Makrorecenze: Muž z oceli

Makrorecenze: rozporuplný Muž z oceli

Vydáno: 26.06.2013 13:26 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: Warner Bros.

S příletem Supermana se předpokládalo nové zjevení na poli komiksových adaptací, ale i tak se bohužel nesetkává s jednoznačně pozitivním kritickým přijetím. Ani naše makrorecenze není výjimkou.

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidé, čtyři názory.

PODIVNÝ HYBRID MEZI NOLANEM A SNYDEREM

Fotografie z filmu Muž z oceli / Man of SteelV Muži z oceli se sešly dva světy – nolanovský realismus a snyderovská režie a dohromady to pro mě tvoří podivný hybrid. Na jednu stranu jsou tu super a fungující nápady ohledně problematického Kalova / Clarkova dětství a jeho životního údělu, které jsou vyprávěny v účinných a zajímavých flashbacích a také výtečně napsané otcovské „mentorské“ monology, jež mají sílu a potřebný náboj. Na stranu druhou tu ale najdeme typicky „snyderovské“ manýry zkratkovitého a ne úplně podařeného vyprávění, které naprosto vylučuje možnost sblížit se s postavami, natožpak se o ně bát. Neexistující romantická linie je toho zářným příkladem.

Závěrečná destrukce je opulentní a klobouk dolů před celým týmem, že něco takového dokázal vytvořit, na mě osobně to ale bohužel tak nepůsobilo, neboť se mi vše po chvíli zdálo stereotypní a ubíjející a nedostal jsem možnost výdechu, takže jsem u finálního střetu Supermana se Zodem byl poněkud apatický. Henry Cavill rozhodně není špatný, jen emočnější scény nezvládá a přehrává. O Kevinu Costnerovi a Russellu Croweovi nemá smysl mluvit, oba jsou výteční. Potenciál pro pokračování tu ale jednoznačně je, takže doufám, že to bude lepší.

Vratislav Šálek: 6/10

REDEFINICE AKČNÍHO BLOCKBUSTERU

Banner filmu Muž z oceli / Man of SteelMuž z oceli rozhodně není jen tupou přehlídkou digitální destrukce. Je to svěží závan na poli komiksových adaptací a také velmi ojediněle odvyprávěný počin v rámci hollywoodských blockbusterů. Zároveň si po infantilně hravých Avengers a temném Batmanovi jde svou vlastní cestou - Nolanovo jméno jako by se nakonec stalo jen pouhým marketingovým tahákem v trailerech či na plakátech. Superman v podání Henryho Cavilla se odpoutává od naivní idealistické vize Christophera Reevea (a jeho nápodoby Brandona Routha) a přináší skutečného, dilematy zmítaného hrdinu, který se musí naučit skrývat svou sílu a vypořádat se svými božskými schopnostmi. Bezmála křestanské podobenství o spasiteli lidstva nevypráví Snyder jako klasický vysokorozpočtový blockbuster, kde je takřka vše podřízeno atrakcím, nýbrž mnohem propracovanější formou, která zatím dle mě nemá v rámci na míru ušitých moderních velkofilmů obdoby.

Za nejopojnější osobně považuji sofistikované Snyderovo skloubení režijních postupů nezávislého filmu (přeostřování, zoomování, vyprávění v náznacích, nemotivování do další scény, flashbacky, snové sekvence, používání detailů apod.) v první půli a opulentní trikové stránky a akční kinetiky, kterou šperkuje část druhou. Výsledkem je naprosto dechberoucí podívaná, která není nelogická ani nedotažená, jak jí mnozí kvůli jejímu netradičnímu uspořádání vytýkají, ani tupě megalomanská a přepálená, jak je označována kvůli velikáškému destruktivnímu finále. To je naopak velmi sebevědomým a smysluplným klimaxem a zároveň zřejmě nejrozmáchlejší akční scénou v dějinách kinematografie. Jestli brblající diváci nechtějí takového Supermana, jakého jim nabídl Zack Snyder, tak se obávám, že lepšího už nikdy nedostanou. Ono to už vlastně ani nejde.

Martin Bubrín: 9/10

SUPERMAN TENTOKRÁT SUPERMONSTRÓZNĚ

Fotografie z filmu Muž z oceli / Man of SteelNa rovinu přiznávám, že Snydera příliš nemusím – jeho Třístovce zoufale chyběla dynamika a Sucker Punch není nic víc, než nerdovsky zanícený a videoherně přepálený blábol. Man of Steel je lepší z několika důvodů. Je větší. Je dynamický. Je skvěle obsazený. Má perfektní triky a hudbu. Má všechno, co divákovu první signální rozstřílí na cucky. Zimmerova technosymfonie je zase o kus kolosálnější a do celku zapadá fantasticky; chytlavý titulní motiv se mi navíc zakousl do hlavy a patrně ho hned tak nevyženu.

Po vizuální stránce rovněž není co vytknout. Sice jsme už všechno z toho viděli, jelikož nastala doba bohatá na blockbustery, avšak ve Snyderově podání je výsledek skutečně vybroušenější a našlapanější – a rozhodně nejen proto, že Kryptoňané rozflákají větší část města, než Godzilla s Transformers dohromady. Design, kompozice a choreografie jednoznačně za jedna. Horší je to se scénářem. Goyer sice vše uzpůsobil megalomanské řeži, jejíž obří rozpočet teče z každého záběru, nicméně obsahově je tu sucho jako v Patagonii. Man of Steel skvěle nastíní mytologii v úvodu, povedený je rovněž tah s flashbacky, dokonce se dočkáme několika slušivých náznaků existencionálních dilemat, ale... bohužel.

Příběh je jednoduchý a plochý, postrádá humor, zvraty, hlášky, kvalitní dialogy i emoce a minimálně dvakrát zabředne do zbytečného sentimentálního průšvihu. Nesluší mu to, protože jinak je v rámci gigantické destrukce odvyprávěn vyrovnaně a rychle uteče. Herecké obsazení mou osobu potěšilo převelice – Michael Shannon jako generál Zod je úžasný arcixindl, nezaostává ani Antje Traue jako jeho pravá ruka Faora-Ul. Potěšili Kevin Costner a Russell Crowe v minirolích otců a mentorů. Henry Cavill jako Superman a Amy Adams jako Lois jsou sympaťáci, nicméně za výše uvedenými zaostávají. Pokud to mám shrnout, Man of Steel je famózní pastva pro uši a oči, jež sice nevyvolává touhu vidět znovu, ale svou roli kinobombardéru plní monstrózněji, než kdokoliv předtím. A to rozhodně není málo...

Pavel Pinker: 7/10

IMPOZANTNÍ SNYDEROVA VERZE SUPERMANA

Amy Adams, Henry Cavill, Antje Traue ve filmu Muž z oceli / Man of SteelNová verze Supermana, kterou ale „pro jistotu“ Snyder přejmenoval na Muže z oceli, je nepochybně impozantní dílo po všech směrech. Snaží se jak o nový pohled na Supermanovu legendu, tak o ultimátní vizuální požitek. Když jsem se nasytil strhujících (pro někoho možná až příliš) akčních a trikových audiovizuálních orgiií a šel jsem z kina, tak jsem přemítal o tom, co jsem to vlastně viděl a o čem že to vůbec bylo. Pokud člověk zná původního Supermana a jeho pokračování, případně i Singerův snímek, potom je zajímavé zamyslet se nad tím, čím vlastně Muž z oceli je. Když ho porovnáme s Donnerovým původním filmem, zjistíme, že zde chybí geniální zločinec Lex Luthor.

Muž z oceli svádí souboj s trojicí superzločinců vedenou generálem Zodem z domovského Kryptonu, který sváděl v druhém pokračování Supermana. No a konečně Muž z oceli končí tím, že Superman alias Clark Kent nastupuje do redakce Daily Planet, což by zas dějově mělo být před „jedničkou“ Supermana. Takže ve výsledku není Muž z oceli ani remake originálu, ani jeho pokračování, ani jeho prequel, ale v podstatě mix všeho. Patrně proto ani nenese název „Superman“ ve svém titulu. Stejně tak je zajímavé zjištění, že onen symbol písmene „S“ neznačí „super“, ale něco docela jiného. Muže z oceli tak chápu jako zdařilý novátorsky pojatý pokus, jak se utkat se Supermanskou legendou. A jako velkolepá akční podívána s dokonalými trikovými scénami bere na velkém plátně dech.

Václav Limberk 9/10

Český trailer filmu Muž z oceli

Pozn.: Naši hlavní recenze filmu Muž z oceli najdete zde.

Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0