Přísliby traileru převedené do reality. Nečekejte však nového nástupce Neúplatných, ale jednoduchou a zábavnou gangsterku osobitého střihu plnou násilí, humoru a sympatických postav.
Nejeden z nás se možná radoval, že opět nastanou časy nekompromisních gangsterských opusů, které jsou od devadesátých let na ústupu. Diváci už hold o tyto střety dobra se zlem moc nestojí a raději do klimatizovaných kinosálů utíkají za mnohem povrchnější blockbusterovou zábavou. Časy komplikovaného
L.A. - Přísně tajné nebo
Casina už dávno odzvonily, což dali diváci i kritici jednoznačně najevo při uvedení
Mannových Veřejných nepřátel v roce 2009, kteří sbírali jak průměrné recenze, tak zrovna neoslňovali po stránce kinovýdělků.
Aby v dnešní době něco tak starosvětského jako gangsterský film neputovalo rovnou na levná DVD (což je například případ
Zabijáků osamělých srdcí s
Johnem Travoltou z roku 2006), je zřejmé, že se látka musí trochu přiblížit širšímu okruhu diváků mimo pár zarytých nadšenců, aby prokázala svou finanční stabilitu a znovu projevila zájem veřejnosti.
To by se dost možná mohlo povést nové gangsterce z období prohibice s názvem
Země bez zákona, která zatím putuje po světových festivalech a sbírá jednoznačně kladné ohlasy. Co je na ní tak přitažlivého? Snímek s originálním názvem
Lawless, který do české distribuce doputuje až 20. září, je totiž oním vysněným produktem z předešlých odstavců, který po vzoru dnešních potřeb masového publika rezignuje na jakoukoli propracovanost, komplikovanost či určenost pro úzký okruh diváků a vynahrazuje to jednodušším (a také trochu povrchnějším) pojetím, kde jsou všechny ingredience uspořádány tak, aby z filmu vznikla akcí napěchovaná zábavná jízda, která se nebere moc vážně. V čemž není sebemenší problém.
Je možné se na
Zemi bez zákona dívat jako na vyprázdněnou plochou podívanou, která jen variuje tisíckrát viděné a svůj žánr reprezentuje, přihlédnutím ke starším vzorům, trochu bezduše, ale to jí stále nic neubírá na sympatiích. Kreativní silou tohoto projektu je známá režisérsko-scenáristická dvojice
John Hillcoat a
Nick Cave, která už spolupracovala na předešlých filmech - drsném westernu
Proposition či postapokalyptické
Cestě.
Jejich třetí autorský zářez je rovněž jejich druhou adaptací knihy, tentokrát historické novely
The Wettest County in the World (jak se měl film původně jmenovat) z roku 2008 Matta Bonduranta, který je zároveň pravnukem jedné z postav jeho příběhu. Ten vypráví o třech bratrech Bondurantových, kteří si za dob Velké ekonomické krize v USA vydělávají na živobytí pašováním alkoholu.
Nevím, jak je či není kniha obsáhlá, ale scénář za ústřední (nebo spíš ústřednější) postavu filmu pasuje mladého Jacka (
Shia LaBeouf), který v rodinném podniku vybudovaném na potu a krvi stále působí jako páté kolo u vozu. Právě jeho proměna ze slabošského mladíčka do drsného gangstera, jenž se vyrovná svým bratrům, je ústředním vývojovým modelem filmu.
Zbytek se tradičně soustředí na spor mezi stranami „dobra“ a „zla“, kde se skvostní antihrdinové ctící americké zásady dostanou do křížku s umanutým zvláštním agentem Rakesem (
Guy Pearce), který město po městu likviduje palírny alkoholu a chytá pašeráky. Vzniká zde tak silný konflikt, který i navzdory epizodickému ději dokáže dotlačit celý tenhle rozvrzaný vůz pojednávající o lásce, bratrství, přátelství, spravedlnosti a dalších univerzálních tématech, která už definovala stovka jiných snímků, do cíle.
Může za to hlavně schopnost
Nicka Cavea (jenž jako hudebník také dopomohl dobové atmosféře padnoucím soundtrackem) zacházet s nadsázkou, sebeironií a osobitým černým humorem a vnést postavám do úst památné hlášky. Žijícím příkladem budiž postava Forresta zahraná jako vždy bezchybným
Tomem Hardym, jenž trpí tím, že věří vlastním legendám, které se o něm vyprávějí. Což vede k mnoha humorným momentům, díky nimž se postava dokáže shodit jak před sebou, tak před ostatními.
Podobným syndromem, by se dalo říci, trpí i celý film, který jakoby věřil, že buduje ojedinělou prohibiční gangsterkou, ale pak nenápadně ucukl k vlastnímu shazování a zpětné sebereflexi, že jde jen o poctivě odpracovanou žánrovku. Podobných momentů je v
Zemi bez zákona samozřejmě více, je však nutné si uvědomit, že zde nikdo nepřistupuje k „odvěkému“ příběhu na hraně zákona jakkoli seriózně (ač by se dalo na základě filmografie tvůrců tvrdit opak), nýbrž velmi zábavnou a divácky vstřícnou cestou. Ač jsou jednotlivé scény či pasáže vážné či násilné, dokáží velmi ladně přejít do odlehčené noty a divákovi opět připomenout, na co se dívá.
Tím rozhodně nechci říct, že jde o komedii. Pořád se jedná o hodně brutální a násilnou podívanou, která se neštítí ani umlácení lopatou nebo přímých detailů na uřezaná varlata. Za to můžeme děkovat zase druhé straně kreativního dua, tentokrát režisérovi
Johnu Hillcoatovi, kterému podobné věci nejsou cizí, jak jsme mohli vidět například ve westernu
Proposition.
Právě z něj přenáší i pár svých dalších typických trademarků, kterými je například obrazová „špinavost“ (žádné estetické záběry nečekejte), osudová atmosféra či cit pro nekompromisní akci. Té je překvapivě docela hodně, včetně brutálního finálního zúčtování, kde je kulek a krve více než v prvních
Expendables. Dobře, to už možná trochu přeháním.
I přes to vše je hlavní devízou herecké obsazení. Patrně divácky nejvděčnější postavou je
Tom Hardy, který si v roli rázného a mlčenlivého Forresta krade každou scénu pro sebe. V podstatě mu stačí jen jedna grimasa, typické bručení a sál Thermalu se chvěje pod hlasitým potleskem. Aniž bychom to čekali, tak těsně před osobitou postavou Banea v nadcházejícím
Temný rytíř povstal,
Hardy dokázal stvořit další ikonickou postavu, která má šanci rezonovat v myslích publika dlouho po skončení promítání.
Tím „nej“ ale zdaleka nekončíme – pokud máme vágně pojmenovávat herecké výkony touto předponou, jednu z nich by si vysloužil i
Guy Pearce. Jeho úlisný dandy, zvláštní agent Rakes, je po dlouhé době opravdu odpudivý záporák, jemuž od začátku do konce přejete tu nejbolestnější smrt. Pokud si na jeho slizký vzhled pamatujete z
Promethea, vězte, že tady se maskéři na jeho obličeji vyřádili.
Celý film ale herecky táhne pořád
Shia LaBeouf, který svou image „mladého klučiny z Transformers“ přesně zapadá do své „looserovité“ role. Vyčítat mu nedostatek mužnosti je tedy nesmysl. Ženskou stranou vyvažuje také stále více obsazovanější (a stále více sexy)
Jessica Chastain a poněkud asexuální
Mia Wasikowska představující zásadovitou slečnu z křesťaňské rodiny.
Americký film sice nikdy nebyl američtější (viz úplný závěr), ale můžeme být alespoň rádi, že se gangsterského žánru chopil někdo, kdo jeho priority vytěžil do maxima.
Země bez zákona je tak čistá žánrová zábava, která jde na doraz – sice se z ní moc o dobách prohibice nedozvíte, ale to vynahrazuje perfektní souhrou všech složek - od režie přes scénář a hudbu až po herecké výkony, a tím, že se nebere moc vážně.
Do doby než se v kinech objeví konkurenční
The Gangster Squad (který v
traileru dokonce míchá dobové prostředí L. A. s hiphopovým soundtrackem), můžeme zatím tvrdit, že tahle nekompromisní řezničina nemá za posledních pár let ve svém žánru obdoby.
P. S. Pokud jste se těšili na Garyho Oldmana s kulometem, musíme vás zklamat. Ve filmu se zdrží dohromady asi pět minut.
Český trailer filmu Země bez zákona