Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Jak zfilmovat literární klasiku

Téma: Jak zfilmovat literární klasiku

Vydáno: 13.05.2013 18:00 v sekci Články | Publicistika - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Chtěli byste natočit adaptaci vaší oblíbené knižní předlohy a nevíte jak na to? Nejen pro vás je určen náš redakční manuál vydaný při příležitosti premiéry Velkého Gatsbyho, který vám dost možná hodně věcí objasní a poradí.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Natočit podařenou adaptaci literárního díla není vůbec jednoduché. Musíte zvážit několik aspektů, které vedou k potenciálnímu úspěchu a které je nutno alespoň rámcově dodržet, jinak se setkáte s nepochopením nebo komerčním propadem. Sestavili jsme pro vás manuál toho, co by měl každý režisér zfilmovaného románu dodržet, aby se podařilo uspokojit alespoň jednu skupinu diváků. A jaké tedy ony čtyři body jsou?
1) Uvážlivý výběr předlohy
Alfou a omegou úspěchu je vybrat nosnou románovou předlohu. Z tohoto hlediska máte v podstatě dvě základní možnosti. Tou nejjistější zůstává volba absolutní literární klasiky, kterou všichni znají z dlouhých hodin trávených ve školních lavicích. V tomto případě je vlastně úplně jedno, jestli má kniha hodně čtenářů, nebo ne, neboť její titul je tak proslavený, že víc vlastně nepotřebuje. Vždyť další verze libovolné Shakespeareovy hry, Balzacova románu, dobrodružství stvořených Alexandrem Dumasem nebo osudů slavných postav Lva Tolstého nikomu neuškodí a dost možná nalákají do kina i střední a starší generaci, která už začíná holdovat spíše domácímu sledování filmů. Nevýhodou této metody budiž fakt, že vzhledem k množství předchozích adaptací stejných děl se tvůrci nevyhnou vzájemnému srovnávání a uspět v něm je velmi těžké. Toho jsou si ale na druhou stranu všichni vědomi.
Příklady: Hrabě Monte Christo vs. Hrabě Monte Cristo, Romeo a Julie vs. Romeo a Julie, Tři mušketýři vs. Tři mušketýři, Bídníci vs. Bídníci a další.
Druhou možností je zadaptovat momentální literární bestseller. Tento přístup má několik výhod - budete mít postaráno o velkou diváckou základnu, budete si jisti tím, že točíte aktuální a populární téma a nebudete srovnáváni s mnoha režiséry před vámi. Na druhou stranu cílová skupina bude přece jen o něco užší než v předchozím případě, porovnání s literární předlohou bude možná o dost přísnější a v neposlední řadě se většinou ocitnete i pod palbou ohlasů samotného tvůrce knihy, což nikdy není úplně příjemné. Největším rizikem je však to, jak se rychlá potřeba natočit film projeví na celkovém výsledku.
Příklady: Kompletní Twilight sága, Hostitel, chystaná adaptace Padesáti odstínů šedi, ale i osm dílů Harryho Pottera

2) Přístup k předloze
Ať se nám to líbí, nebo ne, otřepané úsloví, že papír snese všechno, bude platit až na věky věků. Každá kniha má zkrátka hodně úskalí k tomu, aby z ní vznikl dobrý a hlavně pro všechny uspokojivý scénář. Jelikož nepříjemnému krácení se nevyhnete, musíte přijít na to, jak to udělat citlivě, abyste neurazili čtenáře předlohy a zároveň vše potřebné vysvětlili a zaujali i nečtenáře. Nejotřepanější metodou je vybrat hlavní dějovou linii (maximálně dvě) a pár důležitých postav a zbytek zkrátka ignorovat. Když se vše udělá citlivě, mělo by to vždy tak nějak klapnout, aby byl výsledek alespoň průměrný. Velikým rizikem však zůstává to, že se nezavděčíte vůbec nikomu a váš pokus zůstane na půli cesty.
Příklady: Americké psycho, Červený drak
Další, ač ne tak využívanou možností je pak jít vlastní cestou a místo adaptace zvolit interpretaci knihy, případně se pokusit o nějakou originalitu. Tento přístup většinou všichni ocení, výsledek je ale hodně nejistý. Buď se zadaří a vy budete velebeni pro osobitost, sebevědomí a odvahu, nebo se vše totálně pokazí a zatratí vás čtenáři i nečtenáři předlohy a v některých případech i sám její autor. Moc jiných cest v tomto přístupu není.
Příklady: Osvícení, Bídníci, Romeo a Julie
Můžete si samozřejmě najmout i samotného autora předlohy, který přijde s vlastní vizí a s knihou a postavami naloží po svém (příkladem budiž povedená Pravidla moštárny), zvolit cestu doslovné adaptace, která je ale možná jen v případě, že předloha je poměrně přímočará a soustředí se na jednu věc (příklady: Tajemná řeka, Gone, Baby, Gone, Prokletý ostrov), nebo pokud je kniha naopak příliš obsáhlá a nezfilmovatelná pokusit se nezbytné krácení vynahradit řemeslnou stránkou (příklady: trilogie Pán prstenů, Jméno růže, sága Harry Potter).

3) Volba tvůrčího týmu
Ač se to zdá fádní, není jednoduché vybrat režiséra jakékoli literární adaptace. Musíte zvažovat všechny možnosti a ty nejmenší nuance, které rozhodnou o úspěchu či neúspěchu výsledné podoby filmu. Je nutné zvážit všechna pro a proti, to nejdůležitější ovšem je vědět, co a pro koho vlastně točíme. Jen velmi těžko můžeme svěřit adaptaci postapokalyptického sci-fi tvůrci romantických komedií nebo naopak vztahového dramatu povětšinou akčnímu režisérovi. Jde skutečně o to, jak předlohu chceme uchopit a na co budeme klást důraz. Tohle je pro někoho možná horší bod než psaní scénáře.

4) Obsazení
Máme za sebou volbu předlohy, scénář a výběr režiséra. Zbývá obsadit hlavní role, což je de facto největší problém. Vzhledem k tomu, že kniha pracuje s představivostí, každý si svého hrdinu vysní jinak a to bývá kámen úrazu. Vybrat ideálního představitele / představitelku je takřka nemožné, protože každý divák (a čtenář obzvlášť) si nějaké ty zápory najde. Jde tak v podstatě o jeden velký kompromis, cesta k němu ale není jednoduchá. Ano, může se stát, že se volba vyvede dokonale až geniálně (příkladem budiž Anthony Hopkins jako Hannibal Lecter), většinou to ale až tak ideální není. Musíte se zkrátka pokusit o to, aby vámi vybraného umělce přijalo co nejvíc diváků a znalců předlohy.
Je jasné, že se nikdy nezavděčíte úplně všem, proto je důležité ke všemu přistupovat s pokorou, ale zároveň také s jistou dávkou odvahy. Vždyt kdyby se měl James Bond obsazovat jen na základě podobnosti se svým knižním předobrazem, nemohli by ho nikdy hrát Roger Moore nebo Daniel Craig.

V téhle čtveřici jsme se vám pokusili vyjmenovat ty nejdůležitější věci, které jsou potřeba při natáčení jakékoli literární adaptace. Samozřejmě by se daly jmenovat ještě jiné aspekty (například výběr lokací, stopáž atd.), ty ale do našeho manuálu zařazovat nebudeme. Když totiž překonáte čtyři zmiňované nástrahy, s tím ostatním už si poradíte o dost snadněji. Uvidíme, jak nakonec ve srovnání s románem (a třeba i s předchozí verzí) dopadne Velký Gatsby a jak moc se našich rad jeho režisér Baz Luhrmann držel.
A jaká je vlastně vaše oblíbená adaptace? Podělte se s námi v diskuzi pod článkem.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 39. víkend
Box Office: Tenet zůstává na vrcholu Na prvním místě amerického žebříčku tržeb zůstalo špionážní sci-fi Tenet Christophera Nolana, jehož celosvětové tržby se blíží hranici tří set milionů dolarů. čtěte zde
Vydáno: 28.09.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Sophie Marceau
Téma: deset nejlepších rolí Sophie Marceau Francouzská herečka Sophie Marceau, která v listopadu oslaví 54. narozeniny, patřila a stále patří k nejzářivějším francouzským hvězdám. Pojďme si připomenout desítku jejích nejlepších rolí. čtěte zde
Vydáno: 26.09.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
1
TV tipy: 25. 9. 2020 - 1. 10. 2020
TV tipy: Osamělý mstitel Wolverine řeší Mission: Impossible Přelom září a října nabídne v televizi hned dvě velké premiéry. První je z nich je zatím poslední pokračování úspěšné série Mission: Impossible, druhou pak komiksový Logan: Wolverine, kterého tvůrci pojali v temnějším... čtěte zde
Vydáno: 25.09.2020 19:48 v sekci Radar | TV tipy
0
Žaluji! 7/10
Recenze: Poctivé drama o Dreyfusově aféře Žaluji! kritizuje armádu a předsudky Ve filmu Žaluji se režisér Roman Polanski zabývá Dreyfusovou aférou, politickým skandálem započatým křivým obviněním francouzského důstojníka Alfreda Dreyfuse ze špionáže v roce 1894. čtěte zde
Vydáno: 25.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Disney posouvá premiéry svých filmů
Koronavirus: seznam posunutých premiér IV. Společnost Disney oznámila několik změn týkajících se premiér filmů Black Widow, West Side Story a mnoha dalších. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2020 08:45 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel herec Michael Lonsdale (21.09.2020 18:41 v Novinky | Zprávy)
- Anthony Hopkins v dramatu The Father (15.09.2020 14:27 v Novinky | Trailery)
- Není čas zemřít v novém traileru (03.09.2020 15:16 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Děda Alice Cooper je lotr, protože z Thora udělal rudou volavku (28.08.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Všechny filmy Alana Parkera seřazené od nejhoršího k nejlepšímu (08.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Strážci Galaxie na planetě pokladů zoufale hledají Susan (31.07.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Herkules má vidiny na večer tříkrálový (26.06.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Blu-Ray recenze: U brilantní detektivky Na nože zamrzí absence bonusů (20.06.2020 08:00 v Recenze | Blu-ray)
- TV tipy: Django a Anna Kareninová prožívají rok na dědině a řeší případ Sloane (12.06.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: nejslavnější akční filmy let 2010 - 2019 (06.06.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: Nejslavnější horory let 2010-2019 (02.05.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Tom Hanks se nakazil koronavirem (12.03.2020 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel Max von Sydow (09.03.2020 16:05 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: nejslavnější horory 90. let (29.02.2020 09:30 v Články | Publicistika)
- Anthony Hopkins boxerským koučem (23.02.2020 12:07 v Novinky | Zprávy)
- Nový Svatý? (20.02.2020 09:32 v Novinky | Zprávy)
- Poslechněte si novou píseň z Bonda (14.02.2020 08:27 v Novinky | Trailery)
- Sequel detektivky Na nože dostal zelenou (07.02.2020 07:00 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2020: Nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli (25.01.2020 10:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   38/2020

Žaluji!
7/10

Ve filmu Žaluji se režisér Roman Polanski zabývá Dreyfusovou aférou, politickým skandálem započatým křivým obviněním francouzského důstojníka Alfreda Dreyfuse ze špionáže v roce 1894.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver