Blu-ray: Star Wars: The Complete Saga (2/3)

Vydáno: 09.11.2011 14:29 - Eduard Spáčil | foto: Bontonfilm

Bez ohledu na vztah k prequelové trilogii Star Wars se na tu originální na Blu-rayi musí těšit snad všichni. Lépe si totiž tuhle klasiku doma nevychutnáte - a na rozdíl od nové trilogie navíc Epizody IV až VI nemají chybu.
Pozn.: První část recenze si můžete přečíst zde.
BD obal filmu Star Wars: Epizoda IV - Nová nadějePřiznejme si, hlavní důvod, proč se většina fanoušků těšila na vydání Hvězdných válek, resp. teď už vlastně jen Star Wars, na Blu-rayi, byla možnost zhlédnout ve vysokém rozlišení především ony klasické tři díly. Dodnes si pomatuji, jak jsem jako děcko někdy po revoluci v kině nevěřil svým očím, jestli na plátně opravdu psali, že jde už o čtvrtou epizodu a přemýšlel, kam se poděly ty předchozí tři.
Taky vzpomínám, jak jsem v sedmadevadesátém hltal novinky o "úžasně" vylepšené Speciální edici, několikrát ji viděl v kině, a poté si koupil krásnou krabici s třemi otitulkovanými véháeskami. A i když mám opravdu daleko k hvězdněválečným fanatikům či puristům, nové díly mě sice dost bavily, ale to kouzlo už se na sto procent zopakovat nepovedlo. Možná proto, že jsem už nebyl dítě. Možná proto, že už i sám George Lucas na stará kolena trochu dospěl.
Ještě teda ne natolik, aby uznal, že neustálé vylepšování těm filmům nijak zvlášť neprospívá, protože nové digitální triky budou vedle staré ruční práce vypadat pořád nepatřičně. Když to pochopil i Steven Spielberg, který taky před lety pochybně vylepšoval svého Ítýho, a teď chystá na HD premiéru opravdu původní verzi, tak to třeba jednou dojde i panu L. Já mu to neberu, ať si upravuje detaily v obraze i zvuku do aleluja, ale příště bych v takové reprezentativní krabici, jakou The Complete Saga je, rád viděl i původní verze s vyčištěným obrazem a zvukem. Vzhledem k očekávaným premiérám Star Wars v 3D to ale asi bude ještě trvat...
Před vydáním téhle edice se mohutně řešilo, jaké kulišárny si na nás Lucas zase vymyslel a všichni fandové s rozhořčením četli šokující novinky o dalších kontroverzních úpravách, tentokrát zejména ve zvukové složce. Ano, dnes už nechvalně známé "Nooooooooooooooooo" Darth Vadera, když hází císaře do šachty, nebo přehnaný skřehot Obi-Wana, který odhání písečné lidi, jsou věci, které můžou naštvat. Ale trvají jen chvíli. A není to zdaleka taková trapnost, jako když ve Speciální edici vystřelí Han Solo v kantýně na Greeda až jako druhý. Mimochodem, Mr. Star Wars sám zjevně po letech zaregistroval naštvanost fanoušků, takže v Blu-ray verzi vypálí oba zhruba zároveň. Což samozřejmě pořád ještě není ono...
Výborné obrazové porovnání rozdílů mezi původní verzí, Specialní edicí z roku 2007, DVD edicí z roku 2004 a Blu-rayi najdete zde. Těch úprav bylo totiž za ta léta opravdu v řádu desítek. Přidávání jar-jarovských i jiných digi-potvor je zbytečné, ale víc mě štve "výměna" herců kvůli zachování kontinuity poté, co se dotočila prequelová trilogie: císaře v Impériu a Návratu tak od roku 2004 představuje Ian McDiarmid a na konci šestého dílu se vedle Yody a Aleca Guinnesse objeví Hayden Christensen. Dobrá zpráva ale je, že pro nefanatiky tyhle nešťastné úpravy ještě nepředstavují důvod, aby tuhle verzi zavrhli..
Hodnotit jednotlivé díly snad nemá ani cenu, ale pro pořádek: nejradši jsem vždycky měl a asi i mít budu Epizodu IV (10/10). Lucasův nápad vyprávět příběh od prostředka je prostě geniální. Samozřejmě, leckdy divák nechápe motivaci postav, odkazy na jejich minulost, charaktery nejsou propracované, ale to vůbec nevadí, aby si tuhle divokou jízdu neužil. Je to pravý opak jedničky, která úmorně vysvětluje všechno. Je jedno, že vedle charismatického Forda a legendárního charakterního herce Aleca Guinnesse poskakuje prkenný Mark Hamill, protože ta postava to unese. Závěrečný útok na Hvězdu smrti patří k těm nejúžasnějším filmovým scénám, které znám. "To je úplně jako Top Gun", uznale mručel kamarád, který tenhle díl neviděl léta.
Na Epizodě V (9/10) mi vždycky trochu vadilo haprující tempo, protože Lukův výcvik u Yody přes všechnu zábavnost vyprávění zpomaluje. Na druhou stranu, temnější ladění včetně geniálního hudebního motivu Darth Vadera dodávají filmu na síle. Tvůrci také lépe rozpracovali motiv Síly, který ve čtvrté epizodě upřímně řečeno moc smyslu nedává. U Epizody VI (9/10) jsem se zase dodnes nezbavil antipatií k Ewokům a různým potvorám vůbec, kterých tu je na můj vkus příliš. Jar Jar v nové trilogii jednoduše nevznikl náhodou, Lucas měl tendence bavit i ty nejmenší diváky vždycky. Navíc útok na novou Hvězdu smrti už prostě nemá takovou sílu poprvé. Ale to jsou opravdu mouchy.
Co se audiovizuální prezentace staronových klasik týče, stěžovat by si mohl jen ten největší šťoural. Obraz je famózně ostrý, barvy nádherně syté, detaily uchvacující a tak by se dalo pokračovat do aleluja. Prostě čekalo se hodně a Lucas nezklamal. Je překvapivé, jak mnohem hůř vypadají proti čtyřce až šestce první dvě epizody, které vznikly o víc než dvacet let později. Zmíněný rýpal by samozřejmě nějakou tu mušku našel: některé tmavé časti záběrů možná mají šedivý nádech nebo pasáž v endorském lese není úplně stejně ostrá jako zbytek filmů, ale to jsou opravdu výjimky.
Zvuková složka, pomineme-li zmíněné nešťastné pokusy o vylepšení, nabízí stará stejně jako nová trilogie refenční kvalitu. Nejde jen o klasické zvuky laserových mečů a pušek či řev kolem diváka prolétávajícich stíhaček, ale především Williamsova hudba zní ještě majestátněji než kdy dřív. Mým největším favoritem je v tomhle ohledu, jak už jsem naznačil dřív, Darth Vaderův motiv, který jsem měl tendence si pouštět znova. Stejně jako u videa by si člověk mohl teoreticky stěžovat kvůli absenci původní mono či stereo stopy (už v dobách uvedení Nové naděje mimochodem vzniklo několik odlišných mixů!), ale prostorový zvuk starým epizodám prostě ohromně sluší.

Star Wars: Kompletní sága - český Blu-ray trailer
Bonusy na discích s filmy nabízejí stejně jako u prequelové trilogie pouze komentáře (vždy jeden ze starší edice na DVD a potom nový, poskládaný ze všemožných zdrojů), ale rozhodně stojí za čas s nimi strávený. Například vyprávění o tom, jak se Lucas až během natáčení čtvrté epizody rozhodl "odrovnat" Obi-Wana, aby měl Luc šanci vyniknout, a jak z toho překvapený Alec Guinness neměl radost či další perly, ať už z úst samotného Lucase nebo Carrie Fisher, mě bavily o dost víc než jakkoliv nadšené vzpomínání trikařů a dalších "řemeslníků". Stejně jako v případě nové trilogie se ale nedočkáme titulků ke komentářům v češtině ani v angličtině. Opravdu velká škoda. O třech samostatných bonusových discích zase příště.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE:
Zvuk: 6.1 DTS-HD MA angličtina, 5.1 DTS italština, ruština, 5.1 Dolby Digital čeština, turečtina, slovenština
Titulky: české, anglické, italské, ruské, chorvatské, české, rumunské, turecké, slovenské