Největší z Čechů

Recenze: Největší z Čechů

Vydáno: 19.08.2010 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Johana Hovorková

Robert Sedláček se už debutem Pravidla lži zapsal jako režisér, který točí civilní filmy, s jejichž postavami je lehké se ztotožnit - jsou totiž podobné nám samotným a těm, které potkáváme. Tentokrát hledal na pelhřimovském náměstí. A výsledek? Neurazí.

Největší z Čechů ukazuje těžkou cestu režiséra v krizi, který po neúspěchu s vlastním projektem dostává šanci od velké firmy natočit film o českých rekordmanech a přiblížit tak jejich příběhy široké veřejnosti. Herecké výkony a stejně tak dialogy ze Sedláčkova pera jednoznačně baví. Netlačí na pilu a daří se mu vytvořit bezpočet vtipných situací a hlášek tak, že se velmi přesně trefuje do vkusu českému divákovi. Ovšem nutno podotknout, že hlavně tomu méně náročnému.
Herecké obsazení se celkem povedlo. Jiří Vyorálek (Muži v říji, Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště) si svou roli kameramana vyloženě užívá, Simoně Babčákové (Děti noci, Nestyda) i Jaroslavu Pleslovi (Muži v říji, Pravidla lži) role sednou. Mimochodem, právě poslední jmenovaný Roberta Sedláčka v mnohém připomíná, přestože film prý autobiografický není. Horší to je ale se zvukařkou a zároveň studentkou FAMU Johanou Švarcovou, která mezi své kolegy nezapadá. Asi jako každá jiná nezajímavá herečka mezi přirozenými a charismatickými herci.
Přes zábavu, jakou film nabízí, je ale evidentní velká absence příběhu. Sedláček jako by se nemohl rozhodnout, jestli chtěl natočit dokument, film o filmu, dokument o dokumentu nebo normální film. Zajímaví rekordmané tak spíše vyplňují mezery, které mohly divákovi více přiblížit jednotlivé postavy a najít v sestřihu humorných situací o něco hlubší pointu. Odhalí nám sice něco ze soukromí kameramana Rudolfa, poodkryje vztah producentky a režiséra, přesto se příběh neposouvá. Zvlášť ve druhé polovině filmu je těch podivných vesničanů až příliš a tam, kde by divák očekával zajímavý konec, přicházejí další a další obyvatelé Pelhřimova se svými rekordy.
Film navíc působí nedotaženě. Psovi s dlouhýma ušima se zasmějete, po chvíli ale začnou všechny ty rekordy působit maloměšťácky, hloupě a hlavně zbytečně. Přesto se daří spoustu nudných situací zachraňovat - například ve chvíli, kdy se na scéně objevuje výborný Marek Taclík a ve své roli stárnoucího skinheada exceluje v pití piva pod vodou nebo Igor Chmela jako opravdu svérázný vazač slámy, jenž svůj koníček považuje za osudové poslání. Za zmínku také stojí černý humor z domova důchodců a Pleslova úsměvná otázka: "Těšíš se na stáří?"
Skvělí herci obecně zvedají kvalitu filmu hlavně ve scénách, kde mluví (a hrají) spolu navzájem. Ať již v hospodě, v posteli nebo při natáčení v přírodě. Přesto však sled vtipných scének nefunguje dohromady jako celovečerní film, ale mnohem lépe by se vyjímal v televizi za deštivého nedělního odpoledne. A za zmínku stojí i kromě zmiňovaných dialogů také vhodně zvolená hudba Tomáše Kympla, která sedí a výborně funguje.
Boduje také Agentura Dobrý den, kterou představuje hlavně Igor Bareš, jemuž role ochránce a propagátora lidských osudů padne skvěle. O něco zbytečnější se mi zdá naopak "hvězdné hostování" Ani Geislerové, jejíž role je takovým podivným úvodem k rockerskému řádění opilého kameramana. Ale pořád platí jedno: to, jak se Sedláček rozhodl vykreslit své kolegy z branže, je nápad vtipný a povedený. Samozřejmě hlavně díky výše zmíněným hercům a jejich výkonům.
Sedláček ukazuje, jak to u nás funguje s financováním filmů, satiricky poodkrývá zákulisí toho, kde se peníze shánějí a co musíte dělat, když už máte nějakého sponzora. A taky jak je těžké nacpat každého do reklamního trička. Snad právě proto, že grantovou komisí ministerstva kultury jeho film neprošel. A možná i to je jedna z věcí, která film poněkud shazuje. Rovina zkrachovalého režiséra by mohla být poněkud povznesenější a nestavět film do poselství o tom, jak to mají chudáci umělci těžké.
Největší z Čechů nebude největším českým filmem, přesto neurazí a spíš pobaví. A příště se možná budeme moci těšit na Jiřího Čunka a jeho kauzu, jestliže se tentokrát nějaké peníze najdou.

• hm... (T., 02.09.2010 16:51) Reagovat

Tak jsem sem nahlédl a myslím, že to zase chvilku neudělám. Jak mám brát vážně recenzi, která začíná naprosto zcestnou větou "debutem Pravidla lži zapsal jako režisér, který točí civilní filmy, s jejichž postavami je lehké se ztotožnit - jsou totiž podobné nám samotným a těm, které potkáváme." ??? Viděla jste vůbec ten film? Žádná "civilnost" v něm totiž prostě není. A chápu to správně, že si myslíte, že se dá snadno ztotožnit s těžkými narkomany? Nebo snad denně potkáváte klienty odvykacích středisek? Já totiž třeba ne... (Fakt, že film Největší z čechů jsem viděl a považuji ho za jeden z nejlepších českých filmů ne letos, ale za posledních několik let a tudíž se v těch 60% s vámi neshodnu, asi není podstatný)

TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?