Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Já nejsem anděl

Stroj času: Já nejsem anděl

Vydáno: 23.02.2012 20:11 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický

"Máš v kapse pistoli, nebo jsi rád, že mě vidíš?" Replika, kterou jste slyšeli stokrát v různých variantách, poprvé zazněla z plátna před osmdesáti lety. Dovolte, abych vám představil její autorku a interpretku. Ženu s dekoltem zavěšeným proklatě nízko - Mae West.

Já nejsem andělRecenzoval/a Leoš Medřický dne 23.02.2012 20:11. "Máš v kapse pistoli, nebo jsi rád, že mě vidíš?" Replika, kterou jste slyšeli stokrát v různých variantách, poprvé zazněla z plátna před osmdesáti lety. Dovolte, abych vám představil její autorku a interpretku. Ženu s dekoltem zavěšeným proklatě nízko - Mae West. Hodnocení: 0
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Představy o tom, co ve filmu je a není morálně přijatelné, se střídají jako příliv a odliv. Pomíjivá období sexuální otevřenosti následují zpravidla delší etapy jakéhosi morálního usebrání. Mezi nimi se obvykle rozprostírá éra kompromisů typu "začneme sprosťárnami, skončíme laskavým humorem". Řekl bych, že právě v takovém období se nacházíme teď. Pokud hrdina myslí jen na sex, ale do konce filmu nás stačí přesvědčit o svém dobrém srdci a víře v tradiční hodnoty (nejtypičtěji postavy z komedií Judda Apatowa), je vykoupen. Ale běda, pokud se jeho vývoj žene opačným směrem (jako ve filmech Jiřího Vejdělka). To se rituálně křižujeme ve svatém pohoršení nad tím, kam ten svět spěje, a dovoláváme se vkusu a nevinnosti starých dobrých časů. Protože za iluzi starých dobrých časů je zodpovědná především stará špatná paměť, připomeňme si pro pořádek jednu až provokativně nemravnou komedii z 30. let.
Velice by mě zajímalo, jaký ortel by část dnešního publika, pohoršená například prostopášnou babičkou Vilmou ze Žen v pokušení, vynesla nad Mae West. Dnes už mírně zapomenutá hvězda krátkého období uvolněných poměrů začátku 30. let symbolizovala cosi pro Hollywood té doby atypického a z dnešního pohledu až nepatřičného - ženu, která vidí smysl svého života v promiskuitě a hromadění peněz, které získává od svých (vesměs ženatých) milenců. A považte - se svými úmysly se netají, neomlouvá se za ně ani pro ně nehledá vznešené zástupné důvody. Hrdinkami filmů Mae West jsou chladnokrevné zlatokopky a protagonistka nejzábavnějšího z nich není výjimkou.
Tira (Mae West) se ve dne živí jako cirkusová atrakce - náplní její práce je natřásání boků v upnutém kostýmu a dráždění všech myslitelných žláz pánského publika. Možná vedlejším a možná hlavním zdrojem příjmů jsou jí ale večerní návštěvy bohatých ženatých pánů. Protože peněz není nikdy dost, Tira rozšíří svou působnost v cirkuse na krocení lvů a s tímto číslem se vydává do New Yorku, kde žije spousta dalších bohatých pánů, kteří se jen třesou na příležitost odměnit její um drahými dary.
Věřte nebo ne, najde se mezi nimi i muž tak pošetilý, že se do Tiry zamiluje (inu, Cary Grant), a současně tak bohatý, že Tira uvažuje o sňatku. Po dramaturgicky slabě odůvodněném rozchodu hrdinka nezpytuje svědomí, neodchází do kláštera, ani nápadníka neprosí o odpuštění, ale žene ho k soudu za nesplněný příslib manželství. Zatímco milionář pozoruje její flirtování se soudcem a porotou, kupodivu znovu nabude dojmu, že ze všech žen světa je právě Tira nejvhodnější pro praktický život.
O Mae West se s veškerou úctou nedá říct, že byla mimořádná herečka. Nedovedu si představit, že by se přesvědčivě převtělila do zdrženlivé intelektuálky, bezbranné oběti únosu nebo řádové sestry. Zato mohla být vynikající markýzou de Merteuille z Nebezpečných známostí nebo dohazovačkou Dolly Leviovou z Hello, Dolly! Její devízou nebyl široký rejstřík, ale autenticita v jednom určitém typu rolí, který konvenoval s její skutečnou náturou. Typ chamtivé sexuální barakudy, která dodá lascivní podtext i tak nevinné replice jako "Oloupej mi grapefruit."
Z hlediska srovnávání s jejími současnicemi zůstává velmi sporný i její fyzický půvab - v době natáčení Já nejsem anděl ostatně bylo Mae už čtyřicet let. Vyzývavé chování a extravagantní styl si nicméně udržovala i v následujících dekádách, kdy se pozvolna měnila ve vlastní karikaturu. Její síla nebyla ani v kráse, ani v uměleckém talentu, ale v silné osobnosti a nepopiratelném sebevědomí. Jestliže limitem řady lepších hereček je častý sklon vykreslovat své postavy v lepším světle a obrušovat hrany jejich temnějším stránkám, Mae West právě rysy jako ziskuchtivost, poživačnost a smyslnost naopak okázale vystavovala na odiv bez potřeby obhajovat je před publikem pokryteckými řečmi o ženské emancipaci.
I když se o to někteří teoretici zdráhavě pokoušejí, bylo by křečovité hledat v rozkošnicky nemravných komediích Mae West feministický apel. Všechny odvážné teorie o Mae jako ideálu nezávislé ženy spadnou jako domeček karet, poukážete-li na skutečnost, že bez mužů by nejen Tira, ale ani ostatní hereččiny obchodnice s hýžděmi a poprsím, neměly proč ani zač žít. Provokativní sebeprezentace herečky (a v tomto i jiných případech také autorky scénáře) připomíná spíše zálibné prohlížení se v zrcadle než snahu někomu příběhem něco sdělit, něco reflektovat, k něčemu obecnějšímu vyzývat. Jde o čistý exhibicionismus - berte, nebo nechte být. Ale strážci dobrých mravů to nenechali být...
"Mám cenzuru ráda. Vydělala jsem na ní jmění," prohlásila Mae West sarkasticky při vzpomínce na to, kolik pro ni udělala publicita vyvolaná puritánskými spolky. Když v roce 1926 debutovala na Broadwayi ve vlastní hře, lakonicky nazvané Sex, představení bylo považováno za nepřijatelně sexuálně explicitní a autorka strávila necelý týden ve vyšetřovací vazbě. Po svém propuštění produkci bezstarostně obnovila a spokojeně shledala, že negativní reklama přitáhla do hlediště davy. Taková pozornost přirozeně neunikla Hollywoodu, ale z myšlenky hru zfilmovat sešlo ze dvou důvodů - dosud němé médium by si těžko poradilo s peprnými dialogy, které tvořily základ hry, a na film s podobným titulem a tématem doba neuzrála.
Začátkem třicátých let, v několikaleté skulině mezi formulováním Hayesova cenzurního kodexu a jeho praktickým uplatňováním, nastaly pro Mae West příznivější časy. Její drobná role ve filmu Night After Night s přehledem zastínila hlavní hvězdu George Rafta a studio Paramount, jemuž toho času hrozil zánik, vsadilo na herečku jako na levný prostředek ke znovunabytí finanční stability. Výsledky předčily všechna očekávání. Křivda, první film s Mae West (v roli majitelky bordelu Lady Lil), se stal hitem a druhý, právě Já nejsem anděl, vydělal už během prvních několika týdnů promítání osmnáctinásobek svého rozpočtu.
Paradox je, že tyto dva filmy současně znamenaly vrchol, který už nikam negradoval. Hayesův kodex se přece jen začal brát vážně, filmové příběhy se přizpůsobily dřívějším konvencím a svéhlavé hvězdě v nich začalo být těsno. V následující dekádě sice Mae West natočila dalších sedm filmů, šlo nicméně o konzervativnější hudební komedie z divokého západu a herečka se nadále skandalizovala jen v bouřlivém soukromém životě po boku mužů mladších o desítky let. Po sedmdesátce se nicméně ještě objevila ve dvou obskurních komediích (Myra Breckinridge a Sextette).
Na případnou otázku, zda je film Já nejsem anděl nadčasovou hodnotou, nebo jen kuriózním artefaktem doby, musím tentokrát rozhodně odpovědět, že b je správně. Vidět ho pro ucelenější obraz doby, kterou si z nedostatku paměti, znalostí a osobní zkušenosti často idealizujeme výlučně jako éru noblesních dam a galantních džentlmenů, je nicméně užitečné a jako každá zkušenost obohacující.

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Poslední aristokratka: první trailer nové komedie Jiřího Vejdělka (08.08.2019 12:46 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Kouzelníci, komici a křiváci sní o Africe a zbožňují trable (14.06.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? (22.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bídník Orel Eddie se veze na něžných vlnách skandálu a diagnózy smrti (16.11.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Prezident Blaník má čtyřicítku na krku, přichází o iluze a je u konce s dechem (06.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Mečiar a Včelka Mája uhánějí v tátově volze vstříc přání smrti (07.03.2018 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Tátova volha Jiřího Vejdělka se sune po cestě nenáročného sebedojímání (02.03.2018 12:04 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: První rytíř žije bohémský život s bezva ženskou na krku a poslouchá Whiplash (13.10.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Pěkně blbě se od jiných nezávislých komedií liší jen pákistánskou tématikou (15.07.2017 08:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Válka o planetu opic skončí podle oklamaného Daliborka pěkně blbě (12.07.2017 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Pochybná žena a Captain America neutečou a chrání nás od zlého (10.03.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Riddick se vydal do divočiny na futurologický kongres, kde luštil kód Enigmy (24.02.2017 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Soudce čte atlas mraků, bloudí labyrintem a dohlíží na mutanty (16.12.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Superúčetní zkouší nebezpečnou metodu a umírá za dlouhého dne (09.12.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Komedii Bezva ženská na krku zachraňuje jen Ondřej Vetchý (14.10.2016 17:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zilionáři zažívají inferno s bezva ženskou na krku (12.10.2016 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Mongol přichází z temnot a rozpoutává ruskou revoluci (23.09.2016 07:30 v Radar | TV tipy)
- Popstar: Andy Samberg je nový Justin Bieber v traileru (20.05.2016 09:51 v Novinky | Trailery)
- BD a DVD tipy: africký most špiónů v srdci podezření (07.04.2016 09:18 v Radar | BD a DVD tipy)
- BD a DVD tipy: Nebezpečné pokušení Gangstera Ka a Vykolejené (04.02.2016 07:00 v Radar | BD a DVD tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver