Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Pařba na nultou – National Lampoon: Zvěřinec

Stroj času: Pařba na nultou – National Lampoon: Zvěřinec

Vydáno: 02.06.2013 11:00 v sekci Recenze | Stroj času - Václav Limberk

V době, kdy ještě Todd Philips pařil ve školní družině, John Landis natočil praotce (či pramámu?) takzvaných "párty" filmů. V této kultovní komedii to parádně rozjela partička studentů v čele s "megapařmenem" Johnem Belushim.

National Lampoon: ZvěřinecRecenzoval/a Václav Limberk dne 02.06.2013 11:00. V době, kdy ještě Todd Philips pařil ve školní družině, John Landis natočil praotce (či pramámu?) takzvaných "párty" filmů. V této kultovní komedii to parádně rozjela partička studentů v čele s "megapařmenem" Johnem Belushim. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
<#galerie "387">
Upřímně řečeno, nebýt Todda Phillipse a jeho právě uváděné Pařby na třetí, zůstal by National Lampoon: Zvěřinec asi zapomenut. A mohu dodat, že by se zas až tak moc nestalo. Jde o druhou režijní práci známého a především komediálního tvůrce Johna Landise, který má ale na svém kontě i hororového Amerického vlkodlaka v Londýně nebo spolupráci s Michaelem Jacksonem (například na klipu Black or White).

Komedie však tvoří podstatné jádro jeho tvorby. K jeho nejzdařilejším kouskům můžeme počítat mimo jiné i u nás dobře známé snímkyZáměna sDanem Aykroydem aJamie Lee Curtis čiCestu do Ameriky sEddiem Murphym.Zvěřinec hraje zřejmě důležitou roli vLandisově další kariéře. Nikoliv však svými filmovými kvalitami, ale tím, že zde započal důležitou, i když krátkou spolupráci s komikem známým z americké televizní show Saturday Night LiveJohnem Belushim a také se scenáristou, hercem a režiséremHaroldem Ramisem. Z dnešního pohledu se mi aleZvěřinec jeví jako průměrná komedie, jejíž hlavní hodnota spočívá právě v jejím historickém významu jako vůbec jednoho z prvních "párty" filmů.

Děj této komedie se odehrává na americkém vysokoškolském kampusu v šedesátých letech. Ústředními postavami je tu dvojice nováčků Larry Kroger (Tom Hulce) a Kent Dorfman (Stephen Furst), která vstupuje do vysokoškolské komunity a poznává zdejší svébytné zvyky a obyvatele. Partička kolem Johna Blutarskeho (Belushi) ji do místního světa brzy zasvětí a pod její taktovkou okusí divoké večírky, v nichž má hlavní slovo především alkohol. Příběh je slepencem více či méně komických situací, které vrcholí závěrečnou sabotáží alegorického průvodu "naší" skupinkou pařmenů.

Jak naznačují tržby snímku (s rozpočtem pouhých tří milionů dolarů vydělal ve Spojených státech rekordních 141 milionů dolarů), film zde slavil velký úspěch a vydobyl si kultovní status. Myslím, že českému divákovi je americký kontext vysokoškolského života poměrně neznámý a nejspíš i lhostejný, takže zřejmě neocení všechny ty odpozorované detaily ze života na amerických kolejích a kampusech. Ale na druhou stranu se obecně zase o tak mnoho život na vysokých školách neliší a ani pařby na večírcích se za ta léta příliš nezměnily.

Kde aleZvěřinec selhává, a to je u filmové komedie podstatnější než přesnost v dobových reáliích a detailech, je vtip. Těch opravdu vtipných scének a situací se zde vyskytuje jen velmi málo. Samozřejmě tato záležitost je vysoce subjektivní a každého pobaví něco jiného, ale měl jsem pocit, že spousta potenciálně vtipných gagů jakoby vyšuměla vniveč. Zdálo se mi, že jejich načasování a vypointovaní, které je u komedií klíčem k úspěchu, tu příliš nefungovalo. Přičítám to na vrub možná ještě režisérově režijní nezkušenosti a také scénáři. Ten sice hýří nápady a detaily "toho, jak to chodí", ale ty ve výsledku nepůsobí tak vtipně, jak by mohly. Ani závěrečná destrukční jízda, kterou měla celá tato "pařba na nultou" končit, nebyla až tak strhující a jedinečná. Nebavil jsem se zkrátka tolik jako zřejmě tvůrci u jeho natáčení nebo američtí diváci, kteří jistě ocenili mnohem více právě dobový kontext.

K pozitivům této nepříliš vydařené komedie tak lze počítat především svérázný herecký projev Johna Belushiho, jenž tu zřejmě ani nemusel příliš hrát a také přítomnost mladého Toma Hulceho, který zde dostal "pařící" průpravu na roli geniálního skladatele a bohéma Mozarta v Amadeovi. Osvěžující a příjemný byl také Donald Sutherland v menší roli profesora, kterého spíš než výuka Miltonova Ztraceného ráje zajímá kouření marjánky a svádění studentek. Ve vedlejších rolích se tu objevili také tehdy začínajícíKevin Bacon aKaren Allen.

O tom, jak hodně se liší vnímání českého diváka, v tomto případě konkrétně tedy autora recenze s tím americkým, svědčí fakt, žeNational Lampoon: Zvěřinec byl v roce 2001 označen kongresovou knihovnou Spojených států jako "kulturně, historicky a esteticky významné dílo" a tento kousek tedy bude uchován i pro další filmové generace ve "zlatém fondu".

Jako úplnou zajímavost na závěr uvedu, že označení "National Lampoon", které se vyskytuje v originálním názvu filmu, je odvozené od amerického humoristického časopisu, do kterého přispíval spoluautor scénářeHarold Ramis. Z dalších filmů s tímto přídomkem můžou čeští diváci znát napříkladBláznivou dovolenou sChevy Chasem a její sequely nebo parodiiNabitá zbraň 1.

<#yt "KWjtI6n5xWM,Originální trailer filmu National Lampoon: Zvěřinec">


VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
100,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Muži v černém: Globální hrozba 4/10
Recenze: Film Muži v černém: Globální hrozba přibírá do série ženskou hrdinku Muži v černém se po sedmi letech opět vrací, i když bez Willa Smithe a Tommyho Lee Jonese, které vystřídali Tessa Thompson a Chris Hemsworth (takže je to spíš Muž a žena v černém). A není to návrat, který by stál příliš za to.... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2019 08:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 14. 6. 2019 - 20. 6. 2019
TV tipy: Kouzelníci, komici a křiváci sní o Africe a zbožňují trable Letní teploty nepolevují a jako by uvařily hlavy televizním dramaturgům. Ti totiž ani v tomto týdnu nepřišli s ničím zásadním a opět dali přednost reprízám velkých hitů. V našem výběru se tak objevují většinou nevýrazné... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 24. týden
Kinopremiéry: Neviditelní Muži v černém řeší globální hrozbu v podobě rodičů na tahu Největším lákadlem aktuálního týdne v kinech je návrat oblíbené série Muži v černém, tentokrát ale s kompletně novým tvůrčím týmem. Zbývající pětice novinek je pak příjemně různorodá a nechybí v ní komedie ani... čtěte zde
Vydáno: 12.06.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 23. TÝDEN
Top 20 ČR: X-Meni ovládli slabý víkend Poslední rozloučení s X-Meny v podobě X-Men: Dark Phoenix přilákalo do kina nejvíce diváků, i když se jednalo o slabý víkend z hlediska divácké návštěvnosti. čtěte zde
Vydáno: 11.06.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Poslední večery na Zemi 8/10
Recenze: Poslední večery na Zemi jsou opojnou meditací o pomíjivosti času Magický a imaginativní čínský film o vztahu vzpomínek a snění, o prchavosti času a hledání dávné lásky je vyprávěn zpočátku nechronologicky, leč zakončen je hodinu dlouhým lineárním záběrem bez jediného střihu a ve 3D. čtěte zde
Vydáno: 11.06.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Sigourney Weaver se vrací do Krotitelů duchů (08.06.2019 10:18 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Přijela k nám pouť, v níž se na bitevní lodi vede knoflíková válka a bitva o Alžír (07.06.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Brad Pitt letí do vesmíru v prvním traileru sci-fi Ad Astra (05.06.2019 17:51 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Bella a Sebastian jsou svědkové Putinovi, kteří se ocitají v pavučině a tančí zuřivou salsu (31.05.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nahý mezi vlky cestuje do Eldoráda, kde dostává druhou šanci (03.05.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel režisér John Singleton (29.04.2019 23:51 v Novinky | Zprávy)
- Doctor Dolittle podstoupil náročné dotáčky (16.04.2019 12:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Slaměný vdovec King Skate slaví Den patriotů (12.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Trumbo prožívá zázrak na řece Hudson a ukrývá se před purpurovým deštěm (05.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Joaquin Phoenix jako Joker v prvním traileru (03.04.2019 16:03 v Novinky | Trailery)
- Téma: 10 nejlepších rolí: Kurt Russell (17.03.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- TV recenze: Leaving Neverland: kontroverzní dokument o králi popu (10.03.2019 14:00 v Články | Televize)
- Zemřela herečka Aťka Janoušková (09.03.2019 19:28 v Novinky | Zprávy)
- Krotitelé duchů nabírají obsazení (02.03.2019 10:51 v Novinky | Zprávy)
- Téma: 30 herců, kteří zemřeli příliš mladí (02.03.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Mravenec Z, Charlie Chaplin a Sicario vysílají zprávy (22.02.2019 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   23/2019

Muži v Černém: Globální hrozba
4/10

Muži v černém se po sedmi letech opět vrací, i když bez Willa Smithe a Tommyho Lee Jonese, které vystřídali Tessa Thompson a Chris Hemsworth (takže je to spíš Muž a žena v černém). A není to návrat, který by stál příliš za to.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver