedesátých let, kdy taková díla ještě nepůsobila nepatřičně, do současnosti. Někdy se může zdát, že snímek příliš klesá k laciné kýčovitosti či póze - avšak stejně jako v případě Velkého Gatsbyho (s nímž má společného více než jen nikdy nekončící večírky) tato záměrně přeexponovaná stránka nevadí.


Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaAč se celý film ústřední postava zmítá v tvůrčí krizi toho, že nemůže napsat knihu "o ničem", Sorrentinovi se film "o ničem" natočit podařil. Přílišná bezdějovost ani tak nevadí, stačí když se divák nechá unášet sledem nezávisle propojených scének, karikaturními postavami, bravurním nostalgickým soundtrackem nebo inscenační genialitou (nekončící kamerové jízdy jsou dechberoucí), a prvotřídní zážitek má zaručen. Film, ve kterém je všechno, ale zároveň nic. Dá se s podivem odhadovat, kam se Sorrentino po tomto univerzálním opusu ještě může posunout.

Originální trailer filmu Velká nádhera

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box Office: 12. víkend
Box Office: horor My trhal rekordy Horor My od režiséra filmu Uteč Jordana Peela zaznamenal s 70 miliony masivní otvírák, který překonal několik rekordů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2019 08:13 v sekci Komentáře | Box office
0
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude 26. ročník předávání cen Český lev ovládl Olmo Omerzu se svým filmem Všechno bude, který získal šest cen. Nejfavorizovanější snímky odešly s prázdnou. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 22:02 v sekci Novinky | Zprávy
0
Triple Frontier 5/10
Za horizontem: jen polovičatý Triple Frontier Akční dobrodružné drama z prostředí jihoamerické džungle Triple Frontier s hvězdným obsazením mělo našlápnuto stát se filmovou událostí roku, ale zůstalo jen na půli cesty. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
1
TV tipy: 22. 3. 2019 - 28. 3. 2019
TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? Závěr března se v televizích navrací k normálu. To tedy znamená, že na programu jsou spíše solidní, ale nijak výjimečné žánrovky a pozapomenuté počiny. Jasným tipem týdne je premiéra filmu Fantastická zvířata a kde je najít.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Pašerák 6/10
Recenze: Pašerák Clinta Eastwooda poučuje o rodinných hodnotách Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel. čtěte zde
Vydáno: 21.03.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Za horizontem: umění zabíjí ve Velvet Buzzsaw (09.03.2019 12:00 v Recenze | Za horizontem)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- Východní přísliby budou mít pokračování (14.01.2019 19:12 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: ambiciózní černobílé drama Roma (27.12.2018 10:00 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Zlatý glóbus část 2: 1981-2017 (16.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: top 40: hrdinové akčních filmů část 2. (02.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Všechny filmy Woodyho Allena od nejhoršího po nejlepší - část.2 (18.11.2018 09:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Všechny filmy Woodyho Allena od nejhoršího po nejlepší - část 1. (17.11.2018 09:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Fantastická zvířata a Silvio vzlétají za soumraku balónem a objevují Grindelwaldovy zločiny (14.11.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Oni a Silvio je bohémskou satirou odrážející osobnost Silvia Berlusconiho (13.11.2018 12:00 v Recenze | Premiéry)
- Domek z karet: plný trailer 6. série (08.10.2018 18:15 v Novinky | Trailery)
- Vítězem benátského festivalu je drama Roma (09.09.2018 08:13 v Novinky | Zprávy)
- Domek z karet: teaser 6. série bez Kevina Spaceyho (05.09.2018 19:23 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Animovaná Teheránská tabu ukazují pokrytectví v muslimské společnosti (14.06.2018 07:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Dalajláma pátrá na ulici Cloverfield 10 po nejhledanějším muži a páskách z Nagana (23.03.2018 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   11/2019

Pašerák
6/10

Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver