Hobit: Neočekávaná cesta

Recenze: Hobit: Neočekávaná cesta

Vydáno: 12.12.2012 14:09 v sekci Recenze | Premiéry - Vratislav Šálek

Čekání končí a Hobit jakožto poslední blockbuster letošního roku vstupuje do kin. Je návrat do Středozemě předčasným vánočním dárkem, splněnou povinností, nebo jen velikým zklamáním? To vše odhalí naše recenze.

Hobit: Neočekávaná cestaRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 12.12.2012 14:09. Čekání končí a Hobit jakožto poslední blockbuster letošního roku vstupuje do kin. Je návrat do Středozemě předčasným vánočním dárkem, splněnou povinností, nebo jen velikým zklamáním? To vše odhalí naše recenze. Hodnocení: 3.5
Před nějakými deseti lety pobláznil režisér Peter Jackson svět a natočil komplexní trilogii na základě románu J. R. R. Tolkiena. Úspěch zaznamenala nejen komerční, ale také u odborné veřejnosti, o čemž svědčí i to, že poslední část s názvem Pán prstenů: Návrat krále získala rekordních jedenáct Oscarů. A vzhledem k tomu, že téma nebylo úplně vyčerpáno, bylo jen otázkou času, kdy se k němu tvůrce znovu vrátí. A ta chvíle přišla právě teď.
Ve středu dění se tentokráte ocitá Bilbo Pytlík, který má rád svůj klid a nejraději by jen pokuřoval dýmku před svým baráčkem. To mu ale nedopřeje čaroděj Gandalf Šedý, který ho přemluví k účasti na dobrodružné výpravě, jejímž cílem je získat zpátky trpasličí království Erebor, které před mnoha lety zničil Drak Šmak. Bilbo se tak setkává s třinácti trpaslíky, které vede hrdinný Thorin. Cesta to ale bude daleká a plná nejrůznějších nástrah. Tou asi největší se pro Bilba stane setkání s šíleným Glumem, které mu změní život, protože se mu podaří získat prsten nezměrné moci.
Hobit, který dějově předchází epickému Pánovi prstenů, je útlá kniha, která je laděna spíše pohádkově a zaměřena je na mladší čtenáře. Když bylo proto ohlášeno, že i z něj vznikne trilogie, začaly se objevovat první rozpaky. A nutno říct, že zcela oprávněné. Jestli něco bije na úvodním dílu prequelové trilogie Hobit: Neočekávaná cesta do očí, je to fakt, že příběh je až nezdravě prodlužovaný. Takřka tříhodinová délka trpí zejména v rozjezdu, který je vskutku pomalý a místo třičtvrtěhodiny by klidně mohl zabírat pouhých deset minut. Veškeré povídání v tuto chvíli není tolik záživné a vyloženě brzdí vše, co se děje později. Snaha natahovat za každou cenu je tu hodně znát.
Pokud bych měl prvního Hobita charakterizovat pár slovy, použil bych termíny sázka na jistotu a úlitba fanouškům. Jen oni asi plně docení Jacksonovu snahu křečovitě obě ságy propojit. Když se na začátku objeví starý Bilbo (Ian Holm) a na pár vteřin i Frodo (Elijah Wood), je to pro zaryté tolkienovce asi roztomilé připomenutí toho, co se nastartovalo před deseti lety, Význam v ději je ale nulový. Stejně tak veškerá setkávání už známých postav jsou tu víceméně kvůli natažení stopáže a jakési nostalgii.
A je paradoxní, že ač film trvá takřka tři hodiny, tvůrce nedokáže nové charaktery nějakým způsobem pořádně představit a odlišit. Zatímco ve Společenstvu měl každý člen uskupení něco osobitého, zde vás zaujmou tak maximálně tři trpaslíci. Ostatní jsou víceméně do počtu. A to bohužel platí skoro o všech. Osobně tu postrádám hlubší psychologii a částečně i motivaci, která není tak úplně jasná.
Snímek se mění ve sled epizod, v nichž se opět odněkud někam putuje a mezi tím se hodně povídá. Pokud tohle v předchozích filmech fungovalo, zde už se to nedá tak úplně říct, proto Hobit: Neočekávaná cesta nedrží pohromadě a dost se tříští na minipříběhy, které jsou tu více, tu méně zajímavé. Tempo je z toho důvodu hodně nevyrovnané a na dvě našlapané akční scény připadá jedna příliš pomalá a ne moc zajímavá.
Když už jsem zmiňoval akci, která tu pochopitelně nechybí, sluší se říct, že Peter Jackson ji zvládá velmi dobře. Kvůli 3D, které mimochodem není překvapivě tak zásadní a až na výjimky není příliš znát, je ale většinou zahalena do tmavých barev, tudíz z ní není moc vidět a tím pádem je značně kontraproduktivní. Nápad, že nechá bojovat dvě oživlé skály, je možná fajn, pokud z toho ovšem vidíte jen dvě tmavé skvrny, není to dobře a tvůrce z toho pak vychází jako poražený.
Je také veliká škoda, že Jackson tentokráte neukočíroval své megalomanství a epické bojové scény se místy mění v přehlídku digitálních efektů, které jsou sice na velmi vysoké úrovni, pořád ale poznáme, že je vše vytvořeno jen na základě počítačů. Pokud tedy patříte stejně jako já k příznivcům decentní pomoci jedniček a nul, tady budete hodně trpět. Navíc se v průběhu stopáže akce příliš neobměňuje a za chvíli upadá do stereotypu a nabízí pořád ty samé kamerové průlety a oblety, tu samou choreografii a v podstatě tytéž aktéry. Oním neustálým opakováním a blouděním v kruhu bychom mohli argumentovat vlastně i ve zbytku filmu. I ty sebekrásnější panoramatické záběry na opět uchvacující Středozem (čili Nový Zéland) brzy omrzí a tvůrci bohužel nepřijdou s ničím novým nebo alespoň nápaditým. Pravověrným fandům ale tohle asi opravdu vadit nebude.
S obsazením nemá cenu ztrácet příliš místa - Martin Freeman je v titulní roli velmi dobrý, ačkoli jeho úloha v příběhu zatím není tak zásadní (ačkoli se to z názvu může zdát) a "starou gardu" v čele s Ianem McKellenem netřeba komentovat. Nikoho výraznějšího už tu vlastně nenajdete, a i když se Richard Armitage hodně snaží, ve srovnání s podobnou rolí Vigga Mortensena v původní trilogii však drtivě prohrává.
Tuzemského diváka může mrzet i to, že pokud půjde na 3D verzi filmu, uvidí ji dabovanou (nezvolí-li tedy IMAX, kde běží jako jediná u nás v originále). Dabing je pouze průměrný a jinak velmi slušnou atmosféru poměrně zabíjí příliš rutinním přednesem dabérů. Ti ani v emotivnějších scénách nepřitlačí a stále znějí, jako když pouze předčítají text. Asi nejmarkantnější je to u jinak skvostně zvládnuté scény s Glumem, jehož české znění přechází do nechtěné parodie a brilatní herecký výkon Andyho Serkise tak dost devalvuje.
Nezaujatý pozorovatel může litovat toho, že pro režii původně plánovaný Guillermo del Toro nakonec z projektu vycouval. Hobit: Neočekávaná cesta je totiž filmem pouze pro fanoušky Tolkiena a předchozích snímků. V rukou Petera Jacksona se z něj stal velmi slušný biják, který je ale dost zaměnitelný s libovolným dílem Pána prstenů. Nový přístup by v tomto případě byl jen a jen ku prospěchu věci.
Český trailer filmu Hobit: Neočekávaná cesta

7/10
0,0

• (Dave Smíšek Machač, 12.12.2012 16:19) Reagovat

:D

• (Luděk Novák, 12.12.2012 21:47) Reagovat

Po shlédnutí předpremiéry jedním slovem NUDA. Ještěže jsme lístky dostali zadara.

• (Samuel Údajne Ševčík, 13.12.2012 06:14) Reagovat

Ten trailer sa dost podoba na knihu... kniha bola dost dobra dufam ze aj tento film

• (Avari Immortal, 13.12.2012 16:53) Reagovat

V jakém filmu nepoznáte, že je něco CGI, hm?

• (Miriam Ann Opletalova, 13.12.2012 20:02) Reagovat

zajímalo by mě, kteří zakomplexovaní blbci píšou tyhle recenze???? já jsem Tolkienovec,četla jsem všechno co jde najít a dnes jsem byla na Hobitovi a moc se mi líbil, protože je prodloužen právě kvůli tomu, aby tam mohly vyniknout všechny scény a aby tam nebyla zanedbána žádná část knihy, což mi u Pána prstenů dost chybělo, protože zde toho bylo zanedbáno dost.Film věrně kopíruje děj knihy a ještě je podložen krásnými písněmi génia Shore. Jsem z něj nadšená a už jen netrpělivě očekávám a těším se na další díl.

Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 70. let
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 70. let V 70. letech vznikla celá řada filmů, které si rádi pustíme i dnes - filmy, z jejichž kouzla nic nezmizelo. Pojďme si připomenout desítku těch komerčně nejúspěšnějších v tomto období. čtěte zde
Vydáno: 07.12.2019 10:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 6. 12. 2019 - 12. 12. 2019
TV tipy: Coco se stal učitelem z nouze, prožil bolestnou realitu a čeká na spásu V adventním čase televize trochu ubírají a začínají se znovu spoléhat na osvědčené hity a novinek do programů moc nezařazují. Jednou z mála výjimek je animák Coco, premiérového uvedení se dočká i drsný western Spása.... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Jumanji: Další level 4/10
Recenze: Film Jumanji: Další level opakuje chyby svého předchůdce V pokračování dva roky staré dobrodružné komedie Jumanji: Vítejte v džungli se v nebezpečném světě uvnitř začarované videohry ocitnou nejen hrdinové z předchozího filmu, ale i dvojice zmatených sedmdesátníků... čtěte zde
Vydáno: 05.12.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 49. týden
Kinopremiéry: Pat a Mat jedou na Špindl, kde hrají Jumanji Premiérově chudý prosinec startuje v kinech pětice novinek, z nichž za zmínku stojí hlavně pokračování dobrodružného Jumanji s podtitulem Další level. Domácí žebříčky návštěvnosti ale nejspíš bude bourat druhý díl komedie... čtěte zde
Vydáno: 04.12.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 48. týden
Top 20 ČR: Ledové království II pokračuje ve vládnutí U pokladen českých kin se znovu stály fronty na americkou disneyovku Ledové království II, která nedala ostatním snímkům moc velkou šanci ji ohrozit. čtěte zde
Vydáno: 03.12.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0