Transformers 3

Recenze: Transformers 3

Vydáno: 28.06.2011 10:15 v sekci Recenze | Premiéry - Natálie Bergerová | foto: Bontonfilm

Pod velením generála Baye se ve třetí dimenzi chystá epická bitva mimozemských robotů. Bojiště? Země. Odvrácená strana Měsíce. Cybertron. A Sam Witwicky u toho nesmí chybět. Transformeři potřetí a možná naposled. Především ale v podobě inferna, jaké umí jen Michael Bay.

Transformers 3Recenzoval/a Natálie Bergerová dne 28.06.2011 10:15. Pod velením generála Baye se ve třetí dimenzi chystá epická bitva mimozemských robotů. Bojiště? Země. Odvrácená strana Měsíce. Cybertron. A Sam Witwicky u toho nesmí chybět. Transformeři potřetí a možná naposled. Především ale v podobě inferna, jaké umí jen Michael Bay. Hodnocení: 3.5

Transformers 3

Transformers: Dark of the Moon
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2011 , 154 min.

Režie: Michael Bay
Scénář: Ehren Kruger
Kamera: Amir Mokri
Hudba: Steve Jablonsky
Herci: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley, Josh Duhamel, John Turturro, Tyrese Gibson, Patrick Dempsey, Frances McDormand, John Malkovich, Kevin Dunn, Julie White, Alan Tudyk, Ken Jeong, Glenn Morshower, Lester Speight, Buzz Aldrin

Česká premiéra: 30.06.2011

Transformers 3 hodnocení na Kinobox.cz: 65.93 %
Říkají nám generace Ninja. (No Income, No Job, No Assets - žádný příjem, žádná práce, žádný majetek). Narodili jsme se mezi půlkou osmdesátých a devadesátých let a do našich řad patří i Sam Witwicky (Shia LaBeouf), chlapec, který s mimozemskými kámoši Autoboty před několika lety zachránil planetu před zrádnými Deceptikony. Z té doby mu zbylo jen vyznamenání od prezidenta Obamy a pár vzpomínek. I životní lásku Mikaelu odvál čas. Věrný Bumblebee plní úkoly v amerických službách (což jeho otec komentuje ironicky jako "I tvoje auto má práci") a Sam nemůže navzdory červenému diplomu z prestižní univerzity zavadit o zaměstnání.
Následuje kolečko trapných pohovorů, po nichž si připadá jako totální budižkničema. Náladu mu příliš nezlepší ani jeho přítelkyně Carly (Rosie Huntington-Whiteley), pro níž je chlapečkem na hraní. Uchytí se totiž jako kurátorka sbírek a okrasa výstředního milionáře (Patrick Dempsey), který ji zahrnuje luxusními dary včetně limuzín, což Sam, jenž jezdí v olezlém křápu a zařezává jako poslíček, nelibě nese.
A blýská se na horší časy. Nezmarové Deceptikoni totiž mají nový plán - a tentokrát využívají chytrých léček a hloupých lidí, aby si svou planetu Cybertron přitáhli na Zemi a z lidstva udělali poslušné stádo červů. Následně v jakémsi spidermanovském twistu zajmou Samovu dívku a honba za vysvobozením princezny z mrakodrapové věže může začít. Na pomoc přichází i americká vojenská elita v čele se starým známým - plukovníkem Lennoxem (okouzlující Josh Duhamel). Není ale bitva emzáků nad síly pozemských červů?
První polovina Bayova popcornového spektáklu překvapivě připomíná ilustrované dějiny dvacátého století obohacené o špionážní tajemství a konspirační teorie. Nález na odvrácené straně Měsíce, hrůzná černobylská tajemství, Apollo 11, manévry CIA a NASA i skvostné cameo Buzze Aldrina, druhého muže na Měsíci, napovídají, že vesmírný program má v Bayově univerzu na rozdíl od reality své pevné místo. Nečekaně šikovně kombinuje geopolitiku, špionáž a konspirační teorie. Pro tenhle segment si vybírá odstaveného agenta Simmonse, co si ze svých dobrodružství udělal výnosnou živnost (dokonalý John Turturro vyměnil sekáček na maso ze dvojky za psací stroj), a akurátní ředitelku CIA (coenovská hvězda Frances McDormand), mezi kterými to jiskří jako mezi dráty vysokého napětí.
To se bohužel nedá říct o ústřední dvojici Shia LaBeouf a Rosie Huntington-Whiteley. Jediné, co mají ti dva společné, je fakt, že jejich příjmení musí člověk opakovaně googlovat. Zdá se to k nevíře, ale Megan Fox je proti téhle britské modelce oscarový materiál s pestrým hereckým rejstříkem. Rosie, andílkovi z fotokampaní na spodní prádlo Victoria's Secret, totiž Bay zapomněl říct, že ji vzal na natáčení filmu. Výsledkem je, že na plátně bezprizorně postává, posedává, polehává a korzuje na svých pavoučích nohách sem a tam, jako by znuděně pózovala neviditelnému fotografovi. Špatná zpráva je, že to je komicky trapné. Horší zpráva je, že když promluví, je to citelně bolestivé.
Ostatně ústřední milenecký vztah mezi její Carly a Samem je vycucaný z prstu, představa, že pro tuhle dívku by šel světa kraj, je prostě směšná. Carly působí jako tupá starší sestra, která o mladšího sourozence sladce pečuje, takže objekt její péče z toho vychází jako nesvéprávné mimino. Později se role prohodí a z Carly je bezbranná dáma v nesnázích, která čeká na svého zachránce. Shia se ještě snaží tvářit jako hrdina, ale tenhle vztah by dohromady nesmontoval ani zakladatel IKEA. Pamatujete na dravou chemii Shia - Megan v předchozích dvou dílech, která stála na jejich společném zážitku s transformery a na premise "geek sbalí sexbombu"? Škoda že prostořeká hvězdička Megan nazvala režiséra Baye Hitlerem, což producent židovského původu Spielberg ztrestal vyhazovem. Takhle tu zbývají jen ti roboti.
A to rozhodně není málo. Michael Bay si jako jeden z mála režisérů doopravdy ochočil 3D formát. Ve fantastickém světě třetí dimenze budete mezi umělou mimozemskou inteligencí jako doma. Po chvíli zapomenete na brýle na nose a roboti se stanou vašimi domácími mazlíčky. Z plátna bylo poznat, proč si režisér vymínil, že projekce budou výrazně zesvětlené oproti normálu, aby vyrovnal tolik kritizovaný pokles jasu ve 3D. Povedlo se to na jedničku. Vizuální kouzla a vnadidla létají kolem v rychlém, ale netradičně ustáleném rytmu. Jako by trojdimenzionální výzva Baye zklidnila a tradiční frenetický střih, kdy divák netušil, jací roboti si dávají přes čumák, vystřídala přehledná lineární choreografie a překvapivě dlouhé, ale stále oslnivě vypulírované záběry. Tu s nájezdem, tu s vertigo efektem, mnohdy se druhým plánem či pomrknutím na diváka, že tohle už je na hranici guilty pleasure. Časy Baye-epileptika jsou pryč.
Nebyl by to ale král popcornu, aby si odpustil své trademarkové stopy. Vojáci a stíhačky se prohánějí na pozadí oranžády, následuje wagnerovský orchestr výbuchů. Patrioty polaská potrhaná americká vlajka, vizuální obsesi rozvášní oblety a nepravděpodobně sexy úhly, voyeurské podhledy pod sukně a masakrální souboje robotů, které diváka nechávají s otevřenou pusou napospas dalším a dalším nárazům. Bay do toho neskutečně buší. Je to totiž přesně ten typ, co na dětském hřišti s chutí rozšlape cizí výtvor, hlavně když se kolem toho pořádně zapráší. Tahle destruktivní invence mu zůstala a v kreativním ničení světa kolem sebe nalezl až dekadentní potěšení.
V Hollywoodu je Michael Bay (snad s výjimkou Emmericha) jedním z posledních megalomanů. Ohroženým druhem, který mrakodrapový downtown v Chicagu s gustem srovná do Ground Zero, z nepřátelských robotů nadělá fašírku. V hodinové akční scéně se městskými kulisami proplétají stíhačky, roboti všech barev a tvarů, báječní mužonetopýři a samozřejmě sprintující Shia LaBeouf, který sem tam z plných plic volá na Optima a Bumblebeeho. Prostě klasika, stejně jako rozdělení válčících stran. Hodní Autoboti tu bojují za svobodu a demokracii, zatímco Deceptikoni ztělesňují odporný přízrak tyranského kolonizátora, který chce původní rasu podrobit či vyhubit, s odkazem na sílu většiny, což Bay plechovými ústy hrdinného velitele Optima Primea odmítá.
Dojde i na slzy, které vydatně ždímají pečlivě vypočítané emocionální momenty. Nejzásadnější je scéna, kdy se Sam loučí se svým prvním autem Bumblebeem, či okamžik zrady, kdy jeden z přátel přejde na druhou stranu barikády. Výrazně pomáhá i tradičně našlapaná hudba Stevea Jablonskyho a především pop-rockový nářez od Linkin Park, Goo Goo Dolls nebo Taking Back Sunday, který dodává filmu potřebnou šťávu i tam, kde ho mírně přepísknutá stopáž zrazuje. Proto Bay v pauzách mezi bojovým nářezem zesílil důraz na komické elementy, především ostře hláškujícího Johna Turturra a malé, ale šikovné autobůtky.
A pořád platí, že každý jeho film je pro průměrného teenagera lákavější než výloha řeznictví pro pitbula. Pro automobilové fajnšmekry nabízí pořádnou dávku bouráků, po kterých prahnou dušičky chlapců i jejich otců. Kromě starých známých chevroletů se tu blýsknou krasavci od Ferrari nebo Mercedesu. Pro military nadšence je přichystána ukázková přehlídka vojenské techniky, nejnovějších vrtulníků, zbraní a uniforem, filmoví nerdové ocení vtipná camea. No a ti zbylí se mohou ukájet na výstavních dolních končetinách již zmíněného andílka spodního prádla. Vše v exkluzivní kvalitě bayovského technobalení.
Kdo by to byl před téměř pěti lety řekl, že s hračkami od Hasbra ujdeme tak dlouhou a explozivní cestu? Bayova třetí pohádka s kulervoucími roboty o souboji dobra a zla posunula hranice trojdimenzionálních možností a ukázala, že mistra výbuchů z jeho cybertrůnu jen tak někdo nesesadí. Protože takové inferno, aby to otřáslo galaxií, umí stále rozpoutat jenom on. A věřte mi, je to peklo, kam budete pospíchat.
Pozn.: Transformerům se věnujeme i v našem aktuálním tématu.

7/10
0,0

• hodnocení (vZeč, 28.06.2011 12:13) Reagovat

Po přečtení recenze bych čekal 90 procent, tak proč 70?

• neviem (Zoltan, 28.06.2011 22:31) Reagovat

každopádne lepšie ako dvojka v tom sa servere zhodujú....... ale neviem či ste si to uvedomili ale recenzia je celá výčet toho čo vidíte na plátne a ako to dobre vyzerá zatial čo film ostatní recenzenti trhajú za debilné dialogy a nezmyselný príbeh........ ja si myslím ze film hodnotit podla toho či to je "popcorn fun" je blbost...... film zarába hlavne na detoch ktoré zaplavujú kinosály v takom počte ze sa až hambím (stydím :) tam ist...... a hlavne ked sedíte u chlapcov ktorý idú na film po tretí krát, zaručene budete vediet čo sa stane v dalšej scéne :D

• Re: neviem (EdaS, 28.06.2011 23:30) Reagovat

ja myslim ze hodnotit to prave jinak nez jestli to "popcorn fun" je ci neni je blbost...

• Re: neviem (Zoltan, 29.06.2011 12:15) Reagovat

myslel som tým to, že napríklad ja osobne zbožňujem takmer všetky filmy s Jackom Blackom alebo Willom Pharelom a s kamaratmi si ich púštame dookola a bežne používam hlášky z ich filmov......... to ale neznamená že sú to dobré filmy.... preto hovorím že hodnotit či to je popcorn alebo není je hlupost

• re (Peter, 29.06.2011 14:55) Reagovat

Nechápu, proč se musí ženské vždycky navážet do ostatních ženských. U chlapů něco takového zdá se vůbec neexistuje. Když člověk čte recenzi na Transformery od holky, může si být jist, že tam najde závistivé výpady vůči Rose/Megan. Jinak by to snad ani nešlo.

Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0