Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Oscar 2012: Technické kategorie

Oscar 2012: Technické kategorie

Vydáno: 16.02.2012 19:00 v sekci Články | Publicistika - Jakub Brych | foto: Warner Bros. Ent. & Harry Potter Publishing Rights J.K.R

Při našich podrobných toulkách po jednotlivých oscarových kategoriích zabrousíme tentokrát do škatulek věnovaných technickým aspektům filmu. V jednom hromadném článku se tak zaměříme na nejlepší výkony v oblasti kamery, střihu, výpravy, kostýmů, masek a vizuálních či zvukových efektů.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Oscaři za technické kategorie sice nejsou častým předmětem živých diskuzí filmových fanoušků a nikdy si zřejmě nevydobudou tolik pozornosti jako kategorie jiné, přesto si zaslouží přinejmenším naše uznání, protože kvalitní kamera, zvuk, střih, výprava, masky či vizuální efekty jsou často pilíři kvalitního filmu a těžko tomu někdy bude jinak. Pojďme se proto nyní podívat, o kterých filmech si Akademie myslí, že mají ony "pilíře" nejlepší.
KAMERA
Prostředník mezi herci a diváky, vynález klíčový pro vznik filmu. To, jak obratně s ní dovede kameraman zacházet, velkou měrou určuje prožitek z filmu a také se mu za to musí dostat náležitého ocenění. Letos je výběr nominovaných vskutku pestrý. Je tu Guillaume Schiffman za (téměř) němý film The Artist, který svým umem přispěl ke stvoření vynikajícího výletu do dvacátých a třicátých let. Za snímáním Fincherových Mužů, kteří nenávidí ženy stojí Jeff Cronenweth, který také odvedl vynikající práci. Chladné skandinávské pláně a drsná severská atmosféra by jistě nebyly tak vizuálně poutavé, nebýt schopného člověka za kamerou. Toho měl samozřejmě k dispozici i Martin Scorsese u svého Huga. Byl jím Robert Richardson, který se své úlohy zhostil profesionálně, což dokazuje přinejmenším jeho nominace. Strom života Terrence Malicka je jistě velmi zvláštním film, už jen pro režisérovy trademarkové dlouhé záběry na postavy, jejich obličeje, ale i na obyčejné výjevy z přírody, zvířata apod. Kamera Emmanuela Lubezkiho je živá, dynamická a přesně se k těžko uchopitelné látce hodí. Ve Spielbergově Válečném koni, který je mozaikou kontrastů mezi idylou a válkou, se blýskl Janusz Kamiński, jenž dokázal výtečně podat obě roviny a především zachytit nespoutanost a krásu koně coby ušlechtilého zvířete.
Šance podle Filmserveru:
30% The Artist
20% Strom života
20% Hugo a jeho velký objev
20% Válečný kůň
10% Muži, kteří nenávidí ženy

STŘIH
Mocná zbraň všech filmařů, která je strůjcem gradace a napětí nebo naopak pozvolně plynoucího děje. Někdy může dokonce ve střižně změnit podobu celý film (viz například Tenká červená linie). Nominaci si zde vysloužil The Artist, u něhož si kvalita střihu v nejmenším nezadá s jeho ostatními přednostmi. Dále tu máme rodinné drama Děti moje, které pro nutné konverzace a konfrontace rozhodně dobrý střih potřebuje. Opět jsou tu též Muži, kteří nenávidí ženy, kteří se mohou chlubit velmi kvalitně vygradovanou akcí - a nejen jí. Velebený Hugo ani tentokrát nezklamal a nakonec ještě sportovní drama Moneyball, které má své pečlivě vystavěné konverzace i sportovní momenty a ty fungují také díky dobré práci střihačů.
Šance podle Filmserveru:
30% Hugo a jeho velký objev
20% Muži, kteří nenávidí ženy
20% Děti moje
20% The Artist
10% Moneyball

KOSTÝMY
Žádná historická podívaná by nebyla historickou podívanou bez kvalitních dobových kostýmů (to samozřejmě platí třeba i pro sci-fi, ovšem tento žánr letos mezi nominovanými nenajdeme). Kostýmy pomáhají divákovi v časové orientaci a navozují nutnou atmosféru, ať už se jedná o klasické klobouky ze 30. let či vydělané kůže pravěkých lovců. Správné kostýmy by také neměly působit rušivě a zbytečně strhávat pozornost, pokud to není záměr filmu, a rovněž by neměly obsahovat dobové nepřesnosti. Mezi letošními nominovanými se nám sešly kostýmy z různých dob, máme tu 20. a 30. léta minulého století a zabrousíme i dále do minulosti - do století 19. a na přelom 16. a 17. Velkou pozornost na sebe jistě i jako v jiných kategoriích strhne The Artist, kterému se skvěle podařilo navodit atmosféru 20. let němého filmu, na čemž měly velkou zásluhu právě kostýmy Marka Bridgese. Nebudu přehánět, když napíšu, že Jean Dujardin ve svém luxusním smokingu může leckoho klidně nechat na pochybách, zda vůbec je dnešní a nevypadl náhodou z let dvacátých. Právě on je tak naším největším favoritem na sošku za kostýmy. Velmi dobře oděnými herci ovšem disponuje i nová Jana Eyrová, která se nehonosí ničím extravagantním, naopak koncept Michaela O'Connora je umírněný, stejně jako samotné 19. století. Naproti tomu v Emmerichově Anonymu předvádí Lisy Christi světu bohaté kostýmy z dob Shakespearova věhlasu a je jasné, že na nich se rozhodně nešetřilo. Zpět do minulého století, konkrétně do Paříže třicátých let, nás pak zavede všudypřítomný Hugo, na jehož kostýmech pracovala Sandy Powell, a v tom samém čase se také ocitneme s režijním debutem Madonny W.E., o němž se zatím moc nemluvilo, ale kostýmy Arianne Phillips na fotkách vyhlížejí slušně.
Šance podle Filmserveru:
35% The Artist
25% Jana Eyrová
20% Hugo a jeho velký objev
10% Anonym
10% W.E.

VÝPRAVA A DEKORACE
Co bylo řečeno o kostýmech, platí o výpravě a dekoracích dvojnásob. Jsou hlavními strůjci dobového dojmu a uvěřitelného prostředí. Mezi nominovanými nás čeká několik starých známých i úplně nové tváře. Opět je tu Hugo se svými pitoreskními výjevy, za nimiž stojí Dante Ferretti & Francesca Lo Schiavo. Stuart Craig & Stephenie McMillan mají zase na svědomí druhou část posledního Harryho Pottera (nominováni byli už loni za část první). Jejich úkolem bylo vytvořit svět kouzelníků tak, aby převeden z knihy na plátno neztratil nic ze své magičnosti. Lze jen říct, že odvedli velmi dobrou práci. Černobílý The Artist může vděčit za svou autentičnost Laurenci Bennettovi & Robertu Gouldovi, kteří mu umně vdechli kouzlo "dvacítek". Velký výkon pak odvedli ještě Rick Carter & Lee Sandales ve Válečném koni, kde najdeme velmi rozmanité prostředí, které se navíc ještě poměrně rychle střídá. A nakonec tu máme Woodyho Allena a jeho Půlnoc v Paříži, kde se cestuje časem, a zručná ruka dekoratérova je zde tudíž velmi žádána. Poděkujme Anne Seibel & Hélène Dubreuil.
Šance podle Filmserveru:
30% Válečný kůň
30% The Artist
20% Hugo a jeho velký objev
10% Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
10% Půlnoc v Paříži

MASKY
Ačkoliv loni byl souboj masek poměrně jasný a dle očekávání v něm zvítězil Vlkodlak, letos kandidát na sošku zas až tak jasný není. Z trojice Albert Nobbs, Železná lady a Harry Potter se pravděpodobným vítězem jeví právě brýlatý kouzelník, ovšem zdání může často klamat. V Albertu Nobbsovi museli Martial Corneville, Lynn Johnston a Matthew W. Mungle zařídit, aby Glenn Close skutečně vypadala jako muž, a práce se jim rozhodně vyvedla, protože je z ní vskutku vážený pán jako vyšitý. To Železná lady je zase jasná žena, silná a nekompromisní. Mark Coulier & J. Roy Helland si dali práci s proměnou Meryl Streep v Margaret Thatcherovou a dílo je to podařené, historikové nechť je velebí. A nakonec pan Potter, který si na maskách poměrně zakládá, jelikož těch loňských vlkodlaků obsahuje hromadu a vůbec všechny kouzelné proměny a podoby jsou základem pro vytvoření oné fanoušky zbožňované magie díla J. K. Rowling.
Šance podle filmserveru:
40% Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
30% Albert Nobbs
30% Železná lady

VIZUÁLNÍ EFEKTY
Postupují stále kupředu, každý rok přijde něco, co tu ještě nebylo, ale zároveň není nouze ani o velká "vizuální zklamání". Zde v nominovaných samozřejmě najdeme jen to nejlepší, jak jinak. Co nás čeká a nemine, je jistě "souboj dvou soubojů obřích robotů". Že to zní nesmyslně? To ano, ale je to tak. Proti sobě letos budou stát Transformers 3 a Ocelová pěst. V nových Transformerech nám tým vedený Scottem Farrarem, Scottem Benzou, Matthewem Butlerem a Johnem Frazierem přichystal další nášup velkolepých soubojů z nebe spadlých robotů, kteří se kromě toho, že jsou obrovští a umějí jeden druhému pořádně nařezat, ještě dokážou měnit v různé stroje, dopravní prostředky a techniku vůbec. Už v prvních Transformers byly triky na skvělé úrovni a zde je tomu nejinak. To Ocelová pěst nabízí souboje mnohem prozaičtější. Dva roboti a jeden ring - vyhraje ten, kdo se nejdéle udrží na nohou (popřípadě mu zbude více končetin). Erik Nash, John Rosengrant, Dan Taylor, Swen Gillberg a jejich tým počítačových mágů museli vytvořit uvěřitelné prostředí zápasících robotů, a přitom jim (a především tomu jednomu) vdechnout život a učinit je divácky přitažlivými, sympatickými. A zadařilo se, jelikož na jejich dílo se opravdu skvěle dívá. S velkými roboty bude letos soupeřit ještě Harry Potter, jehož kouzelný svět ožil po rukama Tima Burke, Davida Vickeryho, Grega Butlera a Johna Richardsona. Podobně magickou a tajemnou atmosférou se může pochlubit Hugo a tvůrci jeho efektů Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossman & Alex Henning, kteří mu vtiskli kouzelnost a přitažlivost. Ovšem to nejlepší nakonec. Asi málokdo by letos nefavorizoval Zrození Planety opic, které bylo jednak překvapením léta a jednak samozřejmě velkolepou trikovou podívanou. Animace opic je na špičkové úrovni a Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White & Daniel Barrett z WETA Digital rozhodně nebudou troufalí, když si budou pomýšlet na zlatou sošku, jelikož to, co se svým týmem stvořili, je obdivuhodné. P. S.: Oscara by jistě spousta lidí přála i Andymu Serkisovi, který se již podruhé stal předlohou hlavního opa a má lví podíl na jeho autenticitě. Snad příště, Andy.
Šance podle Filmserveru:
50% Zrození Planety opic
15% Transformers 3
15% Ocelová pěst
15% Harry Potter a Relikvie smrti - část 2
5% Hugo a jeho velký objev

STŘIH ZVUKU & STŘIH ZVUKOVÝCH EFEKTŮ
O revoluci způsobené nástupem zvuku vás velmi dobře zpraví The Artist, který se na ni zaměřil z pohledu zneuznaného němého herce a v dnešním světě, kdy je mluvený film naprostou samozřejmostí, leckomu připomněl, že tomu tak nebylo vždy. Co je ovšem také nutné si uvědomit - zvukařina je umění. Nekonečná nahrávání, vrstvení a stříhání zvuků a práce s nimi, aby byl film dokonalý... Letos se v obou zvukových kategoriích už celkem tradičně sešly skoro stejné filmy. Máme tu drsné Muže, kteří nenávidí ženy, univerzálního Huga, dojemného Válečného koně a nadupané Transformers 3. Dále se probojoval ještě sympatický Moneyball nominovaný "pouze" za střih zvuku a v kategorii střih zvukových efektů ho vystřídal opomíjený Drive.
Šance podle Filmserveru - Střih zvuku:
30% Muži, kteří nenávidí ženy
20% Válečný kůň
20% Transformers 3
20% Hugo a jeho velký objev
10% Moneyball
Šance podle Filmserveru - Střih zvukových efektů:

30% Válečný kůň
25% Transformers 3
20% Muži, kteří nenávidí ženy
15% Hugo a jeho velký objev
10% Drive

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité?
Téma: Oscar 2021: jací jsou favorité? UPDATE: Letošní Awards Season je zcela odlišná od všech ostatních kvůli celosvětové pandemii koronaviru, která neblaze ovlivnila nejen svět filmu a Oscarů. Jací jsou letošní favorité, se snaží přiblížit následující přehled. čtěte zde
Vydáno: 23.11.2020 17:30 v sekci Články | Publicistika
0
Box office: 47. víkend
Box office: tržby se propadly na dno Americký žebříček tržeb zažil historické dno, když se tržby vedoucího snímku Slečna bestie propadly o hrozivých šestašedesát procent. čtěte zde
Vydáno: 23.11.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Smrtonosná zbraň od nejhorší po nejlepší
Téma: filmová série Smrtonosná zbraň seřazená od nejhorší po nejlepší Filmová série čtyř Smrtonosných zbraní je legendární. Režisérem všech čtyř dílů je Richard Donner. Hlavními představiteli ústřední dvojice byli Mel Gibson a Danny Glover. čtěte zde
Vydáno: 21.11.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
2
TV tipy: 20. 11. 2020 - 26. 11. 2020
TV tipy: Mistr hazardu Batman ztratil Stalina a volá netvora Ani blížící se poslední měsíc roku nepřiměl televize k zásadnějším změnám, tudíž se tak nelze těšit na žádné velké premiéry. Z těch menších ale rozhodně stojí za pozornost fantasy Volání netvora a satira Ztratili jsme... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
1
Jak se točí nový Jurský svět v pandemických podmínkách?
Jak se točí nový Jurský svět v pandemických podmínkách? O krachujících firmách, lidech bez práce a tíživé situaci slýcháme dnes a denně ze všech stran. Pojďme se podívat na to, jak pandemie koronaviru ovlivnila natáčení připravovaných blockbusterů i menších nezávislých filmů. čtěte zde
Vydáno: 16.11.2020 12:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Zemeckis je zpět?! The Witches svým vizuálem strhnou, natahovaným příběhem ale příliš neoslní (10.11.2020 07:30 v Recenze)
- Fincherův Mank v prvním úplném traileru (21.10.2020 16:25 v Novinky | Trailery)
- Americká elegie v prvním traileru (14.10.2020 15:28 v Novinky | Trailery)
- Fincherův Mank v prvním traileru (09.10.2020 08:50 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Poctivé drama o Dreyfusově aféře Žaluji! kritizuje armádu a předsudky (25.09.2020 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Žaluji, že bábovky jsou postižené muzikou (23.09.2020 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zemřel kameraman Michael Chapman (22.09.2020 10:03 v Novinky | Zprávy)
- Životopisný film si Madonna natočí sama (16.09.2020 10:11 v Novinky | Zprávy)
- Rifkin's Festival: nový film Woodyho Allena má trailer (11.09.2020 10:12 v Novinky | Trailery)
- Fincherův Mank na prvních fotkách (06.09.2020 19:06 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Král léta Doctor Strange řeší vraždu v Orient expresu (21.08.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřela Linda Manz (16.08.2020 08:06 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2010 - 2019 (15.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Scorsese začne natáčet nový film v únoru (10.08.2020 11:01 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Všechny filmy Alana Parkera seřazené od nejhoršího k nejlepšímu (08.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Zemřel režisér Alan Parker (31.07.2020 18:35 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Strážci Galaxie na planetě pokladů zoufale hledají Susan (31.07.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2000 - 2009 (25.07.2020 13:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Whitney bude nahánět posledního z Jediů, dokud je svatba nerozdělí (17.07.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: nejslavnější sci-fi filmy 90. let (11.07.2020 12:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   41/2020

Chlast
8/10

Kritický portrét společnosti, v níž je všudypřítomný alkohol součástí národní kultury, a zároveň vyvážené drama o čtveřici středoškolských učitelů, kteří si v rámci vědeckého pokusu udržují konstantní hladinku půl promile.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver