Makrorecenze: Prometheus

Makrorecenze: Prometheus

Vydáno: 12.06.2012 15:11 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: 20th Century Fox

Málokterého diváka Scottův Prometheus vyloženě nadchl, naše redaktory nevyjímaje. Nyní vám přinášíme zajímavá hodnocení šesti z nich.

Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Šest lidí, šest názorů.
KVALITNÍ SCI-FI BÉČKO
Je to po několikaletých vyhypovaných očekáváních dobrý výsledek? Ne. Je to dobrý film? Hm... vcelku ano. Scénář ve výsledku není tak obrovský problém, jak se po mnohých ohlasech mohlo zdát, nicméně je zoufale, ba až bezcitně osekaný a stojí tady na metafyzických, tamhle zase na žánrových berličkách. Zejména charaktery postav a jejich motivace utrpěly zjevnou scenáristickou ignorací, či (snad) zásahem studia, které prostě "kecací" scény prostříhalo. Android David a archeoložka Elizabeth Shaw jsou jediní, jejichž charaktery mají větší hloubku, ačkoliv to není žádná sláva. Kapitán Janek a Meredith Wickers zaplatili draze, postava Weylanda působí jako špatný vtip. Rozhodně potěší dobře zvládnutá technická stránka a několik upomínek na sérii filmů o vetřelcích. Nejsilnější vzruch přinese scéna jisté kolize, již doprovází nejlepší skladba solidního soundtracku. Uvidíme, co přinese verze filmu na videu či režisérský sestřih (Scottova oblíbená disciplína). Zásadní problém je, že Prometheus jako sci-fi thriller s puncem blockbusteru nefunguje zdaleka tak dobře, jak mohl fungovat coby pseudovědecká pohlednice z hranic lidské existence. Ani sugestivní a záhadný není tak, jak bych po trailerech čekal, což zamrzí dvojnásob.
Pavel Pinker: 7/10

NEJLEPŠÍ JE HNED ZAPOMENOUT
Nejsem přehnaný šťoural a chápu, co je to žánrová nadsázka, ale čeho je moc...
Partička vědátorů z (pre)historických zobrazení několika stejně rozmístěných hvězdiček přesně identifikuje souhvězdí a planetu, na kterou se mají vydat. Zároveň z těchto obrázků vědí, resp. věří tomu, že tam naleznou naše tvůrce...
Stejní vědci spolu s dalšími posilami dorazí na onu planetu, a jakmile zjistí, že v jeskyni je dýchatelné ovzduší, si všichni sundají helmy a začnou šťourat do všeho, co je v dosahu. Strašně se pak diví tomu, když je něco začne likvidovat... Střídavě hysterická vědkyně okamžitě po vyoperování cizího organismu z vlastního těla zatne zuby a s desítkami čerstvých stehů vyráží do boje... A to je jenom několik ukázek pravděpodobnosti, s jakou film pracuje.
Prometheus je krásně natočená blbina, jejíž děj nedává smysl, pobíhá v ní spousta nesympatických a nezajímavých postav, jejichž chování a motivace nedávají smysl, a smysl nedává ani to, proč režisér s takovým renomé a talentem na stará kolena tráví čas s takto odfláknutým scénářem. A netvrďte mi, že to nějaká režisérská verze spraví. Jedině že by snad šlo o úplně jiný film...
Eduard Spáčil: 4/10

NEDOTAŽENÝ NÁVRAT NA VÝSLUNÍ
Blankytná mračna, písečné pláně, katakomby mimozemské lodi a její finální velký pád. Ridley Scott tvoří světy a tvoří sny a dokáže vás jedním záběrem pohltit, dostat do kolen. A Prometheus měl být jeho trumf, jedna velká pecka, která by vrátila na výsluní třicet let starou legendu, rozpumpovala ochablá srdce starých fanoušků a naverbovala zástupy nových. Bohužel se to nepovedlo. Dnes už je jasné, že slavný režisér zůstal někde v půli cesty. Podařilo se mu sice stvořit vizuálně nejpůsobivější snímek posledních let, jenž místy redefinuje význam slova "velkolepý", a propašoval do něj i špetku atmosféry původního Vetřelce, ovšem kde se zapomněl při výběru scénáře a výstavbě hlavní zápletky, je velká záhada. Příslib velkých pravd a sdělení se rozplynul jako pára nad hrncem a s ním i sen o dokonalé novodobé sci-fi.
Jakub Brych: 6/10

MÍSTY PŘÍLIŠ HLOUPÝ NA STATUS KULTU
Prometheus je rozporuplný film. Zčásti jde o kvalitní sci-fi ze staré školy s citelnými vlivy Vetřelce (pochopitelně), ale zvláště ze začátku také 2001: Vesmírné odysey. Bohužel se však postupně uchyluje k podivnému, trochu nesmyslnému a zbrklému útvaru, jehož žánrová klišé někdy skutečně bijí na poplach. Kvůli tomu nevidím v Prometheovi film, jenž by mohl kdy získat status kultu, jelikož je někdy zkrátka příliš hloupý a předvídatelný. Citelný rozdíl oproti Vetřelci je také v hudbě, jejíž líbivost zde je absolutně nepatřičná. Často se dá dočíst, že o hlavních aktérech, takzvané rase Space Jockey, se toho nedozvíme mnoho. Naopak si myslím, že bylo řečeno a ukázáno až příliš a tato entita do určité míry ztratila na svém půvabu a tajemnosti, ačkoliv snímek položí celou řadu nových otázek. Filmu se však nedá upřít obrovská míra svíravé beznaděje, jelikož málokomu tady můžete věřit a fandit. Nikdo také nepochyboval o skvělé vizuální stránce; některé úvodní záběry z vesmíru jsou určitě jedny z nejlepších, jaké filmové plátno poznalo. A pokud jste fanoušky originálního Vetřelce, určitě se budete tetelit blahem u těch několika zjevných, ale velmi milých, odkazů.
Dan Patras: 7/10

SKVĚLE NATOČENÁ AUDIOVIZUÁLNĚ ORGASMICKÁ SCENÁRISTICKÁ BLBOST
Prometheus není špatný film. Dal by se shrnout jako "skvěle natočená audiovizuálně orgasmická scenáristická blbost". Nechápu, proč si Scott nenapsal předlohu sám, už jenom kvůli té slávě po prvním Vetřelci (dodnes ho považuji za jeden z nejlepších sci-fi hororů vůbec), nebo proč alespoň neřekl někomu "lepšímu". Výsledek je neskutečně smutný, sterilně divný a příliš uhlazený tak, že ani srovnání se sci-fi legendou z roku ’79 nemá moc velký smysl a je potom úplně jedno, jak hezké ty obrázky na plátně jsou nebo jak úžasně to všechno zní. Dílo tak ve finále jako řadové místy-áčko-místy-béčkové sci-fi obstojí, do hořké propasti se ale řítí jako velkolepý Prometheus od Ridleyho Scotta, kde byla očekávání někde úplně jinde (velký podíl na tom má samozřejmě nezdravě vybuzený hype, který před premiérou božsky sestříhanými trailery a nadparádními tematickými videi zlákal snad každého fandu filmu). Abych ale nepsal jen slova plná zloby a nenávisti – i přes všechno a odfláknutý souboj na konci k tomu jsem si finále moc užil, padající mimozemská loď a úprk před ní mne zvedal ze sedačky a i během druhé projekce mi spolehlivě zmrazil záda. Stejně tak tomu bylo u všech scén uvnitř mimozemské kopule – ty jsou totiž natočeny skvěle, nápaditě a poměrně dost strašidelně. V těchto částech je Prometheus nafilmován skoro až mistrovsky, v jednotlivostech ale filmy nehodnotíme, jako celek film jednoduše selhává a nefunguje. Postavy se obecně chovají idiotsky, dělají nesmyslné věci a film to samozřejmě sráží. Prometheus má jinak Rkové hodnocení a je poměrně drsný – dekapitace, otevřené zlomeniny, usmažení k smrti, přejíždění přepravním vozidlem atp. Akce je nastavená na dost drsnou podívanou a přiznávám, že to se mi na filmu dost líbilo, děti pod patnáct ale do kina radši ne-e. Na sci-fi vlně vám radši doporučím řádnou domácí projekci Sunshine nebo některého z Vetřelců, na Promethea si radši pusťte jen ten trailer.
Adam Hencze: 6/10

SPASITEL LIDSTVA (A SCI-FI) NEPŘIŠEL
Stejně jako naivně věřící vědkyně Elizabeth Shaw čekající na zodpovězení hlubokých filozofických otázek i naivní divák vyhlížel příchod Promethea jako spásu sci-fi žánru. Virální kampaň natěšené fanoušky nabudila snad ještě více než malůvky v jeskyni a divákům nezbylo nic jiného než přepisovat žebříčky nejočekávanějších filmů roku. Ale i člověk, který v životě neviděl ani jeden díl vetřelčí ságy, musí uznat, že tady něco nehraje. Nejde jen o navázání na slavnou sci-fi sérii, ale i o soudržnost filmového díla, alespoň na základní úrovni. Na té bohužel Prometheus selhává na plné čáře. Jeho nekompaktnost přivádí k zamyšlení, zda to, co vidíme na plátně, je jen nějaká sestříhaná verze upravená pro kina, nebo jde doopravdy o tak nepromyšlený scénář, který sice načrtává jakési základní myšlenky, ale z hlediska výstavby děje a logiky si naprosto odporuje, jen na sebe po vzoru Lindelofových Ztracených vrší nedotažené mytologie a záhady. Nakonec je možná mnohem zábavnější si domýšlet mytologii vlastní než vyčítat filmu logické nedostatky, hloupě se chovající postavy, nedotažené scény a neospravedlnitelné motivace. Rezignace na tyto vazby pak divákovi dovolí si užít technicky dokonale natočené hororové sci-fi, které se navíc velmi zábavným (a také velmi nechutným) způsobem zabývá tématem mateřství (ať už v obecném nebo konkrétním smyslu). Ridley Scott už nejspíše na stará kolena neví, co točí, ale točí to náramně dobře – mladický zápal a řemeslnou úroveň (parádní práce se třetím rozměrem) by mu mohli závidět mnohem mladší hollywoodští tvůrci. Zklamání tedy pramení jen z očekávání – kdyby to netočil Scott, tak budeme Promethea velebit, že "důstojně" navázal na sérii. Takhle tady sice nemáme nový milník žánru, ale trochu brakovější horor, který proti očekáváním více připomíná například Věc: Počátek nebo Horizont události než hlubokomyslné hledání počátků lidstva z 2001: Vesmírné odysey.
Martin Bubrín: 7/10

Český trailer filmu Prometheus
Pozn.: Naše hlavní recenze filmu Prometheus je zde.

Disney posouvá premiéry svých filmů
Koronavirus: seznam posunutých premiér IV. Společnost Disney oznámila několik změn týkajících se premiér filmů Black Widow, West Side Story a mnoha dalších. čtěte zde
Vydáno: 24.09.2020 08:45 v sekci Články | Publicistika
0
Bábovky 4/10
Recenze: Slabý děj filmu Bábovky pozvedá jeho solidní formální zpracování České melodrama Bábovky je souborem několika provázaných příběhů, jejichž suverénní filmařské zpracování je o několik úrovní lepší, než by si žalostně napsaný děj a ploché postavy zasloužily. čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 39. týden
Kinopremiéry: Žaluji, že bábovky jsou postižené muzikou Situace ve světě se stále nemění, což znamená, že v kinech startují evropské snímky, které sluší spíše těm klubovým sálům. Jasným diváckým hitem ale nepochybně bude hvězdně obsazená adaptace románu Radky Třeštíkové... čtěte zde
Vydáno: 23.09.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Děda, postrach rodiny 4/10
Recenze: Děda, postrach rodiny je nepříliš vtipnou rodinnou komedií Největším lákadlem rodinné komedie Děda, postrach rodiny je herecké obsazení v čele s legendárním Robertem De Nirem v roli dědečka, který zápasí se svým vnukem o jeho pokoj. čtěte zde
Vydáno: 22.09.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 38. týden
Top 20 ČR: Princezna zakletá v čase vedla slabý víkend Nově vzedmutá vlna koronaviru ovlivnila i víkendovou návštěvnost v českých kinech. Slabý víkend opanovala pohádka Princezna zakletá v čase. čtěte zde
Vydáno: 21.09.2020 14:48 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0