Makrorecenze: The Social Network

Makrorecenze: The Social Network

Vydáno: 04.11.2010 06:00 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce | foto: 2010 Columbia Pictures

Fincher jde na ruku davu. Podruhé. Po příliš dokonalém, mládnoucím Benjaminu Buttonovi zkouší s ukecaným "assholem" Markem Zuckerbergem vyzvat legendu o vzniku Facebooku. Status: Čtyři z pěti redaktorů filmserveru nového Finchera doporučují.

Někdo rád bílé, někdo červené. A někdo vínu neholduje vůbec. Přesto jsou dobrá vína - a to jak bílá, tak červená -, kterými neurazíte nikoho. Podobně je to s filmy. Můžete nesnášet romantické komedie, ale u Lásky nebeské si poznámky odpustíte. U konverzačních filmů rostete, ale u Dvanácti rozhněvaných mužů ani nedýcháte. Adaptace komiksů považujete za jednu velkou bublinu, ale od Temného rytíře nehrajete ze strachu žolíky. Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Pět lidí, pět názorů, jeden verdikt.

JEDNA Z NEJLEPŠÍCH DRAMEDIÍ POSLEDNÍCH LET
Pokud jste čekali analytickou sondu do tajného světa sociálních sítí či komentář k tomu, jak soukromí mizí rychleji než deštné pralesy v Amazonii, budete překvapeni. The Social Network není laboratorní zprávou o tom, jak internetové generaci změnil život fenomén sítě, která je "třídním srazem každý večer" a dělí své světoobčany na exhibicionisty a voayeury. "Ten film o Facebooku" vůbec není o Facebooku. Vypráví o mladíkovi, který jako Alexander Makedonský vytáhl na tažení a z bezpečí svého počítače stvořil virtuální svět přátel, tagů, zdí a statusů, v němž se stal absolutním monarchou. A protože mu dialogy píše nejlepší scenárista současného Hollywoodu Aaron Sorkin, tvůrce West Wing, a na režijní sesličce sedí geniální chameleon David Fincher, vznikla jedna z nejlepších dramedií posledních let. Co k tomu přispívá? Sofistikovaný a vyspělý humor Sorkina, který s ironií městského intelektuála nemilosrdně črtá charaktery z elitní univerzity. Absolutní koncetrace Finchera, jenž postihuje tep doby a maličkostmi jako rytmus muziky dosahuje strhujícího tempa. Perfektní casting autistického Eisenberga i světáckého Timberlakea. Ale nemá smysl pitvat jednotlivé díly mozaiky, platí tu, že celek je víc než suma částí. I pět dní poté ve mně rezonuje nebývalou intenzitou. Stále vidím šifry, které neumím rozluštit, vzpomínám na detaily, které mě pudí na opakovanou projekci. The Social Network má štěstí, že není generačním filmem o světě online, ve kterém stále větší částí svých bytostí žijeme, ale nadčasový kousek, jenž nezapadne ani v budoucnu, kdy samotný Facebook bude klinicky mrtvý a jeho tvůrce starým podivínským miliardářem. Ačkoli jsem nikdy neměla účet v bigbrotherovském vesmíru, Zuckerbergovi jsem vděčná, že inicioval filmové manželství mezi Sorkinem a Fincherem. Sláva jejich dítěti. Natálie Bergerová: 9/10.

TAK AKORÁT DOKONALÝ FINCHER
Nejsem ajťák ani právník a Facebookem úplně nežiju, ale z filmu jsem nadšený. Scénář se snaží z aktuálního tématu vykutat nadčasové zamyšlení o ceně, kterou člověk zaplatí za mimořádný úspěch, příběh outsidera, který to sice okolí natře a vydělá spoustu peněz, ale stojí ho to jeho jediného kamaráda. A to je potom jedno, jestli jde o internetový fenomén nebo něco úplně jiného. Zároveň se podle mě podařilo Fincherovi vyhnout se tentokrát přílišnému akademickému chladu, respektive zjevné žádosti o ocenění v podobě předchozího Benjamina Buttona. The Social Network je plný dlouhých dialogů, ale ani na chvíli mě nepřestal zajímat a hlavně bavit. Řemeslná stránka je samozřejmě bez debat, nemůžu se nepřidat k nadšených pochvalám pro skvostný soundtrack. Fincher samotný už prakticky úplně opustil jakékoliv exhibice, soutředěně a pečlivě slouží příběhu. Prostě Mistr v nejlepších letech. Film je lahodně vyvážený, k čemuž samozřejmě přispívají i sladěné precizní výkony veškerého herectva. Nechápu jen výtky typu "příliš dokonalý". Ano, The Social Network je dokonalý film, ale pro mě tak akorát. Eduard Spáčil: 9/10.

MOŽNÁ JE MEZI VÁMI NOVÝ BILL GATES...
Fejsbúk, horký fenomén současnosti. Ať se nám to líbí, nebo ne, ovládl během několika let životy nás všech. Nejenom těch pěti set miliónů připojených (pro srovnání: zhruba tolik obyvatel má celá Evropská unie), ale právě že i těch nepřipojených. Platí, že kdo není na Facebooku, jako by ani nežil. Technologicky a komunikačně vyspělá současnost stvořila Facebook a ten na oplátku onu současnost tak silně ovlivnil, že výsledky ani následky odstartovaného vývoje nejsme nyní schopni dohlédnout. Nedivím se Davidu Fincherovi, že jej tato modrá ikona zaujala natolik, že o ní točí film sotva pár let po jejím vzniku. Jiní se něčeho podobného dočkají až desítky let po své smrti, Marku Zuckerbergovi se to povedlo v šestadvaceti (a s pár miliardami dolarů na kontě). Zápletka filmu se víceméně drží známých faktů kauzy Zuckerberg - Saverin - bratři Winklevossovi. Nicméně interpretace motivů a vztahů postav či psychologická kresba jednotlivých charakterů jsou již čistě autorskou spekulací. Je tedy možné pouze se dohadovat, nakolik ztvárnění situace odpovídá skutečnosti. K filmařskému řemeslu samotnému není v případě zkušeného Finchera třeba cokoli dodávat. Scénář, režie, hudba, výběr herců - to vše je vynikající; přičemž zejména Justin Timberlake mě svým solidním výkonem velmi mile překvapil. Na relevantní hodnocení vlivu a dopadu Facebooku na svět je ještě brzo, nicméně biografie jeho vzniku se povedla velice dobře. Linda Ondrušková: 8/10.

PERFEKTNÍ FILM BEZ SRDCE
David Fincher je machr a perfekcionista. Výborný řemeslník dokazující a snad i zlepšující svoje schopnosti s každým novým dílem. Zatím mě žádný jeho film nezklamal a ani The Social Network není výjimkou. Není to pouze film o vzniku Facebooku, není to ani film o tom, jak se Mark Zuckerberg stal nejmladším miliardářem všech dob. Bohužel ale ani o tom, jak nás sociální sítě v dnešní době odcizují. Je to vyprávění o osobě Marka Zuckerberga mapující pár let kolem vzniku Facebooku, nezaujatě ukazující na to, jak je dnes snadné přijít o soukromí a také o tom, že lidi jsou svině. Nabité třeskutými dialogy, které proletují takovou rychlostí, že je napoprvé nemáte šanci pobrat ani z poloviny, a pokud nemluvíte opravdu hodně dobře anglicky, titulky rozhodně přečíst nestihnete. Žádná z replik nešustí papírem, jsou vtipné, přesné a trefné. Mezi postavami bohužel ale těžko najdete někoho, s kým byste mohli sympatizovat. Zpočátku film trochu svádí oblíbit si geniálního Marka, jenže to je v podstatě hajzlík, a ani mezi jeho kamarády nenajdete nikoho alespoň trochu víc sympatického. Nejlepší postavou, nečekaně výborně zahranou Justinem Timberlakem (chlapec by se měl vykašlat na zpívání a začít hrát), je zakladatel Napsteru Sean Parker, z něhož jediného srší emoce na všechny strany. Přes veškerou technickou dokonalost (kamera, hudba, perfektní střih) ale filmu něco chybí k tomu, aby se vyrovnal starším Fincherovým věcem. Největší problém tkví asi v tom, že tenhle film v podstatě není vůbec o ničem, jenom o několika vyhrocených konfliktech a tak nějak mu chybí srdce. Kateřina Samková: 8/10.

UKECANÉ DRAMA O FACEBOOKU. TAK BRZO?
"Každé tričko, které ve filmu nosím, doopravdy vlastním," slova reálného Marka Zuckerberga. Tvůrci díla The Social Network přesně vyobrazili detaily, obsah filmu je však pouhá dramatizace toho, co se stalo. Film, ve kterém se bude dvě hodiny programovat, by totiž asi nikoho nebavil. Velkým problémem ale pak je, že po celou dobu máte pocit, že vše muselo být trochu jinak, že je mnohé scénářem přikreslené a že takhle to snad ani nemohlo proběhnout. Však on scénář je založen na knize, jejíž autor čerpal z kromě známých faktů pouze z právních spisů a několika drbů. Příběh Facebooku je jasně dokumentární téma, film si ale hraje snad až na thriller, a to nejenom hudbou Trenta Reznora. Nakonec o Facebooku ani ve filmu nejde, je to spíše taková ukecená sonda do lidských charakterů plných ambic, závisti, vášně, podrazů. Rozhovory jsou skvělé, často i rozesmějí, režie i herci jsou výborní (Justin se bohužel objeví až po hodině), ale pod výborným filmařským řemeslem se skrývá prázdnota. The Social Network je zbytečný film, protože jeho námět je když ne špatný, tak minimálně nedozrálý.
PS.: Ještě jedna věc mě na filmu značně iritovala - vyskytují se v něm pouze krásné (až neskutečně krásné!) ženy, jako by snad na Harvard nechodily, nebo v kancelářích Facebooku a právních firem neseděly obyčejné holky... Petr Doupal: 5/10.
Pozn.: Naši hlavní recenzi filmu The Social Network najdete zde.
ANKETA

Jak se vám líbil film The Social Network?

Podívat se na výsledky

Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
0