Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Mělký hrob

Mělký hrob - černá komedie o přátelství až za hrob

Vydáno: 15.06.2013 13:44 v sekci Recenze | Stroj času - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Černá komedie, nebo mrazivý thriller? Britský režisér Danny Boyle, jehož Trans právě běží v našich kinech, debutoval s filmem, který ani po mnoha letech od doby svého vzniku neztratil nic ze své originality.

Mělký hrobRecenzoval/a Václav Limberk dne 15.06.2013 13:44. Černá komedie, nebo mrazivý thriller? Britský režisér Danny Boyle, jehož Trans právě běží v našich kinech, debutoval s filmem, který ani po mnoha letech od doby svého vzniku neztratil nic ze své originality. Hodnocení: 5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Začátek devadesátých let přinesl na filmovou scénu minimálně dva pozoruhodné režiséry, kteří už svými debutovými snímky vnesli svěží závan tvůrčí invence a osobitého stylu. Za oceánem vytřel zrak divákům i kritikům „šílený primitiv z videopůjčovny“ (jak byl některými výsměšně označován) Quentin Tarantino svými Gaunery a na starém kontinentě na sebe výrazně upozornil anglický tvůrce Danny Boyle. Tarantino byl svérázný solitér a samouk, který si svůj krvavý debut prošpikovaný cynickými hláškami napsal i natočil sám. Boyle našel kongeniální tvůrčí tým v scenáristovi, který byl původní profesí lékařem, Johnu Hodgeovi a producentovi Andrewu MacDonaldovi. S nimi „v zádech“ dokázal natočit podobně působivou pecku jako jeho mladší americký kolega.

Fotografie z filmu Mělký hrob / Shallow GraveBoyleův specifický režijní styl, jehož základy se tu formovaly, je jasně patrný již od úvodních okamžiků filmu. Kamera zabírající hlavu muže ve velkém detailu se pomalu otáčí jako ve spirále, zatímco voiceover vypravěče nastoluje základní premisu příběhu (Mělký hrob je film o přátelství) artikulovanou v krátkých, ale významově jasných a emotivních větách za doprovodu tanečních rytmů elektronické skupiny Leftfield. S tanečními beaty a pokračujícím voiceoverem se kamera rozjíždí k „utržené“ a zběsilé jízdě ulicemi anonymního anglického maloměsta. Zrychlená jízda kamery, voiceover, taneční hudba, to vše v jedné symbióze patří k typickým znakům Boyleova „kineticky“ dynamického režijního stylu. Rytmus obrazu zde přizpůsobuje hudební složce a spojuje je v rovnocenně se doplňující celek. Tomu podřizuje i práci s kamerou, kterou „roztančí“ a rozpohybuje v rytmu hudby, přičemž otáčení kolem její osy a zrychlený traveling spolu s rychlými nájezdy často pod netradičními úhly patří k jeho nejoblíbenějším a nejčastěji využívaným pohybům. 

Jak jsem již zmínil, děj se odehrává v blíže nespecifikovaném anglickém městečku (lokace pro něj ale filmaři našli ve Skotsku), kde spolu v jednom bytě žije trojice přátel – lékařka Juliet (Kerry Fox), novinář Alex (Ewan McGregor) a účetní David (Christopher Eccleston). Zastihneme je právě v okamžiku, kdy si hledají čtvrtého podnájemníka. Danny Boyle tuto sekvenci inscenuje stylem „tři na jednoho“ a ve velmi rozverném duchu a s nápaditými otázkami na uchazeče z ní udělal mimořádně vtipnou a komickou etudu na téma, jak se hledá podnájem.

Fotografie z filmu Mělký hrob / Shallow GraveJasně zde poznáme další z Boyleových (a Hodgeových) trademárků, kterým je nikoliv suchý, ale šťavnatý britský humor. V této úvodní sekvenci je to humor ještě veselý, bezstarostný a hravý. Zvláště Alexovi dělá evidentní radost uvádět uchazeče do rozpaků nesmyslnými otázkami, kterými je zesměšní. Po tomto „zahřívacím“ kole, kdy může divák nabýt pocitu, že snad sleduje nějakou konverzační komedii, však brzy přichází změna


Ta přichází v podobě trochu tajemného (a jak se ve vložených flashbacích záhy dovíme) i nebezpečného muže Huga (Keith Allen). V sérii dalších flashbacků a v paralelní vedlejší dějové linii sledujeme dvojici gangsterů, kteří téměř v němých scénách výmluvně předvádějí, čeho jsou schopní. Hledají Huga. Ten mezitím bez viditelné příčiny, která ostatně není důležitá, umře a vedle něj zůstane kufr plný peněz. Je jen otázkou času, kdy se tyto dva diametrálně rozdílné světy a dějové linie protnou. Mělký hrob toho ale skrývá a nabízí ještě mnohem víc

Fotografie z filmu Mělký hrob / Shallow GraveV načrtnutém syžetu můžeme identifikovat další Boeylův oblíbený prvek, kterým je svět zločinu. Ten zde představuje dvojice málomluvných, zato patřičně brutálních gangsterů. Pokud si Danny Boyle nelibuje v krvavých a naturalistických scénách násilí, pak se jim rozhodně nevyhýbá. V tomto ohledu lze najít styčné body se zmíněným Tarantinem jen s tím rozdílem, že Boyleovi zabijáci kolem sebe netrousí duchaplné hlášky a Boyle scény naturalistického násilí zároveň nepřehání jako Tarantino, ale stejně tak je i neodlehčuje humorem. Dopadají na diváka právě onou „fyzičností“, která je podstatou násilí. Jednoduše řečeno v jeho aranži  jako bychom fyzickou bolest sami cítili (například scéna se šperhákem). Další styčné body v Boyleově světě lze najít s bratry Coeny. Dvojice gangsterů jako by vypadla z oka postavy nemluvného zabijáka Grimsruda z Farga až na to, že Mělký hrob vznikl o rok dříve. 

Dalším rysem Boyleových filmů a jeho oblíbeným tématem je loserství. Ideálního interpreta těchto postav nalezl v skotském herci Ewanu McGregorovi. Jeho Alex ještě není oním typickým sympatickým loserem, kterému fandíme v následujícím Trainspottingu a o něco později v Extra životu. V Mělkém hrobu hraje postavu, která je zatím ještě ve „stádiu vývinu“. Její charakter zůstává povětšinu filmu v poloze lehkomyslného pohodáře načrtnuté v úvodu a prakticky se nemění. Postava, která tu prochází radikální proměnou, je David, který se posléze stane hlavním katalyzátorem děje i proměn vztahů mezi třemi přáteli. Christopher Eccleston se této role zhostil tak bravurně, že z jeho kreace zamrazí. 

Fotografie z filmu Mělký hrob / Shallow GraveA ve výsledku mrazí z celého filmu. Boyle umí své příběhy obohatit existenciálním rozměrem. Ten Mělkému hrobu dává závěrečný záběr, který vizuálně i významově naváže na ten úvodní a definitivně tak „kruh“ příběhu uzavře. Zároveň mu tato pointa, doprovázená voiceoverem vypravěče, kterým byl Alex, a melodií písně Happy Heart dodává silně ironický a konečně onen zřetelněji patrný černohumorný tón, kvůli kterému bývá Mělký hrob označován jako černá komedie. 

Mělký hrob příliš nebo téměř vůbec nezestárnul. Čas ukázal, že se nejednalo o ojedinělý filmový zázrak, ale o plod týmu mimořádně talentovaných a pro věc zapálených filmařů. Následující dnes už kultovní „drogový trip“ Trainspotting jejich pozici potvrdil a ještě upevnil. Další tvorba Danny Boylea pak prošla jistými kvalitativními i tvůrčími výkyvy, mimo jiné bohužel i ukončením (nebo snad jen přerušením?) kongeniální spolupráce s Ewanem McGregorem. Mělký hrob je sice jen „malý“ film, ale jednoznačně patří k tomu nejlepšímu a nejčerstvějšímu z filmografie obou těchto tvůrců, stejně jako se řadí k „bestofku“ anglické i světové kinematografie vůbec.

Originální trailer filmu Mělký hrob

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
10/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 29. 3. 2024 - 4. 4. 2024
TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském K Velikonocům se letos televizní dramaturgové moc neodvázali a vsadili na jistotu v podobě tradičních repríz. Kromě jednoho zapomenutého biblického příběhu tak nejvíc zaujme uvedení rozporuplného dramatu o Dianě Spencer. čtěte zde
Vydáno: 29.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat (17.03.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: John Travolta slaví 70 (17.02.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Český fantasy horor Krvavý Johann je laciným brakem od fanoušků žánru (13.01.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Sly je osobní zpovědí Sylvestera Stallona (04.11.2023 10:30 v Recenze | Za horizontem)
- Zemřel Jeff Burr (12.10.2023 10:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Malý Nicky našel místo u moře, kde pohřbil nesnesitelnou tíhu obrovského talentu (29.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Velký Buster Keaton všechny zabije a vrátí se sám (04.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Emma žije psí život v prohnilé zemi (28.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: Sam Raimi (04.06.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Top 10: deset nejlepších filmů Harveyho Keitela (13.05.2023 11:25 v Články | Publicistika)
- Recenze: Ve filmu Sisu si finský zlatokop natře na chleba nacistické komando (29.04.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Černá komedie Invalida se současné česko-slovenské tvorbě dost vymyká (23.04.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Stroj času: Monty Pythonův smysl života ukazuje absurditu života (a smrti) (22.04.2023 09:30 v Recenze | Stroj času)
- TV tipy: Tenkrát v Hollywoodu patřili apoštol Pavel a myši do nebe (07.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Venom vzpomíná na Manhattan a hledá temnou hvězdu (31.03.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Stroj času: The Room je nejhorším filmem všech dob (26.03.2023 14:30 v Recenze | Stroj času)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu