Matka žánru road movie a jedna z nejzásadnějších knih 20. století se poprvé dočkala filmové adaptace. Snímek Waltera Sallese Kerouacův kultovní román rozhodně neprzní, naopak jej zpracovává s možná až přehnaným respektem.
Zfilmovat slavný autobiografický román a beatnický manifest
Jack Kerouaca Na cestě se ještě nikdo nepokusil. Tedy pokusů bylo učiněno spoustu, ale nikdy nebyly dotaženy do zdárného konce. Až letos, 55 let od vzniku díla, se díky brazilskému režisérovi
Walteru Sallesovi a producentovi
Francisu Fordu Coppolovi i zarytí nečtenáři dozví, o čem že to ta legendární kniha toho beatnického ožraly vlastně je.
Zápletka
On the Road jako taková je prostá a spíše než o příběh jde o vyjádření svobodného životního stylu a odporu vůči konvencím. Děj je jen poslepovanou paletou různorodých historek a zážitků, které mladý nevybouřený newyorský bohém Sal Paradise (nadprůměrný
Sam Riley) nasbíral během bezcílného potulování se po Státech po boku svého divokého přítele Deana Moriartyho (vynikající
Garrett Hedlund) a jejich kamarádky a souložnice Marylou (překvapivě dobrá a často obnažená
Kristen Stewart).
Nápad na filmovou verzi alkoholem, sexem a jazzem nasáklého putování skrze Ameriku vzešel z hlavy samotného autora už v roce 1957. Dnes již 43 let mrtvý beatník si tehdy sám sebe představoval v roli svého alter ega Sala Paradisa a do role nezkrotného živlu Deana (alias
Neala Cassadyho) se pokoušel přemluvit
Marlona Branda.
Don Corleone sice odmítl, ale v roce 1979 koupil za 55 tisíc dolarů filmová práva na knihu jiný
kmotr -
Francis Ford Coppola. A tím započala komplikovaná cesta vzniku filmu.
Slavný režisér a všehoschopný producent během více než třicetileté snahy dostat bibli všech baťůžkářů na plátno najal a zase propustil řadu scenáristů (na převedení složité předlohy do filmové řeči si vylámal zuby i on sám), režijní stoličky nestačili zahřát plánovaní
Joel Schumacher ani
Gus Van Sant a v ústředních rolích Sala a Deana nebylo nakonec umožněno zazářit již domluveným
Ethanu Hawkeovi a
Bradu Pittovi nebo později
Billymu Crudupovi a
Colinu Farrellovi.
Na základě dojmů z motorkářské road movie mapující osudy budoucího revolicionáře Che Guevary nakonec ukázala Copollova pruducentská ruka na zkušeného Brazilce
Waltera Sallese a scenáristu
Josého Riveru a v říjnu 2010 se mohlo začít točit. Letošního května si dokončený snímek odbyl premiéru na festivalu v Cannes, kde byl režisér nominován na Zlatou Palmu.
Salles s
Riverou uchopili přísně hlídanou látku s neskrývanou úctou a pokorou, bez jakékoliv snahy o vlastní přínos, tedy způsobem, který do ruda rozčílí co nejmenší počet skalních fanoušků předlohy, zároveň se tím ale vzdali jakékoli osobitosti a nezapomenutelnosti svého díla.
Svoboda, nevázaná dobová atmosféra, sexuální jiskření i neustálý alkoholový a drogový opar jsou sice z plátna cítit v každém záběru, ale i v pokročilejších scénách, kdy se volnomyšlenkářský domeček z karet začne hroutit, film jen těžko vyzařuje jakékoliv emoce. Nebýt skvělé
Kirsten Dunst v malé, ale výrazné roli Camille (aka
Carolyn Cassady, pozdější autorky memoárů s názvem
Na cestě s Deanem), snímek by postrádal jakoukoliv vyhrocenější pasáž.
Scenárista odsekal z románu většinu dějových zastávek, které neměly zásadnější vliv na hlavní linii ústřední trojice, což je sice naprosto pochopitelné, ale zároveň si tím pod sebou podřezal větev, neboť kniha je na minihistorkách z cest založená a bez nich působí lehce nezáživně.
Logicky, i když ne prakticky, zůstala ponechána filmově bezvýznamná střetnutí s reálnými VIP jako Old Bull Lee (aka
William S. Burroughs -
Viggo Mortensen) a jeho žena (a budoucí obět) Jane (Joan Vollmer -
Amy Adams). Trestuhodně nevyužitě až zbytečně se pak filmem jako bezprizorní figura táhne jinak výrazný charakter Carlo Marx (aka
Allen Ginsberg -
Tom Sturridge), který mohl, když už nic, alespoň
zakvílet.
Kdyby se tvůrci řídili zakladním scénáristickým heslem "buď vůbec, nebo pořádně", mohla být přepálená 140 minutová stopáž o poznání zredukována a film by získal na dynamice, nebo jsme si naopak mohli vychutnat tří-a-více-hodinový road epos s celou řadou živoucích různorodých postav. Takto tu máme
"pouze" velmi zručně natočený a výborně zahraný výcuc z kultovního literárního díla, který ocení především lenivý studenti při vyplňování čtenářských deníků.
PS: Fanoušci
Steve Buscemiho se mají na co těšit, jeho miniroličku nazvanou
vysoký hubený obchodník by jen tak někdo nepřijal.
Originální trailer filmu On the Road