Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Bezpečný přístav

Recenze: Bezpečný přístav

Vydáno: 28.04.2013 18:30 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová

Po Čokoládě se tvrdilo, že by Hallström dokázal zábavně zfilmovat i telefonní seznam, což se s přibývajícími snímky jen potvrzovalo. Bezpečný přístav ale ukazuje, že i takové hollywoodské stálice mají své slabší momenty.

Bezpečný přístavRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 28.04.2013 18:30. Po Čokoládě se tvrdilo, že by Hallström dokázal zábavně zfilmovat i telefonní seznam, což se s přibývajícími snímky jen potvrzovalo. Bezpečný přístav ale ukazuje, že i takové hollywoodské stálice mají své slabší momenty. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
S filmovými adaptacemi knih má Lasse Hallström poměrně bohaté zkušenosti. Namátkou uveďme oblíbená Irvingova Pravidla moštárny, Ostrovní zprávy Annie Proulx nebo Sparksův romantický bestseller Milý Johne. Z pera posledního zmiňovaného spisovatele právě pochází i Bezpečný přístav.
Lasse Hallström patří k těm režisérům, kteří přistupují k adaptacím literární předlohy z jednoznačně klasického hlediska. Takové filmy jsou transpozicemi, kdy je původní látka převedena s co nejmenším množstvím změn do audiovizuální podoby. Jde v nich především o výstižné zpracování hlavních témat a zachování věrnosti původnímu vyprávění. Režisér se pak zabývá dvěma vrstvami příběhu. Jeden pól tvoří znění textu (narativní struktura a vzorce – tedy faktické prvky, které utvářejí fikční svět), druhý jeho podstatu (hypotetický „duch“ – tedy intuitivní charakteristiky jako atmosféra, hodnoty a estetika). Takové filmy jsou pak obrazovou ilustrací původního textu a velmi často se stává, že někteří diváci jsou k nim kritičtí, protože jejich představy při četbě knihy se odlišují od daného konkrétního ztvárnění.
Podobně jako Sparksův román spadá i Hallströmův filmový přepis do žánru mainstreamového romantického dramatu a nemá smysl mu vyčítat, že je příliš idylický nebo kýčovitý. Bohužel v Bezpečném přístavu nedosahuje režisér svého standardu. V jeho předchozích snímcích podobného stylu byl i přese všechny sladkobolné pocity cítit ten temný, znepokojivý spodní proud. V Čokoládě to byl zkostnatělý tradicionalismus a předsudky, v Gilbertu Grapeovi břemena, která si člověk vleče životem, jakkoli je všední, v Ostrovních zprávách tíha minulosti. Když pak tyto ponuré tóny na konci filmu vymizí, cítíme uspokojení, že všechno dobře dopadlo.
V Bezpečném přístavu se v prostřizích do minulosti hlavní hrdinky Katie (Julianne Hough) objevuje tísnivé téma domácího násilí. Nicméně tato linie má spíše osvětlující funkci, která divákovi napomáhá pochopit, co Katie vedlo k útěku a čím je motivována její počáteční plachost a odstup. Závěrečný happy-end tak působí spíše klišovitě. Finální scéna s dopisem, která má potenciál, aby z diváka vymáčkla slzu, najednou také nemá onu kýženou naléhavost. To vlastně platí pro celý film. V mnoha momentech je příliš polopatický nebo schematický. Jako například knihy v obchodě (studie o Číně, navigace pro jachtaře apod.), které si Katie půjčuje, aby se ukázalo, kolik odlišných a různých lidí, se v krámku ocitá. A kdyby to divákovi nedošlo, dodává Alex (Josh Duhamel), že jejich město je jen přestupní stanice. Opakování motivů s fotografováním je až trapné. Stejně tak postava / přízrak Jo (Cobie Smulders) je pro děj úplně zbytečná a pokud její funkce spočívá v tom, aby postrkovala Katie dopředu, platí to dvojnásob.
Řemeslná stránka filmu ale leccos vynahrazuje. Z hlediska kamery (Terry Stacey) jde o velmi tradiční, ale nadmíru zručný způsob nasnímání klasického hollywoodského filmu. Nebýt velkolepé produkce a možná až přílišné estetizace, byl by obraz ne nepodobný snímání amerických nezávislých filmů. Tento dojem umocňuje i všudypřítomná, nicméně nevtíravá hudba, která dotváří požadovanou atmosféru. Bezpečný přístav je po dramaturgické stránce výborně zvládnutý. Drobná dramata se postupně gradují a střídají se s idylickými momenty ve velmi příjemném rytmu. Jediné, co by se dalo vytknout, je délka filmu, kterému by rozhodně prospělo zkrácení. Všechny aspekty filmové řeči neruší a zaměřují se primárně na čisté odvyprávění příběhu. Všechny postavy jsou lidské a dobře vypointované, dialogy jsou funkční, ale bohužel někdy vyprázdněné či nadbytečné.
Hallströmův Bezpečný přístav je bohužel i na film svého žánru místy až příliš sentimentální, ale pokud se divák naladí na pořádnou dávku romantiky a pěknou filmařinu, nebude to ztracený čas.
Český trailer filmu Bezpečný přístav

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver