Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Bezpečný přístav

Recenze: Bezpečný přístav

Vydáno: 28.04.2013 18:30 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová

Po Čokoládě se tvrdilo, že by Hallström dokázal zábavně zfilmovat i telefonní seznam, což se s přibývajícími snímky jen potvrzovalo. Bezpečný přístav ale ukazuje, že i takové hollywoodské stálice mají své slabší momenty.

Bezpečný přístavRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 28.04.2013 18:30. Po Čokoládě se tvrdilo, že by Hallström dokázal zábavně zfilmovat i telefonní seznam, což se s přibývajícími snímky jen potvrzovalo. Bezpečný přístav ale ukazuje, že i takové hollywoodské stálice mají své slabší momenty. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
S filmovými adaptacemi knih má Lasse Hallström poměrně bohaté zkušenosti. Namátkou uveďme oblíbená Irvingova Pravidla moštárny, Ostrovní zprávy Annie Proulx nebo Sparksův romantický bestseller Milý Johne. Z pera posledního zmiňovaného spisovatele právě pochází i Bezpečný přístav.
Lasse Hallström patří k těm režisérům, kteří přistupují k adaptacím literární předlohy z jednoznačně klasického hlediska. Takové filmy jsou transpozicemi, kdy je původní látka převedena s co nejmenším množstvím změn do audiovizuální podoby. Jde v nich především o výstižné zpracování hlavních témat a zachování věrnosti původnímu vyprávění. Režisér se pak zabývá dvěma vrstvami příběhu. Jeden pól tvoří znění textu (narativní struktura a vzorce – tedy faktické prvky, které utvářejí fikční svět), druhý jeho podstatu (hypotetický „duch“ – tedy intuitivní charakteristiky jako atmosféra, hodnoty a estetika). Takové filmy jsou pak obrazovou ilustrací původního textu a velmi často se stává, že někteří diváci jsou k nim kritičtí, protože jejich představy při četbě knihy se odlišují od daného konkrétního ztvárnění.
Podobně jako Sparksův román spadá i Hallströmův filmový přepis do žánru mainstreamového romantického dramatu a nemá smysl mu vyčítat, že je příliš idylický nebo kýčovitý. Bohužel v Bezpečném přístavu nedosahuje režisér svého standardu. V jeho předchozích snímcích podobného stylu byl i přese všechny sladkobolné pocity cítit ten temný, znepokojivý spodní proud. V Čokoládě to byl zkostnatělý tradicionalismus a předsudky, v Gilbertu Grapeovi břemena, která si člověk vleče životem, jakkoli je všední, v Ostrovních zprávách tíha minulosti. Když pak tyto ponuré tóny na konci filmu vymizí, cítíme uspokojení, že všechno dobře dopadlo.
V Bezpečném přístavu se v prostřizích do minulosti hlavní hrdinky Katie (Julianne Hough) objevuje tísnivé téma domácího násilí. Nicméně tato linie má spíše osvětlující funkci, která divákovi napomáhá pochopit, co Katie vedlo k útěku a čím je motivována její počáteční plachost a odstup. Závěrečný happy-end tak působí spíše klišovitě. Finální scéna s dopisem, která má potenciál, aby z diváka vymáčkla slzu, najednou také nemá onu kýženou naléhavost. To vlastně platí pro celý film. V mnoha momentech je příliš polopatický nebo schematický. Jako například knihy v obchodě (studie o Číně, navigace pro jachtaře apod.), které si Katie půjčuje, aby se ukázalo, kolik odlišných a různých lidí, se v krámku ocitá. A kdyby to divákovi nedošlo, dodává Alex (Josh Duhamel), že jejich město je jen přestupní stanice. Opakování motivů s fotografováním je až trapné. Stejně tak postava / přízrak Jo (Cobie Smulders) je pro děj úplně zbytečná a pokud její funkce spočívá v tom, aby postrkovala Katie dopředu, platí to dvojnásob.
Řemeslná stránka filmu ale leccos vynahrazuje. Z hlediska kamery (Terry Stacey) jde o velmi tradiční, ale nadmíru zručný způsob nasnímání klasického hollywoodského filmu. Nebýt velkolepé produkce a možná až přílišné estetizace, byl by obraz ne nepodobný snímání amerických nezávislých filmů. Tento dojem umocňuje i všudypřítomná, nicméně nevtíravá hudba, která dotváří požadovanou atmosféru. Bezpečný přístav je po dramaturgické stránce výborně zvládnutý. Drobná dramata se postupně gradují a střídají se s idylickými momenty ve velmi příjemném rytmu. Jediné, co by se dalo vytknout, je délka filmu, kterému by rozhodně prospělo zkrácení. Všechny aspekty filmové řeči neruší a zaměřují se primárně na čisté odvyprávění příběhu. Všechny postavy jsou lidské a dobře vypointované, dialogy jsou funkční, ale bohužel někdy vyprázdněné či nadbytečné.
Hallströmův Bezpečný přístav je bohužel i na film svého žánru místy až příliš sentimentální, ale pokud se divák naladí na pořádnou dávku romantiky a pěknou filmařinu, nebude to ztracený čas.
Český trailer filmu Bezpečný přístav

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Portrét: Luis Buñuel
Portrét: Luis Buñuel - představitel filmového surrealismu V tomto měsíci uplyne 120 let od narození legendárního španělského režiséra, představitele filmového surrealismu Luise Buñuela. Tento článek připomene jeho život i dílo. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2020 10:00 v sekci Články | Publicistika
1
1917 7/10
Recenze: Válečné drama 1917 fascinuje svou technickou realizací Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 2. 2020 - 27. 2. 2020
TV tipy: Čarodějnice bojuje s kickboxerem a nosí masku rudé smrti Na konci února se v televizích nic zásadního neděje, protože žádné velké premiéry nejsou na programu. Krom několika zapomenutých filmů tak nejvíc zaujme uvedení Eggersova debutového počinu Čarodějnice. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Ježek Sonic 4/10
Recenze: Ježek Sonic přesedlal z videoher do průměrného rodinného filmu Superrychlý modrý ježek Sonic je videoherní postavička, s níž hráč sbírá zlaté kroužky a bojuje se zlým doktorem Robotnikem. Stejné motivy se objevují i ve filmové adaptaci této videohry, v níž si mimo jiné zahráli i Jim Carrey... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Sviňa ježek Sonic prožívá chvění Zajímavě obsazená videoherní adaptace populárního Ježka Sonica po čtyřměsíčním odkladu vstupuje v tomto týdnu do tuzemských kin. A cestičku má notně umetenou, protože srovnatelnou konkurenci v podstatě nemá. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   07/2020

Ježek Sonic
4/10

Superrychlý modrý ježek Sonic je videoherní postavička, s níž hráč sbírá zlaté kroužky a bojuje se zlým doktorem Robotnikem. Stejné motivy se objevují i ve filmové adaptaci této videohry, v níž si mimo jiné zahráli i Jim Carrey a James Marsden.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver