Dvojitý Van Damme, roznožka na kuchyňské lince a cestování časem. Béčkové sci-fi s áčkovým rozpočtem a božským Jean-Claudem na vrcholu slávy v jeho nejúspěšnějším filmu vůbec. Máme se ale dnes ještě vůbec obtěžovat?
Policista Max Walker (Van Damme) pracuje jako agent Jednotky pro kontrolu času, která zabraňuje zneužívání cestování časem. Jeho bývalý parťák je přistižen, když se vrací do roku 1929, aby využil krachu na New Yorské burze ve svůj prospěch. Walker zjišťuje, že ve skutečnosti stojí za celým případem senátor McComb (Silver), který si brousí zuby na prezidentské křeslo a hodlá se na něj dostat jakýmkoliv způsobem. Walker se musí vrátit zpátky v čase do doby, kdy byla mimo jiné zavražděna jeho manželka. Podaří se mu zastavit zlotřilého senátora a zachránit svou ženu?
Začátek devadesátých let se Van Dammeovi nadmíru vydařil, relativně laciné průměrné filmy si díky jeho charismatu (a taky roznožkám, kopům s otočkou a vypracovaným sedacím partiím) získaly slušnou diváckou podporu, která v případě
Timecopa znamenala přes 100 milionů dolarů v celosvětových tržbách. Jean-Claude hrál vedle Arnolda, Slye či Bruce vždycky druhé akční housle. Vzhledem k tomu, že se ale například objevil i v nadmíru populárním sitcomu
Přátelé, kde mimochodem v té samé epizodě vystupovala i Julia Roberts, a získal v letech 91 až 93 tři nominace v MTV Movie Awards jako Most Desirable Man (Nejvíce žádoucí muž) nemůžeme jeho úspěchy úplně přehlížet. Ač se tomu dnes těžko věří, Jean-Claude byl tehdy součástí amerického filmového mainstreamu.
Timecop znamenal pokus o částečný odklon od čistých akčáren směrem k "chytřejší" sci-fi, což byl žánr, který třeba Arnoldovi přinášel skoro vždycky výrazný úspěch. Nevím, jakých kvalit dosahuje komiks Marka Verheidena, který je předlohou snímku, ale Haymsův film dopadl (z dnešního pohledu) jako nevýrazný mix výpravného filmu bez pořádné výpravy, akčního filmu bez zajímavé akce a sci-fi o cestování časem bez mozku. Dobrá zpráva je, že přežít se to v pohodě dá.
Režisér Peter Hyams (
Kozoroh 1,
2010: Druhá vesmírná odysea nebo další vandammovina
Náhlá smrt) je hlavně zajímavý tím, že u většiny svých filmů stál i za kamerou. Rozhodně ale není akční režisér. Akce je ve filmu vůbec poskrovnu a většinou je tak krátká a nezajímavá, že Van Damme nemá kromě zmíněné roznožky moc co předvést. Scifistu primitivní zápletka taky do stavu extáze neuvede. Vůbec by mě zajímalo, jak si tvůrci představují, že cesty časem probíhají. V dramatických záběrech vidíme, že do minulosti se naši hrdinové dostávají ve speciálním "autě" na kolejích. Jakmile jsou ale na místě, vypadnou - případně vykročí - z "bubliny". Kam se podělo vozidlo? Stejně tak cesta zpět je víc než pochybná, protože v současnosti se objevují opět v autě. Už vůbec nemluvím o padouších - jak cestují oni?
Film je někdy aspoň hodně legrační. Kromě laciných počítačových triků a rádoby futuristických vozidel vás
Timecop rozesměje třeba také v okamžiku, kdy se na scéně objeví dva Van Dammové, jeden mladší a druhý jako o deset let starší verze. Liší se jen tím, že ten starší má delší vlasy. Pro jeho filmovou manželku je to ale taková zásadní změna, že svého muže vůbec nepoznává!
Podtrženo a sečteno, Van Damme i Hyams mají v portfoliu výrazně lepší filmy, na druhou stranu ale taky spoustu podstatně horších. Od Jean-Clauda bych si spíš přál znovu (a třeba taky ve vysokém rozlišení) vidět hlavně
Živý terč Johna Woo nebo emmerichovku
Univerzální voják, od Hyamse například prima béčkový sci-fi horor
Relic.
Co se prezentace filmu na Blu-rayi týče, obraz vypadá opravdu dobře - je pěkně detailní, sytý a kontrastní, což oceníte zejména v závěrečných tmavých scénách. Prostorový zvuk se občas taky ozve, takže fanoušci filmu můžou být spokojení. Žádné bonusy k mání bohužel nejsou.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: DTS-HD Master Audio 5.1 (angličtina), Dolby Digital 5.1 (němčina)
Titulky: české, rumunské, portugalské, řecké, francouzské, čínské, bulharské, ruské, španělské, německé a anglické pro neslyšící
Obraz: 16:9; 2,35:1