Recenze: Království lesních strážců

Vydáno: 29.05.2013 18:00 - Jakub Brych | foto: Blue Sky

Je tu zase nový animák plný všemožné havěti z mechu a kapradí. Skřítci, kytky a housenky - bude to jen další infantilní podívaná, u níž se dospělí uzívají, nebo nás čeká komplexní zábava pro celou rodinu?

Království lesních strážcůRecenzoval/a Jakub Brych dne 29.05.2013 18:00. Je tu zase nový animák plný všemožné havěti z mechu a kapradí. Skřítci, kytky a housenky - bude to jen další infantilní podívaná, u níž se dospělí uzívají, nebo nás čeká komplexní zábava pro celou rodinu? Hodnocení: 3
Dobrý animák aby člověk pohledal. V posledních letech se jich na nás valí ze všech stran tuna a nebudu ani moc zlý, když tu veřejně prohlásím, že spousta z nich stojí za houby. Variací na různá zvířecí nebo pohádková dobrodružství už bylo prostě tolik, že se v tom jen těžko lze vyznat, a v téhle kvantitě se kvalita rozmělní až příliš snadno. Občas ale člověk při bližším ohledání zdánlivě tuctového kousku objeví na první pohled skrytá pozitiva.
A to je přesně případ Království lesních strážců. Nejdřív vás možná odradí, protože z ukázek vypadají jako ten nejplošší animák komerčního formátu vzešlý z genetického křížení Arthura a Minimojů a Života brouka. Mladá dívka se octne v říši lesních skřítků s ninjovsko-elfími prvky, v jejichž existenci nevěřila. Teď je ale s realitou konfrontována na vlastní kůži a musí jim pomoct ochránit poupě života před zlými "krysožraločími" potvoramí, které razí heslo "hniloba je super". Pokud selžou, bude to znamenat zkázu pro celý les.
Příběh je prostě jedna velká otep klišé o souboji dobra a zla, která ke konci navrch plácne pár obligátních moralit o rodinných hodnotách a síle soudržnosti. Vedle těchhle otravných prvků mají ale Strážci v rukávu schovanou jednu poměrně vysokou kartu - animaci a ruku v ruce s ní jdoucí 3D. Ačkoliv ohledně prostředí a postav odvedli grafici víceméně průměrnou práci, vynahradili to vynikající dynamickou kamerou, jejíž průlety větvemi stromů či podzemními dutinami mají švih, a nápaditost rozhodně nelze upřít ani bitevním scénám.
3D je navíc velmi umírněné - třetí rozměr se rozvíjí takřka výhradně do prostoru směrem od diváka spíš než k němu, takže žádných agresivních kolibříků narušujících váš intimní prostor se rozhodně bát nemusíte. Naopak si můžete plně vychutnat souboje různé létající havěti, které mají především ve finále opravdu grády a zaručují, že vstup do sálu bez rizika nudy lze rozhodně doporučit vedle dětí i teenagerům a dospělým. Vše navíc podmalovává tradičně vynikající hudba Dannyho Elfmana.
Na druhou stranu si tahle univerzálnost vybírá daň ve velmi širokém rozpětí kvality vtípků a děje samotného. Na jednu stranu tu máme dobrodružství bez krve, v němž hrdinové padají desítky metrů a nic se jim nestane, na druhé pak reálnou smrt a i pár děsivějších scén. Vtípky se taky táhnou od infantilních po sofistikovanější a trefné a dojde dokonce i na zpívání. Jen ne v dešti... Co se charakterů týče, nemá moc smysl to rozvádět - coby ryze sekundární prvek filmu zapadají do klasických škatulek a taktéž prodělávají jen klasický nejnutnější vývoj. Skrze pár hlášek si získají vaše sympatie, ale ničím větším než pár větami na papíře rozhodně nejsou.
Body získávají Strážci takřka výhradně za kreativitu, jíž naštěstí disponují v poměrně slušném množství. Za filmem stojí zkušená parta v čele s režisérem Chrisem Wedgem, který má na kontě velmi povedenou Dobu ledovou nebo vynikající Oscarem oceněný kraťas Bunny. Předlohou pro Strážce pak byla knížka Williama Joyce (neplést s Jamesem Joycem) The Leaf Men. Joyce taky rozhodně není na poli animovaného filmu žádným nováčkem - nejen že s Wedgem už spolupracoval na Robotech a je autorem předlohy k nedávné Legendární partě, ale tvořil i kreslené koncepty pro Život brouka a Toy Story.
Zkušené duo se holt pozná, a i když Království lesních strážců není zdaleka takovou peckou jako Doba ledová nebo Život brouka, jelikož jí chybí originální premisa a vícerozměrné postavy, i tak obsahuje pár působivých a zapamatovatelných momentů (tady musím ještě vyzdvihnout setkání s laní a vůbec obecně interakci světa lidí a skřítků). Pokud tedy máte chuť jít do kina s celou rodinou a chcete se při sledování vyvarovat generačních bariér, měli by být Lesní strážci to pravé ořechové.
P.S.: V tomhle filmu uvidíte zřejmě první interakci skřítků a iPodu touch!

Český trailer filmu Království lesních strážců

• (Martina Malá, 30.05.2013 17:54) Reagovat

Krásná pohádka!

• Závěr (Gabriela Horníková, 14.07.2013 23:49) Reagovat

Celý film byl velice dobře natočený a líbil se mi. Očekávala bych, ale lepší závěr. Více by se do filmu hodil.
    Jen bych vytkla závěr, mohl by být jiný. A to ten, že by se dívka po shledání s otcem opět proměnila a zůstala s mužem(lesním strážcem) v jeho světě. Je to však čistě můj názor a vaše sfilmování respektuji. Když bych to věděla do předu asi bych na film nešla.
    Přesto hodnotím 90%.