Recenze: Jen Bůh odpouští

Recenze: Jen Bůh odpouští

Vydáno: 05.06.2013 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jakub Brych | foto: facebook tvůrce

Ameriku střídá Thajsko, volant a šaltr páku dealování drog. Nicolas Winding Refn a Ryan Gosling jsou zpátky a s nimi i jejich nový film, proti němuž je Drive ukecaná mainstreamová gangsterka. Wanna fight?

Jen Bůh odpouštíRecenzoval/a Jakub Brych dne 05.06.2013 12:30. Ameriku střídá Thajsko, volant a šaltr páku dealování drog. Nicolas Winding Refn a Ryan Gosling jsou zpátky a s nimi i jejich nový film, proti němuž je Drive ukecaná mainstreamová gangsterka. Wanna fight? Hodnocení: 2

Jen Bůh odpouští

Only God Forgives
Drama / Thriller / Krimi
USA, 2013 , 90 min.

Režie: Nicolas Winding Refn
Scénář: Nicolas Winding Refn
Hudba: Cliff Martinez
Herci: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas, Vithaya Pansringarm, Gordon Brown, Yayaying, Tom Burke, Sahajak Boonthanakit

Česká premiéra: 06.06.2013

Už slyším Refnovy zatvrzelé fanoušky, jak se bouří proti číselnému hodnocení a rozzuřeně připravují k vrhu hrsti kamenů. Čtyři z deseti opravdu nedělají režisérovu novému počinu zrovna dobré jméno, ale v úvahu musíme vzít fakt, že hodnotit film na numerických stupnicích je ve své podstatě vlastně nesmysl a hodnotit film jako Jen Bůh odpouští takřka šílenství. Srovnejme si tedy pro tuhle situaci kontext, v němž recenzent posuzuje viděný film, a snažme se najít průsečík mezi jeho očekáváním a mezi samotným prožitkem ze sledování.

Ryan Gosling ve filmu Jen Bůh odpouští / Only God ForgivesVětšina lidí, které Jen Bůh odpouští zajímá, o Refnovi před Drive vůbec neslyšela. Až jeho poetický novodobý noir s mlčenlivým Ryanem Goslingem dostal tohohle dánského surovce do širšího povědomí. A právě druhý Drive je to, co by většina diváků (těch, co viděli právě a jenom Drive) od jeho dalšího filmu očekávala. A nebyla by to chyba, jelikož trailery na Jen Bůh odpouští se nesly v podobném hypnotickém duchu. Přesto by člověk, který viděl od režiséra i něco z jeho starších počinů, neměl mít tak jasnou představu, co na něj mistr chystá. Například jeho trilogie Pusherů (první díl česky Dealer) je neuhlazený krutě realistický pohled do prostředí nejpokleslejších dánských grázlíků a dealerů drog zbavený veškeré poetiky a po vizuální stránce odpudivý a strohý. Aktuální novinka se ale vydala úplně jiným směrem.

Od přísně autentického přístupu se Refn přes svůj předchozí film dostal až do krajně artových lyrických vod. Pořád si zachovává snovou noční poetiku s protiváhou v podobě čirého brutálního násilí, nespojuje je ale zdaleka tak organicky. Příběh tichého řidiče byl vlastně i přes netradiční pojetí poměrně přístupnou záležitostí, která v naturalističnosti nikdy nezašla za únosnou mez a která přes mlčenlivost hlavní postavy táhla Goslingovýma psíma očima a silným, byť přímočarým příběhem. Měla jasnou narativní strukturu a ve své minimalističnosti skvěle fungovala. Jen Bůh odpouští na tohle ale rezignuje.

Jestli v Drive mluvil málo Gosling, tady už nemluví skoro nikdo. Postavy pomalu kráčí chodbami, civí do kamery, civí od kamery, civí na sebe, a pokud mají stočit pohled, stáčí ho neúnosně dlouho. Film sestává takřka jen ze strohých ostře kontrastních světelných kompozic, kde figurují ve většině případů černá s červenou a kde herci pouze nečinně stojí a nechávají na sobě světlo spočívat. Bangkokské prostředí plné asijských prvků, neonové záře a ubohých existencí je naprosto bezútěšné a spolu s řídkými dialogy a Refnovou typickou temně hutnou elektronickou hudbou funguje jako perfektní atmosferická kulisa.

V té se ale vůbec nic neděje. Tedy nic smysluplného. Postavy přicházejí na scénu, aniž by řádně daly najevo svůj původ a motivaci, a neexistuje skoro nic, co by výrazně pohánělo děj kupředu. Bez přečtení anotace k filmu (která je ještě na většině zdrojů bohužel dost neúplná) nemáte žádnou šanci se v první polovině filmu orientovat v tom, kdo která postava je a proč dělá, co dělá.

Vithaya Pansringarm ve filmu Jen Bůh odpouští / Only God ForgivesTajemný thajský "cosi jako policista" s naprosto nejasným a nesmyslným kodexem a motivací vykonává brutální tresty, které nemají ani punc spravedlnosti ani punc cti. Goslingův anhedonický Julian se utápí v podivných představách zahrnujících stíny budoucnosti, vztah k thajské prostitutce a matně neznačených morálních dilematech. Jeho chování ale nevyvolává žádné sympatie ani pochopení a snad jen konflikt s despotickou matkou postavu obdařuje nějakým lidským rozměrem. Jejich podivně nestálý vztah s náznaky jakési incestní lásky taky neprochází žádným vývojem a kromě menšího objasnění na konci člověk o celé rodině nemá absolutně pojem.

Konflikt tří stran Julian-matka-tajemný zabiják se sice posouvá kupředu, ovšem neexistence výraznějších motivací a sympatií znamená, že je pouze podružnou složkou filmu, který se snaží prodávat především skrze výtvarnou stylizaci a využití brutálního násilí. Právě tohle je po fascinaci nocí a neony jediná další věc společná s Drive - hlavní hrdina přechází z extrému do extrému, z největšího klidu a míru do chladného a zuřivého násilí. Tentokrát už to ale není ten sympatický nemluva ochraňující bezbrannou Carey Mulligan. Tentokrát je tu v hlavní roli bezrozměrný charakter, jehož pár činů a emocionálních projevů vyznívá naprázdno a jeho brutalita nemá žádné vyvážení ani omluvu. Příběh nemá žádné východisko a nikdo morálně nevítězí. Vlastně vůbec nikdo nevítězí.

Kristin Scott Thomas ve filmu Jen Bůh odpouští / Only God ForgivesRefn to prostě pojal totálně lyricky. Ale přestřelil. Tady nemá smysl hipstersky hájit režisérovu opojnou výtvarnou exhibici. On sice není žádný prohřešek poskládat si film z hypnotických výjevů beze slov, ale i když mu umělecky není co vytknout, nikdo nemůže od diváka čekat vlídné přijetí, pokud se ho dílo emočně nedotýká a půlminutové Goslingovo zírání ho místy vyloženě irituje (a to je zmíněný divák velký fanda Terrence Malicka). Tahle chladná artová podívaná s asociálními postavami je holt záležitostí pro hodně úzké publikum a vysílat ji mimo festivaly je nesmysl. Za tohle nedorozumění bohužel může úspěch Drive a účast Ryana Goslinga a nasazení filmu do běžných kin se distributorům šeredně nevyplatí. Už vidím ty nechápavé pohledy lidí v sále...

Jen Bůh odpouští je nesprávným filmem na nesprávném místě. Nečekejte od něj další morálně završené Drive plné drsné poetiky. Čekejte jen červeno-černou koláž psích pohledů Ryana Goslinga a výčet způsobů, jak zabít člověka mačetou. Nicolas Winding Refn si tentokrát natočil film čistě pro sebe a nepočetnou skupinu lidí podobně ujetých, jako je on sám. Coby člověk do ní nepatřící a taky coby koncový divák, který se v kině nefalšovaně nudil, tak teď musím vynést ten nevděčný soud - Jen Bůh odpouští je jen přepálená artovka, která většině lidí nemá co nabídnout. Tečka.

Český trailer filmu Jen Bůh odpouští

4/10
0,0

Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0