Cate Blanchett jako Newyorčanka a žena z lepší společnosti prochází krizí středních let v novém filmu Woodyho Allena. Najde z ní cestu k novému životu? Nejen o tom budou Jasmíniny slzy.
Nejen skalní fanoušci
Woodyho Allena se po „mainstreamovém“ úspěchu jeho
Půlnoci v Paříži už jistě dlouho těší na nový film svého oblíbeného tvůrce, který by měl co nevidět dorazit na plátna našich kin. Slavný tvůrce se tentokrát po mnohaletém „evropském filmovém turné“ vrací do svého milovaného domovského New Yorku. A aby toho nebylo málo, dočkáme se v jeho tvorbě netradičního a nového prvku v podobě „exotických“ exteriérů San Francisca.

Woody nám tentokrát nabídne snímek žánrově označený jako drama. Jak je u něj zvykem, bývá vždy děj jeho nového snímku spíše obestřen tajemstvím. Z kusých informací se ví jen to, že jeho hlavní protagonistkou bude žena z „lepší“ společnosti newyorské smetánky v podání
Cate Blanchett procházející těžkou životní situací, způsobenou mimo jiné i jejím manželem (
Alec Baldwin). Na jiné myšlenky se pokusí přijít mimo jiné i na návštěvě své sestry (
Sally Hawkins) v prosluněném San Francisku.
Co tedy podle takto sporých informací můžeme od
Jasmíny čekat? Divácká očekávání každého nového Allenova filmu lze rozdělit do několika kategorií. Předně jde o to, zda nám předvede komedii, nebo drama. Po komediálně laděných „turistických“ pohlednicích z Říma a Paříže ve filmech
Do Říma s láskou a
Půlnoc v Paříži bychom tedy nyní měli čekat spíše vážněji laděný film. Nicméně jak jsme u tohoto tvůrce zvyklí, prvky humoru si Woody neodpustil ani v serióznějších kouscích
Match Point - Hra osudu či
Poznáš muže svých snů.

Dále je otázkou, zda se jejich tvůrce ve filmu sám objeví. V posledních zhruba deseti letech počínaje filmem
Melinda and Melinda se ve vlastních filmech vyskytuje nejslavnější neurotik na světě čím dál sporadičtěji. Po epizodní roli otce mladé hrdinky v
Do Říma s láskou je
Jasmína dalším v řadě filmů bez jeho herecké účasti. Allen se tentokrát opět spokojil „jen“ s napsáním scénáře a režií, což je některými chápáno jako pozitivum.
Další z kategorie očekávání jsou herecká. Poté, co ukončil dlouhodobou spolupráci se svými kmenovými herečkami,
Diane Keaton v letech sedmdesátých a
Miou Farrow v letech osmdesátých, začal čím dál častěji spolupracovat i s „cizími“ herci a herečkami a v jeho snímcích se vystřídala už pěkná řádka známých i méně známých tváří včetně několika zářivých hollywoodských hvězd (například
Leonardo DiCaprio,
Charlize Theron,
Demi Moore a mnoho dalších.)
V
Jasmíně spojil Woody svoje síly vůbec poprvé s
Cate Blanchett a tato tvůrčí spolupráce zní více než slibně. Jsem velmi zvědavý, jak tato původem australská, ale již dlouhá léta v Hollywoodu pracující „amerikanizovaná“ herečka do Allenova světa a „systému“ zapadne. Další málo okoukanou tváří bude Britka
Sally Hawkins, která jinak patří ke kmenovým herečkám britského režiséra
Mike Leigha. Allen s ní už nicméně jednou spolupracoval, a sice ve svém kriminálním dramatu
Kasandřin sen. Mimochodem ten česká kina z (snad nejen pro mě) nepochopitelných důvodů vůbec neuvedla. Úplnými nováčky jsou u Woodyho
Peter Sarsgaard či
Bobby Cannavale. Naopak s
Alecem Baldwinem si musel Woody při loňském natáčení
Říma dobře rozumět, neboť ho obsadil i zde.

No a konečně poslední a vždy to nejdůležitější očekávání se týká toho, zda se nám bude „nový Woody“ líbit, nebo ne. Na to lze dopředu samozřejmě těžko dát odpověď, ale když se podíváme na jeho snímky řekněme z posledních deseti let, dala by se u nich vysledovat střídavá „amplituda kvality“. Jednoduše řečeno, Woody jaksi neplánovaně natočí jeden film lepší, kteří „všichni“ chválí jako „oživení“ (například
Match Point - Hra osudu,
Půlnoc v Paříži) a poté zas dodá „klasickou Allenovku“ (
Do Říma s láskou nebo
Poznáš muže svých snů ), u kterého ti samí brblají, že to není ono, že se neustále a do omrzení opakuje atd. Podle tohoto „trendu“ bychom se mohli teoreticky radovat, protože po loňském slabším roce a velice vlažně přijatých „pozdravech z Říma“ by měly
Jasmíniny slzy zastihnout Woodyho „křivku“ v té vrchnější pozici.
Já osobně ale toto teoretizování neberu příliš vážně, protože se počítám mezi mistrovy příznivce a režisér mě potěší už jen tím, že stále a vytrvale natáčí, i přesto, že mu mnozí už léta vyčítají, že točí prakticky to samé pořád dokola. Na to lze ale namítnout, že lidské vztahy, které stojí vždy v centru zájmu jeho filmů jsou jako téma nevyčerpatelné. O tom, jak nakonec bude
Jasmína vypadat a jak bude přijímána, se už brzy přesvědčíme.
Jasmíniny slzy startují v českých kinech 1. Srpna.
Oficiální trailer filmu Jasmíniny slzy