Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Le père Noël est une ordure

Za horizontem: Ježíšek je neřád

Vydáno: 02.12.2011 22:05 v sekci Recenze | Za horizontem - Leoš Medřický

Každý národ má nějaký tradiční vánoční film. Z maskota francouzských Vánoc by se české Popelce nejspíše rozsypaly oříšky a splašil Jurášek. Christian Clavier, Thierry Lhermitte a Gérard Jugnot natočili s pozdějším režisérem Návštěvníků divokou černou komedii o tom, že Vánoce jsou peklo.

Le père Noël est une ordureRecenzoval/a Leoš Medřický dne 02.12.2011 22:05. Každý národ má nějaký tradiční vánoční film. Z maskota francouzských Vánoc by se české Popelce nejspíše rozsypaly oříšky a splašil Jurášek. Christian Clavier, Thierry Lhermitte a Gérard Jugnot natočili s pozdějším režisérem Návštěvníků divokou černou komedii o tom, že Vánoce jsou peklo. Hodnocení: 4.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Kdybyste se na veselohru, jejíž název pro účely článku přeložím jako Ježíšek je neřád, zeptali vzorku náhodně oslovených Francouzů, stěží byste natrefili na někoho, kdo o ní jakživ neslyšel. Raritou by se stal i respondent, který ji viděl jen jednou. Podobně jako film Život je krásný, i mladší francouzský snímek kdysi prošuměl kiny bez většího zájmu a za svůj nynější status hýčkané vánoční klasiky vděčí každoročním televizním reprízám. Tím také veškerá podobnost s Caprovým melodramatem končí, neboť Ježíšek je neřád demaskuje svátky klidu a pokoje jako nervy drásající období přetvářky a skrývané úzkosti ze samoty. A ano, vážně je to komedie, nejbláznivější široko daleko.
Chcete-li znát strašlivou pravdu o Vánocích, vězte, že statistiky je evidují jako období nejbohatší na takzvané bilanční sebevraždy. Čím agresivnější tlak na povinnost veselit se s bližními je vyvíjen na lidi, kteří jsou sami jako kůl v plotě nebo vědí, že jejich bližní jsou agresivní psychopati, tím silnější frustrace v nich vyvolává. O prvním případě ví své osamělý transvestita, který si říká Káťa (Christian Clavier), o druhém by mohla barvitě vyprávět Josette (Marie-Anne Chazel), ordinérní a nebezpečně těhotná obyvatelka rozpadajícího se přívěsu u pařížské dálnice. Oba na Štědrý večer vytočí číslo francouzské obdoby samaritánů a žádají pomoc.
Zaměstnanci linky důvěry jsou ale také jenom lidé. Madam Musquin (Josiane Balasko) má co dělat, aby si před kolegy udržela vyrovnanou fasádu přísné nadřízené a nezhroutila se při pomyšlení na štědrovečerní večeři s rodinou své sestry, která ji jistě podrobí další kritické konfrontaci s vlastním staropanenstvím. Zajíkavá Therese (Anémone) mezi utěšováním klientů a humanitární pomocí malomocným (pro něž plete rukavice se třemi prsty) nesměle pošilhává po ženatém kolegovi Pierrovi (Thierry Lhermitte) a tiše doufá, že odchod šéfové jim konečně dá příležitost se sblížit.
Jenže všechno, co se může pokazit, se pokazí. Pierre i Therese pod vlivem vánočního sentimentu poruší základní pravidlo linky důvěry - souhlasí, aby se Josette a Káťa zastavili osobně. Madam Musquin uvízne ve výtahu a je třeba ji vyprostit. Neodbytný bulharský soused Preskovič (Bruno Moynot) přináší nechutné kulinářské výtvory z darů své země, které samaritáni nemají odvahu odmítnout. Káťa dělá oči na Pierra a Josettin psychopatický druh Felix v kostýmu Santy Clause (Gérard Jugnot) jim všem mává před očima revolverem. Až příliš Štědrý večer se stane kolektivní zkouškou sebeovládání a to by v tom byl čert, aby neskončil nějakou tou vraždou.
Pokud jste viděli libovolnou komedii s Christianem Clavierem z posledních dvaceti let a nepřešel vás humor, přijměte mé gratulace. Patříte-li navíc k menšině, kterou zlákal i poslední, deset let starý opus Jeana-Marie Poiré jménem Maurice to zařídí, hluboce smekám, protože máte větší odvahu než já. Oba pánové dosáhli vrcholu kariéry v roce 1993, kdy společně uvedli do kin bláznivou fantasy komedii Návštěvníci. Bilance čtrnácti milionů diváků jen ve Francii a popularita filmu sahající daleko za evropské hranice určily další směr, kudy se ubírat - jejich následující filmy tápavě zkoušely, jak blízko masám se lze přiblížit a nepřijít přitom o dobrou pověst. Hranici možného nakonec příznačně vytyčil americký remake Návštěvníci: Cesta do Ameriky, za který se pan režisér dodnes stydí a k další spolupráci s Christianem Clavierem se už deset let neodhodlal.
Ve světle znalosti jejich pozdější práce mi tedy můžete a nemusíte věřit, že v 80. letech Clavier a Poiré psali a točili inteligentní, nápadité komedie (mimo jiné válečnou klasiku Děda se dal na odboj nebo satiru na východní blok Takhle to děláme v Moskvě) a že Ježíšek je neřád je z nich nejlepší. Z velké části jistě i zásluhou divadelní předlohy, kterou o několik let dříve společně napsali a mnohokrát sehráli všichni jmenovaní herci s výjimkou Anémone, toho času sdružení v komediální formaci Le Splendid. Poiré ale pro látku udělal mnohem více, než že ji pouze zaznamenal na celuloid. Skvěle si poradil s jednotou času a místa, která už svázala ruce i nohy nejednomu přepisu divadelní hry, nebál se text rabiátsky seškrtat na svižných 82 minut a z každého herce vytáhl to nejlepší, co jeho talent nabízel.
Jediná věc, která by si zasloužila dotáhnout do konce, je příběh madam Musquin. Tato postava děj přibližně v polovině opustí, a jak dopadla její rodinná večeře, se můžeme pouze domýšlet. I kvůli její představitelce Josiane Balasko je to škoda. Christian Clavier se navzdory ženskému přestrojení nedopouští pištivé dikce ani gestických berliček, jak ztvárnit homosexuála, Thierry Lhermitte a Anémone sehráli přesvědčivě zápas svých postav mezi snahou zachovat si profesionální altruismus a vnitřní xenofobií, homofobií a sobeckými zájmy. Na hraně únosnosti se pohybují jen Gérard Jugnot a Clavierova tehdejší choť Marie-Anne Chazel jako párek ukřičených pobudů Felix a Josette. Pořád ale jde o odůvodněnou stylizaci v tradicích comedie de l´arte.
Je to paradox, ale nic nezvyšuje hodnotu francouzských komedií více než umanuté natáčení hloupějších amerických remaků. Osud horší než smrt na sebe vzal v roce 1994 podobu Nory Ephron, ženy s pozoruhodným nadáním přetvářet osobitá filmová díla v líbivé tovární produkty. Mezi úspěšným (a nutno dodat, že přiznaným) vytěžováním McCareyho Nezapomenutelné lásky (Samotář v Seattlu) a romantickou reimaginací Lubitschovy satiry Obchod na rohu (Láska přes internet) stačila paní režisérka podrobit vivisekci i francouzského Ježíška. U publika ale tentokrát neuspěla.
Remake Blázni a poloblázni se Stevem Martinem v Lhermitteově roli se nejistě potácí mezi snahou zachovat černý humor předlohy a přehodit mu přes ramena rodinně-romantický kabát podle střihu, jaký vyhovuje vkusu skalních příznivců paní režisérky. Výsledek ve skutečnosti nepatří k jejím nejhorším kusům, v porovnání s originálem jde ale pořád o kvalitativní propad o dvě třídy. Film i přes zajímavé kreace ve vedlejších rolích (zejména Lieva Schreibera jako nešťastného transvestity a Madeline Kahn v roli Josiane Balasko) skončil finančním fiaskem a jeho úloha v dějinách zůstává omezena na dokazování vousatého pořekadla, že když dva dělají totéž, není to totéž. Vive La France!
Blázni a poloblázni se nicméně pravidelně objevují na našich obrazovkách, zatímco francouzský Neřád se do české distribuce dodnes neprostřílel. Napišme si o něj Ježíškovi, třeba se letos dočkáme.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 90. let
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 90. let V 90. letech vznikla celá řada filmů, které si rádi pustíme i dnes - filmy, z jejichž kouzla nic nezmizelo. Pojďme si připomenout desítku těch komerčně nejúspěšnějších v tomto období. čtěte zde
Vydáno: 14.12.2019 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Bluray recenze: Kořist 5/10
Bluray recenze: Thriller Kořist doprovází poměrně bohatá bonusová nadílka Aligátoří thriller Kořist vychází na DVD i Blu-Ray, kde mu slouží ke cti překvapivě komplexní a informativně poměrně obsáhlá nabídka bonusových materiálů. čtěte zde
Vydáno: 13.12.2019 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
TV tipy: 13. 12. 2019 - 19. 12. 2019
TV tipy: Městem chodí odvážná Vaiana, která prožívá tvrdou očistu Předvánoční televizní výběr je letos hlavně ve znamení extrémně nabitého víkendu, v němž se ukrývá několik zajímavých premiér. Těmi nejvýraznějšími jsou animovaná Odvážná Vaiana a moderní westernová variace Za každou... čtěte zde
Vydáno: 13.12.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bluray recenze: Skleněný pokoj 4/10
Bluray recenze: Dojem z filmu Skleněný pokoj bonusová výbava nevylepší Film Skleněný pokoj vychází na DVD i Blu-Ray, jeho bonusová výbava je však poměrně bídná - na obou nosičích je k dispozici pouze česky nadabovaná dvojice upoutávek. čtěte zde
Vydáno: 12.12.2019 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Yao prožívá sněžnou melu o černých Vánocích V poslední jubilejní týden roku je nabídka novinek v kinech hodně slabá. Tou "nejlepší" je totiž pochybný horor Černé Vánoce, kterému dělají společnost dvě evropská dramata a jeden lacinější animák. čtěte zde
Vydáno: 11.12.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Deštivý den v New Yorku (05.10.2019 08:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Princ Krasoň Jiří Suchý prožívá deštivý den v New Yorku (25.09.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Na Ibize se za bílého dne na bouřlivých výšinách hraje dětská hra (24.07.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Mladí muži za pultem jsou podfukáři trpící ztrátou paměti (19.07.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Přijela k nám pouť, v níž se na bitevní lodi vede knoflíková válka a bitva o Alžír (07.06.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Deštivý den v New Yorku: trailer novinky Woodyho Allena (04.06.2019 10:05 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Nahý mezi vlky cestuje do Eldoráda, kde dostává druhou šanci (03.05.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel producent Bonda, Beatles a Steve Martina David V. Picker (22.04.2019 15:29 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Americký zabiják a Jana Eyrová poznávají očistu, protože se učí teorii všeho (01.03.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Co komu provedla Colette, že se do dějin zapíše jako barbarka? (27.02.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: V La La Landu je život krásný, protože se tam chodí po strništi bos (28.12.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2018 opustily (26.12.2018 13:23 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Lotrando, Zubejda a zvadlý gigolo se bouří, protože Grinche je těžké zabít (03.08.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Dvanáct rozhněvaných a zběsilých Avengers zachytává signál z neznáma (13.07.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Nicolas Cage bude Spider-Man (06.07.2018 11:15 v Novinky | Zprávy)
- Spider-Man: Paralelní světy rozšiřuje pavoučí svět v traileru (09.06.2018 09:11 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2019

Last Christmas
4/10

Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver