Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Karlovy Vary #1

Karlovy Vary #1: Velká nádhera ve Futurologickém kongresu

Vydáno: 03.07.2013 08:30 v sekci Komentáře | Reportáže - Martin Bubrín | foto: Independent

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech zatím přinesl kromě účasti herecké hvězdy Johna Travolty dva filmové vrcholy - sci-fi satiru Futurologický kongres a Sorrentinův opus magnum Velká nádhera.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Robin Wright ve filmu  / The CongressDá-li se hovořit o ambiciózních snímcích režijních osobností, jejichž uvedení už předem provázela aura výjimečného a autorsky uchopeného díla, na aktuálním karlovarském festivalu by ve své první třetině do podobné škatulky nepochybně patřilo dystopické sci-fi izraelského tvůrce Ariho Folmana  Futurologický kongres a Sorrentinův předpokládaný opus magnum Velká nádhera. Oba snímky snímky se ihned po projekcích setkaly s neskutečně pozitivní diváckou a kritickou odezvou, která hovoří rovnou o přelomových, ne-li mistrovských dílech, jež dohání diváky svou myšlenkou a krásou k slzám. Nejde však jen o kolektivní dojetí?

Nejprve se v rychlosti podívejme na Futurologický kongres, který je volnou adaptací krátké sci-fi povídky Stanisława Lema, a zároveň americkým debutem izraelského filmaře Ariho Folmana, jenž před pěti lety v Karlových Varech uchvátil netradičním válečným snímkem Valčík s Baširem, jehož silnou myšlenkou podporovaly hlavně polodokumentární přístup a ojedinělá rotoskopická animace. I aktuální Kongres je velmi sugestivní výpovědí, která navozuje atmosféru velmi specifickými prostředky, avšak tentokrát se nezaměřuje na válku, nýbrž objímá témata spojená s posedlostmi technologiemi, vnořením do fikce (imerze), dystopickou vizí budoucnosti a v neposlední řadě je také chytrou a trefnou satirou na hollywoodský průmysl a úvahou o údělu herecké profese.

Fotografie z filmu  / The CongressPři sledování vyvstávájí na povrch paralely či srovnání s jinými snímky zabývající se podobnou tématikou - ne namátkou zmatení reality a fikce připomene kultovní Matrix nebo Cronenbergovu eXistenZ, nekalé praktiky hluboko uvnitř fiktivního studia Miramount zase třeba Altmanova Hráče, v neposlední řadě se vybízí srovnání s jiným karlovarským hitem loňského roku, a to provokativním francouzským snímkem Holy Motors díky zaměření na proměnlivost herecké profese. Kongres s těmito tématy v jisté míře pracuje, variuje je a v mnohých případech i přesahuje. Ve sdělení zachází v podstatě dál, hlavně díky tomu, že se s hlavní hrdinkou Robin Wright, jež si zahrála sama sebe, s přibývajícími minutami stále více vnořujeme do fikce, až už zapomínáme, co vlastně realita znamená.

Abych zbytečně neplýtval řádky rozborem, jenž se v žádném případě nesnaží toto mnohovrstevnaté dílo podrobně vystihnout (na to by byl potřeba mnohem delší text), lze sklouznout k čiré festivalové dojmologii a připojit se tak k davu nekriticky nadšených diváků. Futurologický kongres je totiž zřejmě myšlenkovitě nejpodnětnějším, emocionálně nejsilnějším a režijně nejsebejistějším snímkem, který jsem za poslední dobu viděl. Folmanovi se podařilo neskutečným způsobem vybrat z tenké předlohy to podstatné, což zasadil do mnohem širšího rámce a zápletky, která přesahuje samotné postavy. Z herců zároveň doluje velmi přesvědčivé herecké výkony, což platí hlavně v případě titulní Robin Wright, jež zvládla svou autobiografickou roli naprosto výborně.

Robin Wright ve filmu  / The CongressV souhře s perfektní řemeslnou stránkou, která v první třetine ctí neuvěřitelný smysl pro detail a přesné kamerové kompozice, a v té druhé se zvrhává do naprosto psychedelické, tripově animované části, jež rozvíjí témata a motivy nastolené v části první, se jedná o dílo v dnešní době rozhodně ojedinělé. V souhře s emotivní hudbou a chytře strukturovaným příběhem dokáže na první pohled prvoplánově matoucí snímek uhranout velmi silnou autorskou vizí s mrazivou myšlenkou o nedokonalé budoucnosti, před níž nás chrání iluze pokročilých technologií. Stejně jako se Robin Wright rozhodne své tělo naskenovat, uchovat pro pozdější použití a následně ztratí kontakt s realitou čím dál větším vnořením se do fikce, stejně pohlcujícího zážitku se dočká i divák. Jistě, zní to naprosto abstraktně, ale už dlouho jsem zkrátka neviděl něco, co by tak brilantně dokázalo vystihnout podobnou dystopickou budoucnost a přitom nespadnout do samoúčelnosti. Mistrovská práce.

Originální trailer filmu Futurologický kongres

Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaDruhým prozatímním vrcholem festivalu byl dlouho očekávaný snímek Paola Sorrentina, který se pokusil očima stárnoucího světáckého novináře zachytit Velkou nádheru. Vizuálně a formálně propracovanou ódu na Řím a marnotratný život smetánky natočil slavný tvůrce v duchu snímků italského neorealismu a klasika Federica Felliniho. V žádném případě ale nejde o povrchní srovnání, ale přímou variaci na jeho filmy jako Řím, Amarcord nebo Sladký život, pouze aktualizovanou pro dnešní dobu.

Otázkou však je, nakolik má toto hluboké, rozjímavé a především bezdějové dílo s téměř tříhodinovou stopáží šanci zaujmout v dnešní době. Sorrentino očima přesného Toniho Servilla (který si po Následcích láskyBožském připisuje další práci s režisérem) zachycuje prázdnotu a samotu člověka, přitom stíhá skládat vizuální poctu městu Řím a zároveň do hloubky propracovává univerzální témata spojená s náboženstvím, uměním, láskou a lidským životem, až by se zdálo, že se jeho film nějakým záhadným způsobem přenesl z šedesátých let, kdy taková díla ještě nepůsobila nepatřičně, do současnosti. Někdy se může zdát, že snímek příliš klesá k laciné kýčovitosti či póze - avšak stejně jako v případě Velkého Gatsbyho (s nímž má společného více než jen nikdy nekončící večírky) tato záměrně přeexponovaná stránka nevadí.


Toni Servillo ve filmu  / La grande bellezzaAč se celý film ústřední postava zmítá v tvůrčí krizi toho, že nemůže napsat knihu "o ničem", Sorrentinovi se film "o ničem" natočit podařil. Přílišná bezdějovost ani tak nevadí, stačí když se divák nechá unášet sledem nezávisle propojených scének, karikaturními postavami, bravurním nostalgickým soundtrackem nebo inscenační genialitou (nekončící kamerové jízdy jsou dechberoucí), a prvotřídní zážitek má zaručen. Film, ve kterém je všechno, ale zároveň nic. Dá se s podivem odhadovat, kam se Sorrentino po tomto univerzálním opusu ještě může posunout.

Originální trailer filmu Velká nádhera

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Princezna zakletá v čase 8/10
Recenze: Princezna zakletá v čase aspiruje na nejlepší filmovou pohádku poslední doby Princezna zakletá v čase je jednou z nejlépe hodnocených českých pohádek poslední doby, jejíž jedinou slabinou je to, že byla uvedena do kin v době současné pandemie (původně byla naplánována na jaro 2020). I tak byste jí měli... čtěte zde
Vydáno: 26.10.2020 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
1
Box office: 43. víkend
Box office: Liam Neeson vede slabé tržby Kriminální snímek Pro balík prachů s Liamem Neesonem se drží na prvním místě amerického žebříčku tržeb, které jsou stále ovlivněny světovou pandemií koronaviru. čtěte zde
Vydáno: 26.10.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 23. 10. 2020 - 29. 10. 2020
TV tipy: Doktor Flastr hlídá přejezd Kassandra a čte Staré pověsti české Karanténa se vrátila, televize nám ji ale moc nezpříjemní, protože nenabízí žádnou velkou premiéru a spoléhají spíše na bezedný archiv. K tomu nejlákavějšímu tak patří hvězdně obsazený klasický thriller Přejezd Kassandra.... čtěte zde
Vydáno: 23.10.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Box office: 42. víkend
Box office: Liam Neeson vystřídal De Nira ve vedení V americkém žebříčku návštěvnosti se na prvním místě ocitla novinka Pro balík prachů s Liamem Neesonem, která ve vedení vystřídala De Nirovu komedii Děda, postrach rodiny. čtěte zde
Vydáno: 19.10.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
10 herců, kteří nebyli nominováni na Oscara
Téma: 10 herců, kteří nebyli nominováni na Oscara, ale měli ho získat Jim Carrey v Muži na Měsíci, Steve Buscemi ve Fargu nebo Val Kilmer v The Doors, to je jen několik případů herců, kteří předvedli oscarový výkon, aniž by si jich americká Akademie všimla. čtěte zde
Vydáno: 18.10.2020 11:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 90. let (11.07.2020 12:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Herkules má vidiny na večer tříkrálový (26.06.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 70. let (21.06.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 60. let (13.06.2020 14:30 v Články | Publicistika)
- Téma: V hlavní roli právník - filmové adaptace Johna Grishama (18.04.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Lotři se scházejí na komančské stanici, kde poslouchají hlas měsíce (07.02.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- The New Pope: nový trailer (10.12.2019 19:53 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Pat a Mat jedou na Špindl, kde hrají Jumanji (04.12.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 10: Nejslavnější horory 80. let (16.11.2019 11:30 v Články | Publicistika)
- The New Pope: Jude Law a John Malkovich v novém teaseru (04.11.2019 18:43 v Novinky | Trailery)
- Král našel královnu (26.10.2019 08:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Medvědí bratři ignorují brexit a vydávají se na dovolenou na Everest (25.10.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: filmy podle Stephena Kinga (07.09.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: filmy Richarda Gerea (31.08.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- Jude Law se vrací v teaseru jako The New Pope (29.08.2019 12:29 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Wonder Woman vynáší odpad a ocitá se na stromě, kde je s ní konec (23.08.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Matrix se vrací (21.08.2019 07:15 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: nezapomenutelné role Bolka Polívky (27.07.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Jennifer Lawrence bude Mob Girl (25.07.2019 12:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Takový normální vozíčkář Kick-Ass se ocitá ve videodromu, kde prožívá lásku z Khon Kaen (12.07.2019 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   41/2020

Chlast
8/10

Kritický portrét společnosti, v níž je všudypřítomný alkohol součástí národní kultury, a zároveň vyvážené drama o čtveřici středoškolských učitelů, kteří si v rámci vědeckého pokusu udržují konstantní hladinku půl promile.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver