Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Anonym

Recenze: Anonym

Vydáno: 17.11.2011 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín

Roland Emmerich si pro nás po svých megafilmech připravil jeden malý, zcela komorní pohled na "největší konspiraci všech dob," ve které tentokrát z nějakého neznámého důvodu absentují mimozemšťané i patetické proslovy. Byl Shakespeare podvod, nebo jím je celý Anonym?

AnonymRecenzoval/a Martin Bubrín dne 17.11.2011 13:00. Roland Emmerich si pro nás po svých megafilmech připravil jeden malý, zcela komorní pohled na "největší konspiraci všech dob," ve které tentokrát z nějakého neznámého důvodu absentují mimozemšťané i patetické proslovy. Byl Shakespeare podvod, nebo jím je celý Anonym? Hodnocení: 3.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nebyl by to megalomanský destruktor Roland Emmerich, kdyby nechtěl do světa udělat jednu velkou díru. Německý rodák si nejdříve vyřizoval účty s Amerikou, které postupně zveličoval až do předloňské konfrontace lidstva s koncem světa v přepálené katastrofické "komedii" 2012. Po dosažení největší mety už zbyly jen dvě možnosti - zničit celou sluneční soustavu nebo se nenápadně uchopit něčeho menšího, v čem by se ukázalo, zda dokáže ukočírovat film i s absencí svých typických trademarků, tedy výbuchů a ještě větších výbuchů. To, co Michael Bay slibuje od premiéry prvních Transformers, však Emmerich splnil už teď. A rozhodně ne špatně.
V Anonymovi se rozhodl podívat na mušku známé konspirační teorii, která notoricky známému dramatikovi Williamu Shakespearovi odpírá autorství jeho her, jež jsou dodnes považovány za ideál anglosaské literatury. O tomto faktu se v akademických kruzích vedou neustále spory, jelikož se nedochoval žádný přímý důkaz, který by autora usvědčoval z napsání svých slavných děl.
Jedním z možných "pachatelů," kteří geniálně přenášeli své myšlenky na papír, je vznešený hrabě z Oxfordu Edward De Vere (Rhys Ifans), jemuž společenské postavení znemožnilo svou práci publikovat pod vlastním jménem. Proto své dílo předává básníkovi toužícím po prosazení Benu Johnsonovi (Sebastian Armesto), který se má vydávat za jejich tvůrce. Jenže nešťastnou náhodou si autorství přiřkne ten nejnepravděpodobnější člověk - samotný William Shakespeare, negramotný pobuda, ožrala a šarlatán, jenž je ve filmu vyobrazován jako komická figurka, která sbírá všechny zásluhy.
Aby to nebylo příliš jednoduché, scénář Johna Orloffa přináší také mnohem rozsáhlejší zápletku, která do hlavního motivu vnáší politické intriky, zrady a romantiku na alžbětínském dvoře. Ocitáme se tedy ve značně překombinovaném příběhu, ve kterém se vyskytují desítky postav a prostředí a zhruba do půlky filmu nevíme (nebo lépe nemáme šanci zjistit), kdo je kdo, jaké jsou mezi představiteli vztahy, jaké mají cíle. Za to může hlavně nesoudržné vystavení narativních linií, v nichž se skáče ve třech (respektive ve čtyřech, pokud počítáme samotný začátek filmu) časových úsecích, které jsou nám ze začátku představeny jen krátkým titulkem, dále však neuvozovány.
Vzhledem k tomu, že se děj pohybuje stále ve stejném prostředí, ve stejných kulisách a postavy mají podobné kostýmy, může se stát, že divákovi nebude zrovna jasné, v jaké době se zrovna příběh nachází. Hlavně když neví, zda ten, koho vidíme, je mladší já stejné postavy, jeho bratr, otec nebo někdo úplně jiný. Složitou strukturu příběhu tak jednoduše nemůžeme označit za vychytralou (a ty, kteří se v ní neorientují, za hlupáky), ale spíše za matoucí a znemožňující se plně ponořit do příběhu.
Přesto se u Emmericha jedná o překvapivě komorní, herecké drama, které se se svou podstatou vyrovnává jako s divadelní hrou (jak ji také na začátku reálně rozehrává). Několik megalomanských velkých celků sice zdatně vyvažuje zvolené pojetí, jež se povětšinou odehrává v uzavřených prostorech, ale naprosto hladce zapadá do roviny příběhu. Stejně jako do posledního detailu promyšlená stínohra v nočních scénách při svíčkách, která svým svícením například připomene nedávnou Janu Eyrovou. Zkrátka, z hlediska pečlivě stylizovaných kostýmů, brilantní výpravy a vystavěných kulis je dost možné, že o Anonymovi letos uslyšíme ještě na Oscarech. Bylo by nezanedbatelné opomenutí, kdyby se alespoň neobjevil mezi nominovanými.
Ani herci nejsou žádnou lacinou nápodobou svých předobrazů nebo zbytečně nepřehrávají teatrálním projevem, celkem umně dokážou zachytit serióznost celého snímku, který chtě nechtě jde proti svému kontroverznímu a nepodloženému námětu, jenž by se dal označit za banální, faktograficky nepodloženou báchorku. Zarazí tak, že Emmerich dokáže zdatně vést obsazení, které předvádí nadprůměrné výkony. Hlavně titulní "anonym" Rhys Ifans se přetavil ze svých polokomediálních rolí a odehrává zřejmě svůj doposud nejlepší herecký výkon.
Přes všechna objektivní pozitiva je ale nutné si uvědomit, že Anonym svou "největší konspirační teorii" načrtává velmi vágním způsobem. Koho vytáčejí historické nepřesnosti, zbanalizované dějiny a nepodložené vize "skutečných událostí," může odcházet z kina s mírnou pachutí. Milovníkům Shakespeara, literatury a umění a komukoliv s hlubším zájmem o historii by se měl před zhlédnutím zřejmě podávat lísteček s upozorněním... Emmerichova báchorka je oním dalším zlaicizovaným dílem pro americké publikum, mainstreamovou obdobou historických dramat a odleskem opravdu chytré a propracované podívané (kdo chce, může jej zkusit porovnat s leckterými Branaghovými adaptacemi).
Jak už to ale v Hollywoodu bývá, i taková naivita může být podána velmi atraktivním a divácky vřelým způsobem, takže není možné snímek vyloženě protrpět. Jde o mnohem lákavější a poutavější snímek než například dvě filmová zpracování knih Dana Browna Šifra mistra Leonarda a Andělé a démoni, které si také dle svého upravují skutečnost. Zatímco knihy byly dobrodružným čtením, jejich adaptace se staly suchou turistickou výpravou po národních pamětihodnostech bez průvodce. Nic takového však v Anonymovi nehrozí, hlavně díky zapálenému zpracování, včetně poutavé vizuální stránky a povedených hereckých výkonů, které hladce zachraňují, co se dá.
Český trailer filmu Anonym
A ke konci možná budete překvapeni, že vás režisér patetických velkofilmů jako Den nezávislosti nebo Patriot dokáže upřímně dojmout a vyždímat z vás nějaké ty emoce. I když jeho konspirační dílo nejspíše díru do světa neudělá (alespoň ne fyzickou), alespoň na chvíli zalepí ty, které napáchaly jeho poslední, nepříliš vydařené nálety na matičku Zemi.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 8. týden
Top 20 ČR: Ježek Sonic předběhl Chlapa na střídačku Ježek Sonic si za víkend doběhl v českých kinech pro zlato. Na druhé místo odsunul českou komedii Chlap na střídačku. čtěte zde
Vydáno: 25.02.2020 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 8. víkend
Box office: Ježek Sonic přesprintoval Harrisona Forda Videoherní Ježek Sonic ve finiši přesprintoval Harrisona Forda a jeho psa v dobrodružném filmu Volání divočiny. čtěte zde
Vydáno: 24.02.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Portrét: Luis Buñuel
Portrét: Luis Buñuel - představitel filmového surrealismu V tomto měsíci uplyne 120 let od narození legendárního španělského režiséra, představitele filmového surrealismu Luise Buñuela. Tento článek připomene jeho život i dílo. čtěte zde
Vydáno: 22.02.2020 10:00 v sekci Články | Publicistika
1
1917 7/10
Recenze: Válečné drama 1917 fascinuje svou technickou realizací Na deset Oscarů nominovaný snímek Sama Mendese představuje vizuální požitek podpořený zpřítomňováním času a prostoru - díky dovedně skrytým střihům totiž vypadá, jako by byl natočený na jeden záběr. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 2. 2020 - 27. 2. 2020
TV tipy: Čarodějnice bojuje s kickboxerem a nosí masku rudé smrti Na konci února se v televizích nic zásadního neděje, protože žádné velké premiéry nejsou na programu. Krom několika zapomenutých filmů tak nejvíc zaujme uvedení Eggersova debutového počinu Čarodějnice. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Král Artuš se ocitá za zrcadlem, kde hledá purpurový vrch (14.02.2020 07:30 v Radar | TV tipy)
- Stallone a Bay chystají Malou Ameriku (11.02.2020 15:56 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Mizerové navždy se úspěšně pokusili o nostalgický návrat k sérii (17.01.2020 12:00 v Recenze | Premiéry)
- Robert Zemeckis natočí sci-fi thriller Ares (12.01.2020 19:03 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: Nicolas Cage (09.01.2020 08:30 v Články | Publicistika)
- Tenet: první trailer nového filmu Christophera Nolana (19.12.2019 18:29 v Novinky | Trailery)
- Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 90. let (14.12.2019 10:30 v Články | Publicistika)
- 6 underground: Tajné operace: nový trailer (15.11.2019 18:46 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Nezlomný jezdec se vydává do Dunkerku, kde si zahraje čáru (15.11.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Bitva u Midway je staromilský válečný film připomínající žánrovou klasiku (11.11.2019 12:15 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Tintoretto se účastní bitvy u Midway, kde potkává ženskou na vrcholu (06.11.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 10: Jean-Claude Van Damme (19.10.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Kenneth Branagh začal natáčet Smrt na Nilu (02.10.2019 10:28 v Novinky | Zprávy)
- 6 Underground: první trailer (01.10.2019 16:34 v Novinky | Trailery)
- Bitva u Midway má nový trailer (12.09.2019 19:53 v Novinky | Trailery)
- Michael Bay se vrací do akce (29.08.2019 08:09 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Král džungle Robocop skládá zkoušku dospělosti a je prostě báječný (02.08.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Preview: Co nás čeká ve zbytku roku 2019 v kinech? (31.07.2019 14:00 v Články | Publicistika)
- The King’s Man: prequel Kingsmana má první trailer (15.07.2019 18:56 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   07/2020

Ježek Sonic
4/10

Superrychlý modrý ježek Sonic je videoherní postavička, s níž hráč sbírá zlaté kroužky a bojuje se zlým doktorem Robotnikem. Stejné motivy se objevují i ve filmové adaptaci této videohry, v níž si mimo jiné zahráli i Jim Carrey a James Marsden.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2020 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver