Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Oscar 2012: Nejlepší film

Oscar 2012: Nejlepší film

Vydáno: 26.02.2012 19:00 v sekci Články | Publicistika - Miroslav Böhm | foto: Bontonfilm

Možnost vyhrát Oscara v nejsledovanější kategorii má devatero snímků, ale mezi největší favority patří jednoznačně The Artist a Hugo a jeho velký objev. V naší podrobné analýze se můžete dozvědět více nejen o nominovaných filmech, ale také o jejich šancích na zlatou sošku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Letošnímu seznamu devíti nominantů vévodí hned dvojice snímků vzdávajících hold počátkům kinematografie, které jsou obecně považovány za největší favority blížícího se ceremoniálu. To ostatně podtrhuje i fakt, že s přehledem nasbíraly nejvíce nominací napříč všemi kategoriemi. Právě mezi nimi tedy bude Akademie dle všeho hledat nejlepší film loňského roku, ačkoli by velká část kritiků a filmových fanoušků nesouhlasila, protože některé zásadní počiny mezi nominanty zcela chybějí (za všechny jmenujme snímky Drive a Warrior, které si minimálně nominaci jednoznačně zaslouží). Ale Oscaři nejsou o tom, co si myslíme my a vy, takže se pojďme podívat na devítku filmů, které za nejlepší považuje Akademie...
The Artist
Němý černobílý film The Artist je v době, kdy producentům často nestačí jako záruka úspěchu ani dva rozměry, tak trochu zjevením. Chce to sakra velký kus odvahy, dát dohromady takový projekt, a Michel Hazanavicius se nejenže nebál, ale ve výsledku dokázal dát dohromady nejen snímek, který je odkazem na němou éru, ale zároveň je poctou, za kterou se není třeba stydět. Film nenabízí kdovíjak převratný děj, ale forma se v kombinaci s úchvatnými hereckými výkony dua Jean Dujardin - Bérénice Bejo a atmosféru bezchybně doplňující hudbou Ludovica Bourceho spojila v natolik silný celek, že se z toho vyklubal dvojciferný počet zasloužených nominací. The Artist je bezpochyby největší favorit na hlavní sošku večera.
Černobílý svět
Pokud zdůrazníme to, že se The Artist ve svém příběhu vypořádává se střetem němého a mluveného filmu, pak je nasnadě jednoduchá paralela ke druhému nominovanému snímku: Černobílý svět totiž ostří na střet dvou komunit, které od sebe neodděluje jen postavení ve společnosti, ale především barva pleti. Souboj afroamerických služek s namyšlenými paničkami sice neprobíhá se zbraněmi v ruce a na život a na smrt, ale i přesto jde o strhující vyprávění, které nepostrádá napětí. Navíc jde o herecký koncert, který se nepřehlédnutelně zapsal do všech dámských hereckých kategorií jak na Oscarech, tak na Zlatých glóbech. A bylo by velkým překvapením, kdyby si alespoň jednoho plešounka některá ze zúčastněných dam neodnesla. Ač jde o téma, na které akademici velmi rádi slyší, moc šancí na vítězství v kategorii filmů ale snímek nemá.
Děti moje
Tentokrát budeme pro paralelu muset cestovat časem - komorní drama Děti moje totiž asi nejvíce připomíná (a to nejen svým českým názvem) loňského nominanta, náladou a atmosférou spřízněný "malý" film Děcka jsou v pohodě. Jen si odečtěte homosexuální tematiku a místo otce se pátrá po milenci matky. A pak je na místě také srovnání v oblasti diváckého dojmu z filmu, protože reakce na něj jsou na naší straně Atlantiku značně vlažnější než na té vzdálenější. Pravdou je, že v záplavě loňských dramedií tato ničím výrazně nevystupuje, a jde tak spíše o čestné žánrové zastoupení než o cokoli jiného. Šance snímku na zisk sošky jsou mizivé až žádné.
Hugo a jeho velký objev
Martin Scorsese se pustil do žánru, který lze jen stěží považovat za jemu vlastní. Rodinný, místy až pohádkový snímek o sirotkovi, který na pařížském nádraží prožije výjimečný výlet do historie za odkazem svého vlastního, nešťastně zesnulého otce (a nejen za ním...), je fascinující především kouzelnou atmosférou, skvělými výkony dětských herců (Asa Butterfield a Chloë Moretz) a také místy až kýčovitou filmovou řečí, která je však zatraceně osobitá, sexy a hlavně se nepřejí, protože zůstává v mezích slušného chování mistrů řemesla. Druhý největší favorit celého večera s dvouciferným počtem nominací, jehož největší nevýhodou v hlavní kategorii je to, že nemá žádnou do očí bijící výhodu a je v přímém souboji s Umělcem vlastně možná až příliš obyčejný.
Moneyball
Sportovní film o baseballu, který se vysmívá všem poznávacím znakům typickým pro sportovní filmy. Ač by se mělo vše točit okolo baseballové pálky, prim hrají především pingpongové dialogy z pera Aarona Sorkina, což je asi stejně tak přitažené za kšiltovku, jako postavit baseballový tým jen a pouze na základě čísel ze statistických tabulek. A začít s ním - světe, div se - vyhrávat. No a v neposlední řadě je sympatické i to, že ani s tím happyendem to není zase tak růžové, jak jsme ze snímků podobného ražení zvyklí. Tedy pokud se na to díváte z té správné strany... Kromě našlapaného scénáře zaujmou také dva herecké výkony - Brada Pitta v hlavní roli manažera týmu outsiderů a Jonaha Hilla jako jeho geekovské pravé ruky, která celý ten cirkus odvážnou matematickou teorií způsobila.
Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko
Patos, kýč a prvoplánovost ze snímku Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko přímo srší, ale až na pětiminutovku v druhé polovině do sebe vše zapadá s takovým sebevědomím, že je až příliš snadné podlehnout. Navíc film dělá čest svému jménu a přímo křičí akademikům do uší, že právě on je tím pravým - vždyť co jiného je může oslovit více než srdceryvný dětský příběh o schopnosti vyrovnat se s osobní tragédií s kódovým označení 9/11? Nejčernější americký den v nevousatých dějinách 21. století si takto emotivní tečku asi zasloužil a Amíci přesně na toto budou slyšet. Sympatické je, že si Stephen Daldry celý ten patos uvědomuje a nesnaží se jej zakrývat, ale naopak jej ještě v každém třetím záběru podtrhuje. Černý kůň, který by mohl celý večer klidně proměnit v jedno velké překvapení. Ostatně, nezažili jsme to už jednou u Haggisova snímku Crash?
Půlnoc v Paříži
Woodymu Allenovi Evropa neobvyklým způsobem sedí a vše korunoval bezchybnou originální allenovkou, ve které se cestuje časem, mění se minulost, pije a kalí se s velikány typu Hemingwaye či Picassa a vše je protkané sympatickým humorem, který vás sice nepošle do kolen, ale přenese vás do transu, v němž se budete směle usmívat a uculovat od začátku až do konce. Film obsahuje neuvěřitelné množství chytrých odkazů a vtípků na historické umělecké milníky a je také skvěle obsazený - především Owen Wilson se se svým hezounským kukučem a blonďatou hřívou do role zaslepeného romantika v romantické Paříži doslova romanticky hodí. A ostatní velikání? Magičtí, vtipní a roztomilí. Jako film samotný. Šance na hlavní sošku jsou ale samozřejmě minimální.
Strom života
Terrence Malick nikdy nebyl filmař, který by oslovoval nedočkavé masy v multikinech, a Strom života není výjimkou. Jde o film emotivně silný ve svém námětu, kterému na jednu stranu dlouhé promluvy a lyrické záběry podkopávají nohy, neskonale nudí a uspávají, na druhou stranu však - pokud na tuto hru přistoupíte - z něj dělají osobitou a fascinující výpověď. Napříč diváckým vkusem však lze vyzdvihnout výkony Brada Pitta a především Jessicy Chastain, která toho loni odehrála zatraceně moc kvalitního. Je málo filmů, které dokážou stejným způsobem nudit i fascinovat, a to je právě důvod, proč Strom života neupadl v zapomnění a vzpomněla si na něj i Akademie. Zůstane ale jen u nominace.
Válečný kůň
Mnozí Stevenu Spielbergovi před premiérou filmu Válečný kůň nevěřili - ukočírovat příběh o platonické lásce mladého hocha ke koni, který je prodán do služeb armády, aby bojoval ve světové válce, zavání nánosy kýče a patosu, se kterými by si nemusel poradit ani takový mistr velkých příběhů, jakým Spielberg bezesporu je. Pokud si k tomu navíc připočteme fakt, že mladík se za svým zvířecím přítelem vydává až na frontu a že kůň mění osudy všech, se kterými se na svých cestách potká, jako by se nehřmělo, nedůvěra stoupá k bodu opuštění sálu. Ve výsledku to zase až takový průšvih není, ale fakt, že to Válečný kůň dotáhl až k nominaci, je hořkým překvapením, obzvláště pokud vezmeme v potaz, jaké filmy musely zůstat Akademií opomenuty.
Pokud nejste s devítkou vyvolených spokojení a víte, že se vaše žehrání až k Akademii nedonese, pak vězte, že pořád ještě můžete alespoň vynadat nám za ten náš seznam nominací na to nejlepší z roku 2011, respektive definitivní seznam vítězů. A nebo můžete alespoň doufat, že Akademie v noci z 26. na 27. února vybere z nominovaných alespoň opravdu to nejlepší. Pokud nemáte HBO, můžete si od druhé hodiny po půlnoci "naladit" náš textový on-line přenos, který pro vás chystáme.
Šance podle filmserveru:
  • 35 % The Artist
  • 30 % Hugo a jeho velký objev
  • 15 % Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko
  • 10 % Černobílý svět
  • 5 % Půlnoc v Paříži
  • 5 % Moneyball
  • 0 % Děti moje
  • 0 % Strom života
  • 0 % Válečný kůň

  • ANKETA

    Který film získá Oscara v kategorii Nejlepší film?













    Podívat se na výsledky



    NÁZORY

    Vložit názor

    Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

    Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

    Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
    Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY
    Box office: 29. víkend
    Box office: Twisters rozpoutali bouři Katastrofický akční sequel Twisters přilákal do kin na premiérový víkend dostatečné množství diváků, aby ho šlo považovat za pravý letní blockbuster. čtěte zde
    Vydáno: 22.07.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
    0
    Twisters 6/10
    Recenze: Film Twisters ukazuje, že katastrofy se dají překonat jen díky spolupráci Katastrofické drama Twisters tematicky navazuje na snímek Twister z roku 1996, od nějž si vypůjčuje prostředí amerického jihu i námět o dvou soupeřících týmech lovců bouřek nahánějících tornáda. čtěte zde
    Vydáno: 20.07.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
    0
    TV tipy: 19. 7. 2024 - 25. 7. 2024
    TV tipy: Američan staví v Paříži dům života a prožívá peklo na zemi Prázdniny jsou těsně před polovinou a dost překvapivě právě v tomto období sáhli televizní dramaturgové k zařazení mnoha dost povedených, ale absolutně neznámých filmů. Největším lákadlem může být premiéra dramatu Děti z... čtěte zde
    Vydáno: 19.07.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
    0
    Kinopremiéry: 29. týden
    Kinopremiéry: V hlavě zahradníka se odehrává zatracená krvavá láska V tomto týdnu budou v kinech o diváckou přízeň bojovat především dva výrazné filmy. Zatímco rodiny s dětmi nepochybně zamíří na pokračování zámořského animovaného hitu V hlavě, ti ostatní možná neminou tuzemský... čtěte zde
    Vydáno: 17.07.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
    0
    Top 20 ČR: 28. týden
    Top 20 ČR: Zápisník alkoholičky ovládl česká kina Domácí premiéra Zápisník alkoholičky slavila nebývalý úspěch a dominovala víkendovým kinům napříč celou Českou republikou. čtěte zde
    Vydáno: 16.07.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
    0
    SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
    - Teaser: F1 (08.07.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
    - Téma: Nejočekávanější filmy (druhé poloviny) roku 2024 (29.06.2024 12:30 v Články | Publicistika)
    - Emily Blunt a Steven Spielberg? (14.06.2024 08:30 v Novinky | Zprávy)
    - Trailer: Osamělí vlci (29.05.2024 16:30 v Novinky | Trailery)
    - TV tipy: Neviditelná Alice už tu nebydlí a podstupuje expedici do džungle (24.05.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
    - Poslední béčko Rogera Cormana (12.05.2024 13:30 v Novinky | Zprávy)
    - TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu (19.04.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
    - Tarantino ruší svůj poslední film (18.04.2024 14:30 v Novinky | Zprávy)
    - Martin Scorsese natočí Sinatru (18.04.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
    - Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem (17.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
    - TV tipy: Sněhurka provedla poslední loupež a žije šťastně až na věky (09.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
    - TV tipy: Na Amistadu sledují knihy smrti očima Tammy Faye (02.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
    - Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
    - Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
    - Kinopremiéry: Jeden gól stačí Ferrarimu k zásahu štěstím (03.01.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
    - TV tipy: Šťastná hvězda Cruella podstupuje poslední souboj (22.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
    - TOP 10: WOODY ALLEN (02.12.2023 09:30 v Články | Žebříčky)
    - Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)

    PREMIÉRA TÝDNE   28/2024

    Vezmi mě na Měsíc
    6/10

    Hrdiny americké romantické komedie zasazené do roku 1969 jsou marketingová specialistka Kelly, která má dělat pro NASA reklamu na chystaný let na Měsíc, a ředitel vesmírných letů Cole, jenž má celou misi na starosti.

    AKTUÁLNĚ V KINECH

    Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

    TV TIPY

    NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

    NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

    NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

    filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
    filmserver.cz - o filmech víme vše
    ©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
    Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
    Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
    smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe