Jak porodit a nezbláznit se

Recenze: Jak porodit a nezbláznit se

Vydáno: 15.06.2012 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Kateřina Hejdová

Připadá vám absurdní dudlík, co chutná jako pravá bradavka? Nový film režiséra Kirka Jonese je podobných absurdit plný. Ústředním mottem americké komedie o tom, jak je těžké přivést na svět potomka a nepřijít přitom o zbytky zdravého rozumu, je totiž pravidlo: Žádné odsuzování!

Jak porodit a nezbláznit seRecenzoval/a Kateřina Hejdová dne 15.06.2012 12:00. Připadá vám absurdní dudlík, co chutná jako pravá bradavka? Nový film režiséra Kirka Jonese je podobných absurdit plný. Ústředním mottem americké komedie o tom, jak je těžké přivést na svět potomka a nepřijít přitom o zbytky zdravého rozumu, je totiž pravidlo: Žádné odsuzování! Hodnocení: 3
Jak přicházejí děti na svět. I tak banálně by se klidně mohla jmenovat komedie Jak porodit a nezbláznit se, která co nevidět dorazí i do českých kin. Film v hlavní roli s Cameron Diaz totiž neřeší nic jiného než pět různých těhotenství. Pět různých párů z různých společenských vrstev, čtyři z Atlanty a jeden žijící v Los Angeles. Pět těhotných žen a pět nastávajících otců, před nimiž stojí jediný, ovšem zato nejdůležitější úkol jejich života. Obstojí? Téma si scenáristky Shauna Cross a Heather Hach půjčily od autorky Heidi Murkoff, jejíž humoristická kniha Co čekat v radostném očekávání se v Americe ve druhé polovině 80. let stala součástí většiny tamních domácností, prodalo se jí na 35 milionů kusů.
Vlastně je to ukázkový hollywoodský výrobek, který se tak typickým způsobem snaží diváky přesvědčit o tom, že těhotenství sice přináší řadu problémů a jsou s ním spojená i jistá rizika a fyzické potíže, ale vesměs je to krásné životní období, na které žádný rodič nikdy nezapomene. Toto (zřejmě pro někoho uklidňující, přesto dosti plytké) sdělení se snaží Kirk Jones se svým týmem názorně předvést na příkladu pětice nastávajících rodičů. Jinými slovy: trpěla jste v požehnaném stavu plynatostí, natekly vám nohy a hormony poslaly vaši psychiku na horskou dráhu?
Bál jste se, že jako autorita pro své dítě neobstojíte a že ho nedokážete zabezpečit a dobře vychovat? Nebo těmito obavami trpíte dodnes? Nic si z toho nedělejte! Protože to vše je naprosto normální a přirozené. Při těhotenství totiž zvrací i slavná televizní fitness hvězda Jules v podání Cameron Diaz. A poněvadž se nehodlá vzdát své kariéry a do jiného stavu ji přivede její partner Evan (Matthew Morrison) ze známé show Celebrity Dance Factor, obsah jejího žaludku končí přímo před zraky diváků v poháru, který oba dostanou za vítězství. Směšné? Vůbec ne. A to je teprve začátek (byť byste si po oné zvracecí scéně možná přáli opak). Dudlík, co chutná jako pravé prso, je zase dílo Wendy (Elizabeth Banks), autorky dětské knihy o ňadrech.
Snaha počít dítě jí pomalu, ale jistě přerůstá přes hlavu - v životě už se zajímá jen o plodné dny a svoji tělesnou teplotu. Když konečně po dvou letech snah (jak strašné!) otěhotní, zhrzená zjišťuje, že její tchán (Dennis Quaid) přivedl svou mladičkou ženu Skyler (Brooklyn Decker) do jiného stavu neplánovaně a během několika minut. Což je rána už vzhledem k tomu, že Wendin manžel Gary (Ben Falcone) se svým otcem - automobilovým závodníkem - celý život skrytě soupeří a snaží se ho překonat. Nemluvě o tom, že až provokativně exaltovaná Skyler čeká dvojčata a těhotenství snáší na rozdíl od přecitlivělé Wendy naprosto bez problémů. Ba co víc, září celá štěstím.
Český trailer filmu Jak porodit a nezbláznit se
Neplodnost ale trápí především Holly a Alexe (Jennifer Lopez a Rodrigo Santoro), asi nejsympatičtější pár filmového děje. Po neúspěšných pokusech o těhotenství se rozhodnou dítě adoptovat. Zvyklí na bezstarostné užívání si i po svatbě ale zjišťují, že je trápí stejná úzkost: Alex se bojí ztráty svobody, Holly zase dalšího osobního selhání - vždyť nemůže mít ani vlastní děti! Světlými okamžiky filmu jsou i Alexovi přátelé. Do klubu mladých otců z celé party nepatří už jen on, což mu Vic (Chris Rock) coby jeho šéf dává chvílemi patřičně sežrat. To on je přitom autor výroku "Žádné odsuzování!". To on spolu se svou věrnou suitou hlásá, že každému se přece někdy stane, že mu spadne dítě do záchoda nebo sní cigaretu. Nebo dokonce vyzvedne z jeslí cizí dítě.
Scéna, kdy se Chris Rock pevně chopí madla kočárku, na krk si uváže další nemluvně, a zatímco velí ostatním "zasloužilým otcům", jeho nejstarší dítě tahá v parku z křoví mrtvou kočku, patří ve filmu ještě k těm vtipnějším. Naprosto nepochopitelná naopak zůstává přítomnost posledního páru, kuchařů v pojízdných občerstveních Rosie (Anna Kendrick) a Marca (Chace Crawford). Ambiciózní konkurenti se vsadí, kdo bude mít větší tržbu, a při následné oslavě nechtěně počnou dítě. Bez jediného rande, bez bližšího seznámení, udržují milostný vztah vlastně z donucení okolnostmi.
Tady se o žádném strachu z rodičovství a zodpovědnosti ani mluvit nedá, protože ti dva si svoji novou situaci pořádně ani nestíhají uvědomit. A jestli velkou část filmu zachraňují jakžtakž vtipné dialogy, jakmile vstoupí na scénu Rosie s Marcem, mizí i toto filmové kouzlo. Debaty o tom, zda Marc o Rosie skutečně stojí nebo ji vedle sebe trpí jen kvůli jejímu stavu, se ocitají za hranicí snesitelnosti už proto, že ty dva už dávno odrostli věku, k němuž podobné chování patří. Jakoby sem spadli rovnou ze seriálu o Beverly Hills. Možná měli tvořit protipól k párům, které se o dítě snaží a nedaří se jim to. Jenže konec jejich osobního příběhu mizí někde pod nánosem růžových dudlíků a dupaček, a pokud si půl hodiny po závěrečných titulcích ještě na někoho z filmu vzpomenete, tito dva to určitě nebudou.
V mnoha ohledech se snímku Jak porodit a nezbláznit se vlastně nedá nic moc vytknout. Chlubit se může skvělou kamerou, děj má rychlý spád a sem tam dokáže přinést i překvapení, vtipný je i nápad rozdělit snímek do tří pomyslných částí - podle těhotenských trimestrů. Herci v čele s Cameron Diaz odvádějí svoji práci poctivě, s velmi nadprůměrným výsledkem a několikrát se jim povede vás nějakou replikou rozesmát. Celé to má ale pořád jeden velký háček - ať přemýšlím, jak přemýšlím, neznám jediného člověka, který by z těhotenství svého (nebo i cizího) vyšiloval tak, že by potřeboval odbornou psychologickou pomoc.
Možná mám jenom štěstí a to pravé těhotenské peklo se mně i mému okolí zatím vyhýbá. Spíše si ale myslím, že je ta úplně původní myšlenka prostě přehnaná. Což mě vlastně vede k uznání - protože právě tento fakt ospravedlňuje do krajnosti dohnané charaktery jednotlivých postav, jejichž prostřednictvím autor filmu jasně vzkazuje: "Hlavně to všechno berte s humorem. Nic jiného vám ani nezbývá."

6/10
0,0

V síti 7/10
Recenze: Dokument V síti prospěšně šíří osvětu o komunikaci dětí na internetu Dokument mapuje průběh sociálního experimentu, v rámci něhož se tři dospělé herečky vydávaly na internetu za dvanáctileté dívky a nechávaly se kontaktovat různými muži, z nichž se většinou vyklubali sexuální predátoři. čtěte zde
Vydáno: 26.02.2020 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 9. týden
Kinopremiéry: Volání divočiny v roce 1917 končí v síti Poslední únorový týden je v kinech především ve znamení válečného dramatu 1917, které si odneslo tři Oscary a je natočeno zdánlivě na jeden záběr. Společenskou diskuzi pak určitě rozpoutá dokument V síti o sexuálních... čtěte zde
Vydáno: 26.02.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 8. týden
Top 20 ČR: Ježek Sonic předběhl Chlapa na střídačku Ježek Sonic si za víkend doběhl v českých kinech pro zlato. Na druhé místo odsunul českou komedii Chlap na střídačku. čtěte zde
Vydáno: 25.02.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 8. víkend
Box office: Ježek Sonic přesprintoval Harrisona Forda Videoherní Ježek Sonic ve finiši přesprintoval Harrisona Forda a jeho psa v dobrodružném filmu Volání divočiny. čtěte zde
Vydáno: 24.02.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Portrét: Luis Buñuel
Portrét: Luis Buñuel - představitel filmového surrealismu V tomto měsíci uplyne 120 let od narození legendárního španělského režiséra, představitele filmového surrealismu Luise Buñuela. Tento článek připomene jeho život i dílo. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2020 10:00 v sekci Články | Publicistika
1