Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Konfident

Recenze: Konfident

Vydáno: 27.06.2012 15:00 v sekci Recenze | Premiéry - Kateřina Hejdová

Československo, období nastupující normalizace ve druhé polovině šedesátých let. A příběh jednoho z těch, kteří kvůli rodině a práci podepsali po výhrůžkách spolupráci s StB. Do kin míří ambiciozní film Juraje Nvoty, natočený podle záznamů z archivů Ústavu paměti národa v Bratislavě.

KonfidentRecenzoval/a Kateřina Hejdová dne 27.06.2012 15:00. Československo, období nastupující normalizace ve druhé polovině šedesátých let. A příběh jednoho z těch, kteří kvůli rodině a práci podepsali po výhrůžkách spolupráci s StB. Do kin míří ambiciozní film Juraje Nvoty, natočený podle záznamů z archivů Ústavu paměti národa v Bratislavě. Hodnocení: 3.5

Konfident

Konfident
Drama / Historický / Komedie
Polsko, 2012 , 108 min.

Režie: Juraj Nvota
Scénář: Lubomír Slivka
Kamera: Jan Malíř
Hudba: Natalia Grosiak, Dawid Korbaczyński
Herci: Jiří Mádl, Ondřej Vetchý, Jan Budař, Michaela Majerníková, Marek Geišberg, Vladimír Hajdu, Arnošt Goldflam, Tatiana Pauhofová

Česká premiéra: 05.07.2012

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Radiolog Adam je dispečerem sportovního letiště u západní hranice Československa, za odposlouchávání lidí a hledání kompromitujících materiálů dostane požehnání soudruhů ke svatbě s dcerou emigranta a Státní bezpečnost pak mladým manželům přidělí první společný byt. Nový český film Konfident v hlavní roli s Jiřím Mádlem není ale komedií, která by podobné činy omilostňovala – jako třeba Hřebejkovy Pelíšky nebo Zelenkovi Knoflíkáři. Ústupek hlavního hrdiny má neodvolatelné následky. Konečně se někdo odvážil vstoupit na tenký led a natočit jakž takž reálný pohled na traumatickou dobu, která pro generaci tehdejší československé mládeže zůstane navždy tou přelomovou v jejich životech.
Než Adamovi dojde, že své sny o „pouhém dělání své práce“ neobhájí ani sám před sebou a že je jen nastrčenou loutkou v cizí hře na ruskou ruletu, začne se mu hroutit i to jediné, o čem celou dobu nepochyboval – manželství s milovanou Slovenkou Evičkou. Jejich soukromý ráj na svobodárně u letiště, kde se milují snad 24 hodin denně, navždy ukončí okupace v srpnu 1968.
Do jejich pokoje se stěhují Rusové a ze života čerstvých manželů se pomalu ale jistě stává drama s kriminálním pozadím. Soužití Adama a Evy v panelákovém bytě vedle svobodomyslného učitele se dvěma malými syny a bratrem farářem skončí málem tragicky. Nedá se tu přehlédnout dějová podobnost s Uchem Karla Kachyni, byť jeho dramatičnosti Konfident zdaleka nedosahuje.
Možná je to i tím, že Jiří Mádl dobu, v níž se film odehrává, nepamatuje. Na druhou stranu – právě jeho vrstevníkům podobné příběhy mohou napovědět, jak se pod sovětskou okupací žilo. A jeho osobnost by je mohla do kina přitáhnout. Režisér Juraj Nvota natočil film podle scénáře Lubomíra Slivky, příběh společně modelovali podle autentických archivních materiálů. Předobrazem Mádlova Adama byl radioamatér, který se díky své práci dostal do centra pozornosti StB, jeho příběh zůstal zachycen v archivech Ústavu paměti národa v Bratislavě.
Konfident ale není dokumentem své doby. V podtitulu sice nese přídomek „historický“, historií jako takovou se ovšem nezabývá. Politický případ převádí do lidských rovin a atmosféru v ČSSR vykresluje především na základě mezilidských vztahů, jež tehdy ve společnosti vládly. Působivě, byť ne s tou těžkou nesnesitelnou osudovostí jako zmiňované Ucho. Adam s Evou ještě pořád mají šanci – když už se zdá, že na svoje chyby doplatí, dostávají šanci další.
Všichni už vědí, že Adam pracuje pro Státní bezpečnost, on sám ten cejch nese se svěšenou hlavou. Navíc zjistí, že v bytě, jehož přidělení patřilo ještě k dohodě s StB, je nastrčená štěnice a že je s Evou Bezpečnost odposlouchává též. Když pak při práci u vysílačky zachytí signál letadla, převážejícího přes hranice uprchlíky na Západ, definitivně se rozhodne přidat na druhou stranu a naviguje je tak, aby se jim útěk povedl. Neúspěšně.
Smrt celé rodiny včetně matky s malými dětmi je pro něho příslovečnou poslední kapkou – oni totiž nejsou prvními oběťmi jeho necitelného nadřízeného – a rozhodne se jednat. Adamova šéfa u StB hraje Ondřej Vetchý tak, že jednomu chvílemi až běhá mráz po zádech. Ta dokonale hraná otcovská starostlivost o kolegy soudruhy spojená s očividnou podlostí a zbabělostí je kombinací vskutku ďábelskou.
Sympatické je na filmu především to, že se nesnaží paušalizovat a jeho postavy nejsou beze zbytku vyhraněné. Ocenit je třeba i odvahu, s jakou se tvůrci a štáb do tak těžkého tématu pustili a snažili se jej nastínit ze všech stran. Padouši tady mají i své světlé chvilky a vlastně vůbec ne kladný hrdina tu naopak sklouzne až téměř na samotné morální dno, z něhož se zuby nehty pak zase hrabe zpátky mezi slušné lidi.
Jenže kteří to jsou? Ti, co Rusům (nebo vlastně Sovětům!) fandí, nebo ti, co okupaci odsuzují? Jak přežít v atmosféře celonárodního strachu a pochybností? Jak si má jeden zvyknout na to, že už nemůže věřit ani své vlastní ženě? Jak se vyrovnat se strachem, který donutí člověka i ke spolupráci na vraždě? Adam se ocitne mezi dvěma stranami – jedna mu vytýká spolupráci s StB, druhá sklony k „západnímu myšlení“. A právě tady to začíná jak se říká drhnout.
Podle Nvoty nabízí film i téma viny a odpuštění. Postava Adama měla podle jeho slov pravdivě projít obrovským vývojem, uvědoměním, pokáním a činem. Jenže právě s tím uvědoměním to až tak žhavé nebude. Možná i z obav nad reakcemi publika zůstal režisér podle mého názoru zbytečně milosrdný. Za následek to kromě jiného má i fakt, že nejsilnějšími charaktery ve filmu zůstaly postavy samotných estébáků – oni totiž alespoň vypočítavě nelavírují mezi oběma stranami jako Adam. Ten vším prochází bez větší poskvrny, protože se prostě se jen přizpůsobuje aktuálnímu dění kolem.
To, co původně Nvoty zamýšlel jako „nečernobílé“ vidění světa, tak působí nakonec zcela opačně – kde není vidět jasný kladný hrdina, není vidět ani ten zlý. Celá tehdejší situace v ČSSR chvílemi v Konfidentovi spíš než celonárodní katastrofu připomíná tragikomedii na oblastním divadle – což určitě nebyl záměr. Možná si scénář měl odpustit vtipné vsuvky, které z filmu dělají místy frašku a řadí ho někam vedle Černých baronů. Vážnost celého tématu bere kvůli nim částečně za své.
Byť se totiž u některých skečovitých komických scének (především v podání snaživého estébáka Jana Budaře) zasmějete, vlastně sem vůbec nepatří. Hlavně druhá část filmu, v níž se rozkrývají především sousedské vztahy v prominentním paneláku, odvádí pozornost od hlavního tématu. Zbytečně brzy. Vnitřní pochybnosti hlavního hrdiny i jeho postupná přeměna v klaďase jsou odsunuty na druhou kolej, jeho měnící se názory divák nikdy neuslyší ani neuvidí. Jakoby žádné ani neměl.
Kromě smrti naprosto cizích lidí, kteří jsou po prvotním šoku víceméně lhostejní nejen Adamovi, ale i lidem usazeným v kinosále, vlastně nepřijde během té stovky minut nic, co by ho definitivně dostalo na kolena a obrazně (či doslova) řečeno přimělo se pokat. Může pak přijít nějaké uvědomění si viny či dokonce její náprava? Těžko.
Je to škoda už proto, že Konfident měl jako téma obrovský potenciál a za nápad na námět by si Nvota se Slivkou zasloužili pořádnou pochvalu. K té ale filmu cosi podstatného chybí – alespoň částečná vypovídající hodnota, překvapivé souvislosti, propojení reálií té doby se současností, prostě cokoliv, co by divákovi ozřejmilo důvod, proč se do období normalizace - byť i jen prostřednictvím filmu - stále vracet.
Sdělení, že svině se najdou v každé společenské vrstvě, v každé době a v každém státním zřízení a že každý chce vlastně jen přežít, je o zvrácenosti jednoho z nejhorších období novodobých dějin našeho státu asi nepřesvědčí. Netvrdím, že muselo jít zrovna o otevřený apel nebo politický thriller, téma jako takové by si ale přece jen zasloužilo hlubší a tím pádem podrobnější pohled na dobu, která pro většinu Čechů a Slováků znamenala konec svobody na celá dvě desetiletí.

Český trailer filmu Konfident

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Vedle jak ta jedle (Jaroslav, 07.03.2014 00:34) Reagovat

    Už první slovo tohoto článku mě donutilo k tomu, abych ho nečetl ... Radiolog je totiž osoba pracující ve zdravotnictví. A nikoliv fízl. Ikdyž se i toto nevylučuje. Proč by radiolog nemohl ve svém volnu fízlovat u radiostanice ... Jinak film je sbírka radiotechnických nesmyslů. Hlavně technických.
    +J+

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Lví král 6/10
Recenze: Nový Lví král vyměnil emoce za vizuální dokonalost a realističnost Disneyho předělávka Lvího krále sice představuje naprostý vrchol v rámci realistické počítačové animace, ale jinak se potýká s řadou nedostatků, jež ani úchvatné vizuální zpracování nepřebije. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 7. 2019 - 25. 7. 2019
TV tipy: Mladí muži za pultem jsou podfukáři trpící ztrátou paměti Prázdniny jsou v plném proudu, což znamená, že v televizích se toho moc neděje a spoléhá se na osvědčené reprízy. V tomto týdnu tak zaujmou jen premiéroví druzí Podfukáři a uvedení kultovní komedie Mladí muži za pultem.... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Zatoulaný lví král Diego Maradona hraje letní hokej Mezi devítkou premiér, která aktuálně míří do našich kin, vyčnívají dva počiny. Tím prvním je hraná verze klasické animované disneyovky Lví král, o níž se postaral Jon Favreau. Druhým pak dokument o fotbalistovi Diegu... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1
Top 20 ČR: 28. týden
Top 20 ČR: chodí se dále na Spider-Mana V Česku se stále chodí na posledního Spider-Mana s Tomem Hollandem, jemuž sekundují animovaní mazlíčci a strašidelná panenka Annabelle. čtěte zde
Vydáno: 16.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box Office: 28. víkend
Box Office: Spider-Mana novinky nesesadily Spider-Man: Daleko od domova uhájil první místo, stejně jako Příběh hraček to druhé. Nestačili na něj ani krokodýli ani Dave Bautista. čtěte zde
Vydáno: 15.07.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Dravec krokodýl Dundee pronásleduje sám sebe a prožívá báječná léta pod psa (05.07.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Pistolník Johnny Cash se ocitl na jatkách č. 5, kde bojoval o Hedvábnou stezku (17.05.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? (22.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Nelítostný Parker se společně se dvěma mezky pro slečnu Sáru ocitá U Konce světa (08.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Jiří Mádl se scenáristicky a režijně zdokonaluje s filmem Na střeše (07.02.2019 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Potomek Marie, královny skotské si na střeše žije svůj LEGO příběh (06.02.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Žena v běhu na válečné stezce prožívá ticho před bouří (30.01.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Motivační komedie Ženy v běhu úspěšně sází na jistotu (29.01.2019 11:00 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: V La La Landu je život krásný, protože se tam chodí po strništi bos (28.12.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Vdovy tráví 3 dny v Quiberonu, kde čtou knihu obrazů a hledají čertí brko (28.11.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Pohádka Čertí brko zaujme spíš politickou satirou než příběhem (27.11.2018 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Bídník Orel Eddie se veze na něžných vlnách skandálu a diagnózy smrti (16.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Komorní Hovory s TGM jsou dramatem spíš pro televizní obrazovku (19.10.2018 13:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Králové zlodějů hledají na Halloween čarodějovy hodiny, protože chtějí letět na Mars (17.10.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: S Creedem v oblacích Dunkerqueu nejsou žerty (04.05.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Prezident Blaník má čtyřicítku na krku, přichází o iluze a je u konce s dechem (06.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Poslední film Jana Švankmajera Hmyz (26.02.2018 14:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Pračlověk vede na hoře skrytou válku s hmyzem (21.02.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   23/2019

Muži v Černém: Globální hrozba
4/10

Muži v černém se po sedmi letech opět vrací, i když bez Willa Smithe a Tommyho Lee Jonese, které vystřídali Tessa Thompson a Chris Hemsworth (takže je to spíš Muž a žena v černém). A není to návrat, který by stál příliš za to.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver