Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Indiana Jones a nástroj osudu

Recenze: Ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu se vrací Harrison Ford, poprvé bez Spielberga

Vydáno: 30.06.2023 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Wallpaper Cave

Pátý díl série o nejslavnějším archeologovi světa je solidním dobrodružným filmem, jehož kvality jsou nad úrovní pouhého rutinního hollywoodského produktu, byť scenáristicky je z celé ságy nejproblematičtější.

Indiana Jones a nástroj osuduRecenzoval/a Jan Varga dne 30.06.2023 12:30. Pátý díl série o nejslavnějším archeologovi světa je solidním dobrodružným filmem, jehož kvality jsou nad úrovní pouhého rutinního hollywoodského produktu, byť scenáristicky je z celé ságy nejproblematičtější. Hodnocení: 3
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Harrison Ford ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
© Lucasfilm
Herec Harrison Ford se po letech opět vrací ke své slavné roli archeologa a učitele na částečný úvazek, a to v pátém dílu dobrodružné série o Indianu Jonesovi, na jehož vzniku se poprvé nepodílel Steven Spielberg. Otěže po něm přebral režisér James Mangold (Walk the LineLogan: WolverineLe Mans '66), který se snaží ve značné míře na atmosféru předchozích dílů a na Spielbergův styl navázat. A je to v něčem příjemně povědomý a v něčem jiný a zvláštní pocit.

Už když měl v roce 2008 premiéru čtvrtý díl s názvem Indiana Jones a království křišťálové lebky, jenž vznikl po devatenáctileté pauze od původní trilogie z 80. let, tak v něm byl reflektován pokročilý věk tehdy pětašedesátiletého Forda. Indiana Jones byl vědomě vykreslen jako zestárlý hrdina, který už není nejpohyblivější, nemá nejhbitější reflexy a občas třeba špatně odhadne vzdálenost nebo nemotorně zakopne. Ale pořád to byl přitom ten starý dobrý Indy, neohroženě riskující dobrodruh disponující ironickým úsměvem, suchým humorem, strachem z hadů a zápalem pro historii. To samé platí kupodivu i dnes, přestože po další dlouhé odmlce, tentokrát patnáctileté, je Harrisonu Fordovi již osmdesát.

Mads Mikkelsen ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
© Lucasfilm
Navzdory této skutečnosti se tvůrci filmu rozhodli penzionovaného archeologa a pedagoga protáhnout všemi akčními scénami, které jim scénář poskytl, jako za starých časů. Indianu Jonese tak vidíme cválat na koni v newyorském metru, potápět se na dno Středozemního moře a bojovat tam s úhoři, účastnit se v Maroku zběsilé honičky v tuk-tucích, lézt po skále bez jištění nebo vyskakovat z letícího letadla, byť jde často o kaskadéra nebo o počítačový model s digitálně přidělaným obličejem skutečného Forda. A ano, místy se hlavní hrdina pohybuje jako starý muž, co si stěžuje na bolest zad a na šrouby v noze, ale jinak je v podstatě schopen držet krok s výrazně mladšími společníky, snášet rány od protivníků a ustát veškerou akci, což je daleko za hranou věrohodnosti. 

Na nostalgickou strunu tudíž nejlépe zabrnká hned úvodní dvacetiminutová pasáž, která je dějově zasazena do období konce druhé světové války, kdy se Indiana Jones snaží uprchnout ze zajetí prohrávajících Němců a uloupit z jejich vlaku starobylou relikvii, a v níž je Harrison Ford kompletně digitálně omlazen (což se povedlo nad očekávání dobře). Stáří je mu přiznáno, až když příběh vzápětí poskočí do roku 1969, kdy se oslavuje dobytí Měsíce americkými astronauty a v ulicích probíhají pochody proti válce ve Vietnamu.

Harrison Ford ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
© Lucasfilm
Zasazení děje do tohoto roku dává smysl jak z hlediska návaznosti (čtvrtý díl se odehrával ve druhé polovině padesátých let), tak v kontextu toho, k čemu se chce Indiana Jones a nástroj osudu vztahovat tematicky. Zatímco původní trilogie těžila z šestákových dobrodružných románů ze třicátých let, tak o dvacet let mladší Království křišťálové lebky se odkazovalo na béčkové sci-fi filmy z let padesátých, když do mytologie Indiana Jonese zaneslo existenci mimozemské civilizace. Indiana Jones a nástroj osudu zas pracuje s jiným sci-fi prvkem, jenž byl častým elementem béčkových vědecko-fantastických filmů pro změnu v letech šedesátých (a nejde o dobývání vesmíru, jak by se mohlo zdát).

Do cesty je přitom hlavnímu hrdinovi, jenž je v důchodu a po tragické smrti syna a následném odchodu zkormoucené manželky Marion žije sám, postavena opět skupina nacistů, kteří se snaží dostat k jistému vynálezu řeckého matematika Archiméda. Skupinu vede úlisný doktor fyziky Voller (Mads Mikkelsen), jehož nacistická minulost mu nezabránila podílet se v Americe pod falešnou identitou na konstruování vesmírné rakety, a s nímž se Indiana Jones poprvé setkal již v onom úvodním prologu. Indymu zas ve snaze překazit nacistům plány sekundují jeho sebevědomá a soběstačná kmotřenka Helena (Phoebe Waller-Bridge) a náctiletý zlodějíček Teddy (Ethann Isidore).

Boyd Holbrook ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
© Collider
Děj následně pozůstává z mnohokrát použitého schématu, kdy se hlavní hrdina opakovaně přetahuje s nepřáteli o nějaký artefakt, který by je měl zavést do lokace, kde se nachází starodávná mapa, ukrývající polohu další lokace, a tak dále. Celá tato dobrodružná linie je přitom značně atraktivní a moc hezky vymyšlená, figuruje v ní cestování po světě, pátrání po nikdy nenalezené hrobce, ohledávání vraku lodi, luštění tajného kódu a další klasické ingredience dobrodružného žánru, včetně řady léty prověřených klišé.

Velmi pomáhá, že Harrison Ford je opravdu dobrý herec a že ostatní mu zdárně sekundují. James Mangold dodává filmu konzistentně svižné tempo a dynamičnost, přestože akční scény v jeho podání působí často spíš jako ze současného generického akčního filmu než jako něco z Indiana Jonese, neb jim až na pár čestných výjimek schází Spielbergova nezaměnitelná hravost a vynalézavost. Výprava filmu je však vzhledem k třísetmilionovému rozpočtu patřičně velkolepá, triky jsou solidní a známé melodie Johna Williamse rozhodně neztratily nic ze svého kouzla, byť zrovna nejslavnější hlavní motiv z Dobyvatelů ztracené archy snímek poněkud nadužívá.

Antonio Banderas ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
© Lucasfilm
Největší slabinou je pak to, že na výsledném počinu je citelně znát mnohé přepisování scénáře, přestříhávání a dotáčení, které zanechalo ve vyprávění všelijaké mezery a nedostatky a také torza různých motivů a postav, jimž se nedostalo dostatečného kontextu. Do této kategorie spadá mimo jiné i postava Heleny, jejíž motivace se mění souběžně s tím, jak se z bezohledné zlodějky cenností s napojením na marockou mafii postupně mění v kladnou postavu, které přestane jít jen o peníze a začne jí záležet na ostatních, leč tato proměna není ve filmu dostatečně prokreslená, a i změna v jejích motivacích není dost akcentovaná, takže pak náhlý obrat v jejích činech přichází poněkud znenadání a skokově.

Phoebe Waller-Bridge ve filmu Indiana Jones a nástroj osudu / Indiana Jones and the Dial of Destiny
© Lucasfilm
Nejvýraznější vady se v tomto směru objevují v překotném závěrečném vyvrcholení, v němž leckteré zvraty a odhalení vedou pro nedostatek relevantních informací a značnou zkratkovitost jen ke zmateným dohadům, co se vlastně stalo a jak toho bylo dosaženo. Ve finále má pak snímek nakročeno k pozoruhodnému a netradičnímu konci, který mohl být vcelku dojemný, a dokonce by i dával smysl, leč tvůrci místo něj (možná na poslední chvíli) uhnuli zcela nesmyslně vzhledem k dosavadnímu dění k tomu nejobyčejnějšímu, nejděravějšímu a nejlínějšímu završení, jaké se v tu chvíli nabízelo.

Celkovou atmosférou i zpracováním se nicméně filmu Indiana Jones a nástroj osudu naštěstí podařilo zachovat si osobitost sdílenou s předchozími díly, která jej činí odlišným od jiných zástupců dobrodružného žánru. Srovnání s nimi (a s původní trilogií obzvlášť) sice nesnese, avšak stále jde o právoplatnou součást série a o solidní dobrodružný film, jehož kvality jsou nad úrovní pouhého rutinního hollywoodského produktu. I z toho důvodu si jej lze užít jako zábavnou a příjemně ubíhající žánrovou atrakci (byť poněkud nezvykle s důchodcem v hlavní roli), která má v sobě obsaženy aspekty známé z legendární ságy, zatímco očekávání nostalgického návratu do vrcholné formy a tomu odpovídajícího špičkového zakončení celé série s sebou nutně přinese spíše zklamání.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Indiana Jones a nástroj osudu

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: V hlavě zahradníka se odehrává zatracená krvavá láska V tomto týdnu budou v kinech o diváckou přízeň bojovat především dva výrazné filmy. Zatímco rodiny s dětmi nepochybně zamíří na pokračování zámořského animovaného hitu V hlavě, ti ostatní možná neminou tuzemský... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 28. týden
Top 20 ČR: Zápisník alkoholičky ovládl česká kina Domácí premiéra Zápisník alkoholičky slavila nebývalý úspěch a dominovala víkendovým kinům napříč celou Českou republikou. čtěte zde
Vydáno: 16.07.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 28. víkend
Box office: Okultní horor měl hvězdný start I když víkend opanoval animovaný sequel Já, Padouch 4, hvězdný start měl okultní thriller Longlegs s Maikou Monroe a Nicolasem Cagem. čtěte zde
Vydáno: 15.07.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Vezmi mě na Měsíc 6/10
Recenze: Vezmi mě na Měsíc je romantická komedie v netradičním prostředí Hrdiny americké romantické komedie zasazené do roku 1969 jsou marketingová specialistka Kelly, která má dělat pro NASA reklamu na chystaný let na Měsíc, a ředitel vesmírných letů Cole, jenž má celou misi na starosti. čtěte zde
Vydáno: 14.07.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 7. 2024 - 18. 7. 2024
TV tipy: Žena ve vodě hledá čarodějovy hodiny Letní schéma televizí je pro diváky tak trochu peklem, protože není moc z čeho vybírat a vládu přebírají oblíbené a zároveň okoukané reprízy. Není tak divu, že v tomto týdnu náš výběr sestává z pouhých čtyř tipů. čtěte zde
Vydáno: 12.07.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Trailer: Captain America: Nový svět (12.07.2024 16:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem (15.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Na Amistadu sledují knihy smrti očima Tammy Faye (02.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Bastard přivádí aristokratku do varu (17.01.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Il Boemo ví, jak je důležité míti Filipa (05.01.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Expend4bles: Postr4datelní (22.09.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Top 20 ČR: Kazma si udržel vedení (29.08.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi se hrnuli na Kazmu (22.08.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 10: Roman Polanski (19.08.2023 17:30 v Články | Publicistika)
- Top 20 ČR: Barbenheimer oslabuje (15.08.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Barbenheimer dominuje (14.08.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Top 20 ČR: novinky na Barbenheimera nestačily (08.08.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Barbie odrazila útok žraloka i želv (07.08.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Top 20 ČR: Barbenheimer dech neztrácí (01.08.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Barbenheimer dál dominuje (31.07.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Top 20 ČR: Barbie zachraňuje kina (25.07.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Barbie je největší komerční hit roku (24.07.2023 07:30 v Komentáře | Box office)

PREMIÉRA TÝDNE   28/2024

Vezmi mě na Měsíc
6/10

Hrdiny americké romantické komedie zasazené do roku 1969 jsou marketingová specialistka Kelly, která má dělat pro NASA reklamu na chystaný let na Měsíc, a ředitel vesmírných letů Cole, jenž má celou misi na starosti.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe