Za horizontem: Barbar

Vydáno: 11.11.2011 19:00 - Zbyněk Kubín | foto: Wild Side Films

Po sérii filmů zaměřených na bezvýznamné (anti)hrdiny v podobě feťáků, vrahů a zdecimovaných chudáků z okraje společnosti se Refn vrhl o tisíc let zpátky mezi pohany, křižáky a bohy. A natočil svůj nejrozporuplněji přijímaný kus.

BarbarRecenzoval/a Zbyněk Kubín dne 11.11.2011 19:00. Po sérii filmů zaměřených na bezvýznamné (anti)hrdiny v podobě feťáků, vrahů a zdecimovaných chudáků z okraje společnosti se Refn vrhl o tisíc let zpátky mezi pohany, křižáky a bohy. A natočil svůj nejrozporuplněji přijímaný kus. Hodnocení: 4
Barbar
Valhalla Rising
Drama / Akční / Dobrodružný
Velká Británie, 2009 , 93 min.

Režie: Nicolas Winding Refn
Scénář: Roy Jacobsen, Nicolas Winding Refn
Kamera: Martin Soeborg
Hudba: Peter Kyed, Peter Peter
Herci: Mads Mikkelsen, Maarten Stevenson, Ewan Stewart, Gary Lewis, Alexander Morton, Mathew Zajac, Jamie Sives, Gordon Brown, Gary McCormack, Stewart Porter, Rony Bridges, Robert Harrison, Andy Nicolson, Douglas Russell, Gerry Sweeney


Hodnocení: 8/10
Barbar hodnocení na Kinobox.cz: 58.71 %
V roce 2009 má Nicolas Winding Refn nezvykle napilno. Sotva dostříhá svůj nejnovější snímek Bronson, odlétá do Skotska, kde už štáb, včetně dlouholetého kámoše a hlavní hvězdy Madse Mikkelsena, čeká na zahájení natáčení dalšího kusu - středověké meditativní fantasy v dánsko-britské koprodukci s českým názvem Barbar (v originále Valhalla Rising). Filmu, který má režisér ze všech svých děl nejraději, ale jenž mu kromě vyčerpání z extrémně náročného natáčení nadělá mnoho vrásek z totálního komerčního neúspěchu a rozporuplného přijetí kritiky i diváky.
Práce to vskutku nebyla jednoduchá. Velká část rozpočtu, jenž činil 39 milionů dánských korun (což je nějakých 6,5 milionu dolarů) a ze kterého se celosvětově z kin vrátilo pouhých 250 tisíc (dolarů), padla jen na zázemí, neboť štáb většinu natáčení trávil uprostřed nehostinných hor a v hlubokých lesích. Samotná výprava byla minimální, ve filmu nespatříme jedinou budovu, žádné davové scény (úsměvně působí photoshopový přebal DVD/BD s armádou v pozadí) a rekvizity použité před kamerou čítají kromě několika křižáckých kostýmů (ostatní jsou oděni do "dek a roztrhaných pytlů") a seker a mečů už jen dřevěnou klec, kůl a palubu lodi.
Konečný výsledek nechal málokoho chladného a názory na něj se diametrálně liší. (Nejen) dánští kritici se rozdělili na dva nesmiřitelné tábory, kde jedni snímek zatracují jako samolibou k smrti nudnou brutální onanii bez sebemenšího smyslu, druzí vynášejí Refna do nebes za geniální hypnotické veledílo s přesahem až někam do záhrobí. Pravda budiž někde uprostřed, rozhodně ale Barbar není film pro každého a už vůbec ne pro vyznavače košatých dialogů a svižného tempa vyprávění.
Příběh se odehrává kolem roku 1100 (texty distributorů sice uvádějí rok 1000, ale režisér sám mluví o konci jedenáctého století, což je i historicky logičtější) ve Skotsku a hlavním hrdinou je Jednooký (Mikkelsen), mlčenlivý potetovaný (a jednooký) otrok a zabiják, zvíře, které vyvrhlo samo peklo. Banda pohanů jej vláčí horskou pustinou a nutí likvidovat protivníky ve rvačkách. Zdánlivě nelítostná bestie, bez rozmyslu drtící lebky nepřátel a směle kuchající jejich vnitřnosti, se dokáže vyprostit ze zajetí a společně s dalším otrokem, malým chlapcem, putují nehostinnou krajinou, až narazí na skupinu křižáků, s nimiž se vydají na plavbu do Jeruzaléma. Špatný vítr a mlha zavedou loď do neznámých vod, kde výprava trýzněná žízní, hladem a beznadějí projde očistcem i zkouškou víry a na jehož konci čeká na přeživší nový svět. Peklo? "Civilizovaní“ křižáci postupně propadají zoufalství a stávají se fanatizovanými troskami, naopak barbar Jednooký v sobě nachází rovnováhu a smíření.
Hned v prvních scénách Valhalla Rising zaujme svou syrovostí, neučesaností a brutalitou. Milovník akčních středověkých rubaček, který neví, do čeho jde, se začne tetelit blahem. Miliusův Barbar Conan má tajného nástupce? Zjizvení svalnatí otroci se rvou v blátě, mozky a střeva létají vzduchem, na pozadí se dmou mohutné skály a vše vypadá neskutečně dobře. Kamera se sice až nezdravě vyžívá v okolní přírodě a dlouhých záběrech na mraky, tváře a jdoucí lidi, ale dělá to s takovým úžasným citem pro kompozici, že je radost na to pohledět. Hraje k tomu podivně nemelodická hudba, ale nějakým zvláštním způsobem to dohromady sedí. Atmosféra je bezchybná. Vítr, bahno, žízeň, hlad, pot, zima, krev, bolest, to všechno z plátna čpí na sto honů. Mads Mikkelsen jako Jednooký je přímo uhrančivě děsivý.
S ubíhajícími minutami však nadšení akcechtivých diváků povadá, naopak na své si přijdou milovníci mytologie, mystiky a symboliky. Tempo vyprávění se pro někoho stává nesnesitelně pomalé, děj primitivní a zároveň nesmyslný a postavy nezdravě vyšinuté. Ale to nejdůležitější, tedy atmosféra zůstává. Akorát ještě potemňuje, ke slovu se dostává šílenství a chaos. Vyvrcholení je pak jako vynořit se na hladinu a konečně se zhluboka nadechnout.
Jednoznačná interpretace děje pravděpodobně neexistuje. Sám režisér v několika rozhovorech na otázku, o čem to vlastně je, odpověděl slovy: "Myslím, že by to mohlo být o ...", a když někteří novináři přišli s vlastními a zcela se lišícími výklady, režisérovou reakcí na všechny bylo: "Pokud v tom vidíte toto, tak to tam asi bude." Tím samozřejmě nemyslím, že by nám Refn předložil nějaký nesmyslný blábol, jenž nedává smysl ani jemu, ale že záměrně mlží, pohrává si s fantazií diváka a nechává otevřenou cestu různým spekulacím, které si pak s chutí vyslechne. Jejich terčem je především Jednooký, postava napsaná Madsu Mikkelsenovi přímo na tělo. Jedinkrát nepromluví, nemá minulost, vidí budoucnost, oplývá nadlidskou silou a ve chvíli, kdy ostatním docházejí psychické i fyzické zdroje, je vyvede ze záhuby. Obětuje se a znovu povstane. Je to Ódin? Symbolizuje Ježíše? Nebo snad Jardu Jágra? Nechť si dění na plátně z poskytnutých symbolů a odkazů poskládá každý sám.
A komu Valhallu doporučit? Režisér očividně (a nijak se tím netají) čerpal inspiraci z tvorby Andreje Tarkovského a Terrence Malicka a přimíchal samurajské snímky a spaghetti westerny. Máte-li slabost pro jmenované tvůrce, pravděpodobnost, že vás snímek zaujme, je vysoká. Mně se líbil hodně, ale podruhé ho asi už vidět nemusím. Za to jedno zhlédnutí, pokochání se dechberoucím vizuálem a udělání si vlastního názoru každopádně stojí. Perličkou na konec budiž informace, že původně se celý snímek natáčel zpomaleně. Režisér ale během střihu usoudil, že to by už mnoho diváků nerozdýchalo a natočený materiál zrychlil na standardní úroveň.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY