Recenze: Gangster Squad - Lovci mafie

Vydáno: 03.02.2013 10:18 - Martin Bubrín | foto: Warner Bros. Entertainment Inc.

Stylová retro gangsterka s příznačným názvem Gangster Squad po dlouhých odkladech konečně dorazila do kin. Stálo to čekání za to nebo bychom se bez této popcornové verze Neúplatných klidně mohli obejít?

Gangster Squad - Lovci mafieRecenzoval/a Martin Bubrín dne 03.02.2013 10:18. Stylová retro gangsterka s příznačným názvem Gangster Squad po dlouhých odkladech konečně dorazila do kin. Stálo to čekání za to nebo bychom se bez této popcornové verze Neúplatných klidně mohli obejít? Hodnocení: 2
Gangster Squad - Lovci mafie
Gangster Squad
Drama / Thriller / Akční / Krimi
USA, 2013 , 113 min.

Režie: Ruben Fleischer
Scénář: Will Beall, Paul Lieberman
Kamera: Dion Beebe
Herci: Sean Penn, Holt McCallany, Wade Williams, James Hébert, Ambyr Childers, Josh Brolin, Mick Betancourt, Mac Brandt, Brandon Molale, Michael Papajohn, Jeff Wolfe, Anthony Molinari, Austin Highsmith, Ryan Gosling, Neil Koppel

Česká premiéra: 31.01.2013

Hodnocení: 4/10
Gangster Squad - Lovci mafie hodnocení na Kinobox.cz: 70.23 %
Z propagačních materiálů to vypadalo téměř bezchybně. Efektní promo kampaň opět ukázala silnou přesvědčovací dovednost Hollywoodu – energicky střižené trailery nabité akcí a moderní hudbou se šplhaly na přední příčky žebříčků nejlepších upoutávek roku, stylové retro plakáty a vizuálně vycizelované fotografie zachycovaly perfektně nasvícené herce v krásných dobových kulisách a na internetových fórech nejčastěji padaly fráze jako „De Palmovi Neúplatní pro moderní publikum“ nebo „adaptace videohry L.A. Noir“.
Povědomí o filmu se také zvětšilo v souvislosti s tragickými událostmi, jenž se staly na premiéře snímku Temný rytíř povstal. Cenzura zde musela zasáhnout a z výsledného tvaru vystřihnout působivou scénu, kdy mafiáni napochodují do kina a začnou skrze plátno střílet na diváky. Premiéra se kvůli tomu opozdila o půl roku, těžko však říct, že se tento zákrok na konečném střihu nějak projevil.
Gangster Squad totiž jako dobový blockbuster (což bezpochyby je, díky štědrému rozpočtu, áčkovému obsazení a nákladné kampani) selhává na celé čáře. Ano, existují i výjimky, které dokázaly potvrdit, že pokud za kamerou sedí zručný tvůrce, může průměrný scénář přetavit klidně v energickou a zábavnou podívanou. Vždyť sami víte, že u většiny popcornových velkofilmů (viz jakýkoliv Bay) je příběh a postavy až na druhém místě.
Ruben Fleischer však není zajímavý režisér, spíše by se dal označit vágním termínem „rutinér“. Jeho Zombieland byla sice zábavná komedie, ale spíše těžila s dialogových výměn mezi herci a komického násilí páchaného na nemrtvých, nikoliv z režijního vedení. O dost hůře se projevil v loňské vulgární komedii 30 minut nebo méně (u nás vyšla jen na DVD), která vypadala jako sterilně zadaptovaný scénář bez jakéhokoliv tvůrčího vkladu. Stejný případ se opakuje i nyní.
Nejlépe to asi vystihuje slovo zmatek. Elementární zápletka o týmu poctivých policistů, kteří vezmou zákon do vlastních rukou, a rozhodnou se dopadnout obávaného gangstera, jenž vládce celému L.A. a má pod palcem všechny policajty, právníky a soudce, je vlastně docela otřepanou frází z žánrového světa gangsteských filmů. Scenáristický debutant Will Beall se však z této škatulky nesnaží vybočovat – vlastně dává dohromady jakýsi naprosto základní příběh se všemi zvraty, klišé a očekávanými replikami, který si v tomto druhu filmů dovedete představit. Dělá to však tak neobjevným a rutinním způsobem, že to nemá diváka šanci za žádnou cenu zaujmout.
Budování příběhů téměř absentuje, jsme jen svědky úporné snahy seržanta Johna O’Mary (Josh Brolin) dát dohromady tým, který sejme místního padoucha. Linie vedlejších postav se potýkají s nedořešeností a zkratkovitostí, ústřední zápletce zase chybí jakýsi přirozený vývoj a motivace, která ho žene kupředu. Postavy jen procházejí dokonale naaranžovanými a nasvícenými kulisami, setkávají se s nahodilými lidmi bez jakékoliv vnitřní provázanosti a náhle spolu uzavírají přátelství, konflikty a vztahy „na celý život“, byť se viděli jen dvakrát dvě minuty stopáže. Když se pak schyluje k závěrečnému osudovému "souboji mezi muži", dere se na povrch spíše nepochopení motivací postav a skrytý smích nad škrobeností materiálu.
Z toho působí také celková nevěrohodnost událostí viděných na plátně. Pokud čekáte alespoň zábavnost těžící z týmového konceptu filmu (čehož jsme byli v poslední době svědky například v Expendables, Dannyho parťácích či Avengers), ten je zde také trestuhodně nevyužit.
V krátké montáži se nám představí pětice hrdinů – jeden to umí s nožem, druhý je drsňák, který nikdy nemine, třetí je „nerdovský“ expert na odposlechy a podobně - a během několika minut se z nich stane neohrožená jednotka, jenž je pro sebe schopna položit život. Westernová poetika chlapáctví však absentuje – postavy jsou jednorozměrné figurky, jejichž smysl počínání se dá pochopit jen stěží. Stejně jako ostatní prvky, vše vypadá příliš strojeně, násilně a mechanicky, že film tím pádem ztrácí postavy, o něž bychom se mohli bát, stejně tak zápletku, kterou bychom s chutí sledovali do konce (byť bychom věděli, jak dopadne).
Opět opakuji, že se správným vedením projektu, by se částečně dalo nad výše zmíněnými výtkami trochu mávnout rukou. Ruben Fleischer však nepatří mezi ty typy režisérů, kteří by z (pod)průměrného scénáře dokázali vykřesat životnou a energickou podívanou, alespoň takovou, aby úměrně naplnila očekávání po výbušných trailerech. Lovci mafie, ač už příběhu prostí, tak mohli alespoň oslnit vizuálními atrakcemi v podobě akčních scén. Ty bohužel také za moc nestojí a většinou trvají maximálně půl druhé minuty.
Tyto momenty většinou tkví v tom, že si někdo vezme zbraň a začne střílet...a poté střílet přestane. Efektních cool momentů jako stylových zpomalovaček (například závěrečná scéna s ostřelování vánočního stromu) je zde velmi málo a je až udivující, že se jich režisér, stejně jako dalších moderních prvků, nerozhodl využít víc. Dezorientaci v prostoru (nejen akčních scén) také způsobuje matoucí střih, jenž se v mnohých případech absolutně neřídí příčinnými souvislostmi – postava se zkrátka někde objeví a vůbec nevíme, co tam dělá.
Stejně jako to nejspíš nevěděli ani herci. Potenciál hvězdného obsazení je obrovský a v žádném případě nemůžeme říct, že by se jednalo o špatné nebo bezcharakterní herce. Potíž je ale v tom, že ani jeden neví, jaký postoj mají k roli zaujmout. Josh Brolin neustále tápe mezi figurou starostlivého manžela a správného poldy, sex-appealem nabitý Ryan Gosling neví, zda chce být milujícím přítelem nebo hláškujícím floutkem, Emma Stone je něco mezi zakřiknutou naivní dívčinou a zrádnou femme fatale a Seanu Pennovi nikdo asi neřekl, zda má hrát uberdrsného gangsterského bosse nebo záměrně přehrávající parodii na něj. Jakoby režisér absolutně rezignoval na vedení herců a na vysvětlení jim, jakým způsobem mají svou postavu ztvárnit.
Není to jen o vypnutí mozku a nechání se unášet na vlnách bezmyšlenkovité maistreamové zábavy. Gangster Squad totiž nenabízí ani to hlavní, co se továrna na sny snaží svými masovými produkty divákovi zprostředkovat – zábavu. Je to další případ drahého a naleštěného hollywoodského produktu, kde se pod nánosem dokonalých kulis, vizuálních kudrlinek a makeupu hereckých hvězd, které nemají co hrát, vytratila veškerá životnost, tudíž i hodnota výsledku.
Pokud budete při sledování vrcholných scén proklínat film za zabitý potenciál a vzpomínat na s grácií natočené momenty z De Palmových klasik, zaručujeme zážitek ještě horší.

Originální trailer filmu Gangster Squad - Lovci mafie