Dohromady je svedla náhoda. Zatímco spisovatel Humphrey van Weyden (
Alexander Knox) a uprchlá vězenkyně Ruth Webster (
Ida Lupino) se stanou novými pasažéry na lodi Přízrak kvůli tomu, že jejich vlastní plavidlo po kolizi skončilo pod mořskou hladinou, před policií a možná před celým světem prchající George Leach (
John Garfield) na palubu nastupuje dobrovolně.
Což v případě posádky není úplně běžné, vzhledem k tomu, že nábor většinou probíhá stylem nejdřív tě opijeme, resp. zdrogujeme a až se probudíš, nebudeš mít už kam utéct. Kapitán Přízraku, lodi určené k lovu tuleňů, totiž rozhodně nepatří k nejoblíbenějším zaměstnavatelům své doby. Právě naopak. Vlk Larsen (
Edward G. Robinson) se totiž s ničím nepáře a vždycky musí být po jeho. Navzdory inteligenci a vzdělání se svou posádkou jedná velmi krutě. Komu se to nelíbí, může si jít zaplavat...
S nováčky na palubě samozřejmě přicházejí problémy. George se snaží vyvolat vzpouru a zároveň se sbližuje s krásnou Ruth, zatímco pisálek Humphrey zase zkouší nervy a trpělivost kapitána po svém. Napětí na lodi se den ode dne vyostřuje, kruté bolesti hlavy kapitána sužují čím dál víc a jakoby nestačil rozklad zevnitř, zanedlouho se loď ocitne v nebezpečí zvenčí. Vlk Larsen má totiž jisté spory se svým bratrem...
Předlohu Jacka Londona jsem nikdy nečetl, takže nejsem schopen posoudit rozsah adaptačních úprav, nicméně snímek rozhodně působí svým způsobem literárně, vznešeně, tentokrát však myšleno v dobrém. Je prostě poznat, že vznikl na základě solidní předlohy, ví co chce říct a kam směřovat a zároveň to není jen suchá debata na téma fašismus, jehož je kapitán lodi symbolem (jak zní tradiční výklad), byť se děj prakticky celou dobu odehrává pouze na palubě jedné lodi.
Za zmínku v tomto případě stojí rozhodně jméno scénáristy a několikrát i režiséra
Roberta Rossena, který je podepsán pod snímky jako je boxerský noir
Body and Soul, oscarový trhák
All the King's Men nebo drama s
Paulem Newmanem v hlavní roli
Biliárový král. Rossen byl mimochodem jako spousta umělců té doby výrazně levicově orientovaný a stal se tak předmětem vyšetřování Výboru pro neamerickou činnost, což mělo vliv i na jeho kariéru.
To, že snímek ani na chvíli nenudí a dýchá přes všechny diskuse temnou atmosférou a dobrodružstvím, je rozhodně i zásluha režiséra
Michaela Curtize, který stojí za skvosty typu
Casablanca či
Mildred Pierceová. Tvůrce maďarského původu toho natočil opravdu hodně, a byť se na řadu snímků zapomnělo asi právem, jeho filmografie rozhodně stojí za prozkoumání, byť se o něm jako představiteli tradičního neviditelného hollywoodského stylu mnoho nepíše. Už jen proto, že i na čsfd se mu to pěkně červená.
Je více než překvapující, že navzdory hvězdným jménům před i za kamerou zatím
The Sea Wolf na nějakou slušnou DVD, neřkuli Blu-ray edici teprve čeká. Legálně se totiž dá sehnat pouze španělské vydání bez anglických titulků. Vzhledem k tomu, jak vzorně se Warneři starají o svůj katalog, bude doufejme tohle neuvěřitelné opomenutí v co nejbližší době napraveno.
Mořský vlk si to totiž bezpochyby zaslouží.
Originální trailer filmu The Sea Wolf