Recenze: Croodsovi

Vydáno: 18.03.2013 17:30 - Vratislav Šálek | foto: DreamWorks

Pravěká rodinka je nucena opustit svou jeskyni a vydat se hledat novou střechu nad hlavou. Při té příležitosti se všichni lépe poznají a zjistí, že okolní svět není tak hrozný, jak si mysleli. Stojí Croodsovi za návštěvu kina?

CroodsoviRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 18.03.2013 17:30. Pravěká rodinka je nucena opustit svou jeskyni a vydat se hledat novou střechu nad hlavou. Při té příležitosti se všichni lépe poznají a zjistí, že okolní svět není tak hrozný, jak si mysleli. Stojí Croodsovi za návštěvu kina? Hodnocení: 4
Croodsovi
The Croods
Komedie / Fantazie / Rodinný / Dobrodružný
USA, 2013 , 98 min.

Režie: Kirk DeMicco, Chris Sanders
Scénář: Chris Sanders, Kirk DeMicco, John Cleese
Hudba: Alan Silvestri
Herci: Nicolas Cage, Emma Stone, Ryan Reynolds, Catherine Keener, Cloris Leachman, Clark Duke, Chris Sanders, Randy Thom

Česká premiéra: 21.03.2013

Croodsovi hodnocení na Kinobox.cz: 76.56 %
Croodsovi jsou pravěká rodinka, která má ráda svůj klid. Táta Grug všechny chrání a snaží se je udržovat pokud možno v jeskyni, protože podle něho je okolní svět plný nebezpečí a změna je to nejhorší, co by je mohlo potkat. Nejhůř to snáší nejstarší dcera Iška, která se dostala do puberty a ráda by se konečně trošku utrhla ze řetězu a porozhlédla se někde jinde. To se jí brzy splní, neboť jeskyně, kde Croodsovi žijí, je zničena a oni se musí vydat vstříc hledání nového obydlí. Cestou ještě potkají okouzlujícího Boye, jenž umí rozdělat oheň a nosí boty, což je něco nevídaného. A i když se to hlavě rodiny příliš nelíbí, Boy nakonec putuje s nimi a pomáhá jim v poznávání nových věcí.
Už úvodní titulky a uvedení do děje, které je koncipováno jako nápaditá příběhová zkratka odvyprávěná pomocí nástěnných maleb, naznačí, že tohle by mohla být velmi slušná zábava. A taky že ano. Croodsovi totiž pocházejí z dílny tvůrců fantastického a chváleného animáku Jak vycvičit draka. Vizuální stránka je vskutku naprosto skvělá a až přechází zrak z toho, jak jsou všechny detaily propracované. Barevně je všechno sladěno takřka dokonale a o kýči nemůže být ani řeč.
Režírující dvojka Chris Sanders a Kirk DeMicco má po celou dobu film pod kontrolou a disponuje evidentně spoustou nápadů a absolutně se nebojí je používat. Technicky jde o naprostou špičku, ke které nelze mít zásadních výhrad. Kamera je navíc skvostná a mohl by ji závidět jakýkoli hraný film. Veškeré jízdy, průlety a záběry jsou strhující a natolik invenční, že prostě baví a neokoukají se. Ono se není co divit, když konzultantem byl legendární odborník na slovo vzatý Roger Deakins. Třetí rozměr vše ještě umocňuje a některým záběrům dodává zajímavou hloubku. Děti si tak mohou místy připadat opravdu jako na horské dráze.
Je moc fajn, že přes dokonalý vizuál se nezapomnělo na scénář. Ten sice není nikterak objevný (kdo by to ale na druhou stranu u rodinného animovaného snímku očekával), ale velmi příjemně střídá vtipné momenty s těmi vážnějšími a emocionálnějšími, aniž by se klonil na jednu či druhou stranu. Humor rozhodně není infantilní a trefně využívá pravěkého tématu, tím pádem pobaví i dospělé, kteří si tak nebudou připadat jen jako nutný doprovod. Po celou dobu se tak nestane, že by se dostavila nuda a vy byste začali přemýšlet o tom, že to, co se tu děje, sice dává smysl, ale absolutně neřeší jakékoli dějinné epochy.
Jediné, co se tak dá vytknout, je fakt, že v posledních zhruba deseti minutách tvůrci zvolní a musí odkrýt povinné morální poselství. To je v tomto případě bohužel až příliš okaté a možná i zbytečně slzopudné. Určitě by se to dalo podat méně nápadně a citlivěji, protože v kontrastu se zbytkem snímku to působí jako pěst na oko. Celkový dojem to tedy rozhodně výrazně neovlivní, přesto to malinko zamrzí.
Poměrně povedený je i český dabing, který netahá za uši a snaží se zachovat stejnou míru humoru a řekl bych, že se mu to i daří. Navíc s výjimkou Bohdana Tůmy nabízí i ne tak úplně oposlouchané hlasy, což je vždy příjemné. Ani toto lokální hledisko tedy sledování nijak zvlášť nezkazí. Samozřejmě, že mnozí z nás by asi rádi slyšeli Nicolase Cage, Ryana Reynoldse, Emmu Stone nebo Catherine Keener, kteří se objevují v originále. Na to si ale budeme muset ještě nějaký ten měsíc počkat.
Croodsovi jsou ukázkou výborného animáku, u kterého můžete strávit čas s celou rodinou, aniž byste litovali utracených peněz. Děti se u něho královsky pobaví, dospělí se nebudou nudit a ti citlivější z nich se třeba mnohdy vrátí do dětských let. A o to jde u podobných filmů především.

Český trailer filmu Croodsovi