Stroj času: Pařba na nultou – National Lampoon: Zvěřinec

Vydáno: 02.06.2013 11:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

V době, kdy ještě Todd Philips pařil ve školní družině, John Landis natočil praotce (či pramámu?) takzvaných "párty" filmů. V této kultovní komedii to parádně rozjela partička studentů v čele s "megapařmenem" Johnem Belushim.

National Lampoon: ZvěřinecRecenzoval/a Václav Limberk dne 02.06.2013 11:00. V době, kdy ještě Todd Philips pařil ve školní družině, John Landis natočil praotce (či pramámu?) takzvaných "párty" filmů. V této kultovní komedii to parádně rozjela partička studentů v čele s "megapařmenem" Johnem Belushim. Hodnocení: 0
<#galerie "387">
Upřímně řečeno, nebýt Todda Phillipse a jeho právě uváděné Pařby na třetí, zůstal by National Lampoon: Zvěřinec asi zapomenut. A mohu dodat, že by se zas až tak moc nestalo. Jde o druhou režijní práci známého a především komediálního tvůrce Johna Landise, který má ale na svém kontě i hororového Amerického vlkodlaka v Londýně nebo spolupráci s Michaelem Jacksonem (například na klipu Black or White).

Komedie však tvoří podstatné jádro jeho tvorby. K jeho nejzdařilejším kouskům můžeme počítat mimo jiné i u nás dobře známé snímkyZáměna sDanem Aykroydem aJamie Lee Curtis čiCestu do Ameriky sEddiem Murphym.Zvěřinec hraje zřejmě důležitou roli vLandisově další kariéře. Nikoliv však svými filmovými kvalitami, ale tím, že zde započal důležitou, i když krátkou spolupráci s komikem známým z americké televizní show Saturday Night LiveJohnem Belushim a také se scenáristou, hercem a režiséremHaroldem Ramisem. Z dnešního pohledu se mi aleZvěřinec jeví jako průměrná komedie, jejíž hlavní hodnota spočívá právě v jejím historickém významu jako vůbec jednoho z prvních "párty" filmů.

Děj této komedie se odehrává na americkém vysokoškolském kampusu v šedesátých letech. Ústředními postavami je tu dvojice nováčků Larry Kroger (Tom Hulce) a Kent Dorfman (Stephen Furst), která vstupuje do vysokoškolské komunity a poznává zdejší svébytné zvyky a obyvatele. Partička kolem Johna Blutarskeho (Belushi) ji do místního světa brzy zasvětí a pod její taktovkou okusí divoké večírky, v nichž má hlavní slovo především alkohol. Příběh je slepencem více či méně komických situací, které vrcholí závěrečnou sabotáží alegorického průvodu "naší" skupinkou pařmenů.

Jak naznačují tržby snímku (s rozpočtem pouhých tří milionů dolarů vydělal ve Spojených státech rekordních 141 milionů dolarů), film zde slavil velký úspěch a vydobyl si kultovní status. Myslím, že českému divákovi je americký kontext vysokoškolského života poměrně neznámý a nejspíš i lhostejný, takže zřejmě neocení všechny ty odpozorované detaily ze života na amerických kolejích a kampusech. Ale na druhou stranu se obecně zase o tak mnoho život na vysokých školách neliší a ani pařby na večírcích se za ta léta příliš nezměnily.

Kde aleZvěřinec selhává, a to je u filmové komedie podstatnější než přesnost v dobových reáliích a detailech, je vtip. Těch opravdu vtipných scének a situací se zde vyskytuje jen velmi málo. Samozřejmě tato záležitost je vysoce subjektivní a každého pobaví něco jiného, ale měl jsem pocit, že spousta potenciálně vtipných gagů jakoby vyšuměla vniveč. Zdálo se mi, že jejich načasování a vypointovaní, které je u komedií klíčem k úspěchu, tu příliš nefungovalo. Přičítám to na vrub možná ještě režisérově režijní nezkušenosti a také scénáři. Ten sice hýří nápady a detaily "toho, jak to chodí", ale ty ve výsledku nepůsobí tak vtipně, jak by mohly. Ani závěrečná destrukční jízda, kterou měla celá tato "pařba na nultou" končit, nebyla až tak strhující a jedinečná. Nebavil jsem se zkrátka tolik jako zřejmě tvůrci u jeho natáčení nebo američtí diváci, kteří jistě ocenili mnohem více právě dobový kontext.

K pozitivům této nepříliš vydařené komedie tak lze počítat především svérázný herecký projev Johna Belushiho, jenž tu zřejmě ani nemusel příliš hrát a také přítomnost mladého Toma Hulceho, který zde dostal "pařící" průpravu na roli geniálního skladatele a bohéma Mozarta v Amadeovi. Osvěžující a příjemný byl také Donald Sutherland v menší roli profesora, kterého spíš než výuka Miltonova Ztraceného ráje zajímá kouření marjánky a svádění studentek. Ve vedlejších rolích se tu objevili také tehdy začínajícíKevin Bacon aKaren Allen.

O tom, jak hodně se liší vnímání českého diváka, v tomto případě konkrétně tedy autora recenze s tím americkým, svědčí fakt, žeNational Lampoon: Zvěřinec byl v roce 2001 označen kongresovou knihovnou Spojených států jako "kulturně, historicky a esteticky významné dílo" a tento kousek tedy bude uchován i pro další filmové generace ve "zlatém fondu".

Jako úplnou zajímavost na závěr uvedu, že označení "National Lampoon", které se vyskytuje v originálním názvu filmu, je odvozené od amerického humoristického časopisu, do kterého přispíval spoluautor scénářeHarold Ramis. Z dalších filmů s tímto přídomkem můžou čeští diváci znát napříkladBláznivou dovolenou sChevy Chasem a její sequely nebo parodiiNabitá zbraň 1.

<#yt "KWjtI6n5xWM,Originální trailer filmu National Lampoon: Zvěřinec">



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY