Recenze: Pravidla mlčení

Vydáno: 21.04.2013 12:38 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Kdysi dělali revoluci. Dnes se o ně svět nezajímá pro jejich ideje, ale kvůli zločinům, které spáchali. V devátém režijním počinu se Robert Redford nepříliš úspěšně snaží ukázat, že nic nebývá striktně černobílé.

Pravidla mlčeníRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 21.04.2013 12:38. Kdysi dělali revoluci. Dnes se o ně svět nezajímá pro jejich ideje, ale kvůli zločinům, které spáchali. V devátém režijním počinu se Robert Redford nepříliš úspěšně snaží ukázat, že nic nebývá striktně černobílé. Hodnocení: 2
Pravidla mlčení
The Company You Keep
Thriller
USA, 2012 , 125 min.

Režie: Robert Redford
Scénář: Lem Dobbs, Neil Gordon
Kamera: Adriano Goldman
Hudba: Cliff Martinez
Herci: Robert Redford, Shia LaBeouf, Julie Christie, Sam Elliott, Jackie Evancho, Brendan Gleeson, Terrence Howard, Richard Jenkins, Anna Kendrick, Brit Marling, Stanley Tucci, Nick Nolte, Chris Cooper, Susan Sarandon, Hamza Adam

Česká premiéra: 18.04.2013

Pravidla mlčení hodnocení na Kinobox.cz: 61.07 %
Ve svém nejnovějším thrilleru Pravidla mlčení se Robert Redford opět noří do politických vod. Scénář Lema Dobbse vychází jednak ze stejnojmenné novely Neila Gordona a jednak je částečně založen na skutečných událostech.
Ovdovělý právník Jim Grand (Robert Redford) žije se svojí jedenáctiletou dcerou Isabel (Jackie Evancho) ničím nerušený život na předměstí Albany NY. Poté, co je jeho bývalá známá Sharon (Susan Sarandon) zatčena za 30 let starou ozbrojenou loupež, osloví ho mladý novinář Ben (Shia LaBeouf). Chce odpovědi na otázky, na něž se Jimovi zjevně nechce odpovídat. Po dramatickém sledu událostí se Jim (teď už pod svým pravým jménem Nick Sloan) ocitá na útěku. FBI je mu v patách a smyčka se pomalu utahuje. Spolu s tím ale, především díky pátrání Bena, také vyplouvají na povrch další otazníky, které problematizují Nickovu spoluúčast na dávném zločinu.
Děj příběhu je zasazen do současnosti, ale většina zlomových okamžiků, motivace a chování postav vycházejí z událostí, které se odehrály v době, kdy probíhala válka ve Vietnamu. Vyznění celého filmu je na těchto aspektech závislé ve dvou hlavních rovinách. V první řadě zde minulost není nedostižitelná, mnohaletý odstup neztěžuje pátrání po lidech, kteří spáchali zločin. Naopak, když se podaří odhalit jeden článek, propojení s ostatními jasně vyplývá najevo.
Právě kvůli tomu je Redfordův snímek předvídatelný. K tomu nadto přispívá i zdvojený motiv pátrání - jednak sledujeme vyšetřovací tým FBI, jak se krok po kroku podezřelému přibližuje a jednak dostáváme vodítka z rešerší investigativního novináře Bena. Z jeho jednání je zřejmé, že mu nejde ani tak o to, aby vyvrátil, nebo potvrdil Nickovu vinu. Zajímá ho především příběh samotný, senzace, která má potenciál objevit se na přední straně místního plátku, kde Ben pracuje.
S tím úzce souvisí druhá rovina příběhu odvíjející se od vietnamského konfliktu. Bena nezajímá Sharon, Nick a další, protože to jsou bývalí protiváleční radikálové, kteří se v rámci svých aktivit ocitli mimo meze zákona. Tento typ angažovanosti je mu cizí. To zcela jasně vyplývá z konverzací, které s těmito lidmi vede. Sharoninu otázku, zda existuje něco, pro co by byl ochoten položit život, vlastně spíš nechápe, než že by na ni neuměl odpovědět. Sharon, Nick, jejich bývalý parťák Billy (Stephen Root) jsou z generace, která opravdu v něco věřila, bojovala (alespoň si to sami o sobě myslí) proti reálnému dění a najednou zjišťuje, že dědictví svého idealismu nemá komu předat. Jejich revoluce nejen vyšla naprázdno, ale už ani nikoho nezajímá. Jak říká Nickovi další postava ze společné minulosti, profesor politické historie Jed (Richard Jenkins), jejich tehdejší snažení je pro současnou mladou generaci pouhou povídačkou z dávné historie.
Téma pronásledování je zmnožené. FBI se snaží vystopovat Nicka. Ben se pokouší zjistit víc informací z Nickovy minulosti a díky tomu je schopen odhadnout, kam povedou jeho další kroky. Nick se snaží najít svou někdejší partnerku a další členku jejich militantního hnutí Mimi (Julie Christie), která jediná mu může pomoct. Na své cestě postupuje od jednoho bývalého aktivisty k druhému. Divákovi se tak nabízí přehlídka nejrůznějších postav, které kdysi patřily k protiválečné skupině. Někteří z nich své radikální postoje přehodnotili nebo je transformovali, druzí se od nich distancovali, jiní nejsou za žádnou cenu ochotní se jich vzdát. Pak jsou tu ještě ti, kteří se sice žádným způsobem neangažovali, ale byli svědky toho, co se dělo, a rozhodli se o tom pomlčet. S každým dalším krokem je Nickovi jeho cíl nadosah. Stejně tak jako s každým jeho posunem jsou mu FBI i Ben blíž. Velké finále, kdy do příběhu zapadne poslední dílek, by mělo být překvapivé. Bohužel není. Směřování filmu je jasné už dávno před koncem.
Robert Redford vsadil na osvědčené tváře slavných herců a velmi tradiční, až konformní způsob vyprávění. Vše funguje tak, jak ve správném dramatu má. Nicméně příběhu schází napjaté očekávaní, které by člověk u thrilleru přepokládal. Spíše než v řešení aktuální krizové situace, spočívá jádro příběhu v nostalgickém ohlednutí za starými dobrými časy, kdy ideály měly svou cenu a lidé byli ochotní za ně bojovat. Velmi obdobně pak vyznívá i samotný film.

Originální trailer filmu Pravidla mlčení