Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Pan Bobr

Za horizontem: Pan Bobr

Vydáno: 26.05.2012 11:49 v sekci Recenze | Za horizontem - Leoš Medřický | foto: Summit Entertainment

Než vyrazíte na Moje letní prázdniny s Melem Gibsonem, seznamte se s filmem Jodie Foster, který natočil bezprostředně před nimi. Hraje v něm schizofrenického otce rodiny, jehož život řídí plyšový bobr. A kupodivu to není komedie.

Pan BobrRecenzoval/a Leoš Medřický dne 26.05.2012 11:49. Než vyrazíte na Moje letní prázdniny s Melem Gibsonem, seznamte se s filmem Jodie Foster, který natočil bezprostředně před nimi. Hraje v něm schizofrenického otce rodiny, jehož život řídí plyšový bobr. A kupodivu to není komedie. Hodnocení: 2.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Možná si vybavíte několik let staré zvěsti, že Jim Carrey a Steve Carell se ucházejí o roli v komedii o muži, který začne komunikovat se svým okolím prostřednictvím břichomluvecké loutky, představující bobra. Netuším, co všechno se během těch let událo, ale výsledný film by nenazval komedií ani nepříčetný optimista a hraje v něm Mel Gibson. Příležitostně režírující herečka Jodie Foster ho realizovala jako mimostudiovou nezávislou produkci v nepravděpodobně znějící koprodukci se Spojenými arabskými emiráty.
Zápletka zůstala zachována, i když povážlivě zvážněla. Walter Black (Mel Gibson) je hlava hračkářského impéria s biblicky znějícím názvem Jerry Co, které pomalu, ale jistě směřuje ke krachu. A také hlava rodiny, o níž se dá říci totéž. Walter je totiž zcela vyhořelý depresivní muž a všichni v jeho okolí jsou akutně ohroženi nákazou. Starší syn Porter (Anton Yelchin) má chorobný strach, že se začne otci podobat, mladší Henry (Riley Thomas Stewart) se uzavírá do vlastního světa a jejich matka Meredith (Jodie Foster) se tedy v jejich i svém vlastním zájmu konečně odhodlala Walterovi sbalit kufry a zamávat mu na rozloučenou.
A tehdy se to stalo. Poté, co se opilý Walter v hotelovém pokoji neúspěšně pokusil o sebevraždu, promluvil k němu bobr. Maňásek, jehož si bůhvíproč navlékl na levou ruku, Waltera jeho vlastním hlasem vyzval, aby se probral z letargie, a nabídl mu své služby jako prostředník k obnovení komunikace se členy rodiny. Jakkoli to zní absurdně, Walterovo okolí na hru s loutkou s rozpaky přistoupí a komunikuje s panem Bobrem jako s živou bytostí v naději, že tento zvláštní způsob terapie snad Waltera přivede zpátky do řad příčetných lidí. Klíčová otázka zní - přistoupíte na to také?
V klasické komedii Harvey jsem akceptoval víru hrdiny Jamese Stewarta, že ho na každém kroku doprovází třímetrový mluvící králík. Sdílel jsem i strach schizofrenického břichomluvce v podání Michaela Redgravea, že jeho loutka v britském filmu Přízraky noci žije vlastním životem. Proč tedy nedokážu zcela uvěřit, že postava Mela Gibsona v Panu Bobrovi prožívá kombinaci obou těchto zápletek?
Zřejmě proto, že scénář Kylea Killena nijak nezdůvodňuje, proč se Walter pokouší své problémy řešit ze všech myslitelných způsobů právě zvířecím maňáskem. Vážně autor předpokládá, že hluboce introvertní člověk v těžké depresi, před níž uniká do spánku, nemoci nebo alkoholového opojení, zčistajasna zvolí jako terapii zrovna něco, díky čemu bude samozřejmě neustálým středem pozornosti svého okolí? Budiž. Pak je ale třeba najít pro to přesvědčivé zdůvodnění.
Protože na začátku žádné nepřišlo, nějakou dobu jsem hrdinu podezříval, že jedná racionálně, šílenství jen předstírá a prostřednictvím maňáska testuje svou rodinu. Možná se chce dozvědět, zda ho manželka stále miluje i s jeho chybami a výstřednostmi, říkal jsem si. Chce si ověřit, zda ho synové respektují. Zjistit, co si o něm ve skutečnosti myslí jeho podřízení. Nic z toho by sice nevysvětlovalo, proč loutkový bobr na ruce rodilého Američana mluví cockney dialektem, ale zmírnilo by to frustraci z jiných nezodpovězených otázek.
Potíž je, že nic, čemu scenáristé říkají bod obratu, další děj Pana Bobra nenabízí. Moje teorie se nepotvrdila a žádný jiný zvrat, který by do vyprávění vnesl více světla nebo je radikálně pootočil jiným směrem, se neodehrál. Loutka, kterou Walter nikdy nesundal z levé ruky, zůstala trochu samoúčelnou výstředností filmu, který je jinak nikoli hloupé, ale docela konvenční rodinné drama na způsob Obyčejných lidí Roberta Redforda nebo Domu života Irwina Winklera.
Jodie Foster je v tomto žánru jako doma. Její režijní debut Človíček Tate i následující melodrama Domů na svátky spojuje s Panem Bobrem osamělost hlavních hrdinů a jejich komunikační problémy se členy vlastní rodiny. Jako jistý posun vnímám to, že oba starší filmy končily vcelku smířlivě, kdežto ten nejnovější zanechává i na konci palčivý pocit, že řešení problémů rodiny Blackových je jen přechodné a vykoupené jistou mírou sebeobelhávání každého z jejích členů. Bůh suď, zda šlo o záměr.
Navzájem souvisejícími handicapy všech filmů v režii Jodie Foster jsou podle mého názoru nedostatečná dynamika a příliš velkorysý prostor věnovaný hercům. Její filmy plynou od začátku do konce v neměnném, pomalém tempu a s odstupem několika dní od jejich vidění mívám problém vybavit si nějakou silnou scénu, která by vyčnívala nad ostatními nebo představovala cosi jako myšlenkový extrakt celého snímku.
Jinak řečeno, Jodie Foster neovládá vzácné umění zkratky. Říká se, že scénář každého filmu se píše podruhé ve střižně, ale paní režisérka tomuto tvrzení zřejmě nevěří. Možná z úcty k autorovi nebo hercům podle všeho pietně nechává ve filmu vše, co stálo ve scénáři a bylo natočeno, bez ohledu na to, že některé situace nebo dialogy se navzájem podobají a konečnému sestřihu by velmi prospělo se s některými z nich rozloučit.
Pokud ale máte herecké filmy v oblibě, možná vás Pan Bobr potěší. Příjemné překvapení jsou Anton Yelchin a Jennifer Lawrence jako Porter a jeho spolužačka Norah, která si u něj objedná napsání absolventského projevu. Jejich vedlejší zápletka sice zůstává tak trochu paralelním filmem a nedaří se ji zcela zaintegrovat do hlavního narativu, osobně se mi ale jevila jako psychologicky věrohodnější než Walterovy trable s bobrem.
Mel Gibson je i vzhledem k věku a určité vnějškové vyžilosti přesvědčivě vyhaslým Walterem a Pan Bobr naznačuje, že hercovou jedinou nadějí na comeback nemusí být nutně paběrkování v akčních filmech, které odmítne Steven Seagal. Jodie Foster hraje Meredith jako vnitřně neurotickou ženu, která se zuby nehty snaží udržet vnější masku empatie a racionality. Upřímně řečeno, nejde o nic, co bychom v jejím podání neviděli už dřív.
Pan Bobr je obstojné drama pro deštivé sobotní odpoledne, ale zajímáte-li se o něj jen kvůli přání vidět pohromadě Mela Gibsona a Jodie Foster, přece jen vám poradím vyhledat spíše jejich první a zdařilejší společný film, svěží westernovou komedii Maverick.
Originální trailer filmu Pan Bobr

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
5/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box office: 37. víkend
Box office: Beetlejuice Beetlejuice se raduje dál Beetlejuice Beetlejuice je hit. Z trůnu sesadil Deadpoola s Wolverinem a při začátku září jde o opožděný letní blockbuster s tomu odpovídajícími tržbami. A nic se nezměnilo ani týden po premiéře. čtěte zde
Vydáno: 16.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 13. 9. 2024 - 19. 9. 2024
TV tipy: Mizerové prochází hedvábnou stezku, účastní se svatby a brání návratu Casanovy Největším tahákem aktuálního televizního týdne, v němž se zdá, že podzim udeřil v plné síle a definitivně převzal vládu, je premiéra třetího dílu akční série Mizerové. Na programu je ovšem také drama Vyšší moc Rubena... čtěte zde
Vydáno: 13.09.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
3
Kinopremiéry: 37. týden
Kinopremiéry: Influencerky rozsvítily petrolejové lampy a podstoupily hypnózu Tento týden by měli zbystřit hlavně filmoví fajnšmekři, protože v kinech startují dvě žánrovky, které by náročnější publikum mohly uspokojit. První je zámořský remake severského thrilleru, druhou pak novinka Yorgose Lanthimose. čtěte zde
Vydáno: 11.09.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
1
Top 20 ČR: 36. týden
Top 20 ČR: Beetlejuice na Vlny nestačil Jedinou premiérou, která mohla ohrozit český snímek Vlny, byl komediálně laděný Beetlejuice Beetlejuice. Nakonec ale na úspěšný divácký hit Jiřího Mádla nestačil. čtěte zde
Vydáno: 10.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
2
Box office: 36. víkend
Box office: Beetlejuice Beetlejuice se raduje Beetlejuice Beetlejuice je hit. Z trůnu sesadil Deadpoola s Wolverinem a při začátku září jde o opožděný letní blockbuster s tomu odpovídajícími tržbami. čtěte zde
Vydáno: 09.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
2
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Nicolas Cage je sériový vrah Longlegs (23.08.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Bezva polda je půlnoční muž k sežrání (26.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Američan staví v Paříži dům života a prožívá peklo na zemi (19.07.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Mark Wahlberg řídí Flight Risk (29.06.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Král Richard a jeho rodina na baterky se snaží nezanechat stopy (28.06.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Neodolatelný astronaut žije na konci všech válek svůj kalifornský sen (17.05.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Martin Scorsese natočí Sinatru (18.04.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Il Boemo ví, jak je důležité míti Filipa (05.01.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Ladislav Županič (10.12.2023 10:20 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Temný případ - Night Country (05.12.2023 09:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Beavis a Butt-head drží slovo a vyráží do útoku (01.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Chystá se čtvrtý Creed (19.11.2023 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Temný případ - Night Country (28.09.2023 08:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Expend4bles: Postr4datelní (22.09.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Trailer: Nyad (08.09.2023 14:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Profesor a šílenec vědí jak vykrást banku a rozpoutat vzpouru ve věznici Carandiru (08.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Malé ženy Ofélie a Annette absolvovaly let Phoenixe (25.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: Roman Polanski (19.08.2023 17:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   35/2024

Vrána
3/10

Podle komiksu Vrána, jenž vypráví o žalu za ztracenou lásku a o spravedlivé odplatě, byl natočen stejnojmenný film už v roce 1994. Nová adaptace se dopouští řady změn a ve všech případech jde bohužel o změny k horšímu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe