Ani v tomto týdnu nelze v televizích očekávat nějakou zásadní premiéru a dramaturgové pokračují v nastaveném trendu repríz a zařazování málo známých filmů. Tím nejatraktivnějším tak je uvedení severského dramatu Bílý bílý den.
Chůvák (
Der Nanny) (pátek 13. 1., Prima Max, 17.50 - 20.00 / sobota 14. 1., 13.40 - 15.50)
© Facebook tvůrce
Osm let stará německá komedie nijak nevybočuje ze sobě podobných a méně náročného diváka víceméně uspokojí. Režisér, spoluscenárista a představitel hlavní role
Matthias Schweighöfer, jemuž s režií vypomohl
Torsten Künstler, spoléhal na otřepaný a klišovitý příběh, který nikoho nepřekvapí, a na svižné tempo, v němž se pořád něco děje, čímž se zakryje, že poměrně dost vtipů nefunguje a balancuje na hranici trapnosti, protože to částečně kompenzuje těch několik povedených a docela nápaditých. Atmosféra je nicméně potřebně pohodová, je z ní znát určitý nadhled a příliš nevadí ani to, že příběh není celistvý a je spíše souborem jednotlivých epizod. Obsazení je poměrně spolehlivé a krom hlavní hvězdy, na níž snímek do velké míry stojí, v něm nechybí třeba výborný
Milan Peschel a objeví se i
Paula Hartmann. Jen ta stopáž mohla být o pár desítek minut kratší. Nenáročný tip na páteční podvečer.
Zajímavost: Po uvedení snímku se v Německu rozběhla debata o tom, zda je rodinná témata v takto odlehčeném filmu vhodné zobrazovat tak, jak to tvůrci udělali.
Oficiální český trailer filmu Chůvák / Der Nanny
Smůla (
La scoumoune) (pátek 13. 1., ČT2, 20.00 - 21.50)
© IMDb
Francouzsko-italské drama z počátku sedmdesátých let je v tuzemsku známé velmi málo. Režisér a scenárista
José Giovanni v něm zadaptoval svůj vlastní román a nejvíc doplatil na nevyrovnanost žánrů a tempa. Uchvátí hlavně v úvodní třetině, která je poměrně svižná a rozjíždí hodně zajímavou kriminální zápletku, následně se ale změní ve vězeňské drama, které je naprosto standardní a vzhledem k pomalejšímu tempu místy nudné. V závěru se pak tvůrce snaží navázat na začátek, nicméně už se to nedaří a pointa je trochu rozpačitá a nedotažená. Totéž platí i o hlavním hrdinovi, který dost kolísá mezi náladami, protože chvílemi je nelítostný gangster, chvílemi rezignovaný a chvílemi roztomilý rošťák, což úplně nefunguje. Ztvárnil ho ale neodolatelný
Jean-Paul Belmondo, který toho hodně zachraňuje, vedle něj se pak objeví výborná
Claudia Cardinale a
Michel Constantin, jednu ze svých prvních rolí si tu zahrál i
Gérard Depardieu. Rartitní a nedotažený tip.
Zajímavost: V roce uvedení šlo o šestnáctý nejvýdělečnější film v domovské Francii.
Originální trailer filmu Smůla / La scoumoune
Bílý bílý den (
Hvítur, hvítur dagur) (sobota 14. 1., ČT art, 22.30 - 00.15)
© Facebook tvůrce
Severské psychologické drama je určeno náročnějšímu publiku, které dokáže ocenit částečně antidivácký přístup a množství záměrně nezodpovězených otázek. Režisér a scenárista
Hlynur Palmason v něm spoléhá na extrémně pomalé tempo a vyžívá se v dlouhých záběrech na opojnou islandskou krajinu, což je mnohdy dost těžké usledovat, protože jich je tu opravdu až moc. Samotný příběh je zajímavě vystavěný a citlivě pracuje se skrytými emocemi a je hodně intimní, takže ani naznačená detektivní zápletka rozhodně není tím zásadním. Ústřední roli si zahrál fantastický
Ingvar Sigurdsson, díky kterému je jeho zpočátku dost nesympatický hrdina snesitelný a o to působivější je pak jeho postupná proměna. Poměrně depresivní atmosféru ještě dotváří nádherná hudba a kompletní práce se zvukem. Jen onen proslulý severský černý humor tu úplně chybí, což může být pro někoho zklamáním. Trochu náročnější tip na víkendovou noc.
Zajímavost: Světová premiéra proběhla na festivalu v Cannes.
Český trailer filmu Bílý bílý den / Hvítur, hvítur dagur
Ohnivé ženy (neděle 15. 1., ČT1, 08.25 - 09.45)
© CSFD
Normalizační televizní komedie z první poloviny osmdesátých let byla ve své době příjemným zjevením, protože jako jedna z mála pracovala s nadpřirozenými až fantasy prvky a rezignovala na jakýkoli politický podtext. Režírující
Zdeněk Podskalský v ní humor založil na kontrastu středověkého myšlení a tehdejší současnosti, což se mu poměrně vyplatilo, protože většina situací je opravdu vtipných a docela dobře vypointovaných. Možnosti malé obrazovky využil na maximum, a i když je výprava poměrně střídmá, nepůsobí úplně lacině. Taktéž z atmosféry je znát značný nadhled a vzhledem ke krátké stopáži není prostor na zásadní příběhové nelogičnosti a nedostatky, ačkoli z moderního pohledu už je zápletka pochopitelně lehce naivní a nechtěně úsměvná. V hlavních rolích se sešly výborné
Jana Hlaváčová a
Dagmar Veškrnová-Havlová, které doplnili třeba
Karel Roden,
Josef Bláha,
Jan Kanyza nebo
Jana Brejchová. Zapomenutá záležitost, k níž je nutné si trochu přivstat.
Zajímavost: Natáčení probíhalo v Berouně a na Křivoklátě.
Ukázka z filmu Ohnivé ženy
Vládce knih (
The Pagemaster) (neděle 15. 1., ČT :D, 09.25 - 10.40)
© IMDb
Rodinná podívaná z první poloviny devadesátých let u nás tolik známá není a do vysílání se moc nezařazuje, ačkoli se svého času objevila i ve zdejších kinech. Režírující
Joe Johnston v ní vsadil především na tehdy extrémně populární fantasy zápletku, která kombinuje hraný film s animovanými sekvencemi, které natočil
Pixote Hunt. A právě v tom je kámen úrazu, neboť střídání jednotlivých postupů není úplně hladké a některé přechody jsou hodně nečekané a trochu násilné, navíc animovaná část úplně nefunguje a oproti té hrané je zbytečně infantilní. A je to škoda, protože atmosféra je jinak příjemně potemnělá, hudba
Jamese Hornera naprosto spolehlivá a také technická stránka je na svou dobu na výtečné úrovni a jednoznačně předčí tu příběhovou. Paradoxně by výsledku asi slušela i delší stopáž. Titulní roli si zahrál tehdy oblíbený
Macaulay Culkin, kterého doplnil třeba
Christopher Lloyd, zbytek hvězdného obsazení už pouze daboval, což český divák pochopitelně neuslyší. Nedělní tip na probouzení pro celou rodinu.
Zajímavost: Realizace filmu trvala tři roky.
Originální trailer filmu Vládce knih / The Pagemaster
Romance pro křídlovku (neděle 15. 1., ČT :D, 20.15 - 21.40)
© Terryhoponozky
Romantické drama z druhé poloviny šedesátých let je poměrně unikátním úkazem v tvorbě režiséra
Otakara Vávry. Ten se společně s autorem knižní předlohy
Františkem Hrubínem podílel i na scénáři a na sebe natočil nezvykle poetickou podívanou, v níž ani tak nejde o křehký a citlivý příběh jako spíš o melancholickou a decentně erotickou atmosféru, pomalé tempo a nádhernou kameru
Andreje Barly, která tvoří vskutku krásné obrazy. Samotná zápletka není ničím výjimečná a vzhledem k důrazu na určitou poetiku ne úplně důležitá, protože má být znát především oslava horkého léta a nadšení a zároveň zranitelnosti mladých lidí. Romantická linie funguje i díky fantastickému obsazení, v němž se sešli
Jaromír Hanzlík,
Zuzana Cigánová a
Miriam Kantorková, které doplnili třeba
Štefan Kvietik,
Július Vašek nebo
Bohuš Záhorský. Občas to sice někde malinko příběhově zahapruje a tempo je pomalé až moc, vzhledem ke střídmé stopáži to ale zas tak nevadí. Československá klasika.
Zajímavost: K napsání knihy přiměli
Hrubína jeho přátelé, spisovatel
Ludvík Aškenazy a malíř Zdeněk Seydl, kterým příběh vyprávěl.
Ukázka z filmu Romance pro křídlovku
Láska na zálohu (
Bottled with Love) (pondělí 16. 1., Prima Max, 16.20 - 18.05 / úterý 17. 1., 13.45 - 15.25)
© Neshama Entertainment
Čtyři roky starý romantický snímek je v našich končinách známý jen minimálně, v zámoří je nicméně hodnocen poměrně slušně. Důležité je však upozornit, že pochází z produkce televizního studia Hallmark, čímž je řečeno naprosto vše. Režírující
David Weaver v něm tak rezignoval na všechny ambice, protože dostal k dispozici od prvních minut předvídatelný a zoufale nenápaditý příběh, který pracuje s motivy mnohem slavnějších žánrovek, které jen skládá za sebe a chybí mu jakákoli invence. Důležité tak jsou hlavně velmi slušná atmosféra, poměrně svižné tempo, v němž není moc času přemýšlet nad nelogičnostmi a střídmá stopáž, kde je prostor opravdu jen na to nejnutnější, což je jedině dobře, navíc tu nechybí ani podařený a decentní humor. V neznámém obsazení vynikají titulní
Bethany Joy Lenz a
Andrew W. Walker, mezi nimiž probíhá jakás takás chemie. Tip pro méně náročné a asi spíše ženské publikum.
Zajímavost: V americké televizi měl snímek premiéru 13. dubna 2019.
Originální trailer filmu Láska na zálohu / Bottled with Love
Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti (
Winnetou und Shatterhand im Tal der Toten) (pondělí 16. 1., ČT2, 20.00 - 21.35)
© Cinema.de
Western z druhé poloviny šedesátých let patří k tomu nejlepšímu, co v celé sérii o Vinnetouovi mimo slavnou trilogii vzniklo. Režisér a spoluscenárista
Harald Reinl v něm opět vychází z předlohy
Karla Maye a spoléhá se na tradiční atributy série. To tedy znamená, že příběh je opět jednoduchý až naivní a zoufale černobílý, atmosféra poměrně solidní, tempo relativně svižné a akce slušná, ačkoli ji není zase tolik. Je tedy s podivem, že v tak prostinké zápletce se sem tam objeví nějaká ta nelogičnost, fanouškům mayovek to ale rozhodně vadit nebude. Body pochopitelně přidávají i malebné lokace, krásná kamera a ikonický hudební doprovod. V hlavních rolích se znovu sešli spolehliví
Pierre Brice a
Lex Barker, které doplňují kupříkladu
Rik Battaglia nebo
Karin Dor. Možná škoda, že to celé je až přílišnou sázkou na jistotu a chybí tomu trochu víc odvahy, v rámci série a její tehdejší fáze se to dá ale pochopit. Nostalgický tip.
Zajímavost: Battaglia v průběhu natáčení onemocněl hepatitidou a to muselo být na nějaký čas přerušeno.
Originální trailer filmu Vinnetou a Old Shatterhand v údolí smrti / Winnetou und Old Shatterhand im Tal der Toten
Čtyři sluhové a kardinál (
Les Charlots en folie: Á nous quatre Cardinal!) (úterý 17. 1., ČT2, 23.00 - 00.35)
© IMDb
Francouzská dobrodružná komedie z první poloviny sedmdesátých let je další z řady s populárními Bažanty, avšak nejen u nás je vesměs neznámá. A asi není divu, protože patří k tomu slabšímu, co v sérii vzniklo. Režírující
André Hunebelle v ní znovu vychází z předlohy
Alexandra Dumase staršího a opět ji částečně paroduje. A výsledek je rozpačitý, protože vysloveně humorných situací a vtipů tu tolik není, děj je pochopitelně nekompaktní a mění se ve sled jednotlivých epizod a akce je také pomálu. Dobová atmosféra je nicméně povedená a stopáž naštěstí není nikterak dlouhá a v kombinaci se svižným tempem snímek poměrně rychle uteče. Nad vodou ho tak krom několika povedených vtípků a gagů drží především titulní čtveřice, která je naprosto spolehlivá a její vzájemná chemie je už naprosto přirozená. O to větší škoda je, že výsledek působí tzv. šitý horkou jehlou a nenápaditě.
Zajímavost: Ve Francii měl film premiéru 30. srpna 1974.
Originální trailer filmu Čtyři sluhové a kardinál / Les Charlots en folie: Á nous quatre Cardinal!
Setkání s múzou (
Age of Consent) (čtvrtek 19. 1., ČT art, 20.40 - 22.25)
© IMDb
Australský snímek z končících šedesátých let je v tuzemsku naprosto neznámý, a ačkoli je prezentován jako životopisné drama, dá se o tom lehce pochybovat. Režírující
Michael Powell totiž dostal k dispozici skoro červenoknihovní zápletku, která je dost předvídatelná a šablonovitá, naštěstí se ale spoléhal na nádherně zvolené lokace, krásné podvodní záběry a decentní a inteligentní humor, který snímek posouvá o úroveň vpřed. I tempo je záměrně pomalejší a je v něm prostor na budování vztahu dvou ústředních postav, který není kýčovitý a funguje v něm potřebná romantická atmosféra. Zahráli si je výborný
James Mason a tehdy začínající a de facto neznámá
Helen Mirren, jejíž kouzlo je velmi specifické. Stopáž asi mohla být o něco kratší a občas by bylo potřeba svižnější tempo, to ale na celkovém zážitku ubírá jen málo. Další raritní tip.
Zajímavost: Snímek vychází z knižní předlohy
Normana Lindsaye.
Originální trailer filmu Setkání s múzou / Age of Consent