Recenze: Mupeti

Vydáno: 02.02.2012 13:00 - Jan Jaroš | foto: Scott Garfield / Disney Enterprises

I když Mupeti upadli v zapomnění, velkolepá show je vrátí na výsluní slávy. Zda se podaří i filmu o nich, zůstává nejisté. Pokud by to záleželo jen a pouze na jeho schopnosti pobavit, pak by jeho vyhlídky nebyly zrovna dvakrát příznivé.

MupetiRecenzoval/a Jan Jaroš dne 02.02.2012 13:00. I když Mupeti upadli v zapomnění, velkolepá show je vrátí na výsluní slávy. Zda se podaří i filmu o nich, zůstává nejisté. Pokud by to záleželo jen a pouze na jeho schopnosti pobavit, pak by jeho vyhlídky nebyly zrovna dvakrát příznivé. Hodnocení: 1.5
Mupeti
The Muppets
Komedie / Rodinný / Muzikál
USA, 2011 , 103 min.

Režie: James Bobin
Scénář: Jason Segel, Nicholas Stoller
Kamera: Don Burgess
Herci: Jason Segel, Amy Adams, Chris Cooper, Rashida Jones, Steve Whitmire, Eric Jacobson, Dave Goelz, Alan Arkin, Zach Galifianakis

Česká premiéra: 09.02.2012

Hodnocení: 3/10
Mupeti hodnocení na Kinobox.cz: 61.16 %
Slavný maňáskový seriál Muppet Show Jima Hensonaa Franka Oze jsme sice u nás nikdy nespatřili, ale Česká televize uváděla jiný jejich pořad s obdobně vyhlížejícími postavičkami Sesam Street (Sezame, otevři se) a rovněž na obrazovkách se mihly celovečerní projekty Muppeti ve vesmíru a Tajemný ostrov pokladů. Nyní přichází do kin snímek Mupeti, oživující schémata původních mupetích příběhů, a to včetně zvaní slavných hostů, jakkoli v tomto případě se jedná o uneseného a navíc svázaného Jacka Blacka. (Poznámka: v originále i dosavadních českých verzích se píše "muppet", ovšem nyní bezdůvodně zjednodušený na "mupet".)
Jak autoři zarámovali syžetovou osnovu? Protagonistou je tu "mupet domácí" zvaný Walter, jenž v poklidu vyrůstal se svým lidským sourozencem Garym (Jason Segel) - a spolu s ním, provázeni Garyho dívkou Mary (Amy Adams), se vypraví do Hollywoodu, aby tam obhlédli slavné působiště televizních mupetů. Jenže naleznou jen zpustlé, zaprášené a pavučinami pokryté kulisy někdejší slávy, které chce navíc skoupit a poté zbořit zlotřilý magnát, tušící pod zemí cennou ropu.
Walter, zaskočený touto zvěstí, začne spolu s nejslavnějším z původních mupetů, žabákem Kermitem (v Sezamové ulici je žabák ovšem počeštěn na Kvaka), objíždět a přesvědčovat další mupety, aby uspořádali televizní gala představení, na kterém by vydělali tolik peněz, aby si mohli koupit původní mupetí sídlo - jenže potřebují rovných deset milionů, která hodlá investovat jejich protivník. Navíc žabák musí vyřešit i svůj vztah k "prasečí" slečně Piggy, nyní sídlící v redakci módního časopis Vogue...
Režisér James Bobin měl zajisté problémy s uchopením mupetích postaviček, zespoda voděných plyšových maňásků, a proto snímaných téměř výhradně bez spodní části těla. Kdysi to byla řekněme z nouze ctnost, nyní, v éře trojrozměrných kouzel, se tato "primitivita" sráží s téměř neomezenými trikovými možnostmi - a režiséru přiznejme, že se snaží jistou starosvětskost v pojetí mupetů zachovat, jakkoli třeba obohacuje tvárnost mupetí mimiky. Navíc spatříme několik ukázek z dávných mupetích show, abychom lépe vklouzli do jejich světa.
Větší potíže však nacházím v samotném zpracování příběhu. Film přebírá osvědčená klišé, kdy zestárlí a pozapomenutí umělci (sportovci atd.) se po letech sešikují, aby podnikli velkolepou připomínku své někdejší slávy, a samozřejmě uspějí. Nejprve hlediště zeje prázdnotou, ale postupně se plní lidmi, mezi nimiž nechybí ani celebrity - například Whoopi Goldberg fanouškovsky pronese celou jednu větu. A samozřejmě zloduch, obklopený podobně smýšlejícími ničemy včetně zlotřilých mupetích imitátorů, se marně pokouší velkolepý, televizí přenášený návrat překazit...
Jenže pojetí takového návratu je hodně infantilní - zvláště u lidských postav, jejichž záměrně přepjaté, ale přitom jakoby neumělé juchání, prozpěvování, tanečky jakož i přitroublé rozmluvy prozrazují jedině dementní pitvořivost.

Český trailer filmu Mupeti
Jakkoli občas zaznamenáme záblesky ironizujícího odstupu (když postava třeba upozorní, že to či ono zazpívala už ve svém předchozím výstupu; přidat mohu grafickým zpodobněním podpořený výklad televizní dramaturgyně, že současná obliba mupetích pořadů se pohybuje daleko za horizontem nejsledovanějších pořadů), výsledek považuji za dosti zoufalý ve své vlezlé nenápaditosti a podbízivosti. Je nemohoucí v marné snaze napodobit někdejší, z dnešního pohledu notně trapné a vyšumělé výstupy. Navíc český dabing - s ne vždy šťastně přeloženými a nazpívanými texty - má sklon hlasovou stylizaci jednotlivých mupetích postaviček přehánět až ke karikatuře.