Soundtrack: Pina

Vydáno: 07.11.2011 19:00 - Alžběta Fridrichová | foto: 2011 H.C.E.

Pina nemluví. Pina tančí a to, co má na srdci, vyjadřuje pohybem a hudbou, s níž tvoří neodlučitelný pár, který žije vlastním životem. Jestli by se nějaký film neobešel bez hudebního doprovodu, pak právě tento.
Různí - Pina OSTPhillippina Bausch se stala filmem a není to o tom, že titul je vlastně její přezdívka, protože to všechno ve skutečnosti začalo už před lety, kdy se spolu s Wimem Wendersem rozhodla natočit pozoruhodný taneční snímek. Pina však zemřela těsně po první klapce v roce 2009, přesto se na snímku zásadně podílela a její poselství tkví v každém drobném pohybu ruky, pootočení hlavy, v každém kroku. Celý film se tak stal poctou této slavné choreografce a tanečnici.
Přestože je spolu hudba a taneční choreografie snímku úzce provázána, přesně stominutový film doprovází pouze šestapadesát minut trvající soundtrack, což je spíš plus, protože tam, kde hraje hudba celý snímek, už je člověk na závěr přece jen trochu uposlouchaný (dvojka Relikvií je i přes obrovské Desplatovo umění trochu jako flašinet). Pina si nezakládá na velkoleposti a ani bláznivých kreací tu nedočkáte.
Hlavní podíl na patnácti skladbách patří německému písničkáři a skladateli Thomovi Hanreichovi, který napsal rovnou pět instrumentálních tracků a jeden nazpíval. Originálně pojmenovaná Pina, ale i Glasshouse nebo Rooftop (která je mimochodem asi nejpovedenější částí soundtracku) naplno zaměstnávají smyčce, z nichž prim tu hrají housle, jimž nechává nejvíce prostoru, čímž mohou vyniknout nad ostatní rytmický doprovod. Jeho Tied Down se nepouští fidlátek, ale do pozadí vměstnává i elektroniku a celá harmonie jakoby zabrousila do nebezpečných ulic Gothamu do společnosti Zimmerova Temného rytíře.
Tím nejpovolanějším na soundtracku (přestože netvoří stěžejní linku) je japonský skladatel a trumpetista Jun Miyake, který několik let spolupracoval právě s Pinou Bausch. Jeho Lillies Of The Valley, použitá mimo jiné v traileru, navozuje podivuhodnou atmosféru elektronickým broukáním mezi opakující se jednoduchou klavírní melodií a drnkáním violoncella. I jeho zbývající dvě skladby The Here And After a All Names poznáte bezpečně, protože si v sobě nesou jeho charakteristické bicí, a i navzdory zdánlivě klidnějšímu ladění vyvolávají nedefinovatelné vnitřní vzrušení.
Čtvrtá skladba v pořadí soundtracku konečně přinášení krom výrazného instrumentálního podtextu i dost netradiční zpěv skupiny Hazmat Modine, která letos vystoupila i na festivalu Colours Of Ostrava. Píseň Bahamut balancuje někde mezi reggae a cikánskou hudbou a po úvodní trojici probudí perfektní trumpetou, tubou a kytarou. Na OST přispěl i Owain Phyfe, který se vzdal moderního způsobu života a stal se trubadúrem. Své bytí věnuje naplno zpěvu starých písní v mnoha jazycích a La Prima Vez jakoby posluchače skutečně přesunula o pár století do minulosti. Představuje tak zajímavý kontrast.
A nesmí chybět ani opera, která se vměstnala na sedmičku. Balada O Let Me Weep For Ever ze slavné opery Henriho Purcella The Fairy Queen, která je adaptací Shakespearovy hry Sen noci svatojánské, znamená zajímavý výlet mezi méně tradiční soundtrackové variace. Na retro náladu navazuje i následující Os Meus Olhos, která sice pochází ze současnosti, ale kytara a loutna ve spojení s tesklivým zpěvem portugalského kytaristy Germana Rocha zní jako ze středověku.
Zpátky k elektro instrumentálnímu minimalismu posluchače přenese francouzský skladatel René Aubry, jehož Memories De Furutur maličko připomínají Memories Of A Geisha Johna Williamse. Ve stylu Rufuse Weinwrighta si ve dvanácté skladbě konečně zazpívá i Thom Hanreich vleklou My One And Only Love.
Zajímavě pozmění ladění předposlední track Fantass Joint, který míchá trip-hop, elektroniku a fantastický saxofon v režii DJe Amona Tobina, který vystupuje v projektu s názvem Cujo. Závěrem se na scénu dostane opět Hanreich v cirkusové Shake It.
Celkově je soundtrack opravdu zajímavým mixem interpretů a dohromady dobře funguje, přesto je možná škoda, že se do něj nevešlo několik málo výraznějších a bouřlivějších momentů, které by trochu strhly uspávající otupělost, která na mě člověka sedá při x-tém poslechu.


Thom Hanreich - Rooftop (from Pina OST)
Album: Různí - Pina OST
Celkový čas: 56:14
Skladby: Thom Hanreich - Pina // Jun Miyake - Lillies Of The Valley // Thom Hanreich - Glasshouse // Hazmat Modine - Bahamut // Thom Hanreich - Rooftop // Owain Phyfe - La Prima Vez // The English Chamber Orchestra - O Let Me Weep For Ever Weep // Germano Rocha - Os Meus Olhos // Thom Hanreich - Tied Down // Jun Miyake - The Here And After // Rene Aubry - Memoires De Futur // Thom Hanreich - My One And Only Love // Jun Miyake - All Names // Cujo - Fatass Joint // Thom Hanreich - Shake It.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY